Vezetés – Vezetési Stílusok Készítették: Szekeres Szabolcs Németh Balázs Heil Ádám S’N’H 2009. 11. 23
Amiről szó lesz: Általánosságban a leadershipről Vezetési modellek és elméletek, azok sajátosságai Új irányzatok a leadership fejlődésében, fejlesztésében Érzelmi intelligencia, mint a vezetési módszer S’N’H
Mi a „leadership”? S’N’H S'N'H
Jövőbelátó vezetők Elsőnek kell lenni Lelkesedés a jövőképért Segíteni mások erőfeszítéseit Példamutatás Sikerek megünneplése S’N’H
Sikeres vezető Lendületesség Vezetés iránti vágy Motiváció Becsületesség és tisztesség Magabiztosság Intelligencia Tudás Rugalmasság S’N’H
Vezetői viselkedés, magatartás S’N’H
Fiedler kontingencia-modellje Nem egy „legjobb” megoldást keres Különböző helyzetekben, más és más vezetői magatartás Alkalmazkodás a szituációhoz Egyik stílus sem hatékony minden esetben Minden stílus megfelelő lehet egy adott helyzetben S’N’H
Kontingencia változók A vezető-beosztott viszony minősége A feladat strukturáltságának foka A vezető pozícióból fakadó hatalom foka S’N’H
Feladat- és kapcsolat-orientált vezetési stílus S’N’H
Hersey és Blanchard szituációs modellje A sikeres vezetők az alkalmazottak személyiségétől teszik függővé módszereiket Érettség → alkalmazottak mennyire hajlandóak és képesek elvégezni a feladatokat és mennyire megbízhatóak Négy vezetési magatartás alakulhat ki a feladat- és kapcsolat-orientáltság kombinációiból A vezetői stílusnak alkalmazkodnia kell a követők változó szintű érettségéhez Megfelelő vezetői megközelítés esetén az alkalmazottak idővel fejlődnek S’N’H
Hersey és Blanchard modellje S’N’H
House „út-cél” elmélete Utak világossá tétele Segítség az ösvényeken végig menni Akadályok elhárítása Megfelelő jutalmazás Mindig a körülményeknek megfelelő stílus használata Környezet és személyiségjegyek figyelembe vétele Értékkel egészíti ki a gyengeségeket, erősségekkel pótolja a hiányzó elemeket S’N’H
House négy ajánlott vezetői stílusa Útmutató vezetés Támogató vezetés Teljesítmény-orientált vezetés Részvételen alapuló vezetés S’N’H
Leadership helyettesítők Munkahelyi helyzetek és hozzákapcsolódó emberek Csökkentik a vezető részvételének szükségességét Alkalmazottak jellemzői, feladat jellemzői, szervezet jellemzői S’N’H
Új irányzatok a leadership fejlődésében Karizmatikus elmélet Transzformációs – tranzakciós elmélet Kognitív tudományos kutatások S’N’H
Karizmatikus leadership Fázisai: azonosulás beosztottak aktivitásának növelése elköteleződés csalódás elszemélytelenedés elidegenedés S’N’H
Tranzakciós vezetés Négy formában jelenik meg: teljesítmény jutalmazó magatartás kivételes események alapján történő, aktív vezetés kivételes események alapján történő, passzív vezetés laissez-faire leadership S’N’H
Nárcisztikus és non-plus ultra vezetők Tehetséges és aktív stratégák Erős jövőkép Nagy kockázatvállaló készség Magas követelményszint S’N’H
Disszonáns és rezonáns vezetés Érzelmi intelligenciára épül Középpontban a vezető A vezető érzelmei befolyásolják a környezetet S’N’H
Érzelmi intelligencia Saját és mások érzelmeinek megértése Az érzelmek felhasználása a befolyásolásban Az érzelmi intelligencia szintje fejleszthető! S’N’H
Az érzelmi intelligencia aspektusai S’N’H
Összegzés Általánosságban a leadershipről Vezetési modellek és elméletek, azok sajátosságai Új irányzatok a leadership fejlődésében, fejlesztésében Érzelmi intelligencia, mint a vezetési módszer S’N’H
Forrás Farkas Ferenc – Hadinger Britta – Szűcs Pál: A menedzsment alapjai (PTE-KTK, Pécs, 2007) Terry Gillen: A meggyőzés mesterfogásai (Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest, 1999) Dobák Miklós: Szervezetalakítás és szervezeti formák (Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1988) S’N’H
Várjuk kérdéseiteket! S’N’H
Köszönjük a figyelmet! S’N’H