A gazdasági válság vállalkozásokra gyakorolt hatása
Bevezetés 2006 végétől látható problémák Legelőször építőipar 2008 vége: IMF hitel eladósodottság meghaladta a GDP 100%-át 2009 re 20-30%-os visszaesés Likviditási problémák
Európai országok és azok vállalataira való hatása vállalkozások egyre nehezebben jutnak hitelhez költségcsökkentés Vállalatok negyede kénytelen volt elbocsájtani vagy ingatlant eladni Bankok hitelezési hajlandósága csökken cseh iparvállalatok 92 százalékát súlyosabban érinti a késedelmes kifizetések problémája, mint egy évvel korábban. cseh kormány megindította a „garancia” elnevezésű programját, melynek keretében betétbiztosítást nyújt a cseh ipar szereplői számára. Cseh köztársaság Bizalom kezd visszatérni Vállalkozások akik szerit a legsúlyosabb probléma a költségfinanszírozás: 40% 25% egyre több kkv ruház be új termékekbe és alkalmaz új munkaerőt hitelekhez való hozzáférés kulcsfontosságú a gazdaság talpra állásához (Alistair Darling ) Legsürgősebb kkv-k hitelhez jutása Egyesült Királyság Új adótörvény Vagyonadó Egyszerűsödik a kkv-k adóztatása Üzletfejlesztéshez kedvezőbb feltételek közteherviselési törvény EBB 40 millió euró értékű hitel Vállalati csődök 25%-al magasabbak idén késedelmes kifizetések átlagosan 11,7 napos késést mutatnak, az uniós érték ezzel szemben 15 napnál is több. A legfeljebb 250 alkalmazottat foglalkoztató cégek 60 százaléka tapasztalt kését a banki kifizetésekben, míg az nél több alkalmazottal rendelkező vállalatok közül mindössze 21,5 százalék nem jut időben pénzhez. MagyarországFranciaország
Bulgária Növekvő munkanélküliség, Egyre több vállalat megy csődbe Tevékenységüket megszüntető vállalatok száma: 67 118 Kereskedelmi bankok nem nyújtanak a vállalatok számára hitelt Kései kifizetések közintézmények fizetési kötelezettségeinek késedelmes teljesítése 70 százalékkal nőtt az idén, ami jelentősen csökkenti a vállalatok reálnyereségét. Kormány 70 milliárd forintnyi hitelt nyújt Az európai Beruházási Alap nemrég 400 millió levát garantált a bolgár kkv-k számára 2009 első felében minden harmadik vállalkozásnak gondjai akadtak a banki hitelfelvétellel 13,7 millió euróba került a kkv-k számára Ez naponta 30 üzlet meghiúsulása Garancia stratégia Közigazgatási intézmények eladósodottsága 3 milliárd eurós alapot, hogy abból fizessék vissza a függőben lévő tartozásokat. EBB hatalmas kölcsöne Olaszország Szlovákia Vállalati kölcsönök emelkedtek Beruházási hitelek csökkentek gyors bankgarancia kkv-k csupán két százaléka érzi úgy, hogy a hitelhez jutás súlyos probléma lenne. Kisvállalkozások 65%-a küzd likviditási gondokkal Kormány ezt hitelezéssel oldaná meg EIB: 50 millió euró hitel
És az Amerikai Egyesült Államokra tőkeinjekció Eszközfinanszírozás Hitelgarancia Kamatvágás Szélesebb fedezeti szabályok Szűkebb diszkont rés Fedezeti swap Fx swap Mark-to-market ügyletek felfüggesztése Fizetési korlát meghatározása USA
Mit várhatunk? Az FMCG cégek felsővezetőinek mindössze 27%-a bízik nagyon a bevételek növekedésében a következő év folyamán. Hogy érzékelni lehessen az elbizonytalanodást: ez az arány egy éve még 50% volt. A felmérésben részt vevő kiskereskedelemben tevékenykedő felsővezetők között ez az arány mindössze 14% volt (a tavalyi adat 44%). A kiskereskedelmi vállalatok vezetői arra számítanak, hogy a növekedés – ha egyáltalán lesz – nem új, hanem meglévő piacokról származhat, ennek megfelelően a felsővezetők több, mint 60%-a inkább ezekre összpontosít és mindössze 17%-uk tervez új piacokra lépni. Kína és India továbbra is vonzó lehet, de növekedési szintjük alacsonyabb lesz, mint az elmúlt években. A PwC felmérése rámutatott, hogy a fogyasztási cikkeket gyártó cégek további költségcsökkentésen fognak átesni, miközben a cégvezetők a csőd elkerüléséért küzdenek. A válaszadók több mint 30%-a számít létszámleépítésre. Meglepő ugyanakkor, hogy 34%-uk új dolgozók felvételét tervezi, ennek oka minden bizonnyal a nélkülözhetetlen szakemberbázis fenntartása. Hosszú távú megfontolásokból szinte valamennyi válaszadó fontosnak tartja a kulcsfontosságú dolgozók megtartását. A felmérésben szereplők 62%-a állítja, hogy problémát jelent számukra a toborzás, az új munkavállalók beillesztése. A költségcsökkentés további aspektusa a vállalatvezetők elmozdulása a termékfejlesztés visszafogása irányába. A fogyasztói javakat termelő cégek vezetőinek kevesebb, mint 20%-a kíván termékfejlesztéssel foglalkozni 2009-ben. Ehelyett a válaszadók 40%-a a meglévő piacokon történő hatékonyabb fellépést tervezi, mert a jelen gazdasági légkörben ezt tartják a legjobb növekedési lehetőségnek A nehézségek ellenére a cégvezetők továbbra is aggódnak a környezetvédelmi kérdések miatt. A fogyasztói javakat gyártó cégek vezetőinek több mint fele úgy véli, hogy a világ szénalapú energiafüggősége negatív hatást gyakorol vállalatára és ennek eredményeképpen közel 90%-uk energiaköltségeit különböző fejlesztésekkel igyekszik csökkenteni (a kiskereskedelmi cégeknél ez az arány 68%). Aggasztónak találják továbbá a természeti erőforrásokhoz – különösen az édesvízhez – való hozzáférést. Háromnegyedük gondolja, hogy a jövőben elmélyülnek a természeti erőforrásokkal kapcsolatos feszültségek. Egyes vállalkozások már most nyersanyaghiányt tapasztalnak, a PwC szakértői pedig hosszabb távon a trend fokozódására számítanak. A megkérdezett kiskereskedők 68%-a üzemviteli fejlesztésekre koncentrál, 50%-uk alternatív energiaforrások felé fordul és 45%-uk új technológiákba kezd beruházni, ezáltal csökkentve a felhasznált energia mennyiségét. Igen tevékeny ezen a téren például a Wal-Mart, a világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózata.
A gazdasági válság hatása a magyarországi vállalkozások körében Online felmérése alapján
Téma: a gazdasági válság hatása a magyar vállalatokra, reakciók a válságra, válságkezelő intézkedések Felmérés időpontja: 2009.május 26. – június 30. Kutatás célcsoportja: cégvezetők, felsővezetők, középvezetők Alapadatok
Részletes eredmények
A válság hatása A válaszadók közel 90%-a tartja a cégét érintettnek a gazdasági válságban. Az érintett cégek 91%-ánál visszaesést tapasztaltak. Összes megkérdezett cég (1092)érintett cégek (969)
A válság kezelése 1. Az érintettség fényében meglepő adat, hogy a cégek 70%-a nem rendelkezik speciális válságkezelő programmal. A válságkezelő programmal nem rendelkező cégek 64%-a továbbra sem tervezi, hogy válságkezelő programot léptet életbe. válságkezelő programmal nem rendelkező cégek
A válság kezelése 2. A cégek 23,6%-a rendelkezik speciális válságkezelő programmal. Az 51 főnél többet foglalkoztató cégek rendelkeznek legnagyobb arányban konkrét programokkal a válság kezelésére.
Válság miatt bevezetett intézkedések A megkérdezett cégek közel 60%-a működési költségek csökkentésével reagált a válságra. Létszám leépítésre a felmérésben részt vevő cégek 30%-ánál került sor.
Válság miatt tervezett intézkedések A megkérdezett cégek közül legtöbben az értékesítés és a marketing erősítését tervezik fél éven belül. A vállalatok kb. 1/7-e azonban nem tervez semmit, kivár.
Bevételek alakulása 2009 első negyedévében 2008 első negyedévéhez képest A cégek kétharmadánál az első negyedéves bevételek csökkentek az előző év hasonló időszakához képest, további 20%-uknál pedig stagnálás tapasztalható. Bevétel növekedésről a válaszadók 10%-a számolt be.
A válság időtartama A válaszadók meggyőző többsége (közel 85%) szerint a válság még legalább fél évig tart, de akár 5 éves időtartamig is elhúzódhat. 5 évnél hosszabb ideig tartó válságra csak kb. minden 20. megkérdezett számít.
A válaszadó cégek cégméret szerint A megkérdezett cégek 55%-a 1-5 főt foglalkoztat.
A válaszadók közel 90%-a tartja a cégét érintettnek a gazdasági válságban. Az érintettek 91%-ánál visszaesést tapasztaltak. Az érintettség fényében meglepő adat, hogy a cégek 70%-a nem rendelkezik speciális válságkezelő programmal. Közülük 64%-a továbbra sem tervezi, hogy válságkezelő programot léptet életbe. A cégek 23,6%-a rendelkezik speciális válságkezelő programmal. A konkrét programmal rendelkezők aránya az 51 főnél többet foglalkoztató cégek körében a legnagyobb. A megkérdezett cégek közel 60%-a működési költségek csökkentésével reagált eddig a válságra. Létszám leépítésre a felmérésben részt vevő cégek 30%-ánál került sor. A megkérdezett cégek közül legtöbben az értékesítés és a marketing erősítését tervezik fél éven belül. A vállalatok kb. 1/7-e azonban egyelőre nem tervez semmit, kivár. A cégek kétharmadánál az első negyedéves bevételek csökkentek az előző év azonos időszakához képest, további 20%-uknál pedig stagnálás tapasztalható. Bevétel növekedésről a válaszadók 10%-a számolt be. A válaszadók meggyőző többsége (közel 85%) szerint a válság még legalább fél évig tart, de akár 5 éves időtartamig is elhúzódhat. 5 évnél hosszabb ideig tartó válságra csak kb. minden 20. megkérdezett számít. Tehát a legfontosabb megállapítások
A sikeres prezentáció titkai
Előadás módja, formája illeszkedjen a témájához! Vázlat elkészítése előtt gondoljuk át, hogy honnan-hova szeretnénk eljutni Egy jó előadásban a vázlat csupán a gondolatmenet folytonosságát segíti! Előkészületek
A hallgatóság figyelmének felkeltése és fenntartása Frappáns címekkel Bevezető melyben az előadás pontos témáját fejtjük ki Oldott hangulat Rövid történettel vagy egy témához illő viccel. Előadás alatt
Érthetőség: hangerő, hangsúlyozás Kerüljük a motyogást, de az üvöltést is! A legcélszerűbb az arany középutat választani Tipikus hiba még a monotonizálás, ami gyakorlatilag álomba ringatja hallgatóságunkat Hangsúlyozás helyes alkalmazásával éppen ellenkező hatást érhetünk el Előadás alatt
Előadásmód 1 Igyekezzünk színesen és lelkesedve előadni a termék vagy szolgáltatás bemutatását! Kerüljük a monologizálást és próbáljuk bevonni a közönséget! Érzékeltessük, hogy hiszünk a termékben, mert az minden győzködésnél erősebben hat Folyamatos kapcsolattartás a hallgatósággal például egy-egy kérdésen keresztül Előadás alatt
Előadásmód 2 Gesztikulálással és mimikával tovább erősíthetjük a rólunk kialakult képet Például: Karmozdulatokkal vagy néhány lépés megtételével érzékeltethetjük, hogy otthonosan mozgunk a színpadon Gyakori probléma, hogy izgalmunkban nekiállunk piszkálni valamit, mondjuk a zsebünkben kulcsot, vagy aprópénzt, ez egyértelműen bizonytalanságra utal, csakúgy, mint mikor előadás közben mozdulatlanul állunk. Előadás alatt
Hasznos lehet… Kellemetlen helyzetbe az előadás alatt is bármikor kerülhetünk Például: Áramszünet, valami elromlik… Ez ellen leg egyszerűbben úgy tehetünk, ha kinyomtatjuk a prezentációt és jegyzetünket is. Mindig legyen kezünk ügyében: papír zsebkendő, toll és ásványvíz Fontos, hogy a prezentáció megkezdése előtt mindenképp ellenőrizzük működését Ha fellép valami hiba, akkor érdemesebb pár perc türelmet kérni, mint közönség előtt szerencsétlenkedni!
Figyelem megköszönése Előadás befejezése előtt helyet kell hagyni a kérdéseknek és hozzászólásoknak, mert ha nyitottak vagyunk ezekre, akkor a magabiztos és együttműködő üzleti partner képét fogja erősíteni! A figyelem megköszönése az előadás végén udvarias gesztus Előadás alatt
Köszönjük a figyelmet!