1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló
2 AZ ELŐADÁS TARTALMA A GLOBÁLIS REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET AZ EASA TAGÁLLAMOK (27 EU TAGÁLLAM, SVÁJC, NORVÉGIA ÉS IZLAND) REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZETE MEGHATÁROZOTT REPÜLÉSBIZTONSÁGI TELJESÍTMÉNYMUTATÓK ALAPJÁN A HAZAI REPÜLÉSBIZTONSÁG HELYZETE MEGHATÁROZOTT REPÜLÉSBIZTONSÁGI TELJESÍTMÉNYMUTATÓK ALAPJÁN AZ EASA ÉS A HAZAI ADATBÁZIS
3 NEMZETKÖZI KITEKINTÉS MENETREND SZERINTI KERESKEDELMI FORGALOM A globálisan bekövetkezett halálos balesetek száma 10 millió felszállásra vonatkoztatva. (Forrás: ICAO) Megjegyzés: A diagram nem tartalmazza a jogellenes beavatkozás miatt bekövetkezett eseteket.
4 A bekövetkezett halálos balesetek régiós eloszlása 10 millió felszállásra vonatkoztatva (Forrás: ICAO) NEMZETKÖZI KITEKINTÉS MENETREND SZERINTI KERESKEDELMI FORGALOM
5 A 2011-ben a globálisan bekövetkezett halálos balesetek száma 16, a balesetben elhunytak száma 330. Ebből 1 történt EASA tagállamban és 6 áldozatot követelt. (Az egyik legalacsonyabb az elmúlt tíz évben) A légi forgalom nagysága a 2011-ben visszaállt a válság előtti 2006-os szintre A MENETREND SZERINTI LÉGIFORGALOM NAGYSÁGA AZ EASA TAGÁLLAMAIBAN (Forrás: EASA) Millió felszállás NEMZETKÖZI KITEKINTÉS MENETREND SZERINTI KERESKEDELMI FORGALOM
6 Halálos baleset Nem halálos baleset A balesetek megoszlása súly és baleseti kategóriák szerint Az EASA tagállamaiban (Forrás: EASA) NEMZETKÖZI KITEKINTÉS KERESKEDELMI FORGALOM
7 A balesetek és a halálos balesetek alakulása az EASA tagállamaiban MTOM>2250 KG (Forrás: EASA) NEMZETKÖZI KITEKINTÉS KLASSZIKUS KISGÉPES (GA) ÉS MUNKAREPÜLÉS
8 NEMZETKÖZI KITEKINTÉS KLASSZIKUS KISGÉPES (GA)ÉS MUNKAREPÜLÉS A balesetek megoszlása baleseti kategóriák szerint az EASA tagállamaiban (Forrás: EASA) KISGÉPES MUNKAREPÜLÉS Halálos baleset Nem halálos baleset
9 NEMZETKÖZI KITEKINTÉS KISGÉPES (MTOM<2250KG) A balesetek és a halálos balesetek alakulása az EASA tagállamaiban (Forrás: EASA)
10 NEMZETKÖZI KITEKINTÉS KISGÉPES (MTOM<2250KG) A balesetek megoszlása légijármű és baleseti kategóriák szerint az EASA tagállamaiban (Forrás: EASA) Halálos baleset Nem halálos baleset
11 A hazai menetrend szerinti forgalomban közlekedő légijárművekkel halálos légiközlekedési baleset az elmúlt tíz évben nem fordult elő. HAZAI MENETREND SZERINTI KERESKEDELMI FORGALOM
12 HAZAI MENETREND SZERINTI KERESKEDELMI FORGALOM A súlyos események okai
13 HAZAI MTOM>2250KG KERESKEDELMI FORGALOM Az események, súlyos események és balesetek számának alakulása Egy halálos baleset 2005-ben, 2 áldozat, (LOC-I)
14 HAZAI MTOM >2250KG GA Az események, súlyos események és balesetek számának alakulása Egy halálos baleset 2008-ban, 1 áldozat (CFIT)
15 HAZAI MTOM >2250KG MUNKAREPÜLÉS Az események, súlyos események és balesetek számának alakulása Három halálos baleset : 2005-ben kettő ( 1-1 áldozat) LALT; LOC-I 2008-ban (2 áldozat) SCF-PP
16 HAZAI MTOM>2250KG MUNKAREPÜLÉS ÉS GA A balesetek és halálos balesetek okai
17 HAZAI MTOM <2250KG Az események, súlyos események és balesetek számának alakulása Év Összesen Halálos balesetek száma Áldozatok száma
18 HAZAI MTOM <2250KG A balesetek és halálos balesetek okai
19 HAZAI LAJSTROMOZÁSRA NEM KÖTELEZETT LÉGIJÁRMŰVEK Az események, súlyos események és balesetek számának alakulása Év Összesen Halálos balesetek száma Áldozatok száma
20 AZ ECCAIRS ADATBÁZIS ECCAIRS: European Coordination Centre for Accident and Incident Reporting Systems (4 vagy 5 verzió) ECR: Europian Central Repository ( eset)
21 AZ ECCAIRS ADATBÁZIS
22 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !