MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
2010. Augusztus 16. és Augusztus 17. hajnala.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
CROATIA—HUNGARY U E F A EURO 2012 Pályázat. Pályázati folyamat mérföldkövei I. szakasz – Pályázati Szabályzat kiadása – Pályázati.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
Humánkineziológia szak
EKOP Elektronikus levéltár
„A sződi Hunyadi János Általános Iskola épületenergetikai korszerűsítése” KEOP-5.3.0/A/ Sajtóközlemények gyűjtése és elemzése.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Volt-e már Ön vagy ismerőse SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL járó közlekedési baleset vétlen résztvevője?
Állam munkavédelmi feladatai
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS SIÓFOK október 24. Orosz Dalma főosztályvezető KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY megalakulása és tevékenysége (Azért dolgozunk,
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS SIÓFOK, OKTÓBER 25. JANOVICS FERENC BALESETVIZSGÁLÓ EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK 2006 JANUÁR-SZEPTEMBER.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A BALATONI HAJÓZÁS BIZTONSÁGI KÉRDÉSEI
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
HAJÓZÁSI ADATRÖGZÍTŐ - Voyage Data Recorder KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Kiss László balesetvizsgáló.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április 24. Wimmer Gábor
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
ORFK PORTÁL On-line bejelentések rendszere
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
szakmérnök hallgatók számára
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Központi Közlekedési Felügyelet Közúti Jármű Felügyelet Köszöntöm a GÉMOSZ Közgyűlés résztvevőit! Mihalek Miklós.
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Középfokú iskolai felvételi eljárás lebonyolításának ütemezése a 2009/2010-es tanévben Papp Brigitta.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
IV. Terjeszkedés 2..
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Korabeli baleset – újszerű rekonstrukció Dr. Melegh Gábor Vida Gábor Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
Nagy István Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki Levelező FÉLÉVES GYAKORLAT.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Továbbtanulás 2013/2014..
Kvantitatív módszerek
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
Előadás másolata:

MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, 2006.10.24. Wimmer Gábor balesetvizsgáló

MINDSZENT - BAKS KOMPÁTKELŐHELY Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

A vízi jármű típusa: 40 t-s köteles komp alacsony kötél vezetésű. A baleset időpontja: 2006. 06. 03. 13:05 Az esemény bejelentése 14:08-kor a szolnoki Vízirendészet részéről történt. A vizsgáló bizottság kb. 15:30-kor indult és kb. 17:30- kor ért a helyszínre. A vizsgáló bizottság két főből állt. A vízi jármű típusa: 40 t-s köteles komp alacsony kötél vezetésű. Épült: 1977-ben a Pestmegyei Révhajózási Vállalat Horányi Üzemében Lajstromszáma: DK 1135 Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.26.

A Komp tulajdonosa: Mindszent Város Önkormányzata A komp üzemeltetője: Deviskomp Kft. A komp üzemképességi okmányának érvénessége: 2006. 11. 09. Az esemény rövid leírása: A DK 1135 lajstromszámú 40 t-s menetrendszerűen közlekedő komp 13:00-kor elindult a Mindszenti oldalról Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

A révészek kb. 13:05 kor egy éles pattanó hangot hallottak A révészek kb. 13:05 kor egy éles pattanó hangot hallottak. A kötél elszakadt és a komp sodródni kezdett a Tiszán lefelé. A komp kb. 250 m-t sodródott lefelé. A révészek a kézi mozgatású horgonyokat ledobták, ezek a kompot megállították, és azonnal telefonon segítséget kértek. A komp üzemeltetési vezetője a helyszínre irányított egy kisgéphajót, ami a kompot a Baksi oldalra juttatta. Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

A kötél bizonylata alapján: 310 m hosszúságú, A komp kb. 15:00 kor kötött ki a Baksi oldalon. A kompon 7 db gépkocsi, 1 db utánfutó és 11 személy tartózkodott . A kompon tartózkodó személyek közül senki sem sérült meg, sem a gépkocsikban, sem a kompon kár nem keletkezett. Ez nagy valószínűséggel a révészek lélekjelenlétének, tapasztalatának köszönhető. A baksi oldalon a kompról kiszálló utasokat a szegedi vízirendészeti őrs részéről egy járőr várta és egyenként kikérdezte őket a történtekről. Az utasok a szerencsés kikötés után nem kívántak semmiféle bejelentést, feljelentést tenni. A kötél bizonylata alapján: 310 m hosszúságú, Ø 28 mm átmérőjű és 496 kN szakító szilárdságú. A bizonylatot Mindszent Város Polgármesteri Hivatal Műszaki Osztálya bocsátotta rendelkezésünkre. Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Az üzemeltetőnek volt egy tartalék kötele, azonban ennek a bizonylatát sem tudták felmutatni, ez is Mindszent Város Polgármesteri Hivatal Műszaki Osztályán volt található. A kötélről kiderült, hogy vastagsága csupán Ø 25 mm, szakítószilárdsága 396 kN, tehát jóval kisebb a korábban felszereltnél. Már a helyszínen javasoltuk a szükséges kötélátmérő szakértővel történő meghatározását. Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.26.

A Közlekedési Felügyelet Csongrád Megyei Közúti, Vasúti és Hajózási Osztálya elő is írta hogy az újbóli üzembe helyezés után, a kötelet legkésőbb 2006. szeptember 01-ig ki kell cserélni 28 mm-esre. Ez meg is történt, a komp jelenleg már ismét az eredeti kötélátmérővel üzemel. Tudomásunk szerint az Önkormányzat másik üzemeltetőre írt ki pályázatot, amellyel a szerződést már megkötötték. Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.26.

IDŐJÁRÁS AZ ESEMÉNY BEKÖVETKEZÉSEKOR: Látási viszonyok jók Hőmérséklet 17 Co Szemerkélő eső. Szélerősség: gyenge Vízállás: 546 cm áradó Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Az esemény elemzése: Az esemény színhelyén a komp kötele valószínűsíthetően 2002. 10. 31-e után lett felszerelve. Ez a kötél bizonylatának dátuma. Szóbeli információ szerint 2003 tavaszán lett a kötél felszerelve. Ezt bizonylat, jegyzőkönyv nem támasztja alá. Nagy valószínűséggel az óta a kötél nem lett cserélve, pedig ezt a Hajózási Felügyelet 2005. 02. 09-én kelt hajóvizsgálati jegyzőkönyvben előírta. A helyszíni vizsgálat alkalmával a megkérdezett révészek és az Üzemeltető képviselői nem tudtak egyértelmű választ adni a kötél korábbi ellenőrzésének, a kötél cseréjének időpontjára. Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

A szolnoki vízirendészet utasítására a szakadt kompkötelet a mederből felhúzták és a szakadt részből mintát vettek. Ebből a mintából a KBSZ is kapott. A kötél állapota már szemrevételezéssel is egyértelműen megállapítható, az elemi szálak elöregedtek, elvesztették rugalmasságukat, kismértékű hajlításra a szálak könnyen eltörtek. Tehát a baleset bekövetkezése a komp kötél ellenőrzésének, karbantartásának, cseréjének elmulasztásából, és végül a kötél elszakadásából következett be. A kötél szakadásához csak hozzájárult az a tény, hogy a Tisza vízállása magas volt, ami nagyobb vízhozammal, vízsebességgel jár, ezáltal nagyobb erőt fejt ki a kötélre. Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Biztonsági ajánlások: Javasolt kidolgozni egy egyszerű táblázatos módszert, mely alapján a komp üzemeltetők könnyen megállapíthatják, hogy milyen átmérőjű kötelet használhatnak és milyen vízállásig üzemeltethetik a kompokat biztonságosan. 2. A kötelek beazonosíthatóságának megoldása is javasolt, ahogy az már az emelőkötelek esetében megoldott. A dokumentumokat a kompon kell tartani. 3. A kompok tulajdonosai, üzemeltetői rendelkezzenek az átkelőhelyek, kompok dokumentációival, rajzaival, műleírásaival. Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

4. Szükséges lenne valamely általános érvényű felelősség biztosítási rendszer kidolgozása. Az utólag kiderült, hogy az üzemeltető rendelkezett általános biztosítással. Azonban erről dokumentumot nem juttattak el hozzánk. 5. A köteleket alkalmanként emelőgép szakértővel ellenőriztetni kellene, erről jegyzőkönyvnek kellene készülnie és ezt a jegyzőkönyvet is a kompon kellene tartani. Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

NÉHÁNY, MÉG A KOMP BALESETÉNEK VIZSGÁLATAKOR KÉSZÍTETT KÉP Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

Wimmer Gábor, Siófok 2006.10.24.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!