Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009 Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Dokumentációs rendszer Kézikönyv Miről lesz szó? „Igazi olasz pizza” Dokumentációs rendszer Kézikönyv
Parmezán Pizzéria - Igazi olasz pizza Munkatársak: Ügyvezető, Üzletvezető, Konyhafőnök, Minőségügyes, Szakács, Adminisztrátor, Futár stb. Profil: Étterem Pizza házhozszállítás Folyamatok: Pizzasütés, Házhozszállítás, Rendelésfelvétel, Anyagbeszerzés, Reklamációkezelés stb. Dokumentumok: Kézikönyv, Pizzasütési útmutató, Rendelésfelvételi lap, Számla, stb.
MIR dokumentációs rendszere Minőségpiramis Minőségpolitika Minőségirányítási Kézikönyv Eljárások (folyamatleírások) Utasítások Formanyomtatványok, sablonok stb.
MIR dokumentációs rendszere Minőségirányítási Kézikönyv Dokumentálás követelményei Dokumentumok, feljegyzések kezelése Vezetőség felelősségi köre Elkötelezettség, min.politika, min.célok, felelősségi kör, hatáskör, kommunikáció, vezetőségi átvizsgálás Gazdálkodás az erőforrásokkal Emberi erőforr., infrastruktúra, munkakörnyezet Termék előállítása Vevővel kapcsolatos folyamatok, tervezés- fejlesztés, beszerzés, előállítás– szolgáltatás nyújtása, megfigyelő és mérőeszköz kezelés Mérés, elemzés, fejlesztés Belső audit, vevői elégedettség, folyamatok ill. termék figyelemmel kísérése és mérése, nem megfelelő termék kezelése, adatok elemzése, helyesbítő- megelőző tevékenységek
Kézikönyv 0. fejezet a Bevezetés : Társaság bemutatása Területi érvényesség Kizárások Minőségirányítási rendszer : Milyen szabvány szerint van megtervezve Dokumentációs rendszere: milyen dokumentumokat használ Dokumentálási követelmények: dokumentumok, feljegyzések kezelése
Kézikönyv Vezetőség felelősségi köre: Vezetőség elkötelezettsége: mit tesz a vezetőség a MIR működtetéséért és folyamatos fejlesztéséért Vevőközpontúság: mit tesz a vezetőség azért, hogy a vevői követelményeket meghatározzák (megismerjék) és a cég ezeket teljesítse is Minőségpolitika: vezetőség szándéknyilatkozata Tervezés (MIR tervezése): minőségcélok kitűzése, és ismertetése a szervezet minden érintett szintjén, MIR működtetésének biztosítása változások esetén Felelősségi kör, hatáskör, vezetőség képviselője, belső kommunikáció: Hogyan vannak a felelősségi körök és hatáskörök meghatározva és közzétéve Ki a minőségirányítási vezető és neki milyen felelősségi köre illetve hatásköre van Milyen belső kommunikációs folyamatok vannak és ezek hogyan üzemelnek Vezetőségi átvizsgálás: ki vesz részt, mik a bemenő adatai, mik a kimenő adatai
Kézikönyv Gazdálkodás az erőforrásokkal: Gondoskodás az erőforrásokról: gondoskodjunk róla! (MIR bevezetéséhez, fenntartásához, fejlesztéséhez, vevők megelégedésének eléréséhez és a követelmények teljesítéséhez) Emberi erőforrások: legyenek felkészültek, legyenek képezve, a képzéseket hogyan értékelik ki, milyen feljegyzések születnek a képzésekről, hogyan tudatosítjuk a kollegákban, hogy az ő munkájuknak milyen szerepe van a célok elérésében Infrastruktúra: épület, munkahely, hw és sw, szolgáltatások (pl. szállítás) Munkakörnyezet: termékkövetelmények teljesítéséhez megfelelő?
Kézikönyv Termék előállítása: Termékelőállítás megtervezése: melyek azok a folyamatok, amik a termékünk előállításához szükségesek? Vevővel kapcsolatos folyamatok: a termékre vonatkozó követelmények legyenek meghatározva (mit akar a vevő, kiszállítás és azután, jogszabályok) Ezek legyenek átvizsgálva mielőtt elvállaljuk a feladatot. Mit nézzünk?: mik a követelmények, mi van, ha eltérés van az ajánlatunktól, tudjuk-e teljesíteni Hogyan tartjuk a kapcsolatot a vevővel? Hogyan kezeljük a reklamációt? Tervezés és fejlesztés: legyen szabályozva a termék tervezése és fejlesztése (bemenő-, kimenő adatok, átvizsgálás, igazolás, érvényesítés, változáskezelés) Beszerzés: szállítók kiválasztása, értékelésük, hogyan ellenőrizzük a beszerzett terméket?
Kézikönyv Termék előállítása: Előállítás és szolgáltatás nyújtása: Szabályozottan! Vagyis: termékjellemzőket leíró tájékoztató, munkautasítások, megfelelő berendezések, mérő- és megfigyelő eszközök, kiszállítás és azt követő tevékenységek stb. Legyen azonosítva minden előállítási művelet során! Vevő tulajdona Állagmegőrzés: feldolgozás során, szállítás alatt, csomagolás, tárolás, védelem Megfigyelő- és mérőeszköz kezelés: milyen megfigyeléseket és méréseket végzünk, milyen eszközökkel (kalibrálás, hitelesítés) és milyen folyamat kapcsolható ehhez?
Kézikönyv Mérés, elemzés és fejlesztés: milyen folyamat kapcsolható ehhez? Figyelemmel kísérés és mérés: vevői elégedettség, belső auditok, folymatok és termék figyelemmel kísérése és mérése Nem megfelelő termék kezelése: hogyan van azonosítva, hogyan van ellenőrzés alatt tartva, hogyan gondoskodunk arról, hogy ne legyen kiszállítva vagy véletlenül felhasználva? Mit teszünk vele? (pl. „engedjük” felhasználást, vagy megakadályozzuk a felhasználást, vagy kiküszöböljük a csorbát) Adatok elemzése: mit gyűjtünk, hogyan elemzünk (Tovább)fejlesztés: milyen helyesbítő- megelőző tevékenységeket alkalmazunk Mellékletek: pl.: szervezeti ábra, folyamatábrák, feljegyzések kezelésének „függőségei”