A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában Földházi György osztályvezető Vasútbiztonsági Osztály 2010.10.26.
Összes üzembiztonsági esemény Az 1990.-es évekhez képest a vasúti hibából előfordult események száma folyamatosan csökkent. A következő képen %-os megoszlásban látható, hogy…
Összes üzembiztonsági esemény 1998-tól jelentkezett először és folyamatosan nőtt a szándékos cselekmények (színesfém kábelek, aluminium táblák lopása) száma. Míg addig a vasúton kívüliek által elkövetett események a legnagyobb számban a gondatlan sorompórongálásból és a tiltott helyen járásból, utasbalesetből adódtak, a közel 50-50 %-os arány eltolódott először egyötöd, majd egytizedes arányra. Az utolsó 5 évet vizsgálva ez az arány tovább csökken, ami már a vasútvállalatok megjelenésével magyarázható.
Közlekedő vonati balesetek és veszélyeztetések hosszú távú alakulása Két évtizedes visszatekintésből látható, hogy a gazdasági átalakulás miatt a vasút szerepe megváltozott, ezáltal a közlekedő vonatokkal történt események száma is kb. a felére visszaesett, ami 2005. évtől, az EU csatlakozást követően, a kötelezően szigorodó biztonsági előírások következtében további 10-15 %-kal csökkent.
KÖZLEKEDŐ VONATOK BALESETE fajlagos mutató A teljesítmény változatlansága mellett a közlekedő vonatok biztonsága folyamatosan nő. Az egységes EU fogalom meghatározás és adatszolgáltatás értelmezésének különbözősége miatt egzakt nemzetközi összehasonlítás nem lehetséges, ennek megteremtésén az ERA folyamatosan dolgozik. A fajlagos mutató a rendszerváltástól kezdődően folyamatosan javult. A napi vonatmennyiséghez viszonyítva a helyzet még kedvezőbb.
KÖZLEKEDŐ VONATTOKKAL TÖRTÉNT BALESETEK Ha a naponta közlekedő vonatok számához viszonyítjuk, még kedvezőbb a helyzet; a személyi sérüléssel járó közlekedő vonat balesetek (társadalmi megítélés szempontjából súlyos balesetek) 7 éves ciklusban következtek be. 1994. Szajol váltóellenőrzés elmulasztás, előzetes váltófelvágás 31 halott, 53 sérült; 2001. Monori-erdő utolérés 37 sérült; 2008. Monori-erdő utolérés 4 halott, 49 sérült.
Közlekedő vonatok baleseteinek okozói 2009. év Megállapítható, hogy 2009. évben már 30 %-os a részesedése a vasútvállalatoknak a közlekedő vonatokkal történt események okozásában. Ezen belül is a legnagyobb fuvarozási arányban vonatot közlekedtető MÁV CARGO, jelenleg RAIL CARGO HUNGARIA okozott balesetet.
Vasúti és közúti járművek ütközései útátjáróban Másik fontos kérdés a közút-vasút szintbeli útátjárókon történt személyelütések, járművel ütközések alakulása. EU program készült 2010. évre melyhez a MÁV is csatlakozott. Ha az ábrát vizsgáljuk, megállapítható, hogy az események száma a 2003. évben bekövetkezett siófoki buszbaleset óta folyamatosan csökken.
Biztosítottság változása 1999-től 2009-ig A siófoki balesetet mint választóidőt tekintve a biztosítottság változás látható. Sajnos a gazdasági körülmények miatt a 2004-2009-es időszakban – a pálya átépítések, vonal felújítások elmaradása miatt a sorompók átépítése is kisebb ütemben folyt. A MÁV már 1999-ben megkezdte a korszerűsítést, ezt mutatja az első oszlop, ahol látható, hogy 1999-2003. évek között 229 db új félcsapóruddal kiegészített vasúti átjáró létesült, 2003-tól napjainkig pedig további 198 db, azonban ebben az időszakban a félcsapórúddal kiegészítés mellett a fénysorompó jelzők ismétlése, az optikák korszerűsítése és útburkolati figyelmeztető jelek kialakítása is segítette a figyelem felhívást a gépkocsivezetőknek, hogy veszélyes útszakaszhoz közelednek.
Az összes baleset személyi következményei A korszerűsítéseknek köszönhetően csökkentek a baleset következményei, jelenleg a bekövetkezett balesetek mintegy 40 %-a jár személyi sérüléssel, azonban a közúti járművek számának gyors szaporodásával szemben ez sem elégséges intézkedés. A közlekedési morál megváltoztatása, javítása és az állandó figyelem fenntartás, folyamatos kommunikáció vezethet csak a kellő eredményre.
SZEMÉLYSÉRÜLÉSEK ARÁNYA KÖZÚTON ill. VASÚTON A közúti balesetekben meghaltak, megsérültek számához viszonyítva a vasúti balesetben meghaltak száma 1 %-os, a megsérültek átlagosan 7-8 %-os arányú. Ez nem csak útátjárós, hanem az összes sérült és halott.
Baleseti károk Ki kell hangsúlyozni, hogy ezek a károk csak BECSÜLT károk, a több év alatt realizálódó teljes kárösszeg ennél magasabb. A 2005. ÉVI KÁR CSAK AZ ÖSSZES KÁRÉRTÉKBEN TARTALMAZZA A HERENDI VIS MAJOR MIATTI BALESETEK KÁRAIT
Köszönöm a figyelmet!