KITŰZŐ JELEK ELSODRÁSA, ELSODRÓDÁSA – I. rész KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, 2010. október 28. Wimmer Gábor balesetvizsgáló
VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁGOK Területi elhelyezkedése: A Duna Magyarország nemzetközi vízi útja A Duna magyarországi szakasza 417 km Teljes hosszában hajózható és kitűzési jelekkel hajózási táblákkal ellátott. A magyar Duna-szakasz a hajózás jelek kezelése szempontjából három részre oszlik.
VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁGOK 1. Észak-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 2. Közép-Dunavölgyi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 3. Alsó-Dunavölgyi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 4. Közép-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 5. Dél-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 6. Nyugat-Dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 7. Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 8. Észak-Magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 9. Tiszántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 10. Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 11. Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 12. Kőrös-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság
ÚSZÓK, BÓJÁK KARÓK
ÚSZÓK, BÓJÁK, TÁBLÁK JELÖLÉSEI A TÉRKÉPEN
ÖSSZES BEJELENTETT ESEMÉNY
ÚSZÓ SODRÓDÁSOKKAL KAPCSOLATOS BEJELENTÉSEK
ÖSSZESÍTŐ DIAGRAM
BEJELENTÉSEK HAVI ELOSZLÁSA 2009. ÉVBEN
BEJELENTÉSEK HAVI ELOSZLÁSA 2010.-BEN
ESEMÉNYEK HELYSZÍNEI A DUNÁN 2010. fkm 1. 1732,5 2. 1795 3. 1699,5 4. 1629 5. 1795,5 6. 1645 7. 1697,7 8. 1591,1 9. 1671 10. 1586 11. 1637 12. 1564 13. 1701 14. 1445,5 15. 1699 16. 1685 17. 1668 18. 1748 19. 1582 20. 21. 1450 22. 1651 23. 1650,8 2009. fkm 1. 1670,5 2. 1698 3. 1620 4. 1671 5. 1666,1 6. 1695,6 7. 1637-1638 8. 1694 9. 1708-1657 10. 1707,4 11. 1638 12. 1668,2 13. 1664 14. 1543 15. 1680 16. 1667-1668 17. 1699 18. 1695 19. 1642 20. 1711
2010. ÉVI ÚSZÓ ELSODRÓDÁSOK HELYSZÍNEI A TÉRKÉPEN
ELSODRÓDOTT ÚSZÓ ESZTERGOMNÁL 2006. SZEPTEMBER, LADJAR I. MS
BÓJA DUNAFÖLDVÁRNÁL 2006. OKTÓBER, KELLERMAN MS
ÚSZÓ DUNAFÖLDVÁRNÁL 2006. OKTÓBER, KELLERMAN MS
ÉSZAKI VASÚTI ÖSSZEKÖTŐ HÍD 2008. JÚLIUS
ÉSZAKI ÖSSZEKÖTŐ VASÚTI HÍD 2008. JÚLIUS
ÉSZAKI ÖSSZEKÖTŐ VASÚTI HÍD 2008. JÚLIUS
ÚSZÓ SODRÁS DUNAKESZINÉL 2008. OKTÓBER, HERZOG TASSILO MS
FELAKADÁS SOLTNÁL 2009. OKTÓBER, SZENT NICOLAS MS
FELAKADÁS SOLTNÁL 2009. OKTÓBER, SZENT NICOLAS MS
KITŰZÉS BEJÁRÁSAKOR KÉSZÜLT KÉP 2010.
BAJÁN A HAJÓZÁSI GYAKORLATON - 2010. JÚNIUS
BAJÁN A HAJÓZÁSI GYAKORLAT SZÍNHELYÉN - 2010. JÚNIUS
SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET II. rész Krasnodon ms felakadása a Duna 1669.6 fkm-nél 2010. augusztus 28-án 14 óra 24 perc Göd
FELAKADÁS HELYSZÍNE A KERESZT - KÖVEZÉSEN MEGTÖRŐ VÍZ JÓL LÁTSZIK
4 BÁRKÁJÁBAN ÖSSZESEN 4428 T RAKOMÁNY VOLT FELAKADT TOLATMÁNY 4 BÁRKÁJÁBAN ÖSSZESEN 4428 T RAKOMÁNY VOLT
UDP-1916, UDP-1908, UDP 437, és az UDP SLG-002 bárkák felakadása Felsőgöd I. állapot II. állapot
ESEMÉNY RÖVID ISMERTETÉSE Krasnodon ms (Ukrán tolóhajó) 1968-ban a MHD Óbudai Gyáregységében épült, H 4156 típusú tolóhajóként. 2010. augusztus 28-án völgymenetben haladt 4 bárkával összesen 4428 t rakománnyal. (2000 t műtrágya és 2428 t koksz.) amikor az 1669.6 fkm-nél a bal parttól kb.100 m-re a keresztkövezésen felakadt. A tolatmány csatolási formája 2 x 2 –es alakzat volt. A műtrágyát Linzből Orsovára, a kokszot Komarnoból a szerbiai Smederevo-ba szállították. Egy másik hajó már korábban jelezte, hogy az úszó a helyéről elmozdult. Az ukrán kapitány elmondása szerint a baleset bekövetkezésének közelében lévő vörös vak úszó nem volt a helyén és a balesetet erre vezette vissza. Tapasztalt volt a hajóvezető, Ismailtól Kelheimig rendelkezett vonalvizsgával, az egész hajózható Dunára, és 1988-óta hajózott ebben a beosztásban. A hajó és a személyzet okmányai érvényesek voltak. A hajón a navigációs berendezések jól működtek, és automatikus hajóazonosítóval (AIS) fel volt szerelve. A tolóhajó B üzemmódban közlekedett, egy kapitány és 3 hajóvezető volt a hajón.
AIS KÉSZÜLÉK A KORMÁNYÁLLÁSBAN (AUTOMATIC IDENTIFICATION SYSTEM) Helyzetmeghatározó berendezés
ESEMÉNY RÖVID ISMERTETÉSE A hajó vezetője radarhajós és rádiókezelői vizsgával is rendelkezett. Az esemény során személyi sérülés, lékesedés, környezet szennyezés nem történt. Az NKH hajózási zárlatot rendelt el a baleset színhelyén, mert a felakadás a hajóútban történt, és azt részben elzárta. A hajózási zárlat augusztus 28-án 16:10-től 22:55-ig tartott. A nagymarosi vízirendészet járőrei megszondáztatták a szolgálatban lévő hajóvezetőt, mely negatív eredménnyel zárult. Időjárási körülmények: A baleset bekövetkezésekor jó látási viszonyok voltak, gyenge DNY-i szél fújt, amely szintén a bal part felé tolta a tolatmányt. A Vizsgálóbizottság helyszínre érkezésekor már az egyik kokszos bárka nem volt a helyszínen. A tolóhajó azt már korábban leszabadította és levitte az 1664 fkm-hez, és ott lehorgonyozta. A hajó önerőből próbálta leszabadítani a tolatmány felakadt egységeit, de ez nem sikerült. A felakadt karaván szeptember 1-én 04.30 kor tudott a megemelkedett vízállásnak köszönhetően leszabadulni.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! wimmer.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu