Fejfedők a XV. sz-i festményeken

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Divatirányzatok By:Novák Laura.
Advertisements

A sas története….
Tartalom: Visszatekintés a történelemben Női öltözködés a jelenben
A spanyol világbirodalom és a Németalföld
LEONARDO DA VINCI - ARÁNYOK
Tiziano: III. Pál unokái körében. A kép értelmezése előzetes információk nélkül Kik ők? Mit sejtünk? A kép központi figurája az ülő alak, görnyedt testtartásból.
Nomádok közt Afrikában prezentáció a 7.o. földrajz tananyaghoz
Európa divatját XIV. Lajos uralkodásától kezdődően a francia királyok, feleségeik vagy szeretőik irányították. E vezető szerepét Párizs a mai napig meg.
TIZIANO Az idő allegóriája
X. századi magyar öltözet megjelenítése napjainkban
Görög öltözködés.
Régi korok és a XIX. Század ruhái
Hölgyek és urak a várban
Viseletek.
TVAR ZEME A Föld alakja GEOGRAFIA – 5. évfolyam Mgr. Alžbeta Sásiková
Az üzleti öltözködés szabályai Dr. Ács Klára – Magyar Divat Szövetség
Mátyás corvinái, könyvtára
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
A férfias és nőies formák
Viseletek © Németh György.
A szürke vizszintes csikok nem egészen vizszintesek…
Velencei karnevál.
A népesség családi állapota. Az élet folyamán szerzett tulajdonság Az élet folyamán szerzett tulajdonság Családi helyzet megközelítése: Családi helyzet.
Kalocsai népviselet Magyarország. Kalocsai népviselet Magyarország.
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
Túl magas e Magyarországon a munkanélküliség?(nemek alapján) Készítette:Both Csaba.
Hubert és Jan van Eyck Dr. Spissák Lajos 2007.
A barokk, mint művészeti irányzat
KORALL K O R A L E és P E R L Y / GYÖNGY.
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Zsonglőrök, trubadúrok, minnesängerek
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
T.
A sámán öltözéke Mongólia, Korea
San-shin, Hegyisten 산신. Eredete: Ősvallásból származik Eredeti koreai istenség Dan-gun mitikus király a visszavonuása után Helyszellem.
GYÉMÁNT ÉS ARANY.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Műelemzés festészet, szobrászat →TÉMÁK mi a látott művek ábrázolási témája? a témát hozza kapcsolatba a kompozícióval is! (Sándor Zs., 2013)
EURÓPAISÁG – HITELESSÉG – PROTOKOLL Bevezetés
A lovagi irodalom görbe tükörben
Nem az a kurva, aki a placcon áll, hanem akinek megveszed a bundát meg a kocsit, aztán este fáj a feje...
I. világháborús emlék.
Európa regionális földrajza
Férfias és nőies formák
A római férfiak viselete
Gráf szélességi bejárása. A szélességi bejárás elmélete Célja egy véges gráf összes csúcsának bejárása a kezdőcsúcstól való távolságuk szerinti növekvő.
KÜKÜLLŐVÁR (Cetatea de Balta, Kokelburg,) Foto: Csedő Attila
Hajviselet.
HALÁL a művészetben Készítette: Barna Eszter 9.a.
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
A palóc népviselet és ruházat
Téma: CSALÁD.
A divat története A XVIII. század végéig.
Ókor egyiptomi viseletek Egyiptomban az enyhe klímának köszönhetően csak lenge öltözékeket viseltek. A társadalmi viszonyokat tükrözték az öltözékek.
A NÉPI ÉPÍTÉSZET ÉRTÉKEI
A rendi nacionalizmus kora – A magyar jakobinus mozgalom A klasszicizmus II. Lipót császár I. Ferenc Bibliográfia: Romsics Ignác.
HANS MEMLING (b. ca. 1440, Seligenstadt, d. 1494, Brugge)
Hollandia, a vizek ura Készítették: Kovács Péter, Ferke Dominik, Gál Zsombor, Tőrös András (6.A)
Az internacionális gótika művészete II.
Lotz Károly (Homburg vor der Höhe, dec, 16. – Bp. , okt. 13. ) A 1 9
Lotz Károly (Homburg vor der Höhe, dec, 16. – Bp. , okt. 13. ) A 1 9
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
A KERESZTÉNYSÉGNEK KÖSZÖNHETJÜK A KÖZPONTOZÁST ?.
1. Hol éltek, hogy éltek? – A honfoglalók lakóhelye és viselete
1. Hol éltek, hogy éltek? – A honfoglalók lakóhelye és viselete
DÉL-KOREA 대한민국.
Németország Készítette: Kiss Dzsenifer és Lőrincze Viktória (8. o.)
Előadás másolata:

Fejfedők a XV. sz-i festményeken válogatás Németh Katalin és Szalma Judit 2012

A kor divatja a végső kifejlődését a XV A kor divatja a végső kifejlődését a XV. században Burgundiában érte el, melyhez akkor Franciaország nyugati-,és északi része,a mai Belgium és Hollandia is tartozott. Ez az egész század folyamán tartott,addig, amíg a hercegség a politikában is vezető szerepet játszott. Merész Károly trónra lépése után /1468/ még udvaroncai fekete gála öltözetét is előírta. Ez a század mutatja a legváltozatosabb és leggazdagabb képet fejdíszek terén is. Megjelentek különböző félgömb,henger, később kúp és gúla formájú fejfedők. Akadt egy-két túlzás is,így a vállaknál jóval szélesebb,magas,szarvszerű fejdísz /amellyel az akkori ajtókon nagyon nehéz volt átférni/,alatta vastagon elhelyezett hurkákat és kosárszerűvé szélesített gyűrűket tornyoztak a fülre. A század húszas éveiben keletkezett és jött divatba a henninnek nevezett,cukorsüveg formájú fejdísz,amelynek anyaga kemény karton vagy egy finom anyaggal bevont drótváz,középről kiindulva kétoldalt az arcot keretező áttetsző anyaggal szegélyezve. A süveg végéről hosszú fátyol lógott le. Később a süvegre,dupla, drótra kifeszített szárnyszerű fátylat erősítettek.1428-ban Párizsban hadjáratot indítottak a henninek ellen,száznál többet fáklyán nyilvánosan elégettek,de az eredmény átmeneti volt. Később még magasabbra nőtt, még többen hordták. Régi formájában máig megmaradt az algíri zsidó nőknél, a későbbi forma pedig Normandia népi viseletében.

Hans Memling: Marie Moreel képmása, németalföldi csonkakúp formájú főkötő áttetsző fátyollal Rogier van der Weyden:Női portré

Rogier van der Weyden: Női portré Petrus Christus: Térdelő donátornő Németalföldi polgárnő paszománnyal és hímzéssel díszített magas főkötőt visel.

Ismeretlen holland festő XV. sz. Portugál Izabella Rogier van der Weyden: Portugál Izabella

Hans Memling: Idős hölgy portréja Petrus Christus:Fiatal nő képmása

Petrus Christus: St. Eligius /részlet/

Jan van Eyck: Arnolfini házaspár (részlet)

Rogier van der Weyden: Hét szentség oltára /részlet/

A férjes, polgárasszonyok gyakori viselete volt a bonyolult redőkben felrakott fehér kendő. A férfiak galléros csuklya viselete sok változáson ment át, majd évtizedeken át a gogel, v. gugel maradt. Csúcsa néha égnek állt,máskor lehajlott, esetleg térdig lógott. Hasonló volt az a fajta fejfedő,melyet vékony selyemből készített, kendőszerű szalaggal kötöttek át. Gazdagon kicakkozták,vagy fémfüggőkkel díszítették. Politikai hovatartozástól függően hol jobb, hol bal oldalt viselték. /Sendelbinde/ A XV. és XVI. sz-ban főleg, de a későbbi korokban is népszerű volt férfiak és nők körében is a barett sapka. Gyakran készítették bársonyból, hímzéssel, tollal. Kerek,vagy szögletes , lapos formájú puha fejfedő.

Rogier van der Weyden: Egy asszony portréja

Rogier van der Weyden: Donátorpár a Keresztrefeszítés oltáráról /részlet/

Rogier van der Weyden: Hét szentség oltár /részlet/

Jan van Eyck:Az aranyműves képmása

Jan van Eyck: Férfi portré

Hans Holbein: Fiatal férfi

Ezek a formák sokáig, tíz vagy húsz évig is divatban maradtak, a barett sapka kis módosításokkal évszázadokig. Az új irányzatok nem egyik napról a másikra változtak, és terjedtek el a különböző országok, tájak között. Jellemző még,hogy a fejfedők dísz-,és luxustárgynak számítottak, tollal, prémmel, szalaggal, a gazdagok még gyönggyel és gyémánttal is díszítették. A reneszánsz beköszöntével a fejdísz továbbra is központi szerepet foglalt el, de már a haj is kilátszott alóla, annak díszítése is fontossá vált.

Felhasznált irodalom: Képes divattörténet az ókortól napjainkig Ludmila Kybalová Olga Herbenova Milena Lamarova Corvina Kiadó 1974 Korok ruhái Domanovszki Endre Corvina Kiadó 1979