Információrendszer-architektúrák 10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számalk-MIS Tanácsadó Kft. Tel:
Advertisements

Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
Önkormányzati informatika ASP alapokon
BMBY.expert a mi szaktudásunk. Az Ön vezetése A vezető ingatlanközvetítők a BmBy.expert ©-et választják Önökben megvan a Vezető? Több kontrollal és átlátással.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
IVSZ IT piaci felmérés, 2006 Sajtótájékoztató december 6.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Információrendszer-architektúrák 10.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
A vállalati pénzügyi tervezés informatikai támogatásának lehetőségei Magyarországon Szakdolgozat Budapesti Corvinus Egyetem – Mérnök-közgazdász posztgraduális.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Üzleti intelligencia Kecskemét 2007 ősz. BI Business Intelligence Üzleti Intelligencia Bevételnövelő és költségcsökkentő lehetőségek feltárása, döntéstámogatás.
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
AXAPTA a Diego-ban Rábe Ágnes Diego – ügyvezető igazgató
A CRM bevezetési projektek sajátosságai
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia „Motorunk a minőségünk” Darabkövetés az Audi Hungaria Motor Kft-nél Tóth Gábor Audi Hungaria Motor Kft.
Microsoft Business Solutions és partnerei: optimális ügyfél kiszolgálás Ambrus Zsolt üzletág vezető Business Solutions.
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
III. A logisztika jövője
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Copyright © 2005 | update software AG | update software Magyarország Kft. Radics Sándor principal IV.
Humánerőforrás Kontrolling
Beruházás-kontrolling
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
A könyvvizsgálói szakma kihívásai a válság tükrében dr
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
A controlling és vezetői számviteli rendszer architektúrája
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
Üdvözöljük az IIR Konferencia résztvevőit! IIR Konferencia 2001.
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
ICR technológia és alkalmazási területei DoqSys Business Solutions
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia 2005
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
2006.augusztus — Budapest BO stratégia tervezet Előadó:
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
Nagyvállalati dokumentumkezelés 2. Fejér Gábor PYLON KFT DMS megoldás nyílt forráskódú környezetben – az XDocs rendszer.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Beszerzések hatékonyság növelése
Ajánlat, szerződés, számla dokumentumok egységes kezelése
11. tétel.
Információrendszer-architektúrák 5
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
BPR – Business Process Reengeneering
Mezősi Róbert Comp-Sys Kft
Gyorsabb és hatékonyabb munkavégzés
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Első az ügyfél, de hogy érem el?
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Információrendszer-architektúrák 10. Integráció, globalitás 1. Az integráltság jellemzői, fejlődés. Homonnay, 3. fejezet 2. Integrálási módszerek, technikák 3. ERP rendszerek, kis- és nagyrendszerek Homonnay 3. fejezet, Borgulya – Dobay 6. fejezet

„Adatfeldolgozó” és „információrendszerek”   Adatfeldolgozó rendszerek Információ-rendszerek Pénzügyi szemlélet Költség Befektetés Üzleti szerep Többnyire támogató gyakran kritikus Alkalmazás orient. Taktikai Stratégiai Gazdasági környezet Semleges Befogadó Társadalmi hatás Korlátozott Átható IR gondolkodás Hagyományos Új Érdekhordozók száma Kevés Sok Technológia Számítástechnika Összetett Vezetői magatartás delegálás alsóbb szintekre a vezetés bevonása TM – rendszerek? Forrás: Michael Earl, 1989

Az „ERP integráció” szirénhangjai Divat, sikk, szirénhangok: integrálj! Integrált = összekapcsolt, sok-funkciós, „sokfélét csinál” Alkalmazási integráció: nagyon bonyolult a rendszer, az adatmodell, hosszúak az eljárások, nincsenek automatizmusok Installáló informatikus: sok adat-összefüggés, nehéz tesztelés, nehéz betanítás, nehéz átállás Felhasználói integráció: függőség más folyamatoktól, kiszolgáltatottság, „az automatizmusok felülbírálnak engem”, mindenki látja a hibáimat, a késéseket A rendszergazda, az üzemeltető: Miért nem értik meg, hogy itt minden összefügg? Miért nem értik meg, hogy itt már nem lehet „csak úgy” változtatni valamit? Ezt nem lehet visszacsinálni! A vezető: Sajnos, külsőket kell beengedni, hogy elkészüljön! Igen, ők nem fognak kegyelmezni, nem lesznek engedékenyek! És engem sem fog szeretni senki. A tulajdonos: Te jóisten, ennyibe fog kerülni? És nincs garancia? Az informatikus: Nna, ez aztán egy szép munka!

Mikor integrált egy rendszer? Ha Egy adat csak egyszer, ellenőrzötten kerül be a rendszerbe Minden szükséges helyre automatikusan (azonnal) eljut Széles funkcionalitású, a rutin folyamatok automatikusak Hagyományos alrendszerek egységesen működnek Logikailag egységes adatbázist használ Beépített intelligenciája automatizálja a folyamatok egymásra-épülését (vállalati tudás) Folyamatba-épített ellenőrzésekkel megakadályozza (megelőzi) a hibák terjedését Idősíkokban dolgozik: jelen tranzakciók, elszámolások, történeti adatok, előrejelzések, archiválás Ez nem „irdatlan mennyiségű adat” – ez egy rendszer.

Integrálás 1: Az eljárások A felhasználó az adatbázist nem látja – az eljárást használja. Ebben érzékeli az összetett, integrált jelleget A folyamatok, eljárások tervezésének helyes módja: top-down, felülről lefelé haladó lebontás: Felső szintű „körültekintés” könyvelés Folyamatok modellezése ÁFA befizetése Felbontás részfolyamatokra számla-könyvelés Felbontás eljárásokra ÁFA számítás Felbontás feladatokra, majd elemi feladatokra egy számla, egy ember által elvégzendő lépéssor Felbontás tevékenységekre, elemi tevékenységek elemzés, válogatás Felbontás műveletekre, elemi művelet előírható, időzíthető, mérhető, számonkérhető: pl. „szorzás és összegzés” NE bontsuk 6-8 tételnél többre egyik szintet sem!

Integrálás 2: Az adatbázis Sokan a központi adatbázist szabják feltételül minden integrációs architektúrához. Az adatbázis-építés (adatmodellezés) elvei: - az „egyedtípusok” megfogalmazása (csak a szükséges részletezettségig!) - a kapcsolatok felépítése „a jövő záloga” - elemi adatok egyszeri rögzítése. Az integráció szükségszerűsége: egy adat csak akkor tud az eljáráson „végigmenni”, ha az adatmodell a kapcsolatokat helyesen leírta. Az integrált architektúra könnyen tud válaszolni új igényekre: az új kérdést az összefüggések hálója megválaszolhatja

A vezetői info-input fontossága A d a T V Á S R L i A É G I „Terasz- ugrás” inputok A D T É R K P Vezető Adat- vásárlók OLAP Spontán informálódás, adat-transzfer DW Belső adat-”közmű” input szolgáltatásai Cél: ötévenként át kell építeni az adatgyűjtési rendszert, forrásokat, csatornákat! Z. Karvalics

Integrálás 3: A beépített tudás A vállalati munka eleve „integrált”: a dolgozó látja és érti a folyamatot, előretekint, ismeri az összefüggéseket, segítséget két – a tanuló szervezetben integrált tudás van jelen. Az integrált rendszer tudás-kategóriái: Maga az adatszerkezet, az adatmodell Célszerűen megválasztott, illeszkedő kódrendszerek A tapasztalat alapján kialakított funkciók (menük) A folyamatokba épített ellenőrzések (tartalom, forma, összefüggés) Beépített algoritmusok, feltételrendszerek Automatikusan készíthető kimenetek, dokumentumok Beépített tesztelések, auditálási elemek („log” naplózás, visszagörgetés, próbák lehetősége, stb.) A felhasználók képzettsége, gyakorlottsága, a tudatos használat

Különböző architektúrák integrálási technikái 1/ Összeépítés Láttuk: egy „termelési” és egy „könyvelési” rendszer könnyen találkozhat. Vagy: egy általános rendszerbe be kell építeni egy magyar bérszámfejtést…Vagy: egy jó back-office rendszerhez ki kell építeni egy új-más front-office (közönségszolgálati, felhasználói) rendszert, minimum: felületet. A probléma: egy általános rendszer nem lehet mindenben jó (SAP – tranzakció kontra adatelemzés). A technika: köztes-szoftverek, interfészek (middleware, interface) létrehozása a keletkező adat megfelelő szerkezetben történő átmozgatására. Az átvitel lehet pufferelt, vagy lehet közvetlen, azonnali. Példák: egy termelés-tervező rendszer nem követel meg azonnal adatátvitelt egy pénzügyi rendszerbe, mert csak negyedévente-havonta módosítják a gyártási utasításokat az előző napi teljesítések és más feltételek eredményeképpen pl. éjjel (két műszak között) ekll előállítani és átvinni a másik rendszerbe a beszállítási (beszerzési), vagy értékesítési eljárás adatait azonnal meg kell jeleníteni a pénzügyi rendszerben, hogy a pénzforgalom minél gyorsabb legyen (lehet, hogy erre atósági eljárás is kötelez: pl. jövedéki termékek)

Különböző architektúrák integrálási technikái 2/ Összeláncolás A gazdasági folyamatokban „egymásra utalt” cégek rendszereinek adatokat kell átadniuk, eljárásokat kell „folytatniuk”, hatósági, vagy gazdasági okok miatt. A rendszerek függetlenek maradnak, de „meg kell tanulniuk” az adatátvitelt, annak forrását-célját, ütemezését, validálását, stb. Ha az egyik rendszer megváltozik, újabb probléma keletkezik, ezt szerződésben előre kell láttatni. Példák: A cég horizontálisan felvásárol beszállítót, vagy vevőt: az értéktermelési lánc „folytatódik” A beszállítónál keletkezett adatot a tovább-feldolgozás során „tovább kell vinni” (pl. élelmiszer-tanúsítványok, építési beruházás, autóipar, stb.) A VPOP, vagy az ingatlan-nyilvántartás, vagy a BSA adatait TILOS közvetlenül átvennie az APEH-nek, adatfeldolgozási céllal…azonosítók!

Egyéb integrálási technikák 3/ Egyéb: A rugalmasság biztosítása A külső gazdasági rendszer, vagy a belső környezet megváltozik, újabb probléma keletkezik, ezt szerződésben előre kell láttatni. Megoldások: rugalmas adatszerkezet, kódlisták, paraméterek táblája, nyelvi szövegtáblák, paraméterezhető ellenőrzések, jelentések, lekérdezések 4/ Egyéb: objektum-orientáltság Igen sok tranzakció ugyanúgy, nagyon sokszor kell végbemenjen (pl. a cikk-törzs lekérdezése). Ha ez a „modul” teljesen önálló objektum (adatszerkezete, működésmódja rejtett, de biztonságosan elvégzi a munkát), akkor bárhonnan „meghívható” az ERP-n belül 5/ Egyéb: naplózások, zárolások, helyreállítás Az ERP millióféle „további” adatot feljegyezhet: tranzakciókat, bejelentkezéseket, lekérdezések adatait, törléseket, távoli hozzáférést, stb. Ez kiváló lehetőség az utólagos monitoringra, a biztonsági és minőségbiztosítási vizsgálatokra, auditra, havaria utáni helyreállításra.

2. Kicsik és nagyok problémája Miért előnyös egy integrált ERP? Mert erős folyamat-szemlélettel dolgozik Mert minden funkciót képes támogatni Mert ezáltal nő a szervezeti hatékonyság, erőteljesebb az (információ-alapú) menedzselhetőség Mert könnyebb a külső adatkapcsolat Miért a nagyok kezdik? Mert a fenti kölcsönhatásokat el kell viselni Mert nekik van tőkéjük és más erőforrásaik Mert ők vezénylik az iparági versenyt, „nem maradhatnak le” Mert egy jó ERP óriási értéktermelő szerepet vihet (a Porter lánc minden elemében és összességében is) Mert az ERP hatalmas tudás-menedzselő kapacitást jelent

A mai vállalat-irányítási rendszerek A rendszer moduláris felépítésű A modulok a legtöbb funkciót és az összes döntési szintet lefedik (vertikális/horizontális) Az átjárhatóság teljeskörű, nem utólagos A rendszer konzisztens: egyszeres (helyszíni) adatbevitel, egyszeres ellenőrzés, egy logikai adatbázis (OLTP) Osztott felhasználás, tértől és időtől függetlenül A rendszeres lekérdezések lefedik a jelentéskészítési igényeket (MIS) Az eseti (alkalmi) lekérdezések kiszolgálják a vezetői igényeket („VIR”, EIS, DSS, OLAP) A külső adatszolgáltatásokat a rendszer automatizálja (adók, tőzsdei és más beszámolók, statisztikai jelentések) A külső adatforgalom elektronikusan teljesíthető (EDI, más partneri adatkapcsolatok, eBusiness tranzakciók, adó, stb.)

A (nagyvállalati) ERP következményei A vállalat irányítási rendszere teljes átvilágításra kerül Külső tudás áramlik be (tanácsadók, programcsomag tapasztalatai, best practices) Szükség szerint átszervezésre kerül sor (reengineering) Az integrációs paradigma más alkalmazotti gondolkodást eredményez Alapvetően megváltozik a belső és külső kommunikáció Alapvetően megváltozik a vezetői informáltság: létrejön az információ-gazdálkodási, menedzselési igény A fentiek eredményeképpen a vállalat informatikai értelemben transzparenssé, átláthatóvá válik

A kicsik problémái a/ A felkészülés, a szervezőmunka, az installálás projekt-terheit csak egy adott méret, adott tartalék erőforrások esetén lehet elviselni b/ A készen vett „csomag” terhei (költség, egyéb ráfordítások) és értéke (várható hasznok) nehezen becsülhető, kevés a tapasztalat és referencia c/ A szükségszerűen standard megoldás erőszakosan átalakítja az üzletmenetet, a szervezetet, hiába igény a „testreszabás” d/ A későbbiekben egyre növekvő terhek, ráfordítások mellett a „röghözkötés” egyre kínosabb lehet Segítség: több tapasztalat, a piaci verseny, a szabványok haszna (SQL, TCP/IP), a megjelenő nyílt közlemények, referenciák, képzés - a „nagyok” leereszkednek, rugalmasabbak

Válasz: az új ERP piac, a KKV Az utóbbi 3-5 évben: minden nagy szállító megjelenik az ERP csomagok új verzióival: - testreszabott rendszerek (iparág) - kisebb, de működő modul-együttesek Az indok: - a működés eltérő, de az informatika kb. ugyanaz - megerősödtek a (megmaradt) KKV-k! A prioritások: - A költség az éves árbavétel 10-30%-a legyen, 1-2 éves megtérüléssel - funkcionálisan legyen jól konfigurálható (integrált pénzügyi menedzsment, SCM, eBusiness, CRM, üzleti elemzés, HRM) - karbantartás legyen egyszerű és olcsó - infrastrukturális igény legyen kicsi - legyen lehetőség speciális igények fejlesztésére - legyenek kiegészítő iparági megoldásokkal - legyenek bevezetésre képes partnerek. MS: Axapta, Navision SAP: mySAP-SBE változat, All-in-One, SAP Business One Oracle Applications – SBE, Linux- verzió is EXACT, IFS, Epicor-Scala, stb.

A mai integrált ERP három területe 1/ Operatív folyamatok támogatása (TPS, OLTP) Napi üzleti tranzakciók feldolgozása; Erőforrások nyilvántartása és menedzselése, Egyidejű információszolgáltatások a partnereknek; Az adatvagyon online karbantartása; Információszolgáltatás feljebb 2/ Irányítás-elemzés támogatása (EIS,DSS, OLAP) A teljesítmények nyomonkövetése; Jelentéskészítő rendszerek, monitoring; Ad hoc lekérdezések múltra nézve; Bonyolult (tervezési, előrejelzési, audit, controlling) elemzések; Külső jelentések 3/ Ami új: eBusiness megoldások Vállalatközi inforendszerek építése; Újfajta értékesítési, vevőkiszol-gálási (CRM) és beszerzési (SCM) rendszerek akár globális építése; web-alapú virtuális vállalati folyamatok építése; „önkiszolgáló” belső (pl. HRM, megrendelések, eLearning, VIR/OLAP, Intranet) és külső (eCommerce, eBanking) rendszerek építése

Az integrált folyamat-szemlélet „Lépjünk ki az alrendszerekből: figyeljünk a folyamatra” Ellátási lánc : Supply Chain Mgmt Ügyfél-kapcsolati munkák: Customer Relationship Mgmt Átfogó vezetői információkezelés; üzleti intelligencia, online adatbányászat: Business Intelligence Systems Stratégiai vállalatvezetés: Corporate Governance Kiegyensúlyozott mutatószámok rendszere az elemzéshez és tervezéshez: nem csupán pénzügyi, hanem a fejlődést biztosítő szervezeti, HR információkat is bemutatja, elemzi a Balanced Scorecard Method: pénzügyi, vevői, szervezeti, belső fejlődési-tanulási szempontok együttes figyelembevétele a komplex tervezésnél

Hazai ERP helyzet: IVSz 2005 A 100 mFt feletti IT költségvetésű vállalatok vezető informatikusait tömörítő IVSz 36 tagú. A 2004-es felméréshez 24 vállalat és szervezet szolgáltatott adatokat: Dunaferr Rt.;KELER Rt.;Magyar Posta; Matáv Rt.; MOL Rt.; Országgyűlés Hivatala; Siemens Rt.; Tiszai Vegyi Kombinát; Unilever Magyarország, stb. A felmérés: IT ráfordítások (beruházások és üzemeltetési költségek), az informatikai szervezetek működése (létszám, hatékonyság, jövedelmek) és a fő kihívások Régiók szerint a trendek: Kelet-Európában lényegesen többet költenek távközlésre és hardvervásárlásra (55-32-8-5%) , mint az USA-ban, vagy Nyugat-Európában (40-20-20-10: TC – hw – sw – ow szolgáltatások). A kelet-európai régió a lemaradást 2005-ben csaknem 8 százalékos bővüléssel kísérli meg csökkenteni, ami jóval meghaladja a nyugat-európai és az amerikai növekedést. Kelet-Európában tavaly hazánkban költötték a legtöbbet, a GDP 3,2 százalékát informatikai rendszerek fejlesztésére. (A régióban 2,2 százalék az átlag). Rossz hír viszont, hogy lemaradásunk - és az egész régió hátránya - a nyugatabbra fekvő országokhoz képest lényegesen 2004-ben sem csökkent.

A hazai helyzet Vállalatirányítási rendszerek (ERP) nagyvállalatok középvállalatok kisvállalatok Az integráltság helyzete nagyvállalatok középvállalatok kisvállalatok mikrovállalatok Leggyakoribb integráció: ERP + DMS + CRM 71% 38% 11% 44 44 11 28 46 23 3 20 39 35 6 15 22 43 20 integrált vegyes szigetek nem tudja

Hazai ERP rendszerek BAAN Datorg Team Kft. BMS BMS Informatikai Kft. BPCS Szintézis Zrt. CSB-System ERP CSB-System Hungary Kft. e-Link SPS Media Kft. Exact Exact Magyarország Kft. Extwork Professional Amice Kft. FORRÁS GriffSoft Informatikai Rt. FusionR ERPS R&R Software Rt. infor:COM Corvex Rt. IFS Applications IFS Hungary Kft. iScala Epicor Software Hungary Kft. J.D. Edwards A.B.Con Üzleti Tanácsadó Kft.e-Best Consulting Kft. LIBRA Volán Elektronika Rt. mago.net Itware Kft. MAX+ Szintézis Rt. MFG/PRO ISYS-ON Informatikai Tanácsadó Kft. (KFKI ISYS) Microsoft Dynamics Axapta XAPT Hungary Kft. Microsoft Dynamics Navision KARÁDI Rendszerház ISYS-ON Informatikai Tanácsadó Kft. (KFKI ISYS)LLP BudapestMiD-Comp Kft.MultiSoft Kft.VT-SOFT Kft.XAPT Hungary Kft. Movex aPLUS Consulting Kft.IT-Care Kft. Nagy Machinátor ProgEn Kft. Oracle Oracle Hungary Kft. Pivotal LLP Budapest SAP SAP HungaryMySMB Kft.  (tipp) Unitis Rt. SAP Business One IBCnet Magyarország Kft. ProgEn Kft. sERPa ProgEn Kft. Septowin4 Belsoft Kft. SunSystems LLP Budapest Tandofer-Integ Tandofer Informatikai Kft. VERK/400 R&R Software Rt. Visual Apolló MULTI Informatikai Kft. WinDirect Commit Kft.

Hazai ERP rendszerek (Bell Research, 2008) BAAN Datorg Team Kft. BMS BMS Informatikai Kft. BPCS Szintézis Zrt. CSB-System ERP CSB-System Hungary Kft. e-Link SPS Media Kft. Exact Exact Magyarország Kft. Extwork Professional Amice Kft. FORRÁS GriffSoft Informatikai Rt. FusionR ERPS R&R Software Rt. infor:COM Corvex Rt. IFS Applications IFS Hungary Kft. iScala Epicor Software Hungary Kft. J.D. Edwards A.B.Con Üzleti Tanácsadó Kft.e-Best Consulting Kft. LIBRA Volán Elektronika Rt. mago.net Itware Kft. MAX+ Szintézis Rt. MFG/PRO ISYS-ON Informatikai Tanácsadó Kft. (KFKI ISYS) Microsoft Dynamics Axapta XAPT Hungary Kft. Microsoft Dynamics Navision KARÁDI Rendszerház ISYS-ON Informatikai Tanácsadó Kft. (KFKI ISYS)LLP BudapestMiD-Comp Kft.MultiSoft Kft.VT-SOFT Kft.XAPT Hungary Kft. Movex aPLUS Consulting Kft.IT-Care Kft. Nagy Machinátor ProgEn Kft. Oracle Oracle Hungary Kft. Pivotal LLP Budapest SAP SAP HungaryMySMB Kft.  (tipp) Unitis Rt. SAP Business One IBCnet Magyarország Kft. ProgEn Kft. sERPa ProgEn Kft. Septowin4 Belsoft Kft. SunSystems LLP Budapest Tandofer-Integ Tandofer Informatikai Kft. VERK/400 R&R Software Rt. Visual Apolló MULTI Informatikai Kft. WinDirect Commit Kft. (Bell Research, 2008)

Egy példa: Microsoft Dynamics Pénzügy Valós idejű információk, számos szűrési lehetőség, és integrált funkcionalitás segíti a megfelelő döntéshozatalt. Főkönyv, Tárgyi eszköz, Bankszámlakezelés, Likviditás vizsgálat, Projekt elszámolás és költségelszámolás. Kereskedelem A vevők és szállítók adatainak hatékony kezelése, ajánlatok, megrendelések, visszaigazolások és számlák létrehozása, hatékony készletgazdálkodás és raktár menedzsment. Ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM) Ügyféladatok vezetése és kiértékelése, kampányok tervezése, értékesítési előrejelzések. Termelésirányítás Anyagjegyzékek, termékútvonalak, kapacitás, ütemezés, gyártási megrendelések, folyamatban lévő gyártási megrendelések módosítása. Raktárkezelés A hatékony belső és külső árumozgatás, a raktárterület optimalizálása valamint a működési költségek csökkentése lehetővé teszik a vevők változó igényeire történő gyors reagálást. Projekt menedzsment Projektek tervezése és végrehajtása, a költségek nyomon követése, a projektek különböző szempontok szerinti elemzése. Humán erőforrás Felvételi és alkalmazotti információk vezetése, a fizetések és különböző juttatások kezelése, az alkalmazottakhoz kapcsolódó ráfordítások. Üzleti elemzés A lehetőségek, trendek és problémák gyors felismerése, hatékony döntéstámogatás, a piaci igényekre való gyors reagálás. Főbb teljesítménymutatók, a vállalati összteljesítmény értékelése a stratégiai tervhez képest.

MS Dynamics Pénzügy MS Dynamics . Pénzügy

Navision

Navision: „Access stílus”

KKV: SAP Business One Miért jó a kicsiknek? Professzionális felhasználó adatbáziskezelővel bruttó 420 000 Ft Pénzügyi felhasználó adatbáziskezelővel bruttó 154 800 Ft Logisztikai felhasználó adatbáziskezelővel bruttó 154 800 Ft CRM felhasználó adatbáziskezelővel bruttó 226 800 Ft Használatra kész SAP Business One Compact csomag 1 nap alatt, nettó 690 000 Ft-ért! (bruttó 828 000 Ft) Miért jó a kicsiknek? SAP Business One: az Ön anyagszükséglet-tervezési eszköze SAP Business One: az Ön értékesítés-támogatási eszköze SAP Business One: az Ön eszköze az adatok testreszabásához SAP Business One: Ügyfélbeszámolók készítése SAP Business One: Pénzügyek, könyvelés kezelése SAP Business One: az Ön kivételkezelési eszköze

Az SAP DSS szintje

SAP vizualizáció

A teljes számítógépesítés: átfogó információs rendszer TELJESSÉG = komplex információs architektúra:, amelyben mindenkinek, mindenhova megfelelő hardver és szoftver kerül telepítésre teljes távközlési szolgáltatások, teljes elérés közös, védett adatállományok nincs „érintetlen”, „sziget”-folyamat minden szükséges IT támogatás megvalósult. Total Information Systems Management: Guidelines & Examples on How to Get More Value Out of Your Information System by Hubert Osterle

A „teljes” informatizálás problémái A központi menedzsment - kontroll elvesztése az információs rendszer és technika felett A tényleges szervezeti átalakulás kényszere A teljeskörű összeköttetés (további) kényszere Az összekötött infrastruktúra komplexitása A biztonság kényszere A megbízhatóság kényszere Az auditálás kényszere Megoldások: tervezés, változás-menedzsment, oktatás, költségelemzés - információ-menedzsment Audit of College ISs

Globális, igen nagy rendszerek 1. GLOBALIZÁLÓDÁS világpiaci verseny: áru, szolgáltatás, tőke mgmt és kontrolling globális piacon, globális logisztika globális munkacsoportok együttműködése teljesen globális vállalatok 2. AZ IPARI GAZDASÁGOK ÁTALAKULÁSA - tudás/információ-alapú gazdasági ágak - termelékenységnövekedés - újfajta termékek, szolgáltatások - megváltozott vezetési stílus - verseny az idővel, rövid életgörbék - zavaros, átláthatatlan üzleti környezet - alkalmazottak képzettségének változása 3. A VÁLLALATOK ÁTALAKULÁSA - „szétterülés”, „laposabb” szervezetek - decentralizáció az irányításban - rugalmasság igénye és megvalósítása - helyi, független - önálló döntések - alacsony tranzakciós/koordinációs költségek - bátorítás az önálló munkára Miben változtak meg a vállalatok? Global IT Report

Global Environment: Business Drivers & Challenges Developing International IS Infrastructure Global Environment: Business Drivers & Challenges 1 2 3 4 5 6

S végül: Nagy, integrált információrendszerek népesség-nyilvántartás, egészségügy, ingatlan, adó bankok egyéni és összekapcsolt rendszere SWIFT, GIRO (EFT) bűnügyi nyilvántartások (belföld, nemzetközi) repülő- és vasúttársaságok helyfoglalási rendszerei globális helymeghatározó rendszerek globális vállalatok átfogó termelésirányítása kereskedelmi cégek világméretű hálózatai államigazgatási szféra összekötött rendszerei Digitális közigazgatás

Menedzseri kihívások: architektúra A jó rendszer: határidőre kész, funkcionálisan jó, áttekinthető, öndokumentáló, gyors, olcsó…mi van akkor, ha nem? A jó tervezés platform-független, moduláris – strukturált, s valamilyen jó ábrázolás-technikát alkalmaz A rendszerterv részletes értékelésének elmulasztása öngyilkossággal egyenlő A jó interfész fél siker Az új rendszer új szervezeti architektúrát és új vezetői/beosztotti szerepeket követel A telepítés – tesztelés legalább olyan fontos, mint a fejlesztés A folyamatos felügyelet egyfajta minőségirányítási rendszer Mindezek költségeit ugyanúgy kell tervezni, mint a fejlesztési folyamat „triviális” elemeinek ráfordítását