A szociálpszichológia módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a szociometria alkalmazásában
Advertisements

Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
BECSLÉS A sokasági átlag becslése
Első előadás.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Primer és szekunder kutatás
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Optimális rétegzés és településrétegzési vizsgálatok a KSH lakossági felvételeiben Fraller Gergely.
Interjú fogalma Irányított beszélgetés
Piackutatás (teszt).
A deviancia összetett fogalma
KÖRNYEZET ÉS TÁRSADALOM Preferenciák és lakossági értékrendek önkormányzati kutatások alapján Az előadás elhangzott a Megyei Jogú Városok Szövetségének.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Az osztályterem pedagógiája
Kísérlet.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Becsléselméleti ismétlés
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Kvalitatív kutatások módszertana
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Mintavételes eljárások
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Bevezetés a pszichológiába
Szociometria – régi módszer új „köntösben”
Nemzetközi kutatási együttműködések és regionális innováció: A gazdasági fejlettség szerepe Varga Attila és Sebestyén Tamás PTE KTK és MTA-PTE Innováció.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
A TANULÓI SZEMÉLYISÉG MEGISMERÉSÉNEK MÓDSZEREI
Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése
EGYSZERŰ ÁRAMKÖR.
3. Előadás Marketing Információs rendszer
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Kabai Imre ZSKF TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT S ZAKMAI K LUB III MÁRCIUS 17. AZ ONLINE KUTATÁSOK ÉS A REPREZENTATIVITÁS.
SZOCIOMETRIA, KAPCSOLATI HÁLÓ
A pszichológia módszerei
Személyiségelméletek
Gazdaságstatisztika Bevezetés szeptember 11.
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
KUTATÁS CÉLJA Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Közoktatás-fejlesztési stratégia megalapozása. Első fázisát jelenti ennek a megyék közoktatási.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Mintavételes eljárások
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
HIPOTÉZIS MEGFOGALMAZÁSA
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
Munkaszervezési formák
Bevezetés, tippek Ea-gyak kapcsolata Statisztika II -más tárgyak kapcsolata Hogyan tanulj? Interaktív órák, kérdezz, ha valami nem világos! tananyag =előadások.
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
Projektfeladatok I. Kutatási és elemzési módszerek 3. óra.
Gazdaságstatisztika Becsléselmélet október 30. és november 5.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Szabad választás és a játékosítás a tanárképzésben
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
Mihályffy László, KSH STAB ülés, április 14.
A nemzeti kibocsátás mérése
Társas lény- 2.
I. Előadás bgk. uni-obuda
Kockázat és megbízhatóság
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Az Európai Unió tagországainak, a csatlakozásra váró országoknak
Megfigyelés és kísérlet
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Kísérleti és megfigyelési eredmények metaelemzése
Előadás másolata:

A szociálpszichológia módszerei Gyakran olyan hallgatóságnak kell szakmai előadást tartani, amely nem ismeri a témát vagy a szakszavakat. Az anyag esetleg összetett és rengeteg adatot tartalmaz. A hatékony előadáshoz alkalmazzuk a Dale Carnegie Training® által kialakított irányelveket.   Vegyük figyelembe a rendelkezésre álló időt és rendszerezzük megfelelően a tananyagot. Szűkítsük le a témakört. Osszuk fel a bemutatót világosan elkülönített részekre. Állítsunk fel logikus sorrendet. Végig egy témára összpontosítsunk. A bemutatót összefoglalással zárjuk, ismételjük meg a fontos lépéseket vagy vonjunk le következtetést. Ne feledkezzünk el a hallgatóságról. Fontos például, hogy az adatok érthetőek és lényegesek legyenek a téma szempontjából. Az adatok és a szakszavak mennyiségét igazítsuk a hallgatósághoz. A fontosabb pontok és lépések magyarázatához használjunk szemléltetőeszközöket. Mindig tartsuk szem előtt a hallgatóság igényeit, és akkor képesebbek lesznek az elhangzottak befogadására. Copyright 1996-2001 © Dale Carnegie & Associates, Inc.

A kutatás logikája

A megbízhatóság és az érvényesség következetesség és megismételhetőség. Belső konzisztencia. Értékelő megbízhatósága. Időbeli megbízhatóság. ÉRVÉNYESSÉG: a fogalom valódi jelentése. Fogalmi. Előre jelző. Terjedelmi.

A mintavétel A minta reprezentálja a teljes sokaságot. Egyszerű véletlen mintavétel. Többlépcsős rétegzett mintavétel. Kvóta szerinti mintavétel.

Megfigyelés módszerei Introspekció – mások megfigyelése. Közvetett és közvetlen megfigyelés. Beavatkozó és nem beavatkozó módszer. Álcázott megfigyelés. Terepkutatás. Esettanulmány. A bevezető mondatokban ismertessük a téma fontosságát a hallgatóság számára. Nyújtsunk rövid betekintést a bemutatóba és érzékeltessük a hallgatósággal az értékét. Vegyük figyelembe a hallgatóság érdeklődését és a témával kapcsolatos szaktudását a nyelvezet, a példák és a szemléltetés megválasztásában. Összpontosítsunk arra, hogy mennyire fontos a téma a hallgatóság számára, és akkor jobban oda fognak figyelni.

Explorációs módszerek BESZÉLGETÉS Spontán. Célzott. Interjú. Klinikai beszélgetés – szabad asszociáció. KÉRDŐÍV Direkt – indirekt. Nyílt – zárt.

Kísérletek Laboratóriumi és terepkísérlet. FÜGGŐ Laboratóriumi és terepkísérlet. Függő és független változók. Történelmi kísérlet. Határozzuk meg a legjobb lezárási módot mind a hallgatóság, mind a bemutató szempontjából. Fejezzük be összefoglalással; ajánlunk fel egyéb lehetőségeket; javasoljunk egy stratégiát; javasoljunk egy tervet; tűzzünk ki egy célt. Tartsuk magunkat végig a bemutatóban kitűzött célunkhoz, és akkor valószínűleg elérjük azt. FÜGGETLEN

Szociometria Csoportok rejtett hálózatának feltárása 1933 New York. A háló, mint információs csatorna: a hírközlés a bizalom egyik kifejezője. Jacob Lévi Moreno 1889/1992-1974

Szociometria Többszempontú. Többválasztásos. Indokoltatott.

Mátrix - szociogram

Szociogram

Tipikus jellemzők ALAKZATOK Sztár. Peremfigura. Kapcsolatokra nyitott. SZERKEZETI ALAKZATOK Mikrocsoport. Klikk. Pár.

Szociometriai mutatók Kohéziós index. Sűrűségi mutató. Kölcsönösségi index. Viszonzott választások mutatója. Eloszlási mutatók (csoportlégkör).

Bales IRÁNYÍTÁS: domináns – függő ÉRZELEM: pozitív – negatív FELADAT: előrevivő - hátráltató

Egy futballcsapat Bales-diagramja