A KÜLÖNLEGES SIKLÓERNYŐS DOMB – Egy ”tanuló” domb kellemetlen széljárási sajátságai, tanulságok ennek kapcsán KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hogyan tájékozódjunk a terepen?
Advertisements

Tíz éves a Filozófiai Kert
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
KBSz Szakmai Napok Siófok, 2006 okt. 24. Sárközi Szilárd megb. met. szakértő A HAZAI HAJÓZÁST VESZÉLYEZTETŐ IDŐJÁRÁSI JELENSÉGEK az ún. légkörzési félévben.
A Carpentaria öbölben, Észak-Ausztráliában, szeptember és november között egy páratlan szépségű természeti jelenség látható: a reggeli kötélfelhők.
Kerekes László igazságügyi szakértő
IDŐSZÁMÍTÁS Bevezető kérdések: 1) Pontosan jár-e egy napóra?
Siker a tőzsdén 25. A kezdő tanfolyam befejező anyaga.  És mégis lehet kereskedni „inside day” esetén ! A két féle trendforduló: Bullish Bearish reklám.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
A földfelszín domborzata
III. Anyag és energia áthelyeződési folyamatok az óceán-légkör rendszerben A nagy földi légkörzés.
AZ ÉGHAJLATOT KIALAKÍTÓ TÉNYEZŐK IV.
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, OKTÓBER 25. JANOVICS FERENC BALESETVIZSGÁLÓ EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 JANUÁR-SZEPTEMBER.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS és SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
A hegyek repülés-meteorológiája – hazai vonatkozású szemelvények avagy ismeretlen(?) ”terep” és (az) időjárás találkozása, egymásra hatása KBSZ NYÍLT SZAKNAP.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
KINEMATIKAI FELADATOK
Webes változat, animáció nélkül !!!
Készítette: Veréb Katalin III. meteorológus
A számítógépes munkahely ergonómiája
Tájékozódás az égen Az éggömb: Forgása:
Az adminisztráció hegyének meghódítása Akkreditált képzések adminisztrációjának támogatása Moodle-ban Az adminisztráció hegyének meghódítása Akkreditált.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Levegőtisztaság-védelem
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Tájföldrajzi megfigyelések a Szentendrei-szigeten
ALAPOK SIKLÓREPÜLŐKNEK
3. Szoftver-ergonómiai alapismeretek
Időjárási és éghajlati elemek:
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
1 A Rotterdami Kikötőigazgatóság belvízi irányító-központjának IDŐJÁRÁS-JELENTŐ RENDSZERE – képes útijelentés KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2011.
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Áldjad, lelkem, az Ura!. Uram, Istenem, igen nagy vagy, fenségbe és méltóságba öltöztél, világosságot vettél magadra, mint egy köpenyt.
Logo tervezéshez információk
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Babadag leszálló. A hamarosan következő fotók a Törökországban levő Ölüdeniz 500 méter hosszú tengerparti sétányáról készültek.
2.Elnevezés 3.Fő- mellék VT 4.Irányok 5.VT képekben 6.Ábrák 7.Hálózat
2.Elnevezés 3.Fő- mellék VT 4.Irányok 5.VT képekben 6.Ábrák 7.Hálózat
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Előadás másolata:

A KÜLÖNLEGES SIKLÓERNYŐS DOMB – Egy ”tanuló” domb kellemetlen széljárási sajátságai, tanulságok ennek kapcsán KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sárközi Szilárd meteorológus szakreferens

súlyos s.e.-s balesetek domborzati * felszállókon: * magas + kisdombi (v. tanuló~, gyakorló~) jan. – szept. LHHH (4-5 felszálló!)8 (m/k) Csolnok, Mókus-h.7 (m) Epöl, Palkó-h.4 (k) Bp., H.h.-h., Óbudai felszálló3 (m) Diszel, Csobánc2 (m) Eger, Eged-h.2 (m) Kesztölc, Kétágú-h „ Miért különleges?... ” (VII.27., 16:00) „(...) gyakorló feladat során manőverhiba miatt lezuhant.” (V.29., 10:05) „(...) tanuló földet éréskor lábát törte.” (VII.7., 15:00) „(...) a starthely szélén személygépkocsik egyikének ütközve (...)” (XII.10., 14:05) „(...) megindult hátrafelé (...) földhöz csapódott (...)” 2

3 3 földrajzi - széljárási - környezet: „Gyermelyi-dombság” © HM GeoSz

Ny NyÉNy ÉNy ÉÉNy É ÉÉK látvány a felszállóról: helyi tapasztalat: – a látvánnyal várttól ellentétben – ÉÉNy-iasabb szélben, ill. kb. a felső fasor szintje alatt az áramlás É felől is kerülheti a Juhállást ! ~> fordulózni kell, földet éréskor szélárnyékot kap 4

látvány a Törött-hegy oldalából: a Juhállás és a Törött-hegy között is egy ÉNy-DK-i lefutású völgy vezeti - sőt, akár húzhtja is - az áramlást ! ( s a leszálló igen oldalasan kapja ! ) 5

a környező domborzat: NyÉNy ÉNy ÉÉNy É vajon hogyan vezeti rá az áramlást ?.. 6

7 9 m/s5 m/s a domborzat helyi metszete: ~7 m/s(!) felett a határrétege pont a felszálló oldalán ”lüktet” ~> lejjebbről száll fel, de onnan is ”kikaphatja” szélárnyék (turbulens) csóvája (~ dH*2*szél[m/s] hosszú ~dH*1,5 magas)

a domb alakja: ( eszményi lesikló oldal: fél-haranggörbe alakú – fokozatosan „válik le” a siklópályáról és simul vissza alá – konkáv görbület ) ez: konvex törés ! 8

a leszállóban 2/55/100 4/110/200 4/120/215 8/220/400 3/90/160 akadályok (fák): hány em. magas / 5 m/s-nál / 9 m/s-nál a szélárnyék hossza [m] ~ bérháztömböt kerülgetve (=fordulózás) ~ egy lakótelepi sorház szélárnyékba (=turbulencia) ~ kocsik közé (bálák!) kell beszállni 9

Egy kezdő tanuló dombnál ne legyenek –nem nyilvánvaló helyi sajátságai a domborzat– vízszintes és – függélyes körüláramlásának, – környező rávezetésének ( ha a növendék esetleg kimenne az oktató nélkül... ) –domborzati elemektől, tereptárgyaktól szélárnyékok –akadályok a leszállóban ( különben eleve fordulóznia kell ! ) – konvex szögletek a felszálló oldalának alakjában ( ez csinálhat turbulenciát is! - pl. homlok-forgó ) ÖSSZEGEZVE: 10 BA P-2: A Vb elemzése szerint Epöl tanuló-dombnak nevezett siklóernyős növendékeket képző hely domborzati viszonyai, mikroklímája, valamint szélviszonyai miatt nem alkalmas a kezdő növendékek első 20 feladatának oktatására. Ezért: A Vb azt javasolja a SIRESZ REBISZ-nek, hogy foglaljon állást az Epöl- tanulódomb, mint siklóernyős képző hely növendékek első 20 feladatában való képzésére történő alkalmasságának kérdésében. A Vb az ajánlástól azt várja, hogy a SIRESZ megfontolja Epöl-tanulódombon való növendék képzésének első periódusban előírt feladatainak tiltását.

11 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !