KÍSÉRLETEK FIZIKÁBÓL KÖRNYEZETÜNK TÁRGYAIVAL Kaposvár, 2006. június 20. KÍSÉRLETEK FIZIKÁBÓL KÖRNYEZETÜNK TÁRGYAIVAL Dr. Zátonyi Sándor 9400 Sopron, Csatkai u. 13.
1. Két alaptétel: A tanuló személyisége csak tevékenység révén fejlődik. b) Motiváció nélküli tanulás nincs! Ezekből adódóan a fejlesztés egyik hatékony módszere: a tanulói kísérletezés.
3. Egy lehetséges megoldás: 2. Probléma: alacsony óraszám, eszközhiány. 3. Egy lehetséges megoldás: Érdekes kísérletek ajánlása otthonra a tanulók környezetében található és könnyen beszerezhető tárgyakkal.
4. Kísérleti eszközök: környezetünk tárgyai változtatás nélkül (pl. kanál, pohár), tárgyak kis módosítással (pl. műanyag pa- lack lyukasztással, ceruza faragással). üzletekben vásárolt eszközök (pl. műszer, zsebtelep).
5. Néhány feladattípus: Jelenség megfigyelése. Pl.: sós víz a pohárban
b) A jelenség értelmezése. Pl.: szökőkút a palackban.
c) Probléma- megoldás. Pl.: Víz a pohár szélénél magasabban.
Megoldás: víz a poharakba, az egyik pohárra papírlap, megfordítás, papírlap kihúzása.
6. Kísérletek bemutatása a) környezetünk tárgyaival; b) videofelvételről hosszabb időt igénylő kísérletek, nehezen mozdítható tárgyakkal, a helyszínen nem biztosítható eszközzel.