Projektmenedzsment a közlekedésben Mangel János – Rétháti András Szakmai információs nap, Kőszeg 2007.december 12. Műszaki tartalom változásai a projektmenedzsment során Mangel János – Rétháti András FŐMTERV Zrt.
Az uniós források jelentősége Útépítési EU projektek (2004 – 2006) ISPA/KA KA SA / KIOP SA / ROP Projekt (db) 2 1 17 46 Jellemző projektméret (Md Ft) 11,5-30,0 85,0 3,4 0,4 Összes beavatkozási hossz (km) 435 26 125 460 Összérték (Md Ft) 43,0 57,8 19,5
Az uniós források jelentősége Vasútépítési EU projektek 2004-ig Tartalom: 4 témakör Áttekintés Projekt előkészítés Folyamatban lévő projektek Előretekintés „Egy kis ismétlés”… KA: szelektív jogosultság, csak környezetvédelem és közlekedés, kevés számú, nagy projekt Felkészülés 2000-2004: ISPA SA (4 db, ebből ERFA az érdekes): szoros kapcsolat Nemzeti Fejlesztési Terv öt operatív programja közül kettővel: 1.KIOP, 2.ROP
Új kihívások a közlekedési infrastruktúra fejlesztés számára EU támogatások nagyságrendi növekedése és növekvő aránya a finanszírozási rendszerben 2004-2006-hoz képest (100% ?) Egyszerre lehetőség és felelősség EX ANTE és EX POST rendszer különbsége Intézményrendszer hatékonysága (felkészült, stabil lebonyolító menedzsment szervezetek, szervezetépítés és folyamatos fejlesztés)
A projekt ütemezése Projekt életciklus FOLYAMAT Időtartam Út/vasútépítés EU támogatással 5 év Javaslattétel 6 hónap Hazai döntés Tervezés, létesítési engedély ~ 2 év Versenyeztetés Tervkészítés 15 hónap Hatósági engedélyezés 4 hónap Pályázati anyag készítés Pályázat felterjesztés, EU döntés 6 hó Kivitelezés 2 év 18 hónap N4 N1 N2 N3 Év -1 Év 1 Év 2 Év 3 Év 4 Év 5 Év 6
Projekt előkészítés és megvalósítás A „háromlábú szék” MINŐSÉG HATÁRIDŐ KÖLTSÉG (tervezés kivitelezés Mérnök) Lehetőség, felelősség, kockázat (emelkedik a döntéshozatal szintjével együtt !)
Műszaki tartalom a tervezés és megvalósítás során Meghatározó tényezők Megbízói elvárások Hatósági előírások Üzemeltetői igények Egyéb igények Költségkeret Elszámolható költségek MEGVALÓSÍTÁS Kivitelező (érdek) Mérnök Lehetőség, felelősség, kockázat (emelkedik a döntéshozatal szintjével együtt !)
Műszaki tartalom változása (tervezés, jóváhagyás, kivitelezés) Időbeni elhúzódás Állapotromlás (gyorsuló) Kezdés időpontja (télen?) Hiányos előkészítés Geodézia Talajmechanika Engedélyek, hozzájárulások kikötései Önkormányzati igények Szakhatósági igények (Pl. közművek, régészet) Üzemeltetői igények Közbeszerzési eljárás Építési szerződés (egyösszegű, tételes) Lehetőség, felelősség, kockázat (emelkedik a döntéshozatal szintjével együtt !)
Műszaki tartalom Meghatározó dokumentumok Támogatási kérelem (pályázat) – nemzeti szint Támogatási szerződés – nemzeti szint Tervezési vállalkozási szerződés (TanT, ET, TT, KT) Építési/létesítési engedély kikötései EU Commission Resolution – EU szint Építési tender dokumentáció Építési szerződés Technológiai utasítások Változtatási utasítások Lehetőség, felelősség, kockázat (emelkedik a döntéshozatal szintjével együtt !)
Műszaki tartalom Indikátorok Eredményindikátorok Pl. utazási idő csökkenés, burkolatállapot javulás Output indikátorok Pl. új/felújított hálózati szakasz(ok) hossza Monitoring indikátorok Előrehaladás nyomonkövetése („készültségi fok”) Számlák, kifizetések – kapcsolat Lehetőség, felelősség, kockázat (emelkedik a döntéshozatal szintjével együtt !)
Műszaki tartalom Egymásra hatások Lehetőség, felelősség, kockázat (emelkedik a döntéshozatal szintjével együtt !)
Forrásfelhasználás üteme (ISPA - vasút) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 110% 120% 130% 140% 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 ( / ) tervezett felhasználás a Pénzügyi memorandum szerint várható felhasználás Lehetőség, felelősség, kockázat (emelkedik a döntéshozatal szintjével együtt !)
Esettanulmányok – ISPA 2001/HU/16/P/PT/006
Esettanulmányok – ISPA 2001/HU/16/P/PT/006 3. és 35. sz. főutak (135 km) 11.5 t burkolaterősítése burkolatszélesítés 41,5 km koronaszélesítés 84,4 km 20 db csomóponti rekonstrukció 23 db forgalomcsillapító beavatkozás 25 db híd rekonstrukciója 4 km hosszú nyomvonalkorrekció (3.sz. főút) 5 km hosszú új kerékpárút (35.sz. főút) 39,99 millió EUR becsült összköltség 50%, ill. max. 19,99 millió EUR EU támogatás
Implementation progress report ISPA 2001 HU P PT 006 – works progress Road 3: Completed earthwork between Hernádszurdok and Hernádvécse (S-0381)
Implementation progress report ISPA 2001 HU P PT 006 – works progress Road 35: Embankment construction with rockfill between Polgár and Görbeháza (S-3541)
Implementation progress report ISPA 2001 HU P PT 006 – works progress Road 35 (Lot 2) Total physical progress (up to 31 March 2005) 11,1% against projected 54,7%. Cca. 0,86 MEUR savings due to variation on works scope (deletion of sections constructed or by-passed due to M3/M35 motorway incursions) Provisional unconfirmed additional costs: cca. 4,02 MEUR (additional asphalt layer works, invert bed stabilization with lime, invert bed stabilization with rock fill, shoulder improver layer) Total balance of savings and additional costs expected to exceed 10% contingency by cca. further 12%.
Implementation progress report ISPA 2001 HU P PT 006 Risks of timely completion of all sections : Contractor’s eventual inadequacies in technical and administrative terms Engineer’s failure to cope with handling peak periods Delays due to indigested legal regulation of public utility ownership and operational conditions Improper land registry and land ownership conditions Slow recovery of design failures and inadequacies Dense and concentrated earth haulage on Road 35 for the construction of M3 and M35 motorways
Esettanulmányok – Budapest, Észak-déli regionális gyorsvasút I. ütem
Esettanulmányok – Budapest, Észak-déli regionális gyorsvasút I. ütem Pályakorszerűsítés 11,1 km (Szentendre-Békásmegyer) Állomások akadálymentesítése (Szentendre-Batthyány tér), új megállóhely (Pomáz) Új járművek beszerzése (50%) Járműtelep korszerűsítése Műtárgyak, különszintű keresztezések Biztosítóberendezés, energiaellátás Közművek, járulékos munkák
Esettanulmányok – Budapest, Észak-déli regionális gyorsvasút I. ütem
Esettanulmányok – Miskolc, városi villamosközlekedés fejlesztése
Esettanulmányok – Miskolc, városi villamosközlekedés fejlesztése Pályakorszerűsítés 9,6 km (Tiszai pu. – Diósgyőr) Új pályaszakasz létesítése 1,4 km (Diósgyőr – Felső-Majláth) Megállók (23 db) akadálymentesítése Új járművek (17-19 db) beszerzése – esélyegyenlőség Felsővezeték, energiaellátás Közművek, járulékos munkák Járműtelep, vasgyári hurok, Tiszai pu. vá. - ?
Esettanulmányok – Miskolc, városi villamosközlekedés fejlesztése STRATÉGIA, KONCEPCIÓ MEGVALÓSÍTHATÓSÁGI TANULMÁNY ENGEDÉLYEZÉSI TERV
Esettanulmányok – Miskolc, városi villamosközlekedés fejlesztése
Köszönjük a figyelmet !