A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Advertisements

Hazai könyvtár-pedagógiai kutatások a tanulás-tanítás szolgálatában
„Ezt egy életen át kell játszani”
Gyermekkönyvtárak kialakulása
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Zenei könyvtári képzés Magyarországon Múlt és jelen.
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Az osztályfőnöki szerep története
Könyvtár- és informatikai alapismeretek Tematikus információforrások
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Könyvtárhasználat.
Kommunikáció az egyetemen c. konferencia ápr. 28.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
E-learning Kovácspál Eszter.
A magyar börtönügy kodifikációs historikája
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A Szeged-Csanádi Püspökség Egyházmegyei Múzeum és Kincstár
NEVELÉSTÖRTÉNET.
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
OKTATÁSPOLITIKA A FELVILÁGOSODÁS KORI MAGYARORSZÁGON
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Bibliográfiai tevékenység a neveléstudomány és az oktatásügy területén
Készítette: Zombory Andrea Kommunikáció az egyetemen
Az osztályfőnöki szerep története és jelenlegi tartalma
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
ISMERD MEG HAZÁNKAT! ISKOLA MEGISMERÉSE, BEMUTATÁSA.
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
A tanárképzés szerkezete
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Erdőművelés Tanszék Selmecbánya – Sopron
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Az osztályfőnöki szerep története és jelenlegi tartalma Szekszárdi Júlia 2008.
Sonnevend Péter Új munka indult:
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Az oktatásügy törvényi szabályozása
Adatbázisok használata a tájékoztatási gyakorlatban Dr. Nagy Enikő Csomád,
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
folytatott bibliográfia elemzéséről
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
1./ A magyar közoktatás rendszere
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
Előadás másolata:

A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete

Történeti előzmények 1. Szervezett oktatás – könyvtári háttér Pannonhalma kolostor iskola könyvleltárja (1086) Kolostori, káptalani és székesegyházi iskolák könyvjegyzékei Reneszánsz – görög és latin szerzők túlsúlya 15. század nyomtatott könyv megjelenése

Történeti előzmények 2. Reformáció iskolaügye Református kollégiumok gazdag, jól szervezett gyűjtemények – diák könyvtáros Ellenreformáció – iskolai könyvtár kultúrája – tanárok részére

Történeti előzmények 3. 1806 – II. Ratio Educationis – középszintű intézmények könyvtárral rendelkezzenek Edvi Illés Pál – 1843 – öntanulási program – modern könyvtárhasználati és jegyzetelési módszerek 18-19.sz. – ifjúsági irodalmi alkotások – olvasási kedv, hazafias nevelés, kortárs irodalom

A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1850 – 1945 1. 1850 – minisztériumi rendelet – elkülönített tanári és ifjúsági könyvtár 1867 – Eötvös József – minden képezde … 1902 – Wlassics Gyula – minden állami népiskola állítson fel könyvtárat 1904 – egységes szabályozás – ajánlások 1902 – Népiskolai Könyvtárakat Intéző Bizottság – jegyzékek kiadása

A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1850 – 1945 2. 1918 – Ifjúsági Könyvtárak Intéző Bizottság – valamennyi iskola típusra 1923 – Országos Ifjúsági Irodalmi Tanács 1946-ig jegyzékek kiadása Középiskolai könyvtárak fejlesztése – tanárok kutató munkája

A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1850 – 1945 3. Főként szépirodalmi művek, örömszerző olvasás támogatása Szaktárgyi ismeretek forrása a tanár és a tankönyv 1910-20-as évek reformpedagógia törekvések – 1930-as évek végén elakad

A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1946-1960 Nagy kárt okoztak a háborús pusztítások és a politikai célú kivonások, selejtezések 1943-44 – bolsevik irodalom 1945 után a szocialista rendszer ellenségei Felülről vezérelt egy tankönyvű oktatás Iskolai könyvtár = kötelező irodalom raktárai

A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1960-1978 1. 60-as évektől változások 1956. évi rendelet iskolai könyvtárak hálózati kereteinek létrehozása Országos Pedagógiai Könyvtár létrehozása – alapjegyzék, módszertani osztály III. Országos Könyvtárügyi konferencia(1970) és V. Nevelésügyi Konferencia (1969.) –egész életen át tartó tanulás

A mai iskolai könyvtárak kialakulása 1960-1978 2. Ismeretek megszerzésének képessége Megváltoztatni a tanterveket, beszerezni a szükséges eszközöket 1971-es irányelvek – N. Rácz Aranka – az első magyar iskolai könyvtári normatívák – egységes iskolai könyvtárak létrejötte 1978-as tantervek – könyvtár-pedagógiai program

Rendszerváltás előtt és után (1980-as évektől napjainkig) 1976. törvényerejű rendelet és 1978-as követő jogszabály – az iskolai könyvtárak fejlesztése kiemelt ügy 203/1986-os normatíva – árnyaltan fogalmazza meg a fejlesztés tárgyi és személyi feltételeit 1993. könyvtár személyi feltételeit szabályozzák 11/1994-es rendelet 1995-től NAT (2003,2007)