Az iskola és az egyetem együttműködése a pedagóguspályára való felkészítés során Poór Zoltán Veszprémi Egyetem Tanárképző Kar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanárképzési gyakorlatok fajtái, szerepük
Advertisements

A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Egyetemi tapasztalatok és fejlesztési elgondolások Pukánszky Béla Szegedi Tudományegyetem.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Agria Media Eger, október
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A regionális központok mentorképzési programjának bemutatása
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
A gyakorló intézmények feladatai a pedagógusképzésben
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
A tanárképzés szerkezete
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Javaslatok a tanár mesterszak gyakorlati félévéhez OKM, OFI bizottság jelentése alapján.
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
FERENCES ÖSZTÖNDÍJ PROGRAM
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A NYÍREGYHÁZI BESSENYEI GYÖRGY TANÁRKÉPZŐ KÖZPONT ÁLTAL KOORDINÁLT TANÁRKÉPZÉS FŐBB SAJÁTOSSÁGAI Debrecen, február 13. Dr. Szabó Antal Dr. Vallner.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

Az iskola és az egyetem együttműködése a pedagóguspályára való felkészítés során Poór Zoltán Veszprémi Egyetem Tanárképző Kar

A Veszprémi Egyetem tanárképes szakjai Angol nyelv és irodalom / angol nyelvtanár Francia nyelv és irodalom / francia nyelvtanár Német nyelv és irodalom / német nyelvtanár Magyar nyelv és irodalom Ember-, erkölcs- és társadalomismeret Informatika Kémia Környezettan

A Veszprémi Egyetemen folyó tanárképzés főbb jellemzői Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék Tantárgypedagógusok szaktudományos tanszékeken Pedagógiai Kutatóintézet Pápán Doktori Iskola – neveléstudomány: –Pedagógusképzés pedagógiája – Dr. Zsolnai József –Anyanyelv- és irodalompedagfógia: Dr. Zsolnai József és dr. Sipos Lajos –Idegennyelv-pedagógia: Dr. Bárdos Jenő Nincs gyakorlóiskola – partneriskolai hálózat van

A mai gyakorlat (1) 111/1997. sz. kormányrendelet a pedagógiai-pszichológiai tanulmányok 2. vagy 3. félévében 60 óra ún. „egyéni iskolai gyakorlat” - az intézményi élet megfigyelésére, - az alapdokumentumok áttekintésére, - az intézményen belüli szervezeti formák megismerésére; általában egy hét a hallgató volt általános vagy középiskolájában; a tapasztalatokat portfolióban rögzítik; a gyakorlat szerves része a tapasztalatok feldolgozása.

Dilemma A jelöltek azt látják-e, amit látniuk kell, amit látni szeretnének vagy amit az iskola láttatni akar? A pedagógiai-pszichológiai stúdiumokat irányító oktatóknak kevés beleszólásuk van abba, hogy mi és hogyan történjék az iskolában töltött idő alatt. Az iskola felé megfogalmazott kérésekből és portfoliós feladatokból világos, hogy milyen tapasztalatok lennének szükségesek az elméletben tanultak kiegészítésére, de … ritka, hogy az iskola a pedagógusképzést közös felelősségnek fogja fel. Az egyetem szabad idősávot erre a feladatra nem tud biztosítani.

A mai gyakorlat (2) 111/1997. sz. kormányrendelet a szakdidaktikai / szaktárgyhoz kapcsolódó tantárgy-pedagógiai stúdiumok zárásaként kb. 105 órányi iskolai (tanítási) gyakorlat többnyire a képesítő vizsgát megelőző két utolsó félév valamelyikében. Az iskola (tanítási) gyakorlatot 3szakember irányítja: - a szaktárgyi mentor / vezetőtanár / szakvezető; - az ún. iskolai koordinátor; - az ún. tanszéki koordinátor; Felkészítés: mentorképzés (angol / német) „együttműködéses” gyakorlási formák

Feladatok a tanítási gyakorlat során 30 tanóra hospitálása és megbeszélése az iskolai koordinátorral, illetve a szaktárgyi mentorral - 10 más műveltségterületi vagy osztályfőnöki óra - 20 szaktárgyi 15 szaktárgyi óra tanítása (előkészítéssel és követő elemzéssel, értékeléssel; az iskola életének minden lényeges momentumában való részvétel; dokumentumok megismerése; portfolió-vezetés;

Gondok Az egyetem szabad idősávot / félévet erre a feladatra nem tud biztosítani: a jelöltek egyénenként változó órarendi leterheltségük mellett tesznek eleget gyakorlati kötelezettségüknek. Később alakul ki az egyetemi órarend, mint az iskolai. Az iskolai (tanítási) gyakorlat egy tantárgy!?! A kredit-rendszer adta hallgatói szabadság nem teszi lehetővé, hogy az iskolai (tanítási) gyakorlat egységes rendszerben működjék. A hallgatók egyéni útja kifürkészhetetlen irányokat vesz. Kicsi az esély a hivatás-specifikus személyiség- fejlesztésre.

További gondok Sok hallgató és sok mentor gyorsan teljesítendő kötelezettségnek fogja fel a feladatokat. Nincs esély a pályaszocializáció megkezdésére sem. Több iskolavezető nem adja meg a lehetőséget az iskolai élet tanórán kívüli dimenzióinak megismerésére. Egyszerű pénzügyi síkra helyeződik az iskola- egyetem érdek- és kapcsolatrendszere. Megeshet, hogy az az iskola, amely tavasszal nem „tárta szélesre kapuit” a jelölt előtt, ősszel kifogásolja a pályakezdő pedagógiai / metodikai felkészültségének alaposságát.

A mesterségbeli tudás tanulásának formái az egyetemi kurzusok keretében Önismeret-fejlesztés – a reflektív pedagógia alapjai Esetmegbeszélések – tapasztalati tanulás Rendszeres óralátogatások megfigyelési feladatokkal a szakdidaktikákon belül Mikrotanítások a szakdidaktikákon belül Tananyag-fejlesztési projektfeladatok Kisebb-nagyobb kutatási feladatok iskolákban

Nehézségek A hivatalos iskolai gyakorlatnak nem számító időszakban az iskolák közreműködését csupán gesztusokkal tudjuk megköszönni. Az iskola közreműködése igazgatók presztízskérdése marad csupán. Iskolai pedagógusok hivatalosan nem vonhatók be szakdidaktikai szemináriumok vezetésébe Nincs hagyománya és egyelőre perspektívája sem annak, hogy a tantárgypedagógusok közoktatásban is tanítsanak óraadóként.

Kinek az ügye a pedagógusképzés? Felsőoktatás: Szűkös források Szűk cselekvéstér Korlátozott gyakorlati kompetenciák Nincs megbízható pedagógiai alkalmasságot mérő rendszere Közoktatás: Szolgáltatásnak fogja fel Nincs hatása a képzés elméleti és gyakorlati vonatkozású tartalmára Nem vesz részt a jelöltek kiválasztásában Nincs szava a képesítési folyamatban – nincs jelen a képesítő vizsgákon

Kié a felelősség a pedagógusképzést illetően? Felsőoktatás: –teljes felelősség Közoktatás: –nem vállal felelősséget –nem gyakorolja a megrendelő szerepét –szolgáltatóként nem látja át, hogy saját maga számára készíti fel a jelöltet –nem jelezte még eddig, hogy a folyamat végén szeretné ellenőrizni a minőséget

Idealizált jövőkép „poórzoltáni utópia” A pedagógusképzés posztgraduális szinten valósul meg. A jelölt egy pedagógiai műhelyhez (iskolához) tartozik. Napi munkája az iskolához köti – tanárasszisztens Hetente kétszer-háromszor megjelenik egy- egy regionális pedagógusképzési szemináriumon, amelyet egy-egy egyetem / főiskola által „akkreditált” kiváló pedagógus vezet.

„poórzoltáni utópia” - folytatás A szemináriumon szaktárgytól függetlenül dolgozzák fel az iskolában tapasztalt pedagógiai élményeket és azokat az egyetem / főiskola útmutatásai alapján kapcsolják az elméleti tanulmányokhoz Az egyetem / főiskola elméleti kurzusain hetente vagy kéthetente egyszer jelenik meg a jelölt elméleti alapok lerakása, tapasztalatok rendszerezése érdekében. Ilyenkor újabb gyakorlati feladatokat is kap, amelyekről majd ismételten a szemináriumokon reflektál

„utópia” – további folytatás A jelölt napi munkáját mestere / mentora irányítja A mentor és a regionális szeminárium vezetője szakvizsgás felkészítést kap és egyetemi / főiskolai „akkreditációt” A mesterségbeli tanulás egyik eszköze a gyakorlatalapú kutatás, portfolióvezetés és reflektív megközelítés A pedagógus képesítési folyamatban a közoktatás és az egyetem egyaránt részt vesz. A képesítő vizsgát egy országos bizottság előtt teszi le a jelölt.

Előny és hátrány Csak kis létszámú jelölt képzésére / hivatás- specifikus felkészítésére alkalmas ez a szemlélet Helyet ad a közoktatásnak is a képzésben Módot ad a felsőoktatásnak arra, hogy gyakorlati szakembereket is bevonjon a folyamatba Karakteresebben leválasztja a pedagógusképzést a mai felsőoktatási gyakotlattól és szervezeti változásokat eredményezhet Napi kooperációt igényel a köz- és felsőoktatás között A képesítés egy független testület elé kerül