Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
(középszintű érettségihez)
Advertisements

Folyamodjatok az Úrhoz,
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
Toszkána – Firenze: reneszánsz művészet kiindulópontja
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Ikonográfiai alapismeretek-8
Középkor ,,A sötét középkor’’.
? ? ? ? ? Kicsoda Jézus ? ? ? ? ? ? ? ? ?.
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz.
Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.
N.5 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
N.10 Bibliai Jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
N.9 Bibliai Jelenetek Zene: Gregorian - Feel F:Laci.
Zene: Gregorian - Lady in black
Botticelli: Esküvői jelenet (ideális építészet) 1493.
Ghiberti: Jákob és Izsák története
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A 17. század festészete 2 része….
Jézus te vagy minden álmom
Lelkésztestületi ülés Ramocsaháza, március 27.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
Sienai festők < 2010 >.
Automatikus diaváltás
Leonardo Da Vinci és festményei
Magyar Nemzeti Galéria Budapest
Id. Hans Holbein és id. Lucas Cranach a Szépművészeti Múzeumban,
DIJONI OLTÁR.
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
RENESZÁNSZ MADONNA FESTMÉNYEK ZENE JOSQUIN DESPRES: AVE MARIA
Suki-kehely Szilágyi Klára
Szűz Mária életének eseményei reneszánsz művek tükrében
Zene: Gheorghe Zamfir – Kjilmar song of ocarina hijos del sol
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
A ROBBIA CSALÁD MŰHELYE
Ghirlandaio: Irgalmas Madonna, Levétel a keresztről (1472)
ANDREA DEL SARTO
Az Újszövetség a művészetekben
A keresztény egyház a korai középkorban
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ismétlő feladat: egy korstílus jellemzői
Apokalipszis 12/C.
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
Gótikus szobrászat: főleg épületszobrászat, kevés az épülettől független (szabadon álló) szobor, fából faragott oltárok, ötvöstárgyak.
A román kor (romanika) művészete
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
KERESZTÉNY VALLÁS.
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Halld az angyalujjongást, Zeng az Istengyermekről
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
GRAO VASCO. Grao Vasco Múzeum G RAO V ASCO C.1542.
Ó jöjjetek hívek ma lelki nagy örömmel, A jászolhoz Betlehembe jöjjetek el! Megszületett az angyalok Királya: Ó jöjjetek, imádjuk, Ó jöjjetek,
ANDREJ RUBLJOV
02/10/ :56 T.B. STRASSBURG A Kis Franciaország „A Kis Franciaország“ egy nagyon kedves és bájos terület, csatornákkal, jellegzetes, múlt századbeli.
HANS MEMLING (b. ca. 1440, Seligenstadt, d. 1494, Brugge)
Kialakulása, nyugati és keleti
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
„Dürer kora” – fejezetek a német reneszánsz történetéből
A LIMBOURG TESTVÉREK MINIATÚRÁI
Apostoli, Niceai hitvallások
Ó édes Jézus, ég és föld dicsőséges királya, Hozzád repes az angyalok alázatos imája. Édes igád terhe ellen föllázadt a gonosz szellem, Szívek trónját.
Előadás másolata:

Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz) Spiritualizmus – flamand realizmus/naturalizmus Test-szemiotika Újvári Edit Hódmezővásárhely, 2012.06.29.

Isenheimi oltár (1512–1516) Alkotók: Mathis Gothart Nithart (Grünewald), (1475/1480–1528) és Niclaus Haguenau Megrendelő: az Isenheimi Szent Antal kolostor apátja, Guido Guersi (Guy Guers) apát: 1490-1516 http://www.musee-unterlinden.com/isenheim-altarpiece.html   Musée Unterlinden, Colmar, 13. sz.-i dominikánus kolostor

Musée Unterlinden, Colmar

Isenheimi oltár 1. nézet Ikonográfiai szintézis – Keresztrefeszítés : evangéliumi narratív képtéma + allegória (Keresztelő János és a misztikus bárány) Szent Sebestyén Remete Szent Antal Predella: Krisztus siratása

Isenheimi oltár 2. nézet Angyali üdvözlet, Angyalkoncert /Jézus születése / Madonna – Feltámadás / Mennybemenetel

Isenheimi oltár 3. nézet Remete Szent Antal meglátogatja remete szent Pált Szent Antal megkísértése Szent Ágoston – Szent Antal – Szent Jeromos Predella: Krisztus és az apostolok

Flamand realizmus / naturalizmus

Realista tendencia a 15. századi nyugati kódex- és táblaképfestészetben Van Eyck: Genti oltár (részlet)

Rogier van der Weyden: Columba-oltár. 1462. München. A nyugati táblaképek ábrázoló művészetének változása – ugyanazon ikonográfiai téma a bizánci stílustól a késő-gótikáig A kolduló rendek vallási fordulata: a hívekhez közel hozzák az evangélium valóságát: „Képzeljétek el a jelenetet, hogy a Szent Szűz ott ül, és valami zajt hall, és azt kérdi, mi ez a zaj, – a Háromkirályok érkeznek – és akkor nagyon meglepődik.” Szt. Bonaventúra, ferences teológus, 13. sz. Hispániai oltárkép (Angyali üdvözlet, Háromkirályok imádása, Bemutatás a templomban) 12. sz. Rogier van der Weyden: Columba-oltár. 1462. München.

Test-szemiotika: oppozíció Hans Belting: A kereszténység örökölte a test kérdésében ezt az ellenmondást, amely a keresztény művészet kibontakozásakor, az emberi figurák, Krisztus/Isten testi ábrázolhatóságának vitáiban nyilvánult meg. (Belting: Kép-antropológia. Bp. 2003. 109.)

Szenvedő emberi test – Isten „…az isenheimi nyomorultak a sebekkel borított krisztusi testben látták az ő Jézusukat, a hétszeresen megalázottak és megbántottak Istenét.” (Fraenger, Wilhelm: Grünewald. Bp. 1988. 12) Ifj. Hans Holbein: Halott Krisztus. 1521. Bázel Dosztojevszkij: „De hát ennek a képnek a láttára némelyik ember még a hitét is elveszítheti!” A félkegyelmű. Európa Kk. Bp. 1964. 516.) Narratívák -I. Képelemzés. Kijárat Kiadó, Bp. 1998

Polémia a keleti és a nyugati kultikus művészet között „… a romanika végétől kezdve, a nyugati egyházművészet a fokozatos elvilágiasodás útjára lép, megváltoztatva ezzel saját értelmét és rendeltetését.” (Uszpenszkij, Leonyid: Az ikon teológiája. Bp., 2003. 147–148.) Florenszkij: „A nyugati vallásos festészetből – a reneszánsztól kezdődően – egyszer s mindenkorra eltűnt a művészi igazság, s bár szavakban a festők az ábrázolt valósághoz való közelségüket és hűségüket hirdették, valójában semmi közük nem volt ahhoz a valósághoz, amelynek ábrázolására merészkedtek és jogot formáltak; még azt is szükségtelennek tartották, hogy az ikonfestészeti hagyomány szerény útmutatásaira odafigyeljenek… Holott az ikonfestészetben égi képek rögzültek…” Florenszkij, Pavel: Az ikonosztáz. 1988. 30. o. „A természethez, az érzéki világhoz való visszatérés a XII. századtól kezdve nemcsak tematikai, hanem formai értelemben is a középkori spiritualizmus hatalmas alapján játszódott le” (Dvořák, Max: Idealizmus és naturalizmus a gótikus szobrászatban és festészetben. In Dvořák, Max: A művészet szemlélete. Bp. Corvina Kiadó 1980. 77)

Feltámadás, Színeváltozás, Mennybemenetel, Mennyei dicsőségben trónoló Krisztus

Raffaello: Krisztus színeváltozása, (részlet)1518 Raffaello: Disputa. Piero della Francesca: Feltámadás. 1460 Krisztus színeváltozása – ortodox ikonográfiai hagyomány

Köszönöm a figyelmet!