Tudástranszfer egyetemi városokban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Tudományos eredmények tudástranszfere a „Life long learning” szellemében - Alapkutatások eredményei a tudástranszferben - Dr. Gálfi Márta.
A külső környezet elemzése
RTM kínálatának alakítása
Egyetemek és vállalatok együttműködése a kutatásban és fejlesztésben
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Online közösségi hálózatok: új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek feltérképezésére új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek.
(AGRÁR)EGYETEMEK SZEREPE A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSBEN
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
IV. ETR konferencia fejlesztés – bevezetés - támogatás Rós László Budapest, január
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Bauer András - Berács József:
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Introduction to the BBS | 2009 | ‹#› Szolgáltatások kis- és középvállalkozásoknak.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely intézkedései 1. Mikrovállalkozások létrehozásának.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
1 A szegedi Hansági a nemzetközi együttműködésért.
A projekt általános szakmai célkitűzései
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
A BKF tudástranszfer modellje a
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
TÁRSADALMI INNOVÁCIÓ GENERÁLÁSA BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉNMEGYÉBEN (T – MODELL) KOCZISZKY GYÖRGY „Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj- Zemplén megyében”
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
A magyarországi K+F politika
A külső környezet elemzése
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Név TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Fekete Tamás egyetemi tanársegéd
Szegedi Tudományegyetem
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

Tudástranszfer egyetemi városokban Lengyel Balázs MTA RKK, Budapesti Osztály Szeged, 2006. 10. 27.

Tartalom Tudás kategóriák Vállalati és egyetemi tudásteremtés Tudástranszfer az egyetem és a vállalat között Közös Lokális Tudásteremtés További kérdések

Tudás kategóriák Hallgatólagos-explicit tudás Egyén tudása: Tárgyi tudás - know-what Rendszerező tudás - know-why Tapasztalati, használati tudás - know-how Motivált kreativitás, tudásalkotás - care-why Szervezeti tudás Szocializált tudás Tapasztalati tudás Dokumentált tudás Termékben megtestesülő tudás

Szervezeti tudásteremtés – vállalati szféra Forrás: Nonaka- Reinmoller- Senoo (2000, 90.o.)

Tudásteremtés az egyetemen Kiválasztás Általánosítás Differenciálás Módosítás Újszerű kombináció Inercia Káosz Kiaknázás Feltárás Analitikus tudás: formális modellek, tudományos elvek, racionális eljárások segítségével jön létre, főleg az alapkutatás révén Szintetikus tudás: már meglévő ismeretek újszerű kombinációját jelenti, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés, induktív eljárások (tesztek, szimulációk) eredménye Forrás: Nooteboom, 2000. illetve Asheim

Tudásteremtés és megosztás kutatók és gyakorlati szakemberek között Tudás-típusok A tudás létrehozói A tudás megosztása Know-why Kodifikált Kutatók Tudományos folyóiratok, publikációk Know-what Kodifikált Kutatók, technológia-transzfer szakértők Szabadalmak Know-how Hallgatólagos Felhasználók, gyakorlati szakemberek Kutatói mobilitás, learning-by-doing Care-why Hallgatólagos Kutatók és gyakorlati szakemberek közössége Közösségekbe, személyes kapcsolatokba ágyazott Saját szerkesztés Warrian-Mulher, 2005, p.163. alapján

Egyetem-vállalat kapcsolatok a tudástranszferban Egyének közötti kapcsolatok – ad hoc megbeszélések, előadások, ad hoc szabadalomvásárlás – elszigetelt, nehéz a hatékony tudásáramlást megvalósítani – amennyiben az egyének közötti kapcsolatok intézmények közötti együttműködésekkel vannak alátámasztva, hatékony színterei lehetnek a – know-how és care why – típusú hallgatólagos tudás megosztásának. Intézmények közötti kapcsolatok – közös eszközhasználat, vállalati beruházás, rendszeres szabadalomvásárlás, közös kutatási projektek – „legalizálják” a tudásáramlást a kutatók és a vállalkozások között – közös célok, közös kutatási feladatok, problémák – a csoportos tudásteremtés, a tudás alkalmazásának technikái jól alkalmazhatók a kooperációban Egyének és intézmények közötti kapcsolatok Egyéni jellegű: az egyéni oktatási tevékenység Intézményi jellegűek: közös kurzusok, képzési tematikák Inzelt 2004 alapján

Feladatok a közös lokális tudásteremtésben Egyetemek Kormányzat Gazdaság Szocializáció - Piaci igények felismerése - Tudományos és üzleti trendek felismerése - Kitörési lehetőségek felismerése Externalizáció - K+F projektek - Pályázat kiírás - Policy dokumentumok -Stratégia készítés Kombináció - Szabadalmaztatás - Egyetemi Tech. Transzfer - Info-kommunikáció - Régió-marketing - K+F megbízások Internalizáció - Oktatás - Publikációk - Értékelés - „Learning by doing” Saját szerkesztés

Lokális tudásteremtés és tudástranszfer összevont modellje Kiválasztás Általánosítás Differenciálás Változtatás Újszerű kombináció Hallgatólagos Explicit Internalizáció Szocializáció Externalizáció Kombináció Lokális hálózatok Nemzetközi hálózatok Földrajzi közelség Helyi koncentráció Szervezet-közi együttműködés Szervezeten belüli döntések, Vertikális specializáció Kapcsolódás a globális értéklánchoz Bizalom, véletlen találkozás Forrás: Nooteboom 2000, Visser- Boschma 2004, p. 804.

További kérdések, irányok Hogyan hatnak egymásra a személyes és intézményi kapcsolatok? Folyamatok valóban egymásra épülnek? Egyetemek vonzáskörzetének jellemzői. Vállalkozó egyetem intézményi feltételei. Tudományterületek különbségei.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! lengyel@rkkmta.hu blengyel@gmail.com