Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június 2.
Pedagógus létszám-változások, 1990/ /2002 (OM-statisztikák)
Egy tanítóra jutó tanulók száma néhány OECD-országban, 2000
Éves tanítási órák száma az alsó tagozaton, OECD országok, 2000
Egy tanórára eső tanítói fizetés, 15 éves gyakorlat után, OECD-országok, 2000 (US$)
A nők aránya az alsó tagozatos pedagógusok között, OECD-országok, 2000
Pedagógusok átlagéletkora, 2003 (Kutatási adat)
A különböző településtípusokon tanító pedagógusok aránya az egyes szakmacsoportokban, 2003 (Kutatási adat)
A pedagógus házastársa, 1996/97 (Kutatási adat)
A pedagógus mindennapi munkájában gondot okozó tényezők, 2003/1. (Kutatási adat)
A pedagógus mindennapi munkájában gondot okozó tényezők, 2003/2. (Kutatási adat)
A továbbképzés választása, 2003 (Kutatási adat)
Pedagógus képzési tartalmak megítélése, 2001 (Kutatási adat)
Szignifikáns eltérések a képzés megítélésében, (Kutatási adat)
Tanítók a sikerekről, 2001 (Kutatási adatok) „Nekem az is sikerélmény, ha az év elején rossz képességstruktúrával érkező gyerek év végére megfelel a tantervi követelményeknek” „Amikor átvettem az osztályt, semmit sem szerettek. Úgy kezdtük, hogy mindennap mesét olvastunk. Rájöttek egy idő után, hogy betűket akarnak tanulni.”
Tanítók a kudarcokról, 2001 (Kutatási adatok) „Van az osztályomban három olyan cigány tanuló, akik rendszeresen nem készítenek házi feladatot, annak ellenére, hogy minden nap elmondom nekik, hogy készítsék el.” „Biztos, hogy nekem is van még mit tanulnom. Ragaszkodtam ahhoz, hogy a gyermekek az én elvárásaimnak megfeleljenek.”
Tanítók a kudarcok okairól, 2001 (Kutatási adatok) „A pedagógus hiába adja a tudását, segítségét, ha a szülő nem ellenőrzi a gyermekét. Például a … szülők ¾-ed része írástudatlan. Mit várjon a pedagógus, ha ilyen példát lát a gyerek?” „Figyelembe kell venni, hogy mások. Több szeretetre, odafigyelésre van szükségük. Nem megváltoztatni, hanem irányítani kell őket.”
Tanítók arról, hogy mit segíthetne a képzés, 2001 (Kutatási adatok) „ Ezzel nem igazán a pedagógusokat kell terhelni, illetve számon kérni. A nehezen kezelhető gyerekeknek speciális osztály keretein belül csoportos foglalkozást kell szervezni.” „Nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a gyerek családi hátterének megismerésére. Fontos lenne a toleranciaképesség fejlesztése a képzés során, hogy megtaláljuk azokat a kapcsolódási pontokat, ahol a gyerek partner tud lenni a munkában.”
Köszönöm a figyelmet!