Egy adóreform esélyei Magyarországon - 2008 Előadó: Pitti Zoltán tudományos kutató Budapesti CORVINUS Egyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Advertisements

A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Előadó: Pitti Zoltán tudományos kutató CORVINUS Egyetem
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Az adórendszerek és az adóigazgatás fejlődésének tendenciái az OECD országokban, és az ezzel kapcsolatos hazai teendők (2005)
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
GKI Zrt., Magyarország 2010 Dr. Vértes András elnök november 21.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
Pécs, december 11. „Múlt-jelen és jövő, avagy „Globális pálya és kispályás feltételek” ( ) Előadó: Pitti Zoltán tudományos kutató.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Előadó: Pitti Zoltán Tudományos kutató CORVINUS Egyetem
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
Adókonferencia, Siófok, 2008 Európa a nemzetközi adóversenyben és adóverseny az Európai Unióban (Siófok, április 21) Előadó: Pitti Zoltán, közgazdász.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára,
Válságkezelés eredményei, lehetőségek a válság után december 3. Dr. Oszkó Péter pénzügyminiszter.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Fékezés vagy lendület? Tovább nehezedik a hazai munkahelyteremtő mikro-, kis- és középes vállalkozások helyzete Varga Mihály, 2004.október 10.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Lőrinczné dr. Bencze Edit
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
„BÍZUNK MAGYARORSZÁGBAN” Garamhegyi Ábel Államtitkár Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Költségvetés – vállalkozói hatások
Költségvetés.
Előadás másolata:

Egy adóreform esélyei Magyarországon Előadó: Pitti Zoltán tudományos kutató Budapesti CORVINUS Egyetem

2 „Mint középkorban az alkimisták keresték az aranycsinálás titkát, úgy keressük ma az ideális adórendszer kialakításának lehetőségét!”

3 Egy átfogó és időtálló adómodernizáció kidolgozásának elemi kérdései 1.Értékelni és hasznosítani kell a nemzetközi tapasztalatokat, mindenekelőtt az EU-tagországok gyakorlatát; 2.Higgadt és őszinte számvetést kell készíteni a létező adórendszer elvi és gyakorlati problémáiról; 3.Megállapodásra kell jutni a modernizáció prioritásaiban, illetve felelősen mérlegelni kell, hogy milyen nemzetközi, társadalmi, gazdasági és költségvetési igényeknek kell megfelelni (lásd: Konvergencia Program); 4.Fel kell hagyni a közteherviselési morált rontó adó- demagógiával (szembesülni kell azzal, hogy a költségvetési hiány mellett a gazdasági teljesítmények hiánya is súlyosbítja gondjainkat!); 5.Egy átfogó és időtálló adómodernizációról szóló döntést nem lehet hírtelen felindulásból, vagy rövid távú politikai előnyszerzés szándékával meghozni; az adókiigazítások éve és az átfogó adómodernizáció előkészítésének éve lesz

Az EU-27 országok adóterhelése és strukturális megoszlása a GDP százalékában ( ) 12,8% 13,9% 13,3% 13,6% 12,5% 13,4% 41,2% 39,7% 1,2% Forrás: Taxation trends in the EU, EUROSTAT 0,2%

EU-27 országok adóterhelése a GDP arányában ( ) Növekvő adóterhelésCsökkenő adóterhelés Source: Taxation trends in the European Union, EUROSTAT 2007 adatai alapján Pitti Zoltán szerkesztése Az EU-hoz korábban csatlakozott országokban emelkedő az adóterhelés Az EU-hoz újonnan csatlakozott országokban csökkenő az adóterhelés

A költségvetés adóbevételeinek megoszlása főbb típusok szerint, 2006 EU-15 országokEU-12 országok Az EU-15 országoknál magasabb a fogyasztás adóterhelés e Az EU-12 országoknál magasabb a jövedelem- adók súlya

Az adóterhek közgazdasági funkciók szerinti időbeli változása a GDP százalékában ( ) Munka adóterhelése Fogyasztás adóterhelése Tőke adóterhelése Komoly hátrány a világ-piaci versenyképesség szempontjából százalék

A hazai adómodernizációt sürgető körülmények Az évi adóreform konzisztens adórendszere megbomlott – 20 év tapasztalata lehetővé teszi, de egyben indokolja is az átfogó adómodernizációt; A költségvetési kiadások és a közbevételek közötti különbség növekvő; A közterhek eloszlása egyfelől aránytalan, másfelől igazságtalan; Informális gazdaság kiterjedtsége és az adóelkerülési technikák színesedése; Vállalkozások növekedési érdekeltsége és nemzetközi versenytársakhoz viszonyított teljesítménye alacsony; Erősödő nemzetközi kihívások (adóverseny); Közteherviselési rendszer működési hatékonysága alacsony; Az eljárási mechanizmus bonyolult és költségigényes

A hazai gazdaság alternatív növekedési pályái ( és ) „A” „D” „C” „B” Nemzeti érdek és a nemzetközi hitelképesség feltétele a Konvergencia Program teljesítése

A közteherviselés főbb adatai a Konvergencia Program adatai alapján (2007. november) GDP növekedés 1,7%2,8%4,0%4,1%4,2% GDP érték milliárd Ft25 373, , , , ,6 Adóterhelés GDP %-ában39,1%39,0%38,3%37,7%37,3% Adó- és járulékbevétel milliárd Ft 9 921, , , , ,7

A Konvergencia Program teljesítésének elemi feltételei Az államháztartási kiadások (kötelezettség-vállalások) tényleges bevételekhez igazítása, illetve a hiány fokozatos lefaragása; A versenyszektor működési jellemzőinek javítása és a külgazdasági teljesítmények növelése (ma nemcsak költségvetési hiány van, hanem teljesítményhiány is – sajnos erről az indokoltnál kevesebbet beszélünk); A gazdaság fenntartható növekedési pályára állítása és az államháztartás egyensúlyban tartása (a gazdasági fellendülés „ára” eddig a nagy áldozatokkal létrehozott egyensúly újbóli felbomlása volt – most egyensúly mellett kell növekedni);

Melyek a Konvergencia Program kulcskérdései Folyó fizetési mérleg javítása (2008. évre tervezett GDP arányos hiány 4,0%; évre tervezett hiány 3,3%); Államháztartási hiány mérséklése (2008. évre tervezett GDP arányos hiány -4,0%; évre tervezett hiány -3,2%); Adósságállomány csökkentése (2008. évre tervezett GDP arányos adósságráta 66,5%; évre tervezett adósságráta 64,0%); Infláció mérséklése (2008. évre tervezett érték 4,8%; évre tervezett érték 3,0%); Gazdasági aktivitás növelése (2008. évre tervezett foglalkoztatási ráta 57,3%; évre számolt érték 58,5%); Közpénzügyi rendszer modernizációja (strukturális reformok folytatása)

Melyek a gazdasági teljesítmény-hiány jellemzői Nincs, illetve erősen fékezett a vállalkozások növekedési érdekeltsége – a ténylegesen működő vállalkozások között még mindig 50 százalékot meghaladó a veszteséges, vagy nulla eredményt kimutató vállalkozások aránya; Nagy a teljesítmények differenciálódása (vállalkozási kategóriától, tulajdonosi szerkezettől, tevékenységi jellegtől függően), illetve a hazai termelékenység alig egyharmada az EU- 27 országok átlagának; A gazdaság szerkezete nem illeszkedik a piaci kereslethez (az erőforrások a termelő szektorból továbbra is a szolgáltató szektorba áramlanak, miközben a szolgáltató szektor nem nyújt konvertálható teljesítményt); A vállalkozások tőkeereje gyenge, illetve a kölcsöntőke kamata magasabb, mint ami a vállalkozások tőkejövedelmezősége (következmény: vagyonvesztés); Az erőforrások területi eloszlása területileg aránytalan, aminek természetszerű következménye az életminőség differenciálódása;

A nemzetgazdaság bruttó hozzáadott-érték teljesítménye a bruttó kibocsátás százalékában A mutató érdemi javítása nélkül ugyanazon hozzáadott-érték teljesítményhez növekvő kibocsátásra lesz szükség milliárd Ft A romló trend az importból származó magas anyagszükséglettel járó „bérfeldolgozó” tevékenység következménye

Gazdasági szereplők és teljesítmények, 2006 Vállalkozások számaBruttó hozzáadott-érték 1,3%nagyvállalkozás középvállalkozás kisvállalkozás mikrovállalkozás11,9% 1,4% 7,9% 89,5% 15,2% 16,6% 56,3% Forrás: APEH-SZTADI gyorsjelentése alapján Pitti Zoltán összeállítása, 2007

A társas vállalkozások hozzáadott-érték teljesítménye a saját tőke arányában, 2006 Vállalkozási kategóriák Bruttó hozzáadott- érték Mrd Ft Saját tőke összértéke Mrd Ft Hozzáadott- érték a saját tőke százalékában Társas vállalkozás- szám, db Mikrovállalkozások1 278,04 594,927,8% Kisvállalkozások1 631,52 605,862,6% Középvállalkozások1 788,12 876,062,2%4 242 Nagyvállalkozások6 059, ,050,4%4 036 Ténylegesen működő társaságok összesen , ,748,7%

Az egy foglalkoztatottra jutó bruttó hozzáadott- érték alakulása főbb tulajdonosi csoportok szerint A foglalkoztatottak háromnegyede dolgozik ebben a kategóriában

A komplex innovációs mutató (2007) és időbeli változása ( ) Innováció és K+F nélkül nincs új termék, új termék nélkül nincs export- képesség

Magyarország külkereskedelmi forgalmából a high-tech termékek forgalma ( ) Örvendetes az exporton belül a high-tech export emelkedése, ám ez nem épülhet az importigény növekedésére

100 Ft bérre jutó munkáltatói és munkavállalói közteher ( ) 146,5 Ft 61,5 Ft 85,0 Ft Munkáltatói kötelezettség: 29,0% TB járulék 3,0% munkáltatói járulék 1,5% szakképzési járulék 1950,- Ft/fő/hó EHO táppénz hozzájárulás IPA (bérre is épülő kötelezettség) Munkavállalói kötelezettség: 15,5% TB járulék 1,5% munkavállalói járulék 21,5% SZJA (átlagérték) 4,0% különadó (korlátozott)

Három következtetés, illetve figyelemfelhívás a.) A versenyszektor problémái nem egyszerűsíthetők le pénzügytechnikai kérdésekre, valójában a manipulált nemzetközi piac, a gazdaság torz szerkezete, a távlati gondolkodás hiánya jelenti az igazi gondot; b.) Az adórendszer modernizációja – normális körülmények között – sohasem célja a gazdaságpolitikának, hanem egyik eszköze, s nagy baj származik abból, ha kiragadnak egyes elemeket, s nem hangolják össze a társadalom- és gazdaságpolitika egyéb eszközeivel; c.) Egyre nyilvánvalóbb, hogy fordítottan ülünk a lovon: a politika nem szolgálni kívánja a gazdaságot, hanem a gazdaságot kívánja alárendelni a politikai érdekeknek.

Egy időtálló adómodernizáció elemi feltételei Társadalmi jövőkép tisztázása (szociális piacgazdaság, államkapitalizmus, globális kapitalizmus, harmadik út); Gazdaságfejlesztési stratégia felvázolása (húzóerő, külgazdasági kapcsolatok, innováció és K+F ösztönzés, méretgazdaságossági szempontok, területi súlypontok); Állami szerepvállalás tartalmának és mélységének rögzítése (jövedelemcentralizáció mértéke, közszolgáltatások tartalma és a társadalmi hatások mérlegelése); A közbevételek felhasználásának átláthatósága; Kiszámíthatóság és stabilitás a közgazdasági szabályozásban

A hazai adómodernizáció súlyponti feladatai Konvergencia programban vállalt egyensúlyteremtő kötelezettségek teljesítése (költségvetési hiány, folyó fizetési mérleg hiány, tudásmérleg hiány csökkentés); Gazdasági teljesítmények növelésének ösztönzése; Versenyképesség javítása – hazai tudástartalomra épülő (exportképes) termékek kínálatának szélesítése; Jövedelem-, fogyasztás- és vagyonarányos közteherviselés elvének következetes érvényesítése; Adóeljárás egyszerűsítése és az adórendszer működési hatékonyságának javítása;

Az adóreform esélyét érintő összegző vélemény a.) Adóreform helyett (az évi reform reformja?!) átfogó adómodernizációs program kidolgozására van szükség és az előkészítő munkának széleskörű szakmai és társadalmi bázisra kell épülnie; b.) Az adómodernizáció nem lehet hirtelen felindulás terméke, vagy rövid távú politikai érdekek eszköze; c.) Egy átfogó és időtálló adómodernizáció érdekében szükség van egy gazdaság-fejlesztési stratégiára és rögzíteni kell az állami szerepvállalás tartalmát; d.) A pénzügyi kényszerpályák miatt (adósságállomány, költségvetési hiány, EU források lehívásához szükséges társfinanszírozás) rövid távon nincs reális esélye a közterhek jelentős csökkentésének, ám tág lehetőség van az adóterhek elosztásának módosítására: Következményként a kiigazítások éve lesz

2009. évi adóváltoztatási javaslatok, avagy a bőség zavara Szuperbruttósítási javaslat (semleges eredmény); Személyi jövedelemadó mérséklés javaslata (az esetleges bevétel- csökkenést társasági adóval ellensúlyozó megoldás); Járulékcsökkentő elgondolás (10 fő alatt – differenciáló, illetve a vállalkozások osztódására ösztönözhet); Adóamnesztia (jogilag veszélyes, illetve adómorált rontó); Lineáris adózás (18-20%) bevezetése (vitatható javaslat, alacsony jövedelműeket hátrányosan érinti); Háromkulcsos ÁFA (EU szabályokkal ellentétes); Örökösödési illeték eltörlése (gazdaságilag közömbös); Élőmunka terheinek mérséklése (gazdaságilag mérhető eredményhez komoly csökkentésre van szükség, ám ez veszélyezteti a költségvetési bevételeit); Robin Hood Adók átmeneti alkalmazása a nem saját teljesítményből származó, irreális nyereséget realizáló vállalkozások körében

Az adó- és járulékterhek elosztásának rövid távon végrehajtható módosítási lehetőségei adó- és járulékfizetés, valamint a közszolgáltatási jogosultság összekapcsolása; az élőmunka terheinek mérséklése és ennek ellensúlyozására a környezetkárosító tevékenységek fokozott terhelése; Társasági különadó azonnali megszüntetése (lásd: tőkevonzó- és tőkemegtartó-képesség erősítése); társasági adózásban a csoportos adózás (adóalap konszolidáció) lehetőségének megteremtése; informális gazdaság visszaszorítása; a megélhetési költségeket „helyettesítő” költség-elszámolások kivétel nélküli szigorítása; a támogatás- és kedvezménypolitika felülvizsgálata, illetve a vállalások teljesítésének szigorú számonkérése; IPA maximált mértékének csökkentése (2,0% helyett 1,0% és ezzel együtt a 100%-os adóalap-csökkentés 50%-ra mérséklése);

„Dolgozom és adót fizetek, hungarikum is lehetek” Graffiti, Budapest, 2008

A szerző elérhetősége: Pitti Zoltán tudományos kutató Budapesti CORVINUS Egyetem Telefon: 30/

Kísérlet járja be Európát, az adóreformok kísérlete – főbb indokok Alkalmazkodás a nemzetközi versenyképesség kihívásaihoz (nemzetállam, vállalkozás, termék); Tőkevonzó- és tőkemegtartó-képesség egyidejű erősítésének igénye; A gazdasági együttműködés erősítése a tagországok között (áru-, szolgáltatás-, munkaerő- és tőkeáramlás); A stabilitási és növekedési paktum követelményeinek teljesítése (egyensúly és fenntartható gazdasági fejlődés); Az állami szerepkör újraértelmezése és a közterhek elosztásának újraszabályozása; Igazságossági és hatékonysági megfontolások; Megfelelés a közösségi adóharmonizáció lassan formálódó követelményeinek

Az európai adómodernizáció ismert lépései EU adóharmonizációs elgondolások: Társasági adóalap és konszolidált adózás, szolgáltatások ÁFA elszámolása, szociális rendszerek modernizációja; Németország: vállalati adóterhek 39%-ró 29%-ra mérséklése (ezen belül a társasági adó 25% helyett 15%), élőmunka-költségek csökkentése, ÁFA kulcs és zöld adók emelése, konszolidált adózás felé történő elmozdulás; Anglia: társasági adókulcs és a külföldi leányvállalatok külön adójának mérséklése, biztosítási rendszer modernizációja; Franciaország: vállalati adóterhek mérséklése és a „túl jól” sikerült ingatlanadó torzításainak enyhítése, SZJA arányosítás; Hollandia: társadalombiztosítási rendszer után a központi és a helyi adózás közötti teherelosztás módosítása; Cseh Köztársaság: 15%-os egységes SZJA és a TB járulékalap módosítása (bruttó jövedelem alapján), ÁFA kulcs emelése; Románia: a munkáltatói és munkavállalói TB járulékok 10%-pontos mérséklése;

A közösségi szintű (tagországok többségét érintő) adómodernizáció kérdései Európában Új növekedési csomópontok megjelenése (Kína, India) és a világgazdasági verseny Európát érintő hatása; Az országhatárokat átlépő és hálózatos jelleggel működő vállalkozások adózása (lásd: társasági adóalap egységesítése); A munkavállaló jövedelmek és a munkára épülő adóterhek versenyképességet korlátozó hatása; A GDP arányos közteherviselési szint mérséklése és a jóléti rendszer fenntarthatósága; Közteherviselési kötelezettségek „elkerülését” lehetővé tevő kiskapuk bezárása; Közteherviselési kötelezettség és közszolgáltatási jogosultság a munkaerő mobilizációja mellett; Monetáris föderáció fenntarthatósága fiskális föderáció nélkül; Közösségi szintű, központi és helyi adózás között viszony alakulása

A költségvetési adóbevételek megoszlása főbb adócsoportok szerint, 2006

A minimálbérek nagysága a kiemelt országokban, 2007