Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai Intézet Műhelyfoglalkozás
Az IKT alkalmazásának társadalmi és pedagógiai jelentősége Felgyorsult társadalmi-gazdasági fejlődés (információs társadalom) Minőségi általános- és szaktudás (tudásalapú társadalom) Az ismeretszerzés színtereiOktatási stratégiák Oktatási módszerek Információs és kommunikációs technológiák (IKT) Paradigmaváltás szükségessége a tanítási-tanulási folyamatban Élethosszig tartó tanulás iskolarendszerben iskolarendszeren kívül Elektronikus taneszközök Multimédia Hipermédia Tanulóközpontú tanulási környezet Önállóság, öntevékenység Képességfejlesztés PROBLÉMAMEGOLDÓ GONDOLKODÁS FEJLESZTÉSE
Általános műveltség Speciális képességek Szaktárgyi tudás Ált. pedagógiai tudás A tanári tudás szerkezete * Oktatás Tervezés Értékelés Eszköztudás * P. Tamir (1988) alapján készítette Tóth P.
Paradigmaváltás szükségessége az oktatási folyamatban Hangsúlyeltolódás az oktatási folyamat Megváltozott tananyag-feldolgozási stratégiák Megváltozott tanári, tanulói szerepek Megváltozott prioritások a taneszközökben
Hangsúlyeltolódás az oktatási folyamatban Tanulótárs Tanulási környezet Könyvtár Tankönyv Tanár Internet Multimédia- hipermédia Tanuló Kísérle- tezés Feladatmeg- oldás Tudásátadó modell Tudásfelfedező modell
Megváltozott szerepek a tananyag-feldolgozási stratégiákban memoriter elkülönülő ismeretrendszer tanárközpontú oktatási folyamat a tanulás külső szabályozása külső motiváció gondolkodás relációkra épülő ismeretrendszer tanulóközpontú oktatási folyamat a tanulás belső szabályozása belső motiváció Önálló tanulás - öntevékenység Problémamegoldó gondolkodás
Változások a tanári szerepekben 1. A gondolkodás és a tanulás irányításában a megfelelő tanulási környezet és tanulási módszerek biztosítása a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése a reproduktív és produktív alkalmazás által 2. Közreműködés a tananyag feldolgozásában, közvetítésben tanulási stratégiák ajánlása a tanulási folyamat csomópontjainak kiépítése a „tudásháló” szervezése didaktikai feladatok megoldása 3. A tanulási folyamat kiértékelésében a tanuló munkájának nyomon követése a tanuló munkájának kiértékelése
Megváltozott szerepek a taneszközök prioritásában I. Szekvenciális modell Tudásfelfedező modell inf. Taneszközök szerkezetében A megjelenés módjában A hozzáférés módjában Szemléltető, „közlő” taneszközök „Interaktív” taneszközök Hely- és időfüggőség Hely- és időfüggetlenség
Megváltozott szerepek a taneszközök prioritásában II. A kommunikáció jellegében A visszacsatolás módjában A feldolgozás módjában A tananyagegység végén A feldolgozás közben folyamatosan Nehézkes differenciálás Könnyű differenciálás írásbeli beszéd vizuális hálózati Elektronikus tananyagok - a feldolgozás ütemében - a feldolgozási útvonalban
* Brückner H. nyomán segédeszköz adminisztrációs eszköz Tanulói nyilvántartás Óravázlatok készítése Munkalapok, feladatlapok Tesztek Levelezés Kiértékelés Kimutatások készítése Számítási segédeszköz Elektronikus levelezés Felkészülés a tanórára (HTTP, FTP, USENET, NEWS) elektronikus tananyag fejlesztése prezentációs eszköz készítése OKTATÁSTECHNOLÓGIA MULTIMÉDIA tan. köt. vál.