Az „ÓRIÁS 469” uszály süllyedése Balatonlelle – június 11.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
RIVER INFORMATION SERVICES
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
Humánkineziológia szak
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
Talajjavítás mélytömörítéssel, szemcsés kőoszlopokkal
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
megújuló hatósági felügyelete
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
Discovery űrrepülőgép utazásra felkészítésének anyagmozgatási feladatai.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
MUNKA- ÉS TŰZVÉDELEMI JELEK ÉS JELZÉSEK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A hajótervezés alapjai
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Előadás másolata:

Az „ÓRIÁS 469” uszály süllyedése Balatonlelle – 2012. június 11. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2014. május 06. Veres Gábor balesetvizsgáló

I. Bejelentés A Közlekedésbiztonsági Szervezet ügyeletére 2012. június 11-én 15 óra 56 perckor érkezett bejelentés a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányságtól. A bejelentés szerint a balatonlellei BL Yacht Club kikötője előtt kb. 500 méterre az „ÓRIÁS 469” uszály oldalára borult. Rakománya 300 tonna iszap. A jármű mentését az üzembentartó megkezdte, a rakomány eltávolítása folyamatban van. Személyi sérülés nem történt. A KBSZ Vizsgálóbizottsága helyszíni szemlét tartott és vizsgálatot indított az esemény okainak feltárása érdekében.

II. A helyszín Balatonlelle – Bavaria BL Yacht Club kikötő előtti vízterület A süllyedés helye Kotort hajózó csatorna

II. A helyszín

II. A helyszín

III. Érintett járművek „ÓRIÁS 469” sóderszállító uszály Gyártója: MHD Balatonfüredi Gyáregysége Gyártás éve: 1962 Típusa: szárazáru-szállító uszály Lobogója: magyar Lajstromjele: 8601475 Legnagyobb hossz: 50,06 m Legnagyobb szélesség: 5,80 m Üres tömeg: 74,5 t Rakomány tömege: 306 t Összesen: 380,5 t Megengedett teljes vízkiszorítás: 382,8 t Megengedett legnagyobb merülés: 1,59 m Merülés a baleset idején: 1,58 m

III. Érintett járművek

III. Érintett járművek „IZSÓ” vontató géphajó Gyártója: MHD Balatonfüredi Gyáregysége Típusa: H 3010 típusú jégtörő/vontató Lobogója: magyar Lajstromjele: H-12947 Gyártás éve: 1967 Legnagyobb hossz: 14,46 m Legnagyobb szélesség: 4,3 m Főgépek: 2 x CATERPILLAR 3056 T, 2 x 136 kW Vízkiszorítás: 28,15 t

III. Érintett járművek

IV. Tevékenység lefolyása Az érintett úszólétesítmények üzembentartója a balatonlellei BL Yachtkikötő bejárata előtt, a behajózó csatornában mederkotrási munkálatokat végzett. A kikotort iszapot az „MG 10241-20” úszómunkagép a jobb oldalához rögzített, orral a part felé álló „ÓRIÁS 469” sóderszállító uszályba rakodta. 10 óra körül a rakodással végeztek, az „IZSÓ” vontató megkezdte az uszály kivontatását a behajózó csatornából a kikötő előtti szabad vízterületre. A vontatóhajó 3 fős személyzetéből egy fő átszállt az uszályra. Az uszályt nem fordították orral a menetirányba, mert a behajózó csatornában megfelelő szélességű terület nem állt rendelkezésre a művelet elvégzéséhez, ezért farral előre csatolták fel a vontatóhajóra.

IV. Tevékenység lefolyása A vízijárművek helyzete a kivontatáskor, és a kötelék tervezett útvonala É X A horgonyzás tervezett helye „IZSÓ” ms „ÓRIÁS 469”

IV. Tevékenység lefolyása A hajózó csatorna korlátozott szélessége miatt a jobb iránytartás érdekében: a vontatókötelet rövidre, kb. 10-15 méter hosszúságúra állították az uszály orrhorgonyát „kaparóra” eresztették le vontatóhajó teljes géperőt használt A kötelék a kikötő behajózó csatornáját rendben elhagyta. Az „IZSÓ” ms továbbra is teljes géperővel haladt.

IV. Tevékenység lefolyása A vontatóhajó Ny-i irányba akarta fordítani az uszály farát, ezért az uszály elől balra kifordulva, az uszály haladási irányára merőleges pozíciót vett fel. A vontatmány nagy lendülettel továbbra is az eredeti irányban mozgott a vontató fara mögött. A vontatókötélben az erő iránya megfordult, a géphajót az uszály felé húzta. A vontató a rövid, feszes vontatókötél miatt nem tudott az uszály mellől kifordulni. Az „IZSÓ” ms a farával az uszály jobb oldalának ütközött.

IV. Tevékenység lefolyása A járművek mozgási irányai a fordítási manőver fázisai alatt I. II. III. É 2 1 : „IZSÓ” ms 2: „ÓRIÁS 469”

IV. Tevékenység lefolyása A személyzet megítélése szerint a vontatóhajó farán kialakított gumiütközők megfelelően csillapították az ütközést. Nem feltételezték a hajótest károsodását, és erre utaló jeleket sem tapasztaltak. A vízmentes rekeszek sértetlenségét nem ellenőrizték. Az uszályon lévő 1 fő visszaszállt a vontatóra. Az „IZSÓ” vontató visszament a kikötőbe az úszómunkagépért, a lehorgonyzott „ÓRIÁS 469” uszály őrizetlenül maradt. 11 órakor az „IZSÓ” ms az úszómunkagépet is kivontatta a kikötő elé. Ekkor észlelték, hogy az „ÓRIÁS 469” jobb oldalára borulva gyorsan süllyed. A folyamat már nem volt megállítható. A jármű mentését haladéktalanul megkezdték.

V. A hajótest sérülése Üzembentartó az uszályt 2012. június 17-én kiemelte és a siófoki telephelyére vontatta. A hajótest jobb oldalának hátsó harmadában egy 5x12 centiméteres függőleges lék keletkezett, a 12 deciméteres merülési vonal magasságában. A lékesedést lemez folt ráhegesztésével megszűntették. 2012. július 23. - Parti szemle 2012. augusztus 14. - Ellenőrző üzemképességi szemle A jármű ismét üzemképes.

V. A hajótest sérülése

VI. Elemzés A baleset vizsgálatának lépései 1. Alapadatok gyűjtése / értékelése: Érintett személyek adatai Érintett járművek adatai A helyszín adatai Meteorológia

VI. Elemzés A biztonságos vízi közlekedés feltételei: Személyi : Személyzet megfelelő létszámú Tagjai rendelkeztek a szükséges képesítésekkel Okmányaik érvényesek Orvosi érvényesség Munkavégzésre alkalmas állapot Tárgyi : Járművek hajózásra alkalmasak Érvényes üzemképességi okmányok Megengedett terhelés / merülés

VI. Elemzés A víziút: ! Elindulás: korlátozott szélességű csatorna Baleset helyén: elegendő szabad vízterület és vízmélység Meteorológiai körülmények: Hajózást nem korlátozták Az eseményt nem befolyásolták

VI. Elemzés A baleset vizsgálatának lépései 1. Alapadatok gyűjtése / értékelése: Érintett személyek adatai Érintett járművek adatai A helyszín adatai Meteorológia 2. A baleset okának feltárása A személyzet tevékenysége A járművek tulajdonságai Helyszíni szemle, fotók, meghallgatások

VI. Elemzés A lehetséges okok meghatározása A Vizsgálóbizottság feltételezése szerint az uszály lékesedését a fordítási manőver során bekövetkezett ütközés okozhatta, ezért a vizsgálat az alábbi szempontokra irányult: A vontatóhajó farrészének kialakítása A tevékenység végzésének módja az ütközés előtt / után

VI. Elemzés Az „IZSÓ” ms típusa: jégtörő / vontató géphajó merevítő borda „sarkantyú”

VI. Elemzés 16 dm 12 dm

VI. Elemzés A lék mérete, formája és elhelyezkedése alapján, a Vizsgálóbizottság szerint az uszály testének lékesedését az „IZSÓ” vontató farával történt ütközés során, a vontató merevítő bordája okozhatta.

Veszélyes helyzet kialakulása VI. Elemzés A tevékenység végzése Manőver megtervezése Elkerülhető Manőver végrehajtása Veszélyes helyzet kialakulása Ütközés Elkerülhető Károk felmérése Süllyedés

VI. Elemzés Manőver megtervezése Járművek tulajdonságainak figyelembe vétele: IZSÓ ÓRIÁS 469 Tömeg: 21 t 380 t Merülés: 1 m 1,6 m Hossz: 14 m 50 m Teljesítmény: 2x136 kW 380t lendülete Manőver megtervezése

VI. Elemzés Fordítás előtt teljes géperővel haladt Vontató merőlegesen kifordult az uszály elől A rövid vontatókötél miatt a géphajó nem tudott elkerülő manővert végrehajtani Sebesség csökkentése a fordítás előtt Nagyobb íven fordulás Vontatókötél hosszának növelése a fordítás előtt Manőver végrehajtása

Veszélyes helyzet kialakulása VI. Elemzés „Nagy géperővel elkerülhető az ütközés” Vontató nem oldotta ki a horgot Uszályon sem engedtek a kötélnek Veszélyhelyzet felismerése, ütközés megelőzése Vontatóhorog kioldása Vontatókötél elengedése az uszályon Veszélyes helyzet kialakulása Ütközés

VI. Elemzés A személyzet nem gondolt a géphajó farrészének veszélyes kialakítására. Nem feltételeztek sérülést az uszályon, a vontató farán lévő ütköző gumik miatt. Nem ellenőrizték az uszály légkamráinak sértetlenségét. Ütközés a vontató farával: sarkantyú ! Ütközéskor fennáll a lékesedés veszélye ! Hajótest vízmentességének ellenőrzése ! Károk felmérése

VII. Következtetések A Vizsgálóbizottság a független szakmai vizsgálat során arra a következtetésre jutott, hogy a súlyos víziközlekedési baleset a nem kellő körültekintéssel végrehajtott fordítási manőver miatt bekövetkezett ütközés, valamint a hajótest ütközés utáni ellenőrzésének elmulasztása miatt történt. Az eset bekövetkezésével összefüggésbe hozható megállapítások: Az „IZSÓ” vontató farrészének szerkezeti kialakítása miatt, a géphajó más úszólétesítményben olyan vízvonal alatti sérülést okozhatott, ami a hajótest lékesedésével jár. A vontatón felszerelt ütköző gumik nem képesek megakadályozni egy ilyen jellegű sérülés okozását.

VIII. Megelőzés Hasonló esetek megelőzése Személyzet: - szakmai/szervezeti szabályok, - típusismeret, - tapasztalat csere Jármű: - kockázatok csökkentése A balesetet követően az „IZSÓ” ms üzembentartója az időszakos hatósági parti szemle előkészítő munkái során a merevítő borda sarkát lekerekítette, rövidebbre vágta.

VIII. Megelőzés Ütköző keret megnövelése

Hasonló kialakítású géphajók H-3010 típusú jégtörő/vontató BOGI IZSÓ CSABA JÉGMADÁR JÉGVIRÁG III. és VII.

Hasonló kialakítású géphajók H-3090 típusú jégtörő BERETTYÓ I. – II. NICK

Hasonló kialakítású géphajók HM- 2156 típusú kikötői rendező JÉGVIRÁG IV. – V. NEPTUN MARCAL RENDEZŐ I. ÉRD CSANÁD MAHARD 306 BÁCSKA JÉGMADÁR

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Veres Gábor Balesetvizsgáló www.kbsz.hu veres.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu