HAS Centre for Regional Studies A régió tudásbázisai: az egyetemek innovációs potenciálja Dr. Gál Zoltán, CSc. Egyetemi docens, Kaposvári Egyetem, KTK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Egyetemi kutatók – jövőbeli vállalkozók? Dr. Makra Zsolt IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola.
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Valós idejű tesztlefedettség- monitorozás JEE környezetben Dr. Ferenc Rudolf, Szegedi Tudományegyetem Bakota Tibor, FrontEndART Szoftver Kft.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
HAS Research Centre for Economic and Regional Studies Dráva régió egységes fejlesztési keretterve DUPLO IPA HU-HR 1101/2.1.4/0014 Suvák Andrea projektvezető,
Reindusztrializáció Közép-Európában
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Egyetemek és vállalatok együttműködése a kutatásban és fejlesztésben
Tudástranszfer egyetemi városokban
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
1 Szellemi tőke szerepe a tudástársadalom korszakában
Innovatív Magyarország
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 2100 Gödöllő, Tessedik S.u. 6. Tel.: 28/ ; Fax: 28/ Élethosszig tartó.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
Innováció a Pécsi Tudományegyetemen
1 A Hungary for FP6 projekt a bemutatása Dr. Groó Dóra Tudományos és Technológiai Alapítvány.
Innováció-átok vagy lehetőség a felsőoktatásban? Dr. Urbányi Béla Egyetemi tanár.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM SZENTÁGOTHAI JÁNOS KUTATÓINTÉZET.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A magyarországi K+F politika
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
Előadás másolata:

HAS Centre for Regional Studies A régió tudásbázisai: az egyetemek innovációs potenciálja Dr. Gál Zoltán, CSc. Egyetemi docens, Kaposvári Egyetem, KTK Tudományos főmunkatárs, MTA RKK Dunántúli Tudományos Intézete

MTA Regionális Kutatások Központja Témaexponálás Az egyetemek szerepe a regionális fejlődésben Tudásbázisok potenciálja a Dél-Dunántúlon Változó egyetem-gazdaság kapcsolatok A kutató és vállalkozó egyetem modellje Az egyetemek integrálódása a régió innovációs intézményrendszerébe Minden régiónak meg kell találni saját innovációját (helyben előállított, de nemzetközileg tesztelt tudás)!

MTA Regionális Kutatások Központja Eltérő fejlődési utak Felzárkózás Lemaradás Sikeres integráció „Európa bérmunkásai” szemiperifériák Tudásteremtő régió (Innováció-vezérelt növekedés) INNOVATÍV Tudásakalkalmazó régió (Befektetés-vezérelt növekedés) ADAPTÍV Neo-Fordista régió –olcsó munkaerő– (Tényező-vezérelt növelkedés) Kutató egyetem Képző egyetem

MTA Regionális Kutatások Központja Az egyetemek kulcsszerepe a regionális gazdaságok versenyképességében Az egyetemek regionális hatása és szerepvállalása : 1. Tudás-hatás: helyi tudásbázisok, technológiai információ forrásai a tudás piacosítása révén 2. Foglalkoztatási hatás: meghatározó foglalkoztatók (6200 PTE) 3. Kiadási hatás: jövedelem generáló 4. Fő oktatási és képzési központok (Szakértők képzése a KKV-k számára) 5. A helyi vállalatok potenciális tudás és információs bázisai (alkalmazott kutatási bázisok), 6. Fontos telepítő tényezők a multinacionális vállalatok számára, Valóság: Az egyetemek általában kevésbé integrálódnak régiójukba A KKV-k nagymértékben a helyben előállított tudásra vannak utalva, mégis kevesebb kapcsolatuk van az egyetemekkel, Technológia-paradoxon: A nagyvállalatok számára a technológia (régión kívüli) megvásárlása előnyösebb lehet, mint a helyi K+F fejlesztésébe való beruházás.

MTA Regionális Kutatások Központja

A K+F regionális koncentráció (A K+F foglalkoztaottak fele agglomerációkban koncentrálódik…) USA 1995Germany 1997 Italy 1995UK 1995France 1995 Czech Rep. Hungary 2000 New Jersey, Essex (9%) Boston 8% Los Angeles 7% Philadelphia 6% Detroit 4% Chicago 5% New York 4% San José 3% Washington 3% Muinich 12% Stuttgart 12% Darmsatdt 9% Rhine- Neckar 6% Berlin 4% Düsseldorf 4% Brunswick 3% Cologne 3% Milano (Lomba rdy) 33% Turin (Piemon te) 24% Rome (Lazio) 10% London (South East) 41% East Anglia 11% Paris (Ile de France ) 48% Rhone- Alpes 11% Prague 32% Sredny Cechy 28 Budapest (Central Hungar y) 64 % 9 regions8 regions3 regions2 regions 1 region 49%53%67%52 %59%60 %64 %

MTA Regionális Kutatások Központja Az egyetemek mérete, diszciplináris megoszlása; 9 regionális egyetem Kis létszámú vidéki egyetemek (Brno 80 ezer, Kolozsvár 50E, Kassa 22 E, Miskolc 14 E) Egyenetlen diszciplináris struktúra (Mo. 13% műszaki hallgatók aránya, 82% Budapesten Cseho. 30 %!)   Czech 30 %!

MTA Regionális Kutatások Központja Egyetemek a Dél Dunántúlon

MTA Regionális Kutatások Központja Egyetemek a Dél Dunántúlon: domináns képzési profil Két egyetem hallgató, Pécsi Tudományegyetem (PTE) 36 ezer hallgató (DD 89%-a), 10 kar, Kaposvári Egyetem, 4 kar+2 intézet, 4700 hallgató, Oktatók: PTE 1700, KE: kutató-fejlesztő, ezek 75%-a egyetemeken, csak 13% vállalati (83%-a Pécsett)! K+F helyek (227) 90%-a egyetemi!! Diszciplináris hátrányok: 16% Természettudományi, mérnöki és orvosi hallgató (S&E) kb. = országos átlaggal Csökken a dél-dunántúli S&E hallgatók országos részaránya a S&E hallgatókon belül ( : 13%-9%) Legnagyobb csökkenés a mérnöki képzésben Orvostanhallgatók kisebb emelkedése Doktori fokozat: 5. régió, országos 5,5%-a

MTA Regionális Kutatások Központja A Dél-Dunántúl tudásbázisának faktorai az országos átlag százakékában (=100%), 1997/

MTA Regionális Kutatások Központja A magyarországi régiók néhány innovációs indikátora, a Dél-Dunántúl pozíciója 2003

MTA Regionális Kutatások Központja Alacsony K+F ráfordítások – gyenge/hiányzó fogadó bázis 5,8 milliárd HUF (2004), országos 3,2%-a(!) a GRP 0,49 %-a =22 M EUR (Karintia K+F ráfordítás 230 M EUR) Pécs 83%-át koncentrálja a K+F ráfordításoknak Az egyetemi szektor: a K+F ráfordítások 2/3-át ¾-ét abszorbálta! A vállalati szerepvállalás BERD mindössze 1,37%-a(!) az országosnak A régió kiszolgáltatottsága az állami támogatásnak (83%!) országosan csak 51%.

MTA Regionális Kutatások Központja A régió K+F output-ja Alacsony szabadalmi aktivitás ( 1 % a országosnak, csökkenő trendek) (1991: : 40 szabadalom),100 kutatóra 1,2 szabadalom jut (3,1 Mo.) Publikációs aktivitás: (7,7%-a az országosnak, 5,9%-a külföldi publikációkat tekintve) PTE a régiós publikációk 82%-a (89% külföldi pub.) Projektek és kutatási témák számában: holtversenyben utolsó helyen (6,2%-os részarány)

MTA Regionális Kutatások Központja Az egyetemi K+F zászlóshajói: „erős” diszciplínák Erős orvostudományi bázis (élettudományi kooperációs lehetőség: PTE-KE) Leggyengébb potenciál: műszaki tudományok Pozícióvesztés: bölcsész-, társadalom- és agrártudományok Stagnálás: természettudományok 11 biotech spin-off: 48 alkalmazott, 3 M EUR forgalom (2004)

MTA Regionális Kutatások Központja A Triple Helix modell Kutatás Technológia Fejlesztés Egyetem Kormányzat Ipar

MTA Regionális Kutatások Központja Az egyetemek és a vállalatok közötti szemléletbeli eltérések K+F VÁLLALAT „Nobel-díj…” „a tudomány szabadsága…” „kiválóság…” „cél: publikációk, idézettség” „gazdasági eredmény…” „a kutatók fegyelmezetlenek…” „gyors piacra vitel….” „cél: bevétel és nyereség” KÉT KÜLÖN VILÁG?

MTA Regionális Kutatások Központja Az egyetem-ipar kapcsolatok motivációi Csökkenő állami támogatás: plusz forrásszerzés (jövedelmpótlás) A tudás a vállalati versenyképesség megszerzésének fontos eszközévé vált Növekvő K+F költségek: kooperációs kényszer Hozzáférés a tudásbázishoz, a K+F infrastruktúrához (partnerségi hálózat) Fejlődik az egyetem szolgáltató funkciója (tudástranszfere) Outsourcing: az egyetemi szakértelem bevonása, innovatív szolgáltatások elérése Nő az kutatók/oktatók gyakorlati tapasztalata A vállalat külső kapcsolatainak erősítése Új kísérleti fejlesztési kihívásokPre-kompetitív kutatások-fejlesztések erősítése Közvetlen kapcsolat a munkaerőpiaccal; nő a munkaerő mobilitása A hallgatók, mint potenciális munkavállalók megismerése Gyakorlatorientált képzésA képzési struktúra befolyásolása, javítása (vállalati igények) Spin-off vállalkozások megerősödése (munkaerő megtartás) Kedvező start-up feltételek Regionális fejlődést serkentiA gazdasági szféra fejlődése EGYETEMIPAR

MTA Regionális Kutatások Központja Oktatás- képzés Publikáció, kutatás- Nemzetközi projektek Szerződéses ipari projektek A kutató/vállalkozó egyetem sokrétű funkciói

MTA Regionális Kutatások Központja Elmozdulás az alkalmazott kutatások irányába (oktatási és kutatási kiadások aránya) Share of Expenditure on education Share of Expenditure on research

MTA Regionális Kutatások Központja Importance of collaboration with domestic firms and transfer of R&D results to practice

MTA Regionális Kutatások Központja Number of foreign companies to be collaborated with in the last 5 years

MTA Regionális Kutatások Központja Kutatóegyetem: saját K+F stratégiával, interregionális hálózattal és erős ipari kapcsolatokkal rendelkező multiversitas „ OktatásKutatás-fejlesztés K+F eredmények Tudásáramlás Vállalat Kísérletek Megoldások- alkalmazás Szabadalmak „Know-why” Diplomások „Know-what” Projektek, szakértés Képzési modulok PIAC „Know-who”„Know-how” Know-what: ismeretanyag, a valóságról szerzett tényanyag Know-why: tudományos ismeretanyag, a természet törvényeinek rendszerezése Know-how: technológiai ismeretek és készségek alkalmazásának gyakorlati módszerei Know-who: kooperatív együttműködés, hálózatépítés és partnerkeresés módszertana

MTA Regionális Kutatások Központja Összegzés Gyakran nincs kapcsolat az egyetemi kutatási profilok és a helyi gazdaság ágazati szerkezete között K+TF finanszírozása erősen közszféra függő A régió K+TF kapacitása és a gazdasági fejlődés között nincs szoros kapcsolat Csak a nemzetközi hírű kutatóbázisok vonzó telepítőtényezők a nagyvállalatok számára Agglomerációs tényező – méretgazdaságos koncentráció: a befektetések megtérülése és a technológia transzfer hatékonyabb a nagyvárosi agglomerációkban A sikeres régiókban az alulról építkező vállalati vezetésű hálózatépítés meghatározó. A fejletlenebb régiókban az ügynökségek és az egyetemek fontosabb szerepet játszhatnak az együttműködési kézségek kialakításában

HAS Centre for Regional Studies Köszönöm a figyelmet!