A Magyar Suzuki Zrt. tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - az NYDOP
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Energetikai folyamatok és berendezések
Magyarországi jármű- és járműalkatrész-ipar, ezek szerveződései
ZÖLDTETŐK Költsége és Értéke Dezsényi Péter 4/3/2017.
„ T ő lünk függ minden, csak akarjuk!” Széchenyi István Forrás: MAG Zrt.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
1. 2 Az RFH cégcsoport • Az RFH csoport: 7 regionális társaság és megyei hálózat • 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és.
A Bussmann Magyarországi Gyára
BCD Travel Hungary – Vista Utazási Iroda
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Amikor nem kell biztosíték: tőkefinanszírozás Török József Üzletfejlesztési igazgató Miskolc, március 21.
Tőkefinanszírozás biztosíték nélkül Török József Üzletfejlesztési igazgató Budapest, május 15.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
OTP Bank: finanszírozás és fejlődés
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Mi jellemző a hazai autóiparra és a beszállítók helyzetére napjainkban? MKT szeptember 30. Pécs.
1 A T- NAPOS UTALÁS GAZDASÁGI HATÁSAI Kovács Levente KDB Bank Zrt., vez.ig.h. Budapest február 8. „InterGIRO2- Napon belüli elszámolás” Magyar Közgazdasági.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Kis és középvállalkozások helyzete és kilátásai Békéscsaba, május 16. Varga Gyula vezető-főtanácsos Nemzetgazdasági Minisztérium.
A BESZÁLLÍTÓI BEFEKTETŐ RT. TEVÉKENYSÉGÉNEK BEMUTATÁSA
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A magyar gazdaság várható helyzete
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Az EEM helye a menedzsmentben
A NEMZETI KÜLGAZDASÁGI HIVATAL BESZÁLLÍTÓ PROGRAMJÁNAK STRATÉGIAI ELEMEI Jászberény november
Fém- és műanyag feldolgozó Kft.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
Zväz polygrafie na Slovensku Szlovákia nyomdaipara 2007 Nemzetközi gazdasági konferencia Szeged, május 22.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
IV. Terjeszkedés 2..
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
AIG központ, New York. ALICO központ, Wilmington.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Nemzetközi Rehabilitációs Központ
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Magyarország a globális világgazdaságban
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Fetter István Kereskedelemfinanszírozás és EU Szolgáltatások vezető CIB Bank Zrt. EU támogatások finanszírozása és ezen túlmutató pénzügyi szolgáltatások.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Előadás másolata:

A Magyar Suzuki Zrt. tapasztalatai 27.03.11 27.03.11 49. Közgazdász-vándorgyűlés „Versenyképesség és adósságcsökkentés- X. szekció. Az autóipar helyzete A Magyar Suzuki Zrt. tapasztalatai a hazai beszállítók arányának növelésében Dr.Urbán László vez.ig.h. MAGYAR SUZUKI Zrt. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 1 1

A beszállítók és OEM-ek viszonya 27.03.11 27.03.11 A beszállítók és OEM-ek viszonya Fordizmus: a beszállítók alárendeltségére épül Toyotizmus: egyenrangú partnerek közötti együttműködés Magyar Suzuki Zrt.-nél – mixtúra a toyotizmus irányába – példa:„just-in-time” -- ellenpélda – lökhárító üzem MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 2

A vállalatalapítástól idáig 27.03.11 27.03.11 A vállalatalapítástól idáig 1991 Megalakulás (50e autó 1e fővel) 1992 Megindul a próbaüzem 1993 Gyártás kezdete 1994 Swift 1996. 100.000. „Mi autónk” ( Local Content >50% - Red Carpet Affaire) 2000 Wagon R+ 2003 Ignis 2002. 500.000.! 2005 Második generációs Swift 2006 Sx4 2006. 1.000.000.! 2008 Splash (300e autó 6e fővel) 2009 2008. 1.500.000.! 2010 Harmadik generációs Swift 2011 2.000.000.! MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 3

A Magyar Suzuki Zrt. mint tőkeberuházás 27.03.11 27.03.11 Zöldmezős beruházás - 1991 HUF 14,4 milliárd (~ ECU 151 millió) Palettabővítés: Wagon R+ - 1999 HUF 5, 45 milliárd ( ~ EUR 22 millió) European Renaissance Program – 2001 HUF 62 milliárd ( ~ EUR 240,8 millió) Plusz: az éves nyereség visszaforgatása és a beszerzésalapú beruházás 2004:90e autó > HUF 100 milliárd>2008:283e Az elmúlt két évtizedben összesen EUR 1.270 millió! PPP-alapon > EUR 2 milliárd! MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 4

A beszállítói hányad alakulása és a Suzuki európai reneszánsza 27.03.11 27.03.11 2002 európai < 80%, Japán – 20% + egyéb 2-3% Kapacitásbővítés <=> beszállítói struktúra változatlan! 2008 európai - 80%, Japán – 20% + egyéb 2-3% Magyarázat: Suzuki Pilot Program MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 5

A Suzuki Pilot Program alapelvei 27.03.11 27.03.11 A Suzuki Pilot Program alapelvei A lehetséges beszállítók kiválasztása (18 vállalat – mind magyar kis- és középvállalkozás) A kiválasztott beszállítóknál HR, műszaki és pénzügyi audit, ill. ISOk meghatározza a fejlődés irányát és rögzíti a prioritásokat, meghatározza az alkalmazandó eszközfejlesztést a HR, a hatékonysági tényezők és a vezetői készségek fejlesztése a kiválasztott beszállítóknál MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 6 6

A Suzuki Pilot Program elemei 27.03.11 27.03.11 A Suzuki Pilot Program elemei Működési fórum létrehozása (MSC mint integrátor) és a beszállítók kiválasztása Hitelkeretek kialakítása (MFB) a beszállítók részére 25 milliárd Ft (kb. 130 millió USD) kedvezményes hitelkeret 10-500 millió Ft (kb. 0,05-2,6 M USD) projektenként, 10 évi technológiai és termékfejlesztéshez, kapacitásbővítéshez vagy a logisztikai háttér fejlesztéséhez: Alapvető követelmény a „Just-in-Time”- módszerhez kapcsolódó szállítás a „Supply Line Sequence” alapján (SLS = VIN compliancy innovatív logisztikák!) Beszállítói adatbázis, alvállalkozói hálózat és e-piac Alvállalkozói alkalmassági központ, pilot projektek Indirekt támogatás a pályáztatásoknál MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 7 7

A Suzuki Pilot tanulságai a jelenben 27.03.11 27.03.11 A Suzuki Pilot tanulságai a jelenben Az új Széchenyi-terv: a beszállítókkal (KKV-k) együtt mint a Suzuki Pilot Program (SPP) esetén SPP jövőben is érvényes tanulságai „money, money, money” = hitel, tőke, támogatás Kölcsönösen előnyös együttműködés az OEM-ek (Audi, MB és MS) és a beszállítóik között – közösek a célok: termelés- és profitnövekedés GDP- és a foglalkoztatás-növekedésre irányuló nemzetgazdasági célok elősegítése, ami által közösen kiérdemlik az erőteljes – nem csupán financiálisan megnyilvánuló – kormánytámogatást. Európai Uniós programokban való részvétel „Cars 21” program „Green Car”-program MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 8 8

Járműipari beszállítók I. 27.03.11 27.03.11 Járműipari beszállítók I. Hungarian Automotive Parts Sector I. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 9

Járműipari beszállítók II. 27.03.11 27.03.11 Járműipari beszállítók II. Hungarian Automotive Parts Sector II. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 10

Járműipari beszállítók III. 27.03.11 27.03.11 Járműipari beszállítók III. Hungarian Automotive Parts Sector III. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 11

A tipikus hazai járműipari beszállító 27.03.11 27.03.11 A tipikus hazai járműipari beszállító mSMEs (over 90%) „Második-harmadik vonal” (Tier-2, 3) Magas technológiai szabványok szerint termel Alacsony munkaerőköltség vs. képzett alkalmazottak Pénzügyi háttér ??? Hosszútávú megállapodás OEM-mel és/vagy második vonalbeli beszállítóval MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 12

A beszállító kiválasztásának szempontjai 27.03.11 27.03.11 A beszállító kiválasztásának szempontjai Menedzsment-kompetenciák Gyártástechnológia magas színvonala Track-record (szerződéses kötelezettségek teljesítése!) Költséghatékonyság – árszínvonal Minőségellenőrzési rendszerek alkalmazása, logisztika Megújulási képesség és készség Vásárlói elégedettség Pénzügyi helyzet (stabilitás!) MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 13

Mitől lett a „mi autónk” a Suzuki? 27.03.11 27.03.11 Mitől lett a „mi autónk” a Suzuki? magyar beszállítói hányad = teljes export 1%-a! + az esztergomi gyárban hozzáadott érték Splash, Swift 3 = Kiváló Magyar Termék Nagydíj 2009,2011 Hangsúly >> MINŐSÉG >< Alacsony ár MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 14 14

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr.Urbán László vez.ig.h. MAGYAR SUZUKI Zrt. 27.03.11 27.03.11 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr.Urbán László vez.ig.h. MAGYAR SUZUKI Zrt. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 15 15