Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, május 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
TŰZESET A BALATONFÖLDVÁRI KIKÖTŐBEN - Vitorlás kishajó tűz 2010
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Katasztrófavédelmi Oktatási Központ
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
Tárolótartályok tűzoltási fejlesztésének irányai
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
Vámos Máté– BME Geotechnikai Tanszék
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata
MINŐSÍTŐ VIZSGÁZTATÁS KATONAI VIZSGAKÖZPONT (ILIAS RENDSZER)
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A Titanic első útjára indult a látóhatár fel és senki sem tudta előte, hogy sosem látják viszont.
megújuló hatósági felügyelete
szakmérnök hallgatók számára
17. tétel.
Vasútszabályozási Osztály
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
MUNKAVÉDELEM Fogalmi rendszer.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
KBSZ SZAKMAI NAP 2015 – HAJÓZÁS Budapest, május 5. Wimmer Gábor
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
Tűz- és Munkavédelmi oktatás Immunológiai Intézet 2014.
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
Előadás másolata:

Súlyos vízközlekedési baleset a Balatonon Tűzeset vitorláshajón Balatonkenesén Balatonfői yachtkikötő KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, 2014. május 6. Wimmer Gábor balesetvizsgáló, mb. főosztályvezető

Vitorlás kishajó tűz Az esemény bejelentése a KBSZ felé: 2013. július 19-én 17 óra 12 perckor történt Az eset időpontja: 2013. július 19-én 10 óra 40 perckor történt Az eset a súlyos víziközlekedési baleset kategóriájába tartozik a Kbvt. szerint. A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányságra az esetet 10 óra 42 perckor jelentették. A mentőket 10 óra 55 perckor értesítették A tűzoltóságot 11 óra 21 perckor értesítették Az eseményvizsgálat: Az esemény napján 18 órakor a helyszínre vonult a bizottság egy tagja és a helyszínről, a vitorlásról fényképfelvételeket készített. A vitorlás hajót a Balatonalmádi Rendőrkapitányság lepecsételte, emiatt a hajóban belül ekkor nem lehetett vizsgálódni. A kikötőmestert és a még felellhető szemtanúkat a Vb meghallgatta.

Vitorlás kishajó tűz Az eset résztvevőinek (a sérültek) meghallgatására a későbbiekben került sor. A súlyos sérültet mentőhelikopterrel szállították el. A balesetben egy fő súlyosan két fő könnyebben sérült. 2013. augusztus 30-án a balatonalmádi rendőrkapitányság kirendelésére egy szakértői szemle folyt a vitorlás kishajón igazságügyi szakértő bevonásával. Ezen a szakértői szemlén a KBSZ Vizsgálóbizottsága is részt vett. A szakértői szemlével megvárták a tulajdonos teljes felgyógyulását, mert a szakértő a meghallgatását is a szemlével egy időben akarta megtartani. Ekkor bontotta fel a rendőrség a pecséteket. Több szempontból megvizsgálta a hajót és a motorteret a Vb és a szakértő. A Vb bekérte a Balatonfűzfői Hivatásos Tűzoltó parancsnokság jelentését, valamint a Balatonalmádi Rendőrkapitányságtól a szakértői véleményt.

Vitorlás kishajó tűz A vitorlás kishajó adatai: Nyilvántartási száma: H-19483-11 Hossza: 8,6 m Szélessége: 2,8 m Fix pont magassága: 10,6 m Legnagyobb merülés: 1,36 / 1,45 m Vízkiszorítás: 1,8 t Megengedett személyek száma: 8 fő Gyártó: Rydgeway Boats LTD. Építés éve: 1976, építési száma:58 Típus: Rydgeway Prospect A motor típusa: Dolphin 10 Sorozatszáma: 2563 Teljesítménye: 7,35 kw A vitorlás üzemképességi okmányának érvényessége: 2014.08.11. A hajó tulajdonosa érvényes vitorlás kishajó vezetői engedéllyel rendelkezett

Vitorlás kishajó tűz

Vitorlás kishajó tűz Az eset rövid ismertetése: Az esemény alkalmával három fő tartózkodott a hajón és hajózási szándékkal szálltak be a vitorlás hajóba. A beépített kis benzinmotor segítségével szándékoztak kihajózni a kikötőből. A benzinmotor azonban nem indult be, ezért a vitorlás tulajdonosa elkezdte a motort megbontani. Kinyitotta a motort takaró felhajtható padlórészt és elkezdte szerelni a motort.

Vitorlás kishajó tűz A vitorlás tulajdonosa kiszerelte a kéthengeres motorból a gyertyákat és tisztogatni kezdte őket, majd visszaszerelte. A motor azonban továbbra sem indult. A szerelés közben többször cserélt gyújtó gyertyákat (újakat rakott a motorba), és minden indítási kísérlet alkalmával az elektromos indítómotorral próbálta elindítani a motort, illetve minden alkalommal úgy ellenőrizte a gyújtást, hogy a gyertyákat a motor fém testéhez érintve nézte a szikrát. A benzin- levegő keverék felgyülemlett a motortérben és amikor a levegővel keveredve robbanásképes koncentrációt ért el, akkor a következő gyertya próbánál berobbant.

Vitorlás kishajó tűz A hajó tulajdonosa a baleset során mindvégig a hajóban tartózkodott, a tűz oltásában is segédkezett: hálózsákot dobott a motorra, hogy lefojtsa a tüzet. A hálózsákban toll volt, ezek nyomai látszanak a tűz oltása után a motortérben. Néhány meghallgatott lángot látott a hajóban, ennek lángjait láthatták. Az összes szemtanú egy nagy durranást, robbanást hallott, erre lettek figyelmesek és ezután füstöt láttak felszállni a hajóból. A tüzet a kikötőmester egy kollégájával, továbbá a vízirendészeti járőr és a tulajdonos közösen oltották el. A hajót hosszabb kötélre eresztették, hogy a többi hajótól távolabb legyen, az esetlegesen feléledő tűz ne terjedhessen tovább. A kikötő területén a móló térvilágítási lámpasorán elhelyezet tűzoltó készülékeket használták a tűz oltására, illetve a vízcsapokból is vettek vizet.

Vitorlás kishajó tűz A robbanás hatására egy fő súlyosan, két fő könnyebben sérült. A mentő gépjármű 11 óra 05-kor érkezett meg a helyszínre és 11 óra 50 perckor vitte tovább a könnyebb sérülteket. A súlyos 2/2 fokozatú égési sérült láttán a mentőorvos helikoptert kért a helyszínre, ami 11 óra 15-kor érkezett a meg és 11 óra 42-kor vitte el a súlyos sérültet. A súlyos sérült, a hajó tulajdonosa, két hétig tartózkodott kórházban, a könnyebb sérültek kezelés után távozhattak.

Vitorlás kishajó tűz A balatonkenesei vízirendészeti járőr, valamint a szemtanúk egy nagy durranást hallottak, majd a képen látható helyzetet észlelték.

Vitorlás kishajó tűz

A helikopter leszállóhelye Vitorlás kishajó tűz A helikopter leszállóhelye

Vitorlás kishajó tűz A meghallgatott tulajdonos elmondása szerint a motortérben van egy szellőzető motor, amit minden indítás előtt be kell kapcsolni. A szerelés elején a szellőztető motort bekapcsolta, majd kis idő múlva le is kapcsolta. A szerelési indítások között azonban nem használta a szellőztető motort. Ez egyik oka lehetett a robbanásképes elegy felgyülemlésének. A tulajdonos elmondása szerint értett a műszaki dolgokhoz, fel sem merült benne, hogy ez a szerelési mód bajt okozhat. Feltételezhető okként még, hogy a indítások között nem várt kellő időt, hogy a benzingőz eloszoljon a külső környezetben. Következtetés: A szerelés nem volt szakszerűtlen, a tulajdonos műszaki végzettségű mérnők, azonban komolyabb szerelési gyakorlattal nem rendelkezett, és nem kellő elővigyázatossággal végezte a szerelési munkálatot. A szellőztetőmotort minden alkalommal működtetnie kellett volna hosszabb ideig. A szerelési ciklusok indítások között több időt kellett volna várnia, ha már nem használta a szellőztetőmotort. A baleset közvetlen oka: A felgyülemlett robbanóképes elegy szikra hatására berobbant.

Vitorlás kishajó tűz A elégett hálózsák

Vitorlás kishajó tűz

Vitorlás kishajó tűz Az oltás nyomai

A gázkar és az irányváltó kezelő berendezés Vitorlás kishajó tűz A gázkar és az irányváltó kezelő berendezés

Vitorlás kishajó tűz Az üzemanyag ellátó rendszerben nem tapasztalt a Vb szivárgást, csöpögést

A fedélzeten elhelyezett üzemanyag betöltő nyílás Vitorlás kishajó tűz A fedélzeten elhelyezett üzemanyag betöltő nyílás

A kabinban látható kép a baleset után Vitorlás kishajó tűz A kabinban látható kép a baleset után

Gyújtógyertyák a motortérben és a kabinban Vitorlás kishajó tűz Gyújtógyertyák a motortérben és a kabinban

Az akkumulátorok és a tűzoltás nyomai Vitorlás kishajó tűz Az akkumulátorok és a tűzoltás nyomai

Vitorlás kishajó tűz A hajó far része

A szerszámok a hajóban több helyen Vitorlás kishajó tűz A szerszámok a hajóban több helyen

A kikötőben elhelyezett tábla az előírásokkal, utasításokkal Vitorlás kishajó tűz A kikötőben elhelyezett tábla az előírásokkal, utasításokkal

Vitorlás kishajó tűz Biztonsági ajánlás: A VB nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadásának javaslatát indokolná a KBSZ felé.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! wimmer.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu