Tagországi feladataink az eEgészség* terén az Európai Unióban: 2006-2010 (a 2002-2006 szakasz eredményei alapján) Dr. Balkányi László vezető szakértő,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Bizonyítékokon alapuló orvoslást támogató nemzetközi tudásbázishoz való internetes hozzáférés biztosítása egészségügyi közintézmények számára.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
eHealth Program ismertető
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
1 eEgészség Program Összetett, rendezett fogalomtár(ontológia) adatszerkezet készítése, feltöltése mintatartalommal eBeavatkozások eEgészség Program Konferencia.
Egészségügyi Stratégiai Kutató Intézet
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
A z LHH program aktuális kérdései Kullmann Ádám, LHH Fejlesztési Programiroda Szentendre, május 27.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Mérőkamarás légifelvételek Internetes katalógusa MH Térképészeti Hivatal HM Térképészeti KHT.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Egységes egészségügyi információrendszer
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
2004. március eEgészség – Digitális Aláírás Workshop 2004 Március Tim Zoltán, CISA Insurance Technology Kft. „Megbízható harmadik fél szolgáltatás,
ESzCsM Egészségügyi Stratégiai Kutató Intézet eEgészség Program Budapest, április 2. Balkányi László eEgészség Programiroda vezető szakértő.
DoktorInfo Egészségügyi telefonos és internetes tanácsadó rendszer előkészítése (és megvalósítása) Dr. Gaál Péter, Lendvai Ferenc március 30.
eEgészség – Digitális Aláírás (TTP) státusz a projekt 11. hetében „A digitális aláírás egészségügyben való alkalmazhatóságát lehetővé tévő módosítandó.
Az eEgészség program és az eEuropa - eHealth program proaktív egyeztetése, szakmai koordinációjának támogatása, projekt előkészítése Dr. Nagy Géza.
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
DoktorInfo Egészségügyi telefonos és internetes tanácsadó rendszer előkészítése (és megvalósítása) Dr. Gaál Péter, Lendvai Ferenc szeptember 22.
1 Az ágazati információpolitika fejlesztési eszköze: az eEgészség Program, a MITS-ESZ megvalósítása Holló Imre ESZCSM közgazdasági helyettes államtitkár.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) = Európa Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 4.4 intézkedés: Egészségügyi információ- technológiai.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Az OEP regionalizációja
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Introduction to the BBS | 2009 | ‹#› Szolgáltatások kis- és középvállalkozásoknak.
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
„Egészséges étel az egészséges életért”
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
A projekt általános szakmai célkitűzései
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Dr. Apjok András Budapest, SZIM, Magyar Információs Társadalom Stratégia Az egészségügyi és szociális ágazati információs stratégia ismertetése,
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Egészségügyi Ágazati Portál
Szakiskolai fejlesztési program
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Tagországi feladataink az eEgészség* terén az Európai Unióban: (a szakasz eredményei alapján) Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium *elektronikus egészségügy

2 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium a feladatok környezetének áttekintése: a feladatok környezetének áttekintése: idő: ? -> ! idő: ? -> ! hely: hely: régió régió interregió interregió (ország) (ország) unió unió forrás: forrás: köz: helyi, hazai, uniós („uniódekoncentrált”, pl. ESF, ERDF), „uniókoncentrált”, pl. IST, VII framework stb.) köz: helyi, hazai, uniós („uniódekoncentrált”, pl. ESF, ERDF), „uniókoncentrált”, pl. IST, VII framework stb.) magán: for profit, non profit, PPP-be vont, stb. magán: for profit, non profit, PPP-be vont, stb.

3 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium a feladatok „lelőhelye”: Information Society DG om_229_i2010_310505_fv_hu.doc dex_en.htm Health & Consumer Protection DG

4 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium végére minden tagországnak nemzeti illetve regionális eEgészség fejlesztési útmutatót kell alkotnia (eHealth roadmap) E feladatot már 2003-ban teljesítettük. Jelenleg az elfogadott eEgészség Program alapját adó MITSESZ „karbantartása” az aktuális tevékenység, melynek első eredménye volt, hogy 2004 augusztusában az IHM és az EÜM szakminiszterei tartalmas együttműködési megállapodást írtak alá ben megtörtént az aktualizálás a Kormány „21 egészségügyi lépése” szerint

5 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium végére elkészül az uniós népegészségügyi portál, melyen közegészségügyi, járványügyi információn túl foglalkozás-egészségügyi, munkabiztonsági ismeretek is találhatóak lesznek, megerősítik a (tagországi) korai riasztó és figyelmeztető rendszereket Előrelépés három területen történt. (1) (1)internetes egészségadattár fejlesztése: 2003-tól a ESKI-vel közösen megkezdődött az Internetes Egészségadattár kifejlesztése ben az ESKI és az OEK Egészségmonitorozás és nemfertőző betegségek epidemiológiája osztály munkatársai az adatbázis-kezelés, átadás folyamatát, technológiáját dolgozták ki. Az ESKI számára átadásra került a Magyar Egészségadattár adatait tartalmazó adatbázis. Az OEK kifejlesztette az adatbázis ellenőrzését biztosító programot, elvégezte az ellenőrzését. (2) (2)nemzeti törzsindikátor lista: 2003-ban elkészült a Nemzeti Törzsindikátor-lista első verziója ben az indikátorlista továbbfejlesztésével biztosítható az országban valamint az Európai Unióban folyó egységes, harmonizált egészségmonitorozás (indikátorok beépítése a Törzsindikátor listába. (ECHI). (3) (3)regionális egészségjelentések támogatása: Az Egészségjelentések alkalmasak a lakosság problémáinak monitorozására ben az OEK tájékoztatta a megyei ÁNTSZ-t és az Egészségmonitorozási Hálózatot az EU-s regionális egészségmonitorozási tevékenységről. A regionális egészség és szociális információs központok koncepciója kidolgozásra került.

6 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium IMEA ESKI Adattárház, datawarehouse 2005_10_12.mht ESKI

7 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium   2006 végig a tagországoknak azonosítania és körvonalaznia kell az elektronikus betegrekord (kórlap) és az egészségügyi adat üzenetek szabványait, a létező nemzetközi szabványosítási eredmények figyelembevételével Az eEgészség program itt is már eredményt tud felmutatni: Elkészült az eEgészség szabványok első készlete, melyek hivatalossá tétele az MSZT-nél megtörtént, közzétételük megtörtént. Az eKórlap, eKonzilium, eLelet mellett olyan eFinanszírozási és eRecept szabvány készítését is befejeztük mely megfelelő jogszabályi hátérrel képes kiszolgálni ellátás-szervezést és elektronikus receptírást is. Elkészült az összetett, rendezett eEgészség fogalomtár (ontológia) adatszerkezeti leírása és feltöltése mintatartalommal eAdat, ePaciens, eBeavatkozások, eEszközök terén. A fogalomtárak ún. „ontológiába” szervezettsége a fogalmi kapcsolatok ábrázolása lehetőségét teremteti meg. Az eszköztár (Protege, OWL) lehetővé teszi 2004 második félévben a kódtörzs évtized óta halasztódó rendbetételét, és azt követően a gyors, és garantáltan konzisztens módosítás, bővítés eszközéül szolgál.

8 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium Magyar Szabványügyi Testület MSZE eEgészség SZABVÁNYOK eEgszabv.mht

9 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium végig a tagországoknak intézményesített együttműködést kell kialakítania az eEgészség fejlesztések támogatására és elősegítésére Ennek érdekében tett lépés a hazai eEgészség Programiroda felállítása és az annak keretében végzett egyeztető munka (ld.: ). Így pl. az Európai Unió megfelelő egészségpolitikai fórumain (Brüsszel, 2003, Cork, 2004, Tromso 2005) és a miniszter más nemzetközi tárgyalásain az angol nyelvű részletes stratégia ismertető hasznos eszköze az ország eredményei bemutatásának. Kiépült a szakmai kapcsolat számos uniós eHealth szervezettel, munkabizottsággal. EHTEL taggá váltunk. Szakértőink részt vettek ezek tanácskozásain, melyekről szóló szakmai anyagokat eljuttattuk a megfelelő hazai szakmai partnerekhez. A beszámolók megjelentek az eEgészség Programiroda honlapján.

10 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium végéig a tagországoknak el kell fogadnia a konformancia tesztelés és akkreditáció módszertanát az addig megvalósuló „legjobb gyakorlatok” alapján az eEgészség alkalmazások terén Ennek érdekében két lépés megtörtént, 1) 1)az ESKI weboldalán közzétette a egészségüggyel, egészséggel foglalkozó web helyek uniós minősítési irányelveinek magyar változatát. Terveink szerint még 2005-ben megkezdjük a magyar egészségügyi web tartalommal rendelkező oldalak minősítését és annak publikálását az ágazati portálon. 2) 2)Az elkészült szabványok használatát validátor alkalmazás segíti. ( ) (

11 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium között a tagországoknak támogatnia kell egészség(ügyi) információs hálózatok és szolgáltatások fejlesztését és telepítését hagyományos és drótnélküli szélessávú valamint ún. „grid” technológiák használatával Sokrétű a megvalósítás: Országosan az ellátó intézetek és a lakosság számára tervezett „elektronikus közhiteles egészségügyi nyilvántartások” szolgáltatás-együttes létrehozása első lépéseként 2004 első felében megtörtént a létező egészségügyi nyilvántartások felmérése; a jogi környezetének feltérképezése és technológia megvalósítási tanulmány elkészítése ben a munka a K-NET gyógyszertörzs projektben folyik. A szakma számára: A bizonyítékon alapuló orvoslás alkalmazásának segítésére elindult az orvosi gyakorlathoz legközelebb álló, legismertebb adatbázisnak, a „Clinical Evidence” információinak a hozzáférhetővé tétele. Az ágazati portálon már működik az a felület, melyen keresztül több mint 200 egészségügyi intézmény használja a Clinical Evidence bizonyítékokon alapuló orvoslást támogató nemzetközi tudásbázist. Regionálisan: A már említett az Európai Unió HEFOP 4.4. intézkedés első komponense, az intézményközi információrendszer megvalósítása e feladat teljesítésének első, érdemi lépése. A kedvezményezettek pályáztatása, kiválasztása már megtörtént, végeredményképpen 2006 végére három régióban mintegy 41 intézetben és több száz háziorvosnál működni fognak regionális mintarendszereink. A program forrása mintegy négy milliárd Ft, részletes információ a web címen olvasható.

12 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium végéig az európai egészségügyi szolgálatok, szervezetek, régiók többségének képesnek kell lennie ”online” eEgészség szolgáltatások, mint telekonzultáció, eRecept, eKonzlium, telemonitoring stb. nyújtására Országosan: Az ágazati portál az ágazatot irányító–vezető–felügyelő intézményrendszer egyik fő kapcsolattartó eszközévé válik az Európai Unióban. Elkészült és működik eEgészség Program weboldala, a Strukturális Alapok Progaramiroda weboldala, az ágazati portál meglévő eszközrendszerét használja a Minisztérium weboldala is. Megtörtént az ágazati portál műszaki fejlesztésének előkészítése, a jelenlegi tartalmak integrálása, kibővítése. Jelenleg van folyamatban a fenti és még további tartalmak egységes felületre integrálása, a Dr.Info 2 szakasz (betegirányítás) előkészítése, megtörtént a Dr.Info 3, azaz orvos-szakmai portál indítása (A Clinical Evidence adatbázis hozzáférés szélesítése, eKönyv és eFolyóirat pályáztatás a szakma számára). Az eredetileg kitűzött célt meghaladva, megindult a Dr.Info (egészségügyi és szociális telefonos és internetes tanácsadó szolgálat) első fázisa, az egészségügyi tudakozó szolgáltatást. A számon hívható és a weboldalon elérhető szolgáltatás naponta 6-22 óra között információt ad az intézményi elérhetőségekről, a gyógyszer-információkról (pl. gyógyszer-kölcsönhatásról) egészségügyi közérdekű hívószámokról. Regionálisan: A fent említett HEFOP 4.4. keretében 2006-ig három régióban megvalósuló regionális mintarendszerek az eKórlap köré szerveződő szolgáltatás-együttese éppen a fenti követelmény teljesülését szolgálja. A további régiókban uniós forrásból 2006 után lehet tovább lépni.

13 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium végéig: meg kell teremteni a szabványos uniós minősítés alapját és a tagországi jogi biztonságot az elektronikus úton nyújtott egészségügyi szolgáltatások terén; javítani kel a páciensek, az egészségbiztosítók és az egészségügyi szolgáltatók informáltságát, különösen a létrejövő eEgészség szolgáltatások költségeinek szabályozása terén; támogatni kell az eEgészség megoldásokat a munkahelyi balesetek megelőzése, újfajta munkahelyi kockázatok kialakulása és a foglalkozás-egészségügy terén Ebben a komplex feladat együttesben a magyar eEgészség Programban egyelőre a jogi biztonság megteremtése érdekében történt előrelépés. Az elektronikus egészségügyi szolgáltatások nyújtásának egyik alapfeltétele a digitális aláírás. Ennek ágazati előkészítése kapcsán készült el a potenciális alkalmazók és az alkalmazások körének meghatározása az egészségügyben. Sor került a szükséges szolgáltatások módjának meghatározására; az alkalmazhatóságát lehetővé tevő módosítandó jogszabályok összegyűjtésére és módosítási javaslatok készítésére, így rendelkezésre áll mindaz az ismeret, beleértve a kodifikációs szövegjavaslatot, mely az ágazati szabályozásban megteendő lépéseket definiálja, a létező elektronikus aláírás illetve hitelesítés szolgáltatás termékek értékelését és javaslatot a megfelelő szolgáltatás kiválasztására.

14 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium végéig be kell vezetni az egységes, uniós, elektronikus egészségbiztosítási kártyát Az OEP saját forrásaiból megkezdte a felkészülést. A NetCards projekt keretében létrehozta a majdani elektronikus kártya adattartalmának megfelelő, már most uniós szinten egységes vizuális kártyát, mellyel részt vett a 2004-es Olimpiai Játékok kapcsán a részvevők számára kiadott kártyákkal végig vitt próba (pilot-) projektben.

15 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium Fenti (közel sem teljes) összefoglaló mutatja az eEgészség program sokszínűségét. Fontos, hogy csak fenntartható rendszerek és szolgáltatások fejlesztésére fordítsunk közpénzt! Egy ágazati informatikai infrastruktúra fejlesztés eredményeinek fenntarthatóságát az ágazat teljes forrásfelhasználása és az azon belül évről évre az IT-re fordított források tükrében lehet megítélni. Ehhez egy jó induló mutató az a ~1400 milliárd Ft, mely az egészségügy közfinanszírozott kiadásainak mértéke. Ezen belül a kórházi szféra több mint 300 milliárdjáról vannak felméréseink, ott mintegy 0,6-0,8%-ot, azaz ~1,8– 2,4 milliárd Ft-t költenek évente informatikára [1]. Nem túlzás az egészségügy egészében 7,2-9,6 milliárdra becsülni ezt az összeget. A bemutatott, a gyógyítást-megelőzést, a lakosságot közvetlenül szolgáló informatikai fejlesztések a mainál jóval hatékonyabb információkezelés, feldolgozás „meta- infrastrukturáját” teremtik meg, 2006-ig, évente kevesebb, mint 2 milliárd Ft-tal (az ágazati büdzsé mintegy 1,5 ezrelékével. Ezen belül a jelenlegi ágazati IT költségvetést évente ~ 20% fejlesztési többlettel bővíti az eEgészség program. A forrás többsége (2006-ig összesen 4 milliárd Ft) az uniós Strukturális Alapok egyikéből, az ERFA-ból származik. [1] Ez az évente ~20% százalékos fejlesztési bővülés a fenntartási költségekben életciklus szemlélettel további öt – hat évig hasonló bővülést igényel. Halmozódással számolva is csak az öt éves életciklus végén érik el a megnövekedett fenntartási költségek a korábban említett mai arány kétszeresét (a teljes ágazati forrásfelhasználás ~ 1,2-1,6%-át, azaz a nemzetközileg elfogadott értéket. Becslésünk szerint tehát a megkezdett fejlesztés fenntartása messze van attól a határtól, amely elviselhetetlen lenne az ágazat számára, nem is számítva javuló költséghatékonysággal. Az eredmények elérését az ESKI az eEgészség Programiroda működtetésével oldotta meg. Teljes mélységű anyag a web-en hozzáférhető: [1] [1] Nemzetközi tapasztalatok szerint ennek kétszerese, a teljes költségvetés 1,4-1,6%-a, szokott elegendő lenni hatékony ellátó rendszer informatikai igényének kiszolgálására.

16 Tagországi feladataink az eEgészség terén az Európai Unióban: Dr. Balkányi László vezető szakértő, eEgészség Programiroda ESKI – Egészségügyi Minisztérium