Élsportoló fiatalok vizsgálata szociológiai kontextusban - egy empirikus vizsgálat alapján - Készítette: Nádas Zsófia
Bevezetés Sportszociológia Nemzeti utánpótlás sportnevelés - Héraklész Program Életútinterjú élsportolókkal
A kutatás elméleti ábrája ( Dr A kutatás elméleti ábrája ( Dr. Rigler Endre: A kiválasztás folyamatának szakaszai) 5. szakasz: „versenyzés” magas szintű versenyzői profil 4. szakasz: a „kiválasztás” folyamata magas szintű felkészülés 3.szakasz:”szűrés” rendszeres sporttevékenység Sportteljesítmény: sporteredmények válogatott tagság 2. szakasz: adottságok manifesztálódása Motivációk: sportág választást motiváló tényezők középiskola megválasztása 1. szakasz: születés Sportszocializáció, társas hatások: szülők sportmúltja, sportága, testvérek sportja sportra ösztönző személyek a család sportfogyasztása A gyermek számára adott társadalmi közeg-család: szülők iskolai végzettsége életszínvonal, életkörülmények anyagi helyzettel való elégedettség
Kutatási céljaim társadalmi helyzet vizsgálata gyermekkori sportszocializáció vizsgálata: társas hatások szociális tanulás → szociális ügyesség családon belüli sportfogyasztás az élsportolókat motiváló különböző tényezők vizsgálata
Empirikus munka lépései Élsportoló azonosítása Alapsokaság: Budapesten négy középiskola → összesen 16 osztály = 348 fő A lekérdezés időbeli lehatárolása Módszer: survey módszer → próbakérdezés (N=48)
A minta nagysága N=348 Fiúk-180 fő Lányok-168 fő Összesen: 348 fő Sportágak N amerikai foci 4 jégkorong 5 műugrás tenisz asztalitenisz 7 jégtánc 1 öttusa 9 testépítés 2 atlétika 20 kajak-kenu 24 röplabda tollaslabda birkózás karate 8 sakk torna 13 boksz kerékpár 3 snowboard triatlon cselgáncs 17 kézilabda sportmászás úszás 15 fitness kosárlabda 19 squash vitorlázás floorball küzdősport 10 szinkronúszás vívás gokart labdarúgás 53 tánc 12 vízilabda 45 jégkorcsolya lovaglás teke Összesen: 348 fő
Eredmények
1. szakasz: születés A gyermek számára adott társadalmi közeg
A magyar felnőtt lakosság és a sportolók szüleinek iskolázottsági adatai (N340) (forrás: KSH Mikrocenzus,2005)
A diákok életszínvonala saját megítélésük alapján (N342)
Az életszínvonal megítélése sportáganként (N230)
A sportolók elégedettsége családjuk anyagi helyzetével (N345)
2. szakasz: adottságok manifesztálódása A fiatalok sportaktivitását befolyásoló szociális tényezők
A szülők sportmúltja (N347)
A szülők jelenlegi sportaktivitása (N348)
Sportra ösztönző személyek (N347)
A családok sportfogyasztása (N345)
3. szakasz:„szűrés”, tesztelés Sport motivációk a rendszeres sporttevékenység időszakában
Mekkora mértékben játszottak szerepet az alábbi tényezők abban, hogy sportosztályban tanultál tovább? (N347)
A sportolókat motiváló tényezők a sportágválasztás során (N345)
Összefoglalás Az élsportoló fiatalok... jellemzően olyan családból kerülnek ki, ahol anyagilag és kulturálisan kedvező helyzetben vannak többségét olyan társas hatások érik, melyek pozitívan hatnak a sporttevékenység és fizikai aktivitás kialakulására a család sporthagyománya, sportfogyasztása iskolaválasztásában a sport magas szintű folytatása és a sport- tanulás összeegyeztethetőségének lehetősége játszott közre leginkább a sportág kiválasztása során … az adott sportág iránti vonzódás, a baráti kapcsolatok kialakításának lehetősége, és a siker hírnév szerzés lehetősége motiválta leginkább.
További kutatási lehetőségek a témakörben A sport szocializációs funkciójának vizsgálata. A sportolók motivációjának csökkenése mögött meghúzódó okok vizsgálata. A sportoló fiatalok értékválasztásának, értékorientációjának vizsgálata. Az utánpótlás korú élsportolók távlati célkitűzéseinek vizsgálata. Célkitűzések vizsgálata a különböző életterületeken (foglalkozás, sport, családi élet, anyagi javak, tanulás, társadalmi felemelkedés stb…)
Köszönöm a figyelmet!