A Magyar Suzuki Zrt. tapasztalatai 27.03.11 27.03.11 49. Közgazdász-vándorgyűlés „Versenyképesség és adósságcsökkentés- X. szekció. Az autóipar helyzete A Magyar Suzuki Zrt. tapasztalatai a hazai beszállítók arányának növelésében Dr.Urbán László vez.ig.h. MAGYAR SUZUKI Zrt. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 1 1
A beszállítók és OEM-ek viszonya 27.03.11 27.03.11 A beszállítók és OEM-ek viszonya Fordizmus: a beszállítók alárendeltségére épül Toyotizmus: egyenrangú partnerek közötti együttműködés Magyar Suzuki Zrt.-nél – mixtúra a toyotizmus irányába – példa:„just-in-time” -- ellenpélda – lökhárító üzem MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 2
A vállalatalapítástól idáig 27.03.11 27.03.11 A vállalatalapítástól idáig 1991 Megalakulás (50e autó 1e fővel) 1992 Megindul a próbaüzem 1993 Gyártás kezdete 1994 Swift 1996. 100.000. „Mi autónk” ( Local Content >50% - Red Carpet Affaire) 2000 Wagon R+ 2003 Ignis 2002. 500.000.! 2005 Második generációs Swift 2006 Sx4 2006. 1.000.000.! 2008 Splash (300e autó 6e fővel) 2009 2008. 1.500.000.! 2010 Harmadik generációs Swift 2011 2.000.000.! MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 3
A Magyar Suzuki Zrt. mint tőkeberuházás 27.03.11 27.03.11 Zöldmezős beruházás - 1991 HUF 14,4 milliárd (~ ECU 151 millió) Palettabővítés: Wagon R+ - 1999 HUF 5, 45 milliárd ( ~ EUR 22 millió) European Renaissance Program – 2001 HUF 62 milliárd ( ~ EUR 240,8 millió) Plusz: az éves nyereség visszaforgatása és a beszerzésalapú beruházás 2004:90e autó > HUF 100 milliárd>2008:283e Az elmúlt két évtizedben összesen EUR 1.270 millió! PPP-alapon > EUR 2 milliárd! MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 4
A beszállítói hányad alakulása és a Suzuki európai reneszánsza 27.03.11 27.03.11 2002 európai < 80%, Japán – 20% + egyéb 2-3% Kapacitásbővítés <=> beszállítói struktúra változatlan! 2008 európai - 80%, Japán – 20% + egyéb 2-3% Magyarázat: Suzuki Pilot Program MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 5
A Suzuki Pilot Program alapelvei 27.03.11 27.03.11 A Suzuki Pilot Program alapelvei A lehetséges beszállítók kiválasztása (18 vállalat – mind magyar kis- és középvállalkozás) A kiválasztott beszállítóknál HR, műszaki és pénzügyi audit, ill. ISOk meghatározza a fejlődés irányát és rögzíti a prioritásokat, meghatározza az alkalmazandó eszközfejlesztést a HR, a hatékonysági tényezők és a vezetői készségek fejlesztése a kiválasztott beszállítóknál MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 6 6
A Suzuki Pilot Program elemei 27.03.11 27.03.11 A Suzuki Pilot Program elemei Működési fórum létrehozása (MSC mint integrátor) és a beszállítók kiválasztása Hitelkeretek kialakítása (MFB) a beszállítók részére 25 milliárd Ft (kb. 130 millió USD) kedvezményes hitelkeret 10-500 millió Ft (kb. 0,05-2,6 M USD) projektenként, 10 évi technológiai és termékfejlesztéshez, kapacitásbővítéshez vagy a logisztikai háttér fejlesztéséhez: Alapvető követelmény a „Just-in-Time”- módszerhez kapcsolódó szállítás a „Supply Line Sequence” alapján (SLS = VIN compliancy innovatív logisztikák!) Beszállítói adatbázis, alvállalkozói hálózat és e-piac Alvállalkozói alkalmassági központ, pilot projektek Indirekt támogatás a pályáztatásoknál MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 7 7
A Suzuki Pilot tanulságai a jelenben 27.03.11 27.03.11 A Suzuki Pilot tanulságai a jelenben Az új Széchenyi-terv: a beszállítókkal (KKV-k) együtt mint a Suzuki Pilot Program (SPP) esetén SPP jövőben is érvényes tanulságai „money, money, money” = hitel, tőke, támogatás Kölcsönösen előnyös együttműködés az OEM-ek (Audi, MB és MS) és a beszállítóik között – közösek a célok: termelés- és profitnövekedés GDP- és a foglalkoztatás-növekedésre irányuló nemzetgazdasági célok elősegítése, ami által közösen kiérdemlik az erőteljes – nem csupán financiálisan megnyilvánuló – kormánytámogatást. Európai Uniós programokban való részvétel „Cars 21” program „Green Car”-program MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 8 8
Járműipari beszállítók I. 27.03.11 27.03.11 Járműipari beszállítók I. Hungarian Automotive Parts Sector I. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 9
Járműipari beszállítók II. 27.03.11 27.03.11 Járműipari beszállítók II. Hungarian Automotive Parts Sector II. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 10
Járműipari beszállítók III. 27.03.11 27.03.11 Járműipari beszállítók III. Hungarian Automotive Parts Sector III. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 11
A tipikus hazai járműipari beszállító 27.03.11 27.03.11 A tipikus hazai járműipari beszállító mSMEs (over 90%) „Második-harmadik vonal” (Tier-2, 3) Magas technológiai szabványok szerint termel Alacsony munkaerőköltség vs. képzett alkalmazottak Pénzügyi háttér ??? Hosszútávú megállapodás OEM-mel és/vagy második vonalbeli beszállítóval MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 12
A beszállító kiválasztásának szempontjai 27.03.11 27.03.11 A beszállító kiválasztásának szempontjai Menedzsment-kompetenciák Gyártástechnológia magas színvonala Track-record (szerződéses kötelezettségek teljesítése!) Költséghatékonyság – árszínvonal Minőségellenőrzési rendszerek alkalmazása, logisztika Megújulási képesség és készség Vásárlói elégedettség Pénzügyi helyzet (stabilitás!) MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 13
Mitől lett a „mi autónk” a Suzuki? 27.03.11 27.03.11 Mitől lett a „mi autónk” a Suzuki? magyar beszállítói hányad = teljes export 1%-a! + az esztergomi gyárban hozzáadott érték Splash, Swift 3 = Kiváló Magyar Termék Nagydíj 2009,2011 Hangsúly >> MINŐSÉG >< Alacsony ár MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 14 14
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr.Urbán László vez.ig.h. MAGYAR SUZUKI Zrt. 27.03.11 27.03.11 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr.Urbán László vez.ig.h. MAGYAR SUZUKI Zrt. MAGYAR SUZUKI ZRT. MAGYAR SUZUKI ZRT. 15 15