A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Történeti előzmények 1. Szervezett oktatás – könyvtári háttér Pannonhalma kolostor iskola könyvleltárja (1086) Kolostori, káptalani és székesegyházi iskolák könyvjegyzékei Reneszánsz – görög és latin szerzők túlsúlya 15. század nyomtatott könyv megjelenése
Történeti előzmények 2. Reformáció iskolaügye Református kollégiumok gazdag, jól szervezett gyűjtemények – diák könyvtáros Ellenreformáció – iskolai könyvtár kultúrája – tanárok részére
Történeti előzmények 3. 1806 – II. Ratio Educationis – középszintű intézmények könyvtárral rendelkezzenek Edvi Illés Pál – 1843 – öntanulási program – modern könyvtárhasználati és jegyzetelési módszerek 18-19.sz. – ifjúsági irodalmi alkotások – olvasási kedv, hazafias nevelés, kortárs irodalom
A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1850 – 1945 1. 1850 – minisztériumi rendelet – elkülönített tanári és ifjúsági könyvtár 1867 – Eötvös József – minden képezde … 1902 – Wlassics Gyula – minden állami népiskola állítson fel könyvtárat 1904 – egységes szabályozás – ajánlások 1902 – Népiskolai Könyvtárakat Intéző Bizottság – jegyzékek kiadása
A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1850 – 1945 2. 1918 – Ifjúsági Könyvtárak Intéző Bizottság – valamennyi iskola típusra 1923 – Országos Ifjúsági Irodalmi Tanács 1946-ig jegyzékek kiadása Középiskolai könyvtárak fejlesztése – tanárok kutató munkája
A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1850 – 1945 3. Főként szépirodalmi művek, örömszerző olvasás támogatása Szaktárgyi ismeretek forrása a tanár és a tankönyv 1910-20-as évek reformpedagógia törekvések – 1930-as évek végén elakad
A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1946-1960 Nagy kárt okoztak a háborús pusztítások és a politikai célú kivonások, selejtezések 1943-44 – bolsevik irodalom 1945 után a szocialista rendszer ellenségei Felülről vezérelt egy tankönyvű oktatás Iskolai könyvtár = kötelező irodalom raktárai
A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1960-1978 1. 60-as évektől változások 1956. évi rendelet iskolai könyvtárak hálózati kereteinek létrehozása Országos Pedagógiai Könyvtár létrehozása – alapjegyzék, módszertani osztály III. Országos Könyvtárügyi konferencia(1970) és V. Nevelésügyi Konferencia (1969.) –egész életen át tartó tanulás
A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1960-1978 2. Ismeretek megszerzésének képessége Megváltoztatni a tanterveket, beszerezni a szükséges eszközöket 1971-es irányelvek – N. Rácz Aranka – az első magyar iskolai könyvtári normatívák – egységes iskolai könyvtárak létrejötte 1978-as tantervek – könyvtár-pedagógiai program
Rendszerváltás előtt és után (1980-as évektől napjainkig) 1976. törvényerejű rendelet és 1978-as követő jogszabály – az iskolai könyvtárak fejlesztése kiemelt ügy 203/1986-os normatíva – árnyaltan fogalmazza meg a fejlesztés tárgyi és személyi feltételeit 1993. könyvtár személyi feltételeit szabályozzák 11/1994-es rendelet 1995-től NAT (2003,2007)