Kettőnél több csoport vizsgálata és kísérlet tervezés Makara B. Gábor MTA KOKI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.
Advertisements

Gyakoroljuk a pajzsmirigybetegek ellátását!
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Baranya Megyei Munkaügyi Központ Állami Foglalkoztatási Szolgálat Pécs, Király u. 46.
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
Minőségbiztosítás a háziorvosi praxisban
Dr.Vámosi Péter Szent Rókus Kórház Szemészeti osztály
6) 7) 8) 9) 10) Mennyi az x, y és z értéke? 11) 12) 13) 14) 15)
Szeizmikus mérések tervezése
Kísérlet.
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
E L E M Z É S. 1., adatgyűjtés 2., mintavétel (a teljes sokaságot ritkán tudjuk vizsgálni) 3., mintavételi információk alapján megállapítások, következtetések.
Prof. dr. VARGA SZABOLCS ERDŐVÉDELMI KUTATÁSOK AZ ERFARET KERETÉBEN prof. dr. Varga Ferenc 70. születésnapja tiszteletére Sopron, október 18. NYME.
A PAJZSMIRIGYMŰKÖDÉS MUTATÓINAK VÁLTOZÁSA A VÉRBEN A TIREOSZUBSZTITÚCIÓS KEZELÉS FOLYAMÁN Témavezető: Dr. Dujmovics Ferenc Szerző: Bojtos Lilla Újvidék,
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
A romániai regionális versenyképesség alakulásának elemzése az átmenet időszakában VINCZE MÁRIA, KÖLCSEY ANDREA Babes-Bolyai Tudományegyetem Közgazdaság-
Régióközi tudáshálózatok minőségének hatása a kutatási teljesítményre Sebestyén Tamás és Varga Attila.
Dr. Gombos Tímea SE, III.sz. Belgyógyászati Klinika
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
A ghrelin kardiovaszkuláris hatásainak vizsgálata
Buccalis kenet a connexin-26 gén 35delG mutációjának non-invazív szűrésére kisgyermekeken Torkos Attila 1,2, Magnus Teschner 2, Peter Erfurt 2, Gerrit.
Pándy Kálmán Kórház, Gyermekosztály, Gyula
11 Fiktív példa az ELISA, Western blot és áramlásos citometria alkalmazására a humán diagnosztikában.
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
Hipotézisvizsgálat (1. rész) Kontingencia táblák
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) - intézményi interfész adattartalom validálás március 18.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
szakmérnök hallgatók számára
Dinamikus májfunkciós próba diagnosztikus
A NŐI STRESSZ-INKONTINENCIA MEGSZÜNTETÉSÉNEK SIKERES FELTÉTELEI.
Az F-próba szignifikáns
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
A szemcsehatárok tulajdonságainak tudatos módosítása Szabó Péter János BME Anyagtudomány és Technológia Tanszék Anyagvizsgálat a gyakorlatban (AGY 4) 2008.
Statisztika.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
35. Sósav és NaOH-oldat azonosítása pH-jának becslése alapján
FRAMA01dBH Kft. BUDAPEST  0 Zajmérési helyszínek az M0 4-es szakaszán MZ 10 (Bp. XVI. Magtár u. 56, 66.) MZ 11 (Bp. XVI. Vecseház u. 45.) MZ 12 (Csömör.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
KRIVANEK RENÁTA GRIFFSOFT.
BÁLINT G, ÁDÁM A, RATKÓ I, SOMOS É, POÓR L, BÁLINT P, TEFNER I, BENDER T. Budapest KETTŐS VAK VIZSGÁLAT A NAGYBARACSKAI TERMÁL-ÁSVÁNYVÍZZEL TÉRDARTHROSISOS.
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Költség-minimalizálás az ellenőrző kártyák alkalmazásánál Feladatmegoldás, kiegészítés.
MENETREND HASZNÁLATÁNAK GYAKORLÁSA Feladat: autóbusz, villamos, trolibusz, fogaskerekű, HÉV menetrend gyakorlása El szeretnénk jutni a Selyemrét megállóból.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Többszempontos ANOVA (I
Kvantitatív módszerek
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A természetes számok osztása, az osztás tulajdonságai
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
A számítógépes elemzés alapjai
Túl alacsony-e Magyarországon kórházi ágyak száma?
Kapcsolat vizsgálat II: kontingencia táblák jelentősége és használata az epidemiológiában, diagnosztikában: RR, OR. Dr. Prohászka Zoltán Az MTA doktora.
Sikeres várólista csökkentés! Miért vár több beteg? Dr Zétényi Ágnes, dr Csiba Gábor Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kórház és Egyetemi Oktatókórház.
Városi társadalmak: folyamatok, várospolitikák dr. Füzér Katalin, egyetemi adjunktus PTE BTK TMI Település és Társadalom Kutatóközpont, vezető MTA Pécsi.
„Sok vagy kevés vizsgálat” „Sok vagy kevés vizsgálat” ad hoc munkacsoport Tagjai: Dr. Gilányi IbolyaMiskolc Dr. Nagy ÉvaDunaújváros Sándor JózsefNyíregyháza.
A számítógépes elemzés alapjai
Kiváltott agyi jelek informatikai feldolgozása 2016
Egérfül gyulladás farmakológiája és dermatofarmakológiája
Statisztika segédlet a Statistica programhoz Új verzióknál érdemes a View menüsor alatt a Classic menu-s verziót választani – ehhez készült a segédlet.
A nulla-bázisú költségtervezés
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

Kettőnél több csoport vizsgálata és kísérlet tervezés Makara B. Gábor MTA KOKI

Több csoport statisztikai elemzése: pajzsmirigy gyulladás - szérum hormon értékek CsoportfT4fT3fT4/fT3 Kontroll (20)14 ± ± ± 0.5 Beteg (18)14 ± ± ± 0.4 Beteg – kezelt (35) 16 ± ± ± Van-e különbség a különböző csoportok között? 2. Állítható-e fel sorrend közöttük?

Több csoport statisztikai elemzése: pajzsmirigy gyulladás - szérum hormon értékek CsoportfT4fT3fT4/fT3 Kontroll (20)14 ± ± ± 0.5 Beteg (18)14 ± ± ± 0.4 Beteg – kezelt (35) 16 ± 2.0**4.0 ± 0.5*4.0 ± 0.6** * p<0.05, ** p<0.01 vagy akár ***0.001

A véletlennek tulajdonítható-e minden különbség? Nézzük meg, mire vezethet a véletlen Használjunk táblázatkezelőt, benne véletlen szám generátort, grafikont és statisztikai elemzést.

Miért nem hasonlítunk össze minden csoportot párosával? Rossz hatásfokú Torzíthatja döntéseinket: Minden páros összehasonlításnál 1:20 arányban (vagy a szignifikancia szinttől függő arányban) van esélyünk hibás döntést hozni. A sok szakszerűtlen összehasonlítás „inflálja” a szignifikancia szinteket.

Ismételt páros összehasonlítások, együttes valószínűségek Független döntések száma Névleges szignifikanciaszint Helyes döntés valószínűsége Hibás döntés valószínűsége 10,050,9500,050 20,050,9030,098 30,050,8570,143 40,050,8150,185 50,050,7740,226 60,050,7350,265 70,050,6980,302 80,050,6630,337 90,050,6300, ,050,5990, ,050,3580, ,050,1290,871

A több csoport elemzése két lépésből áll Van-e szignifikáns különbség a csoportok eredményeinek halmazában Ha van, akkor keresünk szignifikáns eltérést a csoportok között –Az eltérés nem csak párok közötti különbség formájában lehet

Az elemzés alapgondolata: az összes mintában a varianciát két módon becsüljük Az ANOVA alkotója R.A. Fisher, egy angliai mezőgazdasági kísérleti állomáson, között. Zseniális felismerése: Több csoporton együtt végzett kísérletben a null hipotézis, H 0 úgy is vizsgálható, hogy a populáció varianciát becsüljük két módszerrel és megnézzük ezek a becslések jól egyeznek-e?. 1.a mintákon/csoportokon belüli szóródásból következtetünk a populáció varianciájára 2.a minták átlagainak szóródásából következtetünk ugyanarra a varianciára.

A négyzetes összeg additív elemekre bontható A minta elemeinek távolságát a teljes minta „nagy átlagától” becsüljük a négyzetes összeggel Σ (x nagy átlag – x i )² A négyzetes összeg particionálható az algebra módszereivel (additív módon részekre bontható) Az egyes részeket úgy bontjuk, hogy azok a szórás egy meghatározott értelmezésű részének feleljenek meg A „belső” szórásnégyzet a véletlennek, az „átlagok közötti” szórásnégyzet a csoportok közötti különbségnek felel meg

Illusztráció a négyzetes összeg felbontásához  Adat Átlag Nagy átlag véletlen komponens csoportosítási komponens rögzített érték

A szórás elemzés gondolatmenete A minták normális eloszlásból származnak (n darab) Független minták Véletlen minták (randomizálás) Null hipotézis: a minták közös sokaságból/populációból származnak (v 1 =v 2 =v 3 =…=v n ) Null hipotézis következménye: (s 1 2 =s 2 2 =s 3 2 =…=s n 2 ) A mintákból két független becslést készítünk a populáció szórására, pontosabban varianciájára (  2 ) A két variancia becslés hányadosa az F 1,2 eloszlást követi (F 1,2 = s 1 2 /s 2 2 ) (szórás elemzés =variancia analízis=analysis of variance=ANOVA)

A szórás elemzés gondolatmenete (folytatás) Ha a minták egy sokaságból valók (a nullhipotézis érvényes), akkor F 1,2 eloszlásának várható értéke v(F 1,2 ) = 1 Ha p<0,05 arra, hogy F 1,2 = 1, akkor elvetjük a nullhipotézist Ha elvetettük a nullhipotézist, akkor megkeressük, mely csoportokra mondhatjuk ki, hogy nem egy eloszlásból származnak? Előre tervezett (a priori), vagy utólagos (a posteriori) összehasonlitásokat végzünk

Két variancia hányadosának eloszlása a Fisher–Snedecor eloszlás Normális eloszlású mintákból képzett négyzetösszegek hányadosa F (m,n) =s 1(m) 2 /s 2(n) 2

A szóráselemzés és a t próba kapcsolata A t próba képletében a nevezőben az átlag szórása van A számlálóban is szórásnak megfelelő érték: 2 minta átlagának különbsége van Ez nem más, mint a két szám eltérése az átlaguktól, osztva n-1 -el, ami n=2 esetben nem más mint 1. A számlálóban és a nevezőben ugyanazon értékre 2 becslés szerepel, melynek négyzeteinek hányadosa F eloszlású

A t próba képlete, és annak átalakítása Ha a képlet mindkét oldalát négyzetre emeljük: Akkor a jobb oldalon két variancia hányadosát kapjuk, azaz

v1v1 v2v2 v3v3 y 1.csoport2.csoport3.csoport A nullhipotézis szerinti helyzet ábrázolása

csoport2.csoport3.csoport y v1v1 v2v2 v3v3 Az egyik alternativ hipotézis szerinti helyzet ábrázolása

A szignifikáns ANOVA után követhető gondolatmenetek

Kettő vagy több statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független kisérletet végzünk, két teljesen független minta összehasonlításával. Ilyenkor két egymástól független hipotézisvizsgálatot végzünk, és két szignifikancia vizsgálatot, mindegyiket az α=0,05 szinten. Miután két független vizsgálatról van szó, ezért a két szignifikancia vizsgálat is függetlennek tekinthetõ. Ha mind a két null hipotézis érvényes, akkor annak valószínûsége, hogy legalább egyik nullhipotézist (hibásan) elvetjük: –Jelölje P(s 1 )=0,05 az elsõ teszt esetében a fenti valószínûséget, P(s 2 )=0,05 a második teszt fenti valószínûségét. A két esemény együttes elõfordulásának valószínûsége P(s 1 )*P(s 2 ), ami 0,05*0,05=0,0025 A három lehetséges esemény: s 2 önmagában, s 2 önmagában, s 1 és s 2 együtt fordul elõ. A két független kisérlet esetében annak valószínûsége, hogy legalább az egyikben hibásan elvetjük a null hipotézist: p= 0,05+0,05-0,0025= 0,0975,ami lényegesen magasabb, mint az egy szignifikancia teszt esetében elfogadott 0,05. És ha a kísérletek és az összehasonlítások nem függetlenek?

Ha sok a csoport? A fenti gondolatmenet k=10 független teszt elvégzése esetén p=1-(1-0,05) 10 =0,4 A független vizsgálatok számának növelésével jelentősen növeljük annak valószínűségét, hogy olyan hatások létezését mondjuk ki, amelyek a valóságban nem léteznek Minden lehetséges szignifikancia tesztet tekintve a tesztek nem függetlenek, noha a minták azok voltak. Példa a közös kontroll…

Megoldások Az egyedi összehasonlításokban az egyes döntésekre vonatkozó küszöbértékeket módosítjuk úgy, hogy a teljes eljárásban (egy vizsgálatban) az összes összehasonlításra együttesen érvényes ismert, küszöbérték(ek)et alkalmazunk Olyan specifikus eljárásokat készítünk és alkalmazunk, amelyek ismert közös valószínűséggel dolgoznak

Általános eljárások Bonferroni eljárás –A részdöntésenkénti szint alacsonyabb, mint a kisérletenkénti szint –A részdöntésekben egy közös szintet alkalmazunk mindenütt –α*=1-(1-α)exp(1/k), másképen az (1-α) k-adik gyökét kell vonnunk, és az kivonni 1-bõl –Ha a függetleneség is bizonytalan, akkor α*=α/k Holm eljárása –Részdöntésenként változó szinteket alkalmazunk –k összehasonlítás esetén α/k, α/(k-1), α/(k-2), α/(k-3), …., α/2, α

Hátrányok, előnyök Előny: kontrolláljuk az elsőfokú hibát az egész vizsgálatra vonatkozóan Hátrány: konzervatívak vagyunk a másodfokú hiba tekintetében Bonferroni eljárás konzervatívabb, mint Holm eljárása, és ugyanolyan biztonságos az elsőfajú hiba tekintetében, tehát jobb hatásfokú Általános eljárás, nem használja ki az ANOVA ismert tulajdonságait Vannak specifikus eljárások az ANOVA-ra optimalizálva –Newman-Keuls, Tukey, Scheffé, Dunnett, kicsit eltérő alkalmazásokhoz optimalizálva