A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖZPONTI AJTÓZÁRÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
Advertisements

Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” konferencia
BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 31. Gincsai János főosztályvezető.
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
Nem várt események és következményeik…
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló.
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
Biztonsági tájékoztató
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Vasútszabályozási Osztály
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” Konferencia Bükfürdő, június KTE Vas Megyei Területi és Soproni Városi Szervezet KTE Közlekedésbiztonsági.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
BGOK Konferencia Egy jogszabály születése –A „képzési rendelet” Rácz Gábor dr. Osztályvezető Vasútszabályozási Osztály.
A közúti közlekedési balesetek következtében meghalt személyek száma
Magyarország közlekedésbiztonsága első négy hónapjában.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
2009 Tudatos vezető - Közlekedésbiztonság Pausz Ferenc GRSP Magyarország Szemben az árral? Budapest, március 19.
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása Magyarországon
Közúti balesetek főbb okai I-III. hó
Személysérüléses közúti balesetek I-VI. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,98% Halálos kimenetelű balesetek.
Személysérüléses közúti balesetek I-V. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,74% Halálos áldozatok száma:+7,80%
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Közúti balesetek augusztus havi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:1 570 baleset (1 549 baleset) Közúti halálos.
Közúti balesetek I-VII. havi évi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:8 945 baleset (8 722 baleset) Közúti halálos.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Hogyan biztosítsuk vállalkozásunkat? Vagyonbiztosítások Győr, október 12. Németh Attila.
Közúti balesetek I-X. havi alakulásának előzetes adatai
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a I-V. havi megfelelő adatok)
(Zárójelben a I-VI. havi megfelelő adatok)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,8%
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,2%
3. osztályban.
(Zárójelben a év megfelelő adatai)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a januári megfelelő adatok)
Előadás másolata:

A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában Földházi György osztályvezető Vasútbiztonsági Osztály 2010.10.26.

Összes üzembiztonsági esemény Az 1990.-es évekhez képest a vasúti hibából előfordult események száma folyamatosan csökkent. A következő képen %-os megoszlásban látható, hogy…

Összes üzembiztonsági esemény 1998-tól jelentkezett először és folyamatosan nőtt a szándékos cselekmények (színesfém kábelek, aluminium táblák lopása) száma. Míg addig a vasúton kívüliek által elkövetett események a legnagyobb számban a gondatlan sorompórongálásból és a tiltott helyen járásból, utasbalesetből adódtak, a közel 50-50 %-os arány eltolódott először egyötöd, majd egytizedes arányra. Az utolsó 5 évet vizsgálva ez az arány tovább csökken, ami már a vasútvállalatok megjelenésével magyarázható.

Közlekedő vonati balesetek és veszélyeztetések hosszú távú alakulása Két évtizedes visszatekintésből látható, hogy a gazdasági átalakulás miatt a vasút szerepe megváltozott, ezáltal a közlekedő vonatokkal történt események száma is kb. a felére visszaesett, ami 2005. évtől, az EU csatlakozást követően, a kötelezően szigorodó biztonsági előírások következtében további 10-15 %-kal csökkent.

KÖZLEKEDŐ VONATOK BALESETE fajlagos mutató A teljesítmény változatlansága mellett a közlekedő vonatok biztonsága folyamatosan nő. Az egységes EU fogalom meghatározás és adatszolgáltatás értelmezésének különbözősége miatt egzakt nemzetközi összehasonlítás nem lehetséges, ennek megteremtésén az ERA folyamatosan dolgozik. A fajlagos mutató a rendszerváltástól kezdődően folyamatosan javult. A napi vonatmennyiséghez viszonyítva a helyzet még kedvezőbb.

KÖZLEKEDŐ VONATTOKKAL TÖRTÉNT BALESETEK Ha a naponta közlekedő vonatok számához viszonyítjuk, még kedvezőbb a helyzet; a személyi sérüléssel járó közlekedő vonat balesetek (társadalmi megítélés szempontjából súlyos balesetek) 7 éves ciklusban következtek be. 1994. Szajol váltóellenőrzés elmulasztás, előzetes váltófelvágás 31 halott, 53 sérült; 2001. Monori-erdő utolérés 37 sérült; 2008. Monori-erdő utolérés 4 halott, 49 sérült.

Közlekedő vonatok baleseteinek okozói 2009. év Megállapítható, hogy 2009. évben már 30 %-os a részesedése a vasútvállalatoknak a közlekedő vonatokkal történt események okozásában. Ezen belül is a legnagyobb fuvarozási arányban vonatot közlekedtető MÁV CARGO, jelenleg RAIL CARGO HUNGARIA okozott balesetet.

Vasúti és közúti járművek ütközései útátjáróban Másik fontos kérdés a közút-vasút szintbeli útátjárókon történt személyelütések, járművel ütközések alakulása. EU program készült 2010. évre melyhez a MÁV is csatlakozott. Ha az ábrát vizsgáljuk, megállapítható, hogy az események száma a 2003. évben bekövetkezett siófoki buszbaleset óta folyamatosan csökken.

Biztosítottság változása 1999-től 2009-ig A siófoki balesetet mint választóidőt tekintve a biztosítottság változás látható. Sajnos a gazdasági körülmények miatt a 2004-2009-es időszakban – a pálya átépítések, vonal felújítások elmaradása miatt a sorompók átépítése is kisebb ütemben folyt. A MÁV már 1999-ben megkezdte a korszerűsítést, ezt mutatja az első oszlop, ahol látható, hogy 1999-2003. évek között 229 db új félcsapóruddal kiegészített vasúti átjáró létesült, 2003-tól napjainkig pedig további 198 db, azonban ebben az időszakban a félcsapórúddal kiegészítés mellett a fénysorompó jelzők ismétlése, az optikák korszerűsítése és útburkolati figyelmeztető jelek kialakítása is segítette a figyelem felhívást a gépkocsivezetőknek, hogy veszélyes útszakaszhoz közelednek.

Az összes baleset személyi következményei A korszerűsítéseknek köszönhetően csökkentek a baleset következményei, jelenleg a bekövetkezett balesetek mintegy 40 %-a jár személyi sérüléssel, azonban a közúti járművek számának gyors szaporodásával szemben ez sem elégséges intézkedés. A közlekedési morál megváltoztatása, javítása és az állandó figyelem fenntartás, folyamatos kommunikáció vezethet csak a kellő eredményre.

SZEMÉLYSÉRÜLÉSEK ARÁNYA KÖZÚTON ill. VASÚTON A közúti balesetekben meghaltak, megsérültek számához viszonyítva a vasúti balesetben meghaltak száma 1 %-os, a megsérültek átlagosan 7-8 %-os arányú. Ez nem csak útátjárós, hanem az összes sérült és halott.

Baleseti károk Ki kell hangsúlyozni, hogy ezek a károk csak BECSÜLT károk, a több év alatt realizálódó teljes kárösszeg ennél magasabb. A 2005. ÉVI KÁR CSAK AZ ÖSSZES KÁRÉRTÉKBEN TARTALMAZZA A HERENDI VIS MAJOR MIATTI BALESETEK KÁRAIT

Köszönöm a figyelmet!