SZOLGÁLTATÁSMENEDZSMENT 4. előadás: ITIL V3 / Service Transition I.
SERVICE TRANSITION A szolgáltatás bevezetés (Service Transition) szerepe, hogy a felhasználók operatív tevékenységeihez szükséges IT szolgáltatásokat leszállítsa. Ezt úgy teszi, hogy a szolgáltatástervezés fázisból érkező szolgáltatásterv csomag alapján a szolgáltatásüzemeltetés számára biztosítja a szolgáltatások folyamatos működéséhez és támogatásához szükséges mindenen egyes alkotóelemet. Amennyiben az üzleti körülmények vagy követelmények megváltoznak a szolgáltatástervezést követően, abban az esetben a szolgáltatásbevezetés fázisban kell megtenni a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy az elvárt IT szolgáltatás tudja nyújtani a szolgáltató. A szolgáltatás bevezetés a IT szolgáltatások élesbe állításának minden szempontját figyelembe veszi, nem csak magát az alkalmazást és hogyan kell azt használni "normál" körülmények között, hanem azt is biztosítja, hogy a szolgáltatás előre nem látható rendkívüli körülmények között is üzemeltethető legyen és a hibák kijavítására a támogatás rendelkezésre álljon.
SERVICE TRANSITION Szolgáltatás-létesítés és -változtatás (Service Transition) A megtervezett szolgáltatás létesítéséhez és a környezet módosításához szükséges folyamatok leírása. Fontos fejezetek a Change Management Projektmanagement (Transition Planning and Support) Release und Deployment Management Service-Validierung und -Test (Service Validation and Testing) Aapplication Development and -Customizing Service Asset and Configuration Management Knowledge Management
SERVICE TRANSITION
MA TÁRGYALT RÉSZEK Change Management Projektmanagement (Transition Planning and Support) Release und Deployment Management Service-Validierung und -Test (Service Validation and Testing) Anwendungsentwicklung und -Customizing Service Asset und Configuration Management Knowledge Management
Service Asset und Configuration Management Informatikai termékeknél szükséges egy hely ahol az összes informatikai szolgáltatás leírása szerepel, ez volt a Szolgáltatás Katalógus, viszont szükséges egy olyan adatbázis is, ahol a szolgáltatásokhoz kapcsolódó eszközök, szoftverek, leírások, szerződések megtalálhatóak, ez az ún. CMDB, azaz a Konfiguráció Menedzsment adatbázis (Configuration Management Database). Ez egy olyan adatbázis, ahol a szolgáltatásban részt vevő elemek állapotát, életciklusát és kapcsolatát is meg lehet tekinteni. Azonosíthatóak, ellenőrizhetőek az adatbázis egyes elemei (CI – Konfiguráicós elem). Ezt az adatbázist pedig az ún. CMS (Configuration Management System), azaz a Konfigurációs Menedzsment rendszer működteti. http://www.axiossystems.com/en/solutions/itam/
Configuration Managaement Database Video tananyagok: http://www.microsoft.com/hun/technet/article/?id=edfea aa5-8524-4fd9-97e5-b734e4705fb2 Másik gyakorlti példa: http://www-01.ibm.com/software/hu/tivoli/ http://www.i-doit.org/ http://primecmdb.sourceforge.net/
Köszönöm a figyelmet! (2. rész vége!)