AZ OKTATÁS, MINT BERUHÁZÁS ÉS MEGTÉRÜLÉS SZÉKELYFÖLDI SZEMMEL Készítette: Geréb László Sopron, 2005 novembere MODERN ÜZLETI TUDOMÁNYOK FŐISKOLÁJA SZÉKELYUDVARHELYI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
Advertisements

GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
Állóeszköz-gazdálkodás
Rózsa Andrea – Csorba László
Gazdasági informatika 2001/2002. tanév II. félév Gazdálkodási szak Nappali tagozat.
Javaslatok a zöld államháztartási reformra Lukács András Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük.
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
MI MENNYI 2011-BEN ? BÉREK, ILLETMÉNYEK, SZOCIÁLIS ÉS MUNKANÉLKÜLI ELLÁTÁSOK Készítette: Korózs Lajos szociológus.
Ingatlanbefektetések elemzése
beruházásfinanszírozás
Gazdasági Informatika II.
Elkülönített állami pénzalapok
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
SZJA PÉLDÁK ADÓJÓVÁÍRÁS
2 Az oktatás továbbgyűrűző hasznossága „Education is expected to enhance knowledge and skills, which in turn affects productivity and income, which is.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS ÉS GAZDASÁG A gyermek mint közjó Dr. Botos József egyetemi docens.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Hogy mindenki jobban éljen! Adókedvezmény az átlagos és az átlag alatti keresetből élőknek.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
A diákat készítette: Matthew Will
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Vállalati pénzügyi döntések alapjai
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Gazdasági Informatika II. 2006/2007. tanév II. félév.
Magyar államadósság és a kötvénypiac
A diákat készítette: Matthew Will
Honnan származik a pozitív nettó jelenérték? Richard A. Brealey Stewart C. Myers MODERN VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Panem, fejezet McGraw Hill/Irwin Copyright.
A fóliákat készítette: Matthew Will
A diákat készítette: Matthew Will
A diákat készítette: Matthew Will
Vállalati pénzügyek I. Miért vezet a nettó jelenérték jobb befektetési döntésekhez, mint más kritériumok? Felhasznált irodalom: Brealy- Myers:
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
Pénzügyi elemzés Tóth Veronika
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülés az idős embereknek! Kormánydöntés a kiegészítő nyugdíjemelésről szeptember.
1. Példa: Melyiket választaná, ha r=12%? A) F 3 = 7000$ B)
Költséghatékonyság a XXI. századi vállalatirányításban
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
III. Előadás Válságmenedzsment II.
IV. Terjeszkedés 2..
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Alapfogalmak, adatforrások, szűrés
Az annuitás Gazdasági és munkaszervezési ismeretek, 2. előadás
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Vállalati Pénzügyek 3. előadás
Vállalati Pénzügyek 3. előadás
Megszületett a megoldás
Munkagazdaságtani feladatok
Előadás másolata:

AZ OKTATÁS, MINT BERUHÁZÁS ÉS MEGTÉRÜLÉS SZÉKELYFÖLDI SZEMMEL Készítette: Geréb László Sopron, 2005 novembere MODERN ÜZLETI TUDOMÁNYOK FŐISKOLÁJA SZÉKELYUDVARHELYI TAGOZAT

Telephely-választási politikák Hard (erős) tényezők: (helytől függő) - nyersanyagok közelsége - felvásárló piacok közelsége - fizikai infrastruktúra minősége * közlekedési * energiahordozók Soft (puha) tényezők: (emberektől függő) - humán infrastruktúra * a munkaerő ára * a munkaerő képzettsége (munkakultúra, szakmaiság) - technológiai infrastruktúra (informatikai, távközlési) - piacra jutás feltételei - makrogazdasági szabályozás - hangsúly eltolódás - Hard tényezők SOFT TÉNYEZŐK

A beruházni szándékozó vállalkozónak fontos soft- tényező, a munkaerő képzettsége! KÉRDÉS: Fontos-e ez a munkaerő képzésében résztvevő többi szereplő számára is? Szereplők: - munkavállaló (az egyén) - az állam (államháztartás) Ezen szereplők számára az oktatás egy beruházás. Ezen szereplők számára az oktatás egy beruházás. FELADAT: Oktatás, mint beruházás és megtérülés közti kapcsolat vizsgálata!

Pénzügyi szempontok alapján: OKTATÁS = HUMÁNTŐKE BERUHÁZÁS Magán beruházás (tandíjas önfinanszírozással) KÉRDÉS: Hogyan térül meg ez a beruházás: - az egyén számára - az államháztartás számára - az államháztartás számára Állami beruházás (költségvetési finanszírozással)

Magánberuházás (tandíjas) – amennyiben a beruházó maga a munkavállaló (az egyén) - Beruházás-elemzés: pénzáramlás vizsgálat, majd nettó jelenérték (NPV) számítás ……………………………………………… ……………………………………………… ………………………………………….. ………………………………………….. NPV = ∑ PV bevételek (felsőfokú képzés által szerzett pluszjövedelem) – ∑ PV kiadások (tandíj + diák költségek + az oktatás ideje alatt elveszített fizetés) ∑ PV kiadások (tandíj + diák költségek + az oktatás ideje alatt elveszített fizetés)

A nettó jelenérték a pénzbeáramlások és a pénzkiáramlások jelenértékének a különbsége. NPV = a jövedelmek jelenértékeinek az összege – - a beruházások jelenértékeinek összege Ha az NPV pozitív, érdemes a beruházást megvalósítani A vizsgálat egy pillanatkép – 2003-as statisztikai és költségvetési adatokkal dolgozik!

Feltéve, hogy: - Az éves tandíj 500 euró - Az oktatás ideje alatt elveszített fizetés évente euró (havi 129 eurós nettó átlagfizetéssel számolva) - Egyéb diák kiadások évente 250 euró - A jelenérték számításnál használt kamatláb évi 4% Ez esetben: Romániában, amennyiben havi 41 euróval keres többet egy alkalmazott, azáltal, hogy felsőfokú képzésben részesült, az oktatási beruházás NPV-je már nagyobb mint 0. Ez a nettó átlagbérhez viszonyított 31%-kal nagyobb fizetést jelent. Következtetés: Az egyén számára érdemes még tandíjas (önfinaszírozással járó) felsőoktatású képzésben is részt venni!

Állami beruházás I. alapképzés – helyi önkormányzati finanszírozással Beruházás-elemzés: pénzáramlás vizsgálat, majd nettó jelenérték (NPV) számítás ………………….….…...… ………………….….…...… ……………… …… ……………… ……. 11 ……………………….. ……………………….. NPV = ∑ PV bevételek (egy átlagfizetés után az államháztartás különböző alrendszereibe befizetett járulékok + a nettó átlagbér ÁFÁ-ja – egészségügyi ellátás) – ∑ PV kiadások (óvodás és 1-12 osztályos képzés oktatási költségei + nyugdíj kiadások) ∑ PV kiadások (óvodás és 1-12 osztályos képzés oktatási költségei + nyugdíj kiadások)

Kiadások egy évre: -Az egy diákra jutó oktatási kiadások egy évre (3 év óvoda osztály) 291 euró, -A havi átlagos nyugdíj 50 euró, ez évente 600 euró -Az egy személyre jutó egészségügyi kiadások egy évre 13,6 euró Bevételek egy évre: -A romániai bruttó átlagbér havi 180 euró, ez után pedig az államháztartásba befizetett járulékok havi összege 106 euró, ez évente eurót jelent -A román nettó havi átlagbér 129 euró, az ÁFA pedig 19%, így a nettó átlagbérből havonta 24,5 eurót költünk ÁFÁ-ra, ez egy évben 294 euró Ismerve, hogy az alapszintű oktatás 3 év óvoda és 12 év iskola, az átlagos munkaidő 40 év, az átlagos nyugdíjidő 11,5 év, az átlagéletkor pedig 71,01 év. Ez esetben: Az államháztartás szempontjából vizsgálva, Romániában, az oktatási beruházások megtérülése (IRR- je) 13%-os, az NPV-je pedig euró. Következtetés: az államháztartás szempontjából egy jó megtérülésű beruházás az oktatás finanszírozása!

Állami beruházás II. felsőfokú oktatás – központi költségvetési finanszírozással Beruházás-elemzés: pénzáramlás vizsgálat, majd nettó jelenérték (NPV) számítás ……………………………………………… ……………………………………………… ………………………………………….. ………………………………………….. NPV = ∑ PV bevételek (felsőfokú képzés által szerzett pluszjövedelem utáni plusz adó és járulékbevételei az államháztartásnak) – ∑ PV kiadások (egy diákra jutó oktatási kiadások + az oktatás ideje alatt elveszített fizetések utáni adók és járulékok) ∑ PV kiadások (egy diákra jutó oktatási kiadások + az oktatás ideje alatt elveszített fizetések utáni adók és járulékok)

Feltéve, hogy: -A felsőoktatás finanszírozására fordított államháztartási kiadások összesen évi 236 millió eurót tesznek ki -Az állami felsőoktatásban résztvevő diákok száma Egy diákra jutó felsőoktatási kiadások egy évre jutó összege 495 euró -A jelenérték számításnál használt kamatláb évi 4% Ez esetben: Romániában, amennyiben havi 44,3 euróval keres többet egy alkalmazott, azáltal, hogy felsőfokú képzésben részesült, az államháztartásba befizetett többletadók már fedezik az államháztartás oktatásra költött kiadásait. Ez az összeg a bruttó átlagfizetés 24,6%-a. Következtetés: az államháztartás számára a felsőoktatás finanszírozása jó beruházásnak bizonyul!

Az egyén, a munkavállaló szempontjából: A beruházás NPV-je pozitív, tehát megéri beruházni a továbbképzésbe. A pozitív különbség az egyén szintjén az életminőség javulásban fog megjelenni! Az államháztartás szempontjából A beruházás NPV-je pozitív, tehát megéri az oktatásba beruházni. A pozitív különbség, mint pótlólagos adóbevétel, gazdasági fejlődésben, valamint az állam jóléti feladatainak ellátásában bekövetkező javulásban lesz megtalálható!

A jobban képzett munkaerő: nagyobb hozzáadott értéket jelent a munka folyamatában. Nagyobb hozzáadott értéket hordozó munka: nagyobb fizetést jelent. A nagyobb fizetés: - a munkavállaló, az egyén számára jobb életminőséget jelent - az államháztartás számára nagyobb adóbevételeket SZÉKELYFÖLDI DILEMMA: Megtörténik egy országos átlag fölötti humántőke-beruházás, azonban ezen beruházás megtérülése térben máshol történik meg! - KIVÁNDORLÁS - - KIVÁNDORLÁS - KÖVETKEZTETÉS: ÉRDEMES AZ OKTATÁSBA BERUHÁZNI MIND AZ EGYÉN, MIND AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS SZINTJÉN, MIVEL NAGY A MEGTÉRÜLÉSE EZEN BERUHÁZÁSNAK!

Az egy diákra jutó oktatási költségek az országos átlaghoz viszonyítva - mit kap egy diák -

Az egy lakósra jutó oktatási kiadások az országos átlaghoz viszonyítva - mennyit áldoz oktatásra egy lakós -

1 – Önkormányzati kiadások összesen, 2 – Közigazgatási kiadások, 3 – Tanügyi kiadások, 4 – Kulturális, vallási és ifjúsági kiadások, 5 – Szociális kiadások, 6 – Városfejlesztési kiadások, 7 – Közszállítási kiadások, 8 – Egyéb kiadások

Kivándorlási statisztika I. - személyekkel - Román Statisztikai Hivatal (CNS) 1977 – 1997 Romániából kivándorolt magyar nemzetiségű személy Magyar Statisztikai Hivatal (KSH) 1977 – 1997 Romániából bevándorolt személy Szociológus becslések szerint (Varga Á.) Romániából kivándorolt magyar nemzetiségű személy - amiből Magyarországra személy Korcsoport szerinti megoszlás - 70,9%-a a kivándoroltaknak 34 év alatti - 70,9%-a a kivándoroltaknak 34 év alatti - 18 év alattiak aránya elhanyagolható - 18 év alattiak aránya elhanyagolható Magyarországra kivándoroltak több mint 95%-a magyar nemzetiségű

Egy diákra jutó költségvetési kiadás egy évre 291 EUR Egy diák oktatási költségei 15 évre (3 év óvoda + 12 év iskola) EUR A Magyarországra kitelepült személy oktatási költsége (3 év óvoda + 12 év iskola) ,000 EUR ,000 EUR - ami 185,5 milliárd forint - ami 185,5 milliárd forint Kivándorlási statisztika II. - értékben a Székelyföldön -

A magyarországi bruttó átlagbér (KSH) 658 EUR A bruttó átlagbér után az államháztartás különböző alrendszereibe befizetett járulékok egy hónapra (vállalkozó + munkavállaló) 526 EUR Befizetett járulékok évi összege (egy munkavállaló után) EUR Egy személy által 30 munkaév alatt befizetett járulék összege EUR A kitelepült, 34 év alatti személy befizetett járulékai a 30 munkaévre ( x 70,9%) EUR - ami milliárd forint - ami milliárd forint Kivándorlási statisztika III. - értékben Magyarországon-

Erdélyi magyarság számára jelentkező negatívumok Demográfiai: - a lakosság számszerű fogyása - a lakosság számszerű fogyása - a lakosság „szürkeállománybeli” fogyása - a lakosság „szürkeállománybeli” fogyása (többnyire a jobb képességű személyek telepednek ki) (többnyire a jobb képességű személyek telepednek ki)Gazdasági: - az EUR oktatási beruházás elvesztése - az EUR oktatási beruházás elvesztése (a kivándorolt személyek révén) (a kivándorolt személyek révén) EUR államháztartási bevételtől való elesés EUR államháztartási bevételtől való elesés (romániai bruttó 180 eurós átlagbérre, 30 munkaévre számolva, azon (romániai bruttó 180 eurós átlagbérre, 30 munkaévre számolva, azon Magyarországra kivándorolt személy esetében, akik a Magyar államháztartás Magyarországra kivándorolt személy esetében, akik a Magyar államháztartás számára váltak befizetőkké) számára váltak befizetőkké) - A székely humánerőforrás beruházás máshol térül meg !!!

A magyarországi magyarság számára jelentkező negatívumok Demográfiai: - az erdélyi települések kiüresedése után nem lesz honnan - az erdélyi települések kiüresedése után nem lesz honnan pótolni a magyarországi lakósság lélekszámbeli apadását pótolni a magyarországi lakósság lélekszámbeli apadását (éléskamra effektus ) - ellentmond egy hosszú távú „magyarság” (éléskamra effektus ) - ellentmond egy hosszú távú „magyarság” nemzeti stratégiának nemzeti stratégiának Gazdasági: - egy Erdélyből kivándorolt személy Magyarországon 658 EUR-os magyar bruttó átlagbérért dolgozik a magyar munkaadónak, míg magyar bruttó átlagbérért dolgozik a magyar munkaadónak, míg ugyanezt a munkát Erdélyben 180 EUR-s román bruttó átlagbéren ugyanezt a munkát Erdélyben 180 EUR-s román bruttó átlagbéren végezné el! végezné el!

Következtetések: ÉRDEMES a humántőkébe beruházni úgy az egyén, mint államháztartás szintjén. DE AMENNYIBEN a humántőke elvándorol, az eszközölt beruházás térben máshol térül meg ! Ez a határon túli magyarság esetében egy óriási tőkeveszteséget jelent. TEHÁT elő kell segíteni a határon túli magyarság szülőföldön való érvényesülését!

KÉRDÉS: Mennyire szoros az összefüggés az egy lakosra jutó GDP és a GDP-ból az oktatásra fordított kiadások aránya közt? MEGOLDÁS: Korrelációs együttható - azt méri, hogy két jelenség közt milyen szoros az összefüggés, és ezen összefüggésnek az erősségét -1 és +1 közé szorítja. A fenti két jelenség közti korrelációs együttható 0,83, ami egy nagyon szoros összefüggést jelez a két jelenség között.

Köszönöm a figyelmet !