Szilágyi Anetta Vidékfejlesztési referens Vidékfejlesztési Főosztály

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Advertisements

DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Vidékfejlesztés Dr. Maácz Miklós főosztályvezető
Vidékfejlesztés a fókuszban Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Vidékfejlesztés a fókuszban
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
Vidékfejlesztés a fókuszban november 25. Vidékfejlesztési Program szakmai konzultáció.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Vidékfejlesztési Program tervezésének jelenlegi helyzete
Vidékfejlesztési Program
Vezető tervező, osztályvezető
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Vidékfejlesztési Főosztály
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
A közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program tervezési folyamata Pócsi Gabriella NAKVI MTO tervezési referens Hatékonyság, Innováció,
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Pongrácz Máté megyei referens Somogy megye
A vidékfejlesztés helye és szerepe Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében Baracsi Endre Terület- és Vidékfejlesztési Bizottság.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
VIDÉKFEJLESZTÉSI FORRÁSOK KÖZÖTT
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
MNVH és a Vidékfejlesztési Program
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az új Vidékfejlesztési Program
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Előadás másolata:

Új Európai Uniós Eszközök a vidékfejlesztésben 2014 után: CLLD és egyéb lehetőségek Szilágyi Anetta Vidékfejlesztési referens Vidékfejlesztési Főosztály Vidékfejlesztési Minisztérium 2013. október 11.

EMVA finanszírozása A hét év alatt összesen mintegy 3.440 millió euró érkezik folyó áron számolva a vidékfejlesztés keretében Magyarországra. A kevésbé fejlett régiók esetében 85%-os a társfinanszírozási arány, a fejlett régiókban pedig 53%. A teljesítménytartalék mértéke 7%. A pillérek közötti forrásátvitel lehetséges mértéke 15%-ra nőtt, mindkét irányban. Fontos változás, hogy az ÁFA támogathatóvá vált abban az esetben, ha a nemzeti jogszabályok alapján nem igényelhető vissza. Az n+2 szabály (mely szerint az adott évre allokált forrást még a következő két év alatt is fel lehet használni) n+3-ra változott, ennek különösen a 2014-es átmeneti év allokációja esetén lesz jelentősége.

Az új hétéves pénzügyi keretről szóló megállapodás főbb számai 2007-2013 2014-2020 Változás Változás (%) EU teljes költségvetése (Mrd €) 994 960 -34 97 KAP költségvetés (Mrd €) 421 373 -48 89 Közvetlen támogatások (és piaci intézkedések) (Mrd €) (EMGA) 319 278 -41 87 Vidékfejlesztés (Mrd €) (EMVA) 98 85 -13 Magyarországra jutó KAP támogatás (Mrd €) 10,4 12,3 1,9 118 Magyarország részesedése a támogatásokból (%) 2,36 % 3,19% 0,83% 135% Magyarország közvetlen támogatási allokációja 6,6% 8,8% 2,3% Magyarország vidékfejlesztési allokációja 3,9% 3,5% -0,4% 89%

Az új vidékfejlesztési program megalkotása

A 2014-2020 közötti Vidékfejlesztési Program megtervezése 1600/2012. (XII. 17.) Korm. Határozat a 2014–2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználásának tervezésével és intézményrendszerének kialakításával összefüggő aktuális feladatokról alapján az alábbi operatív programok tartoznak a VM-hez: Vidékfejlesztési Operatív Program (VP) Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) Környezeti és Energetikai Hatékonysági Operatív Program (KEHOP) a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal közös tervezés

A 2014-2020 közötti tervezési folyamat A 2014-2020 közötti időszakra vonatkozó európai uniós társfinanszírozású vidékfejlesztési program és halászati operatív program előkészítésére és megalkotására a Vidékfejlesztési Minisztérium kiemelt projektet indít. Program Irányító Bizottság: A projekt ügyviteli és szakmai döntéshozó szerve. Operatív Programok Koordinációs Csoport: A Programok teljes körű szakmai felügyeletéért, a programalkotás horizontális irányításáért felel. Programiroda feladatai (NAKVI): a működéshez szükséges feltételek felmérése; teljes körű adminisztratív és szervezési teendők ellátása; a programalkotáshoz kapcsolódó döntés-előkészítő szakmai és tájékoztató anyagok készítése. Koordinációs Csoport: a munkacsoportok szakmai munkájának összehangolása. EMVA Tanácsadó Testület: A programalkotás folyamata során felmerülő szakértőket igénylő részfeladatok elvégzéséért felel. Munkacsoportok: A szükséges szakmai hátteret a biztosítják.

Munkacsoportok A Munkacsoport az adott szakterületen tevékenykedő kormányzati- és tudományos szervezetekből, szakmai- és társadalmi érdekképviseleti szövetségekből, valamint szakértőkből létrehozott önálló munkaegység. A tagok kiválasztásánál során fő szempont volt, hogy minél szélesebb szakmai bázis vegyen részt a Programok kidolgozásában. A Projekt szervezetén belül az alábbi munkacsoportok (9db) működnek: Környezetminőség és természeti erőforrások munkacsoport; Erdészeti munkacsoport; Agrárgazdasági munkacsoport; Élelmiszer-feldolgozás fejlesztési munkacsoport; Helyi közösségek és társadalmi kohézió munkacsoport; K+F és innováció, tudásátadás, képzés munkacsoport; Halgazdálkodási munkacsoport; Tematikus alprogramokért felelős munkacsoport; Általános tervezésért felelős munkacsoport.

1113/2013. (III. 8.) Korm. Határozat a Partnerségi Megállapodás, az operatív programok, valamint a Stratégiai Környezeti Vizsgálati Jelentés társadalmi egyeztetésének módjáról, prioritásairól és menetrendjéről 1143/2013. (III. 21.) Korm. Határozat a 2014–2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználására vonatkozó programok indikatív prioritásairól Tervezési lépés Dátum Tervezési tartalom Operatív Program 2.0 és 3.0 verziója - társadalmasításra 2013.09.30 2013.06.30 Társadalmasítás Operatív Program 1.0 verziója - társadalmasításra 2013.04.18. Előzetes társadalmasításra szánt verzió Operatív Program 1.0. verzió 2013.04.05. OP első tervezete Operatív Program 0.3. verzió 2013.03.21. 2013.03.31. Célok, prioritástengelyek, előzetes intézkedés tartalom Operatív Program 0.2. verzió 2013.02.13. OP sablon 1-3. fejezetek COM sablonban Operatív Program 0.1. verzió 2013.01.31. Fő irányok, célok, prioritástengelyek Operatív Program 0.0. verzió 2013.01.07. Tervezett prioritástengelyek és intézkedések

A Vidékfejlesztési Program prioritástengelyei 1. A tudásátadás és az innováció előmozdítása a mezőgazdáságban, az erdészetben és a vidéki térségekben 1.a Az innovációnak és a tudásbázis gyarapításának az ösztönzése a vidéki térségekben. 1.b A kapcsolatok erősítése a mezőgazdaság és az erdészet, valamint a kutatás és az innováció között. 1.c Az egész életen át tartó tanulás és a szakképzés előmozdítása a mezőgazdasági és az erdészeti ágazatban. 2. Mg-i üzemek életképességének javítása, valamint az innovatív gazdálkodási technológiák és a fenntartható erdőgazdálkodás előmozdítása 2.a .a Szerkezetátalakítás megkönnyítése a jelentős strukturális problémákkal küzdő mezőgazdasági üzemekben, nevezetesen a csekély piaci jelenléttel rendelkező üzemekben, bizonyos ágazatokban működő piacorientált üzemekben és azon üzemekben, amelyek esetében a mezőgazdasági tevékenységek diverzifikálására van szükség. 2.a.b. A szerkezetátalakítás megkönnyítése az élelmiszer-feldolgozás területén 2.b A generációs megújulás előmozdítása a mezőgazdasági ágazatban. 3. Az élelmiszerlánc szervezésének előmozdítása (többek között a mg-i termékek feldolgozásának és forgalmazásának, az állatjólétnek és a mezőgazdaság terén alkalmazott kockázatkezelését) 3.a Az elsődleges termelők megfelelőbb integrálása az élelmiszerláncba a minőségrendszerek, a helyi piacokon és a rövid ellátási láncokon keresztül folytatott promóció, a termelői csoportok és a szakmaközi szervezetek révén. 3.b A mezőgazdasági üzemekben megvalósuló kockázatkezelés támogatása. 4. A mezőgazdaságtól és az erdészettől függő ökoszisztémák állapotának helyreállítása, megőrzése és javítása 4.a A biológiai sokféleségnek többek között a Natura 2000 területeken és a jelentős természeti értéket képviselő gazdálkodás tekintetében történő helyreállítása és megőrzése, valamint az európai tájak állapotának helyreállítása és megőrzése. 4.b A vízgazdálkodás javítása. 4.c A talajgazdálkodás javítása. 5. Az erőforrás-hatékonyság előmozdítása, valamint az alacsony széndioxid kibocsátású és az éghajlatváltozás hatásaihoz alkalmazkodni képes gazdaság irányába történő elmozdulás támogatása a mezőgazdasági, az élelmiszer-ipari és az erdészeti ágazatban 5.a A mezőgazdaság általi vízfelhasználás hatékonyságának fokozása. 5.b A mezőgazdaság és az élelmiszer-feldolgozó iparág általi energiafelhasználás hatékonyságának fokozása. 5.c A megújuló energiaforrások, a melléktermékek, a hulladékok, a maradékok és más, nem élelmiszer jellegű nyersanyagok biogazdasági célokra történő szállításának és felhasználásának megkönnyítése. 5.d A mezőgazdaságból származó dinitrogén-oxid- és metánkibocsátás csökkentése. 5.e A szénmegkötés előmozdítása a mezőgazdaságban és az erdészetben. 6. A társadalmi befogadás előmozdítása, a szegénység csökkentése és a gazdasági fejlődés támogatása a vidéki térségekben 6.a Segítségnyújtás a diverzifikáláshoz, új kisvállalkozások alapításához és a munkahelyteremtéshez. 6.b A helyi fejlesztés előmozdítása a vidéki térségekben. 6.c Az információs és kommunikációs technológiák hozzáférhetőbbé tétele, használatának előmozdítása, és minőségének javítása a vidéki térségekben.

A Vidékfejlesztési Program prioritástengelyei 1. A tudásátadás és az innováció előmozdítása a mezőgazdáságban, az erdészetben és a vidéki térségekben A prioritástengely az alábbi hazai problémák megoldására irányul: K + F szintje alacsony, nem igény orientált, területileg centralizált. Alacsony innováció és tudástranszfer, különösen a KKV-k szintjén. Hazai agrárvállalatok, élelmiszeripari és erdészeti vállalkozások K+F+I aktivitása alacsony, jellemzően nem tartanak fenn kutatórészlegeket, az állami szerepvállalás csökken. A hazai, iskolarendszerű (agrár) felsőoktatás, szakképzés egyre kevésbé igény-, ill. szükséglet és gyakorlat orientált. Szakképzettség hiánya. Gazdálkodók alacsony iskolázottsága, környezetgazdálkodási szaktudásának hiánya, hiányzó információk.

2. A Mg-i üzemek életképességének javítása, valamint az innovatív gazdálkodási technológiák és a fenntartható erdőgazdálkodás előmozdítása A prioritástengely az alábbi hazai problémák megoldására irányul: A mezőgazdaság kibocsátásán belül arányeltolódás a szántóföldi növénytermesztés irányába. Kihasználatlan potenciálok a kertészet területén. A legelőterületre alapozott állattenyésztés a potenciáltól elmarad. Alacsonyfokú diverzifikáció. Forráseloszlás-koncentráció, valamint a kedvezőtlen makrogazdasági környezet miatt műszaki-technológiai lemaradás, tőkehiány az állattenyésztési és kertészeti ágazatokban. Az állattenyésztő ágazatokra jellemző kétpólusú üzemi szerkezet, valamint az ágazat szereplői közötti jövedelempozíciós különbségek erősödése. A feldolgozás versenyképességi és szerkezeti problémái (amortizáció szintje alatti befektetés, műszaki-technológiai lemaradás,,elmaradott marketing). Alacsony szintű horizontális és vertikális együttműködések. Gazdatársadalom elöregedése, fiatal gazdálkodók alacsony aránya.

3. Az élelmiszerlánc szervezésének előmozdítása ( többek között a mg-i termékek feldolgozásának és forgalmazásának, az állatjólétnek és a mezőgazdaság terén alkalmazott kockázatkezelését) A prioritástengely az alábbi hazai problémák megoldására irányul: Az élelmiszer-termékek globális árérzékenysége és az árak hullámzása miatti hazai termelői és feldolgozói vállalkozások piaci kitettsége. Alacsony termelői és termék-előállítói szervezettség az élelmiszerláncban. A kiskereskedelmi láncok koncentrációjának és piacbefolyásoló képességének növekedése. Kevés számú és alacsony szintű horizontális és vertikális vállalati együttműködések. Helyi és közvetlen értékesítés alacsony aránya. Kisebb gazdaságokban és feldolgozó vállalkozásokban a korszerű vállalkozási és általános gazdaságvezetési ismeretek és szemlélet hiánya, különösen a kockázatkezelés terén. A növekvő piaci kockázatok kezelésére (kockázatok csökkentésére) pénzügyi eszközök kidolgozása. A mezőgazdasági termelés kiegyensúlyozott jövedelemviszonyait veszélyeztető klimatikus kockázatok miatti hozamingadozás csökkentése.

A prioritástengely az alábbi hazai problémák megoldására irányul: 4. A mezőgazdaságtól és az erdészettől függő ökoszisztémák állapotának helyreállítása, megőrzése és javítása A prioritástengely az alábbi hazai problémák megoldására irányul: Kedvezőtlen irányú vízgazdálkodási gyakorlat, vízkészletekkel való nem megfelelő vízgazdálkodás, tájgazdálkodási keretbe helyezett vízgazdálkodás hiánya. Diffúz tápanyagoktól és vegyszerektől terhelt felszíni vizek. Kedvezőtlen talajhasználat, a talaj megújuló képességét meghaladó mértékű használata, leromlása. A talajvédelmi intézkedések aránya nem elégséges. Kedvezőtlen faj és korösszetételű erdők, valamint a klímaváltozásnak való nagyfokú kitettség. A természeti értékek megőrzése szempontjából fontos területek, élőhelyek megőrzése jelentős részben aktív kezelést igényel. A természeti területek aránya és a biológiai sokféleség lecsökkent, az ökoszisztéma-szolgáltatások gyengültek. Idegenhonos, inváziós fajok terjedése. Alacsony szintű fogyasztói egészség-és környezettudatosság.

5. Az erőforrás-hatékonyság előmozdítása, valamint az alacsony széndioxid kibocsátású és az éghajlatváltozás hatásaihoz alkalmazkodni képes gazdaság irányába történő elmozdulás támogatása a mezőgazdasági, az élelmiszer-ipari és az erdészeti ágazatban A prioritástengely az alábbi hazai problémák megoldására irányul: Klímaváltozásnak való nagyfokú kitettség, klímaváltozáshoz történő adaptáció, illetve mitigáció alacsony foka, valamint annak ösztönzésének elmaradása. Elavult telepi öntözési infrastruktúra. Fosszilis energiafüggőség és alacsony energiahatékonyság. (mezőgazdasági termelő épületek) Erőforrás-gazdálkodás nem kielégítő: elavult technológiák, állat elhelyezési és trágyakezelési problémák. A helyi megújuló energiaforrások, erdei biomassza, a melléktermékek, nem élelmiszer jellegű nyersanyagok energiacélú felhasználási aránya alacsony. Erőforrás-hatékonyság gyengeségei az élelmiszeriparban (alapanyag- energia- és vízfelhasználás fenntarthatósága és hatékonysága).

6. A társadalmi befogadás előmozdítása, a szegénység csökkentése és a gazdasági fejlődés támogatása a vidéki térségekben A prioritástengely az alábbi hazai problémák megoldására irányul: Kedvezőtlen szocio-demográfiai és egyéb kapcsolódó térségi trendek: Fiatalok elvándorlása; elöregedés; romló egészségi állapot; újratermelődő mélyszegénység; növekvő helyi szolgáltatáshiány; kulturális örökség eróziója; szétesett helyi közösségek. Vidéki helyi gazdaság gyenge, kezdetleges és szervezetlen: Fejletlen és gyenge KKV szektor; helyi termelés-fogyasztási kapcsolatok hiánya; helyi termékek hiánya; innováció hiánya; együttműködések hiánya, gyenge hálózatosodás; turisztikai potenciál gyenge kihasználtsága; helyi agro-biodiverzitás kihasználtsága minimális. A fenntarthatósági, klíma adaptációs szempontoknak való megfelelés gyenge: Teljes fosszilis energiafüggőség; természeti erőforrások degradációja (helytelen, lefolyásgyorsító vízgazdálkodás, talajpusztulás, biológiai sokféleség csökkenése); pazarló gazdálkodás (energia, ivóvíz, élelmiszer, hulladékok). Jelentős és tovább növekvő területi fejlettségi különbségek a vidéki térségek rovására. Vidéken élők által elérhető jövedelemforrások jövedelmezőségi szintje alacsony, szegénység. Vidéki munkanélküliség, az aktív korú inaktívak koncentrációja a vidéki területeken. Helyi infrastruktúra gyengesége. Szolgáltatáshiány a vidéki területeken. IKT kapacitás és használat alacsony szintű. Az IKT működtetéséhez, használatához szükséges megfelelő humánerőforrás hiánya.

II. Tematikus alprogramok 1. Fiatal gazdálkodók tematikus alprogram Vállalkozási tevékenység megkezdéséhez nyújtott támogatás olyan fiatal mezőgazdasági termelők számára, akik első alkalommal kezdenek gazdálkodásba mezőgazdasági üzemben. Beruházások és szaktanácsadási-képzési tevékenységek igénybe vétele esetén speciális szabályok kidolgozása a fiatal gazdálkodókra (pl. támogatásintenzitás); farmgyakornoki program támogatása; bemutató gazdaságok támogatása. Mentorálás, mezőgazdasági vállalkozások elindításának segítése. 2. Rövid ellátási lánc tematikus alprogram A tematikus alprogram a rövid ellátási láncok kialakítását, szervezését, promócióját és a termelői részvétel elősegítését tűzi ki célul. A „rövid ellátási lánc” az együttműködés, a helyi gazdasági fejlesztés, valamint a termelők és a fogyasztók közötti szoros földrajzi és társadalmi kapcsolatok iránt elkötelezett, kevés számú gazdasági szereplő által alkotott ellátási lánc. A következő években kiemelt figyelmet kell fordítani, hogy a helyi – többek között a saját termelésű – élelmiszerek arányának növelésére.

A Vidékfejlesztési Program prioritásaihoz tervezett forrásarányok (OP-n belül) 1. A tudásátadás és az innováció előmozdítása a mezőgazdáságban, az erdészetben és a vidéki térségekben 3% 2. A versenyképesség fokozása az agrárgazdasági termelés valamennyi típusa esetében és a mezőgazdasági üzemek életképességének javítása 42% 3. Az élelmiszerlánc és a nem élelmiszer jellegű termékek lánca tekintetében e láncok szervezésének és a kockázatkezelésnek az előmozdítása a mezőgazdaság terén 4. A mezőgazdaságtól és az erdészettől függő ökoszisztémák állapotának helyreállítása, megőrzése és javítása 26% 5. Az erőforrás-hatékonyság előmozdítása, valamint az alacsony széndioxid kibocsátású és az éghajlatváltozás hatásaihoz alkalmazkodni képes gazdaság irányába történő elmozdulás támogatása a mezőgazdasági, az élelmiszer-ipari és az erdészeti ágazatban 5% 6. A társadalmi befogadás előmozdítása, a szegénység csökkentése és a gazdasági fejlődés támogatása a vidéki térségekben 17%

Közösségvezérelt helyi fejlesztések (CLLD)

I. Közösségvezérelt helyi fejlesztések (CLLD) – tervezett beavatkozások témakörei Kedvezőtlen szocio- demográfiai és egyéb kapcsolódó térségi trendek terén: Vidéki helyi gazdaság megerősítése terén:  A fenntarthatósági, klíma adaptációs szempontoknak való megfelelés terén: helyi szociális munka megerősítése; gyermekek iskolai / iskolán kívüli nevelésének fejlesztése, valamint élethosszig tartó tanulása; szociális (munkaerőpiaci reintegrációt szolgáló) foglalkoztatás; települési szolgáltatások fejlesztése; fiatalok helyben tartását segítő fejlesztések; betelepülést segítő fejlesztések; közösségfejlesztés, hazai és nemzetközi kapcsolatok fejlesztése; közösségi terek fejlesztése kulturális örökség megőrzés és hasznosítás; leszakadó térségek lakosságának eü-i helyzetének javítása. vállalkozás fejlesztés (mikro és kisvállalkozások létrehozásának segítése – inkubáció és hasonló szolgáltatások); helyi termék infrastruktúra fejlesztése; helyi, KKV-k szintjén megjelenő innováció segítése (innovációs „bróker” tevékenység, pilot projektek, stb.); helyi termelés-fogyasztási rendszerek létrehozása, megerősítése; együttműködések, hálózatosodás (klaszterek) segítése; turizmus fejlesztése; helyi agro-biodiverzitás potenciáljának kiaknázása, háztáji integrációs rendszerek. helyi energiastratégiák (takarékossági potenciálok és a megújuló energiaforrások használati lehetőségeinek felmérése); lakossági és vállalkozói energiaracionalizálás; megújuló energia (elsősorban biomassza alapú) előállítás; vízvisszatartó vízgazdálkodás kialakítása; anti- eróziós művelésmódok és tájhasználati beavatkozások; élőhelyek rehabilitációja, létrehozása és fejlesztése.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Szilágyi Anetta Vidékfejlesztési referens Vidékfejlesztési Főosztály Vidékfejlesztési Osztály Vidékfejlesztésért Felelős Államtitkárság Vidékfejlesztési Minisztérium