A villányi borvidék fejlődési szakaszai a rendszerváltás után

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Kóstoljon bele” a Vidék Ízébe!
Advertisements

Globalizáció Globalizáció:
Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Borok és borvidékek.
LEADER  LEADER (francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) = Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Összefogáson alapuló hagyományőrzés a Móri kistérségben
Egymásra utalva – A szőlő-, bortermelés és az idegenforgalom közös fejlesztésének aktuális lehetőségei Borászati Konferencia Monor október 4. Pannon.
HAJDÚSZOBOSZLÓ ⁄ Hajdúszoboszló Közép-Európában, Magyarország keleti részén található. Európa híres pusztája, a Hortobágy és a mozgalmas nagyváros, Debrecen.
A szabadidő fogalma.
Lakner Zoltán.
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon •Villány-Siklós borút Egyesület (1994) •Balatoni Borutak szövetsége (2003) •Magyar Borutak szövetsége (2003)
MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata o Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október Az Európai Borutak Közös Minősítési Rendszere.
A borturizmus komplex fejlesztése a Monori Pincefaluban
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
KÖZKÉZEN Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! Farkas Tamás tanácsadó.
A vidékfejlesztéstől az öko-turizmusig a Nyugat-dunántúli régióban Határmentiségtől az integrált határrégióig Sopron április 06.
A TURIZMUS GAZDASÁGTANA A NEMZETKÖZI AGROTURISZTIKAI FESZTIVÁL gazdasági hatása Előadó:Pintérné Kanyó Judit október 29.
MTA Regionális Kutatások Központja Élménygazdaság Műhelymunka, DDNP május 13. Pécs.
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
Zalai Borút Egyesület N ő a Tudás N ő a Piac Borászok piaci esélynövelése a határmentén.
Fenntartó nemzedék, fenntartható élet dr
TDM Szakmai Nap november 21.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Negyedik előadás Március 11
A falvak és a tanyák TK.:85-88.old. Atl.:20-21.old.
Településhálózatunk. A Falvak és tanyák
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
Településmarketing Értékaudit.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK december 2.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az új típusú szövetkezetek hatásai az agrárfejlődésre Vajdaságban Ricz András MRTT Vándorgyűlés Gödöllő
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Egészségturizmus fogalma
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Zalai Borút Egyesület. Borutak Magyarországon Villány-Siklós borút Egyesület (1994) Balatoni Borutak szövetsége (2003) Magyar Borutak szövetsége (2003)
A vidéki tér sikertényezői
E ZER P INCE S ZŐLÉSZETI ÉS B ORÁSZATI T ANÖSVÉNY E ZER P INCE S ZŐLÉSZETI ÉS B ORÁSZATI T ANÖSVÉNY Előadó: Kaltenecker Andrea okleveles tájépítészmérnök.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Nagyboldogasszony Ünnepe Vértesbogláron - Egy civil szervezet falusi rendezvényének szponzorálása -
Az agroturizmus és a vidékfejlesztés sokszínűsége Európában.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalamerenye, szeptember 10.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A kulturális turizmus trendjei és a
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Thomas Piketty Paris School of Economics
Az információ és kommunikáció szerepe a vidéki területek fejlesztésében Katonáné dr. Kovács Judit A Magyar Agrárközgazdaságtudományi.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Villány, május 7. Mester Zoltán
Az egészségvédelmi program megvalósításának értékelése A program ideje: – A Béres József TIT Kisvárdai Egyesületének Egészségvédelmi.
A Villányi borvidék régen és ma I.
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS. A nyíregyházi élelmiszer piac számokban Nyíregyháza lakosainak száma: Fő​ Napi élelmiszerre költött összeg: 1000 Ft/fő​
Gere Bor Hotel **** Villány ( ) Készítette: Héhl Leila.
Bortermőhelyek az eredetvédelemben. A borrégiók kialakítása. Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK március 30.
Balaton „Tengernyi élmény itthon”. A legjelentősebb belföldi fogadóterület I-IX. hó: (22,2,%) A teljes vendégforgalom alapján második I-IX.
Agrárgazdaságtan előadás április 7.
A szőlőtermesztés, borvidékek, boripar jellemzői és területiségük hazánkban Tolnai Gábor Földrajz BSc III. évf.
Turisztikai klaszter Háromszéken (Székelyföldön) Szabó Tibor, elnök Háromszéki Panziók Egyesülete Sepsiszentgyörgy, december 10.
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
Előadás másolata:

A villányi borvidék fejlődési szakaszai a rendszerváltás után Dr.Kovács Dezső MTA RKK DTI PÉCS

Az előadás fő pontjai A borról líraian Élménygazdaságról és élménytársadalomról A magyar borvidékekről A villányi borvidék (elsősorban Villány) fejlődésének néhány jellemzője, fejlődési szakaszai

A fő üzenet A minőségi vörös-és fehérbor előállítás, a hagyományokkal, gasztronómiával, helyi kultúrával és turizmussal összekapcsolva település és térségfejlesztő erővé válik. Új, vidéki élménygazdaság van születőben.

A bor néhány jellemzője A bor kisérleti v. élményjószág A bor bizalmi termék A bor imázsteremtő termék A bor élelmiszer, élvezeti cikk, gyógyszer, A bor ‘személyiség’, minden bornak története is van Alkonyi László: „Hasonlatos a szerelemhez, amely romlásba dönthet, kiéghet és kiégethet, vagy akár egy életen át termékennyé teheti az embert.”

A kulturált borfogyasztás újjáéledése a 90-es évektől „növekvő jövedelmek; a bor egészségre gyakorolt kedvező hatása (francia paradoxon) miatt a bor iránti érdeklődés fokozódása; a nagy bortermelő országokban a borfogyasztás csökkenésének mérséklése; a minőségi borok iránti igény élénkülése; a nők körében tapasztalható növekvő alkoholfogyasztás; valamint a házon kívüli étkezések terjedése ( a bor az ünnepi alkalmak italából mindennapi fogyasztási cikké válik).” Radóczné Kocsis Teréz – Györe Dániel

Borvidékek Magyarországon

Borvidékként határozza meg a bortörvény azokat a termőhelyeket, amely „…több település közigazgatási területére kiterjedően hasonló éghajlati, domborzati, talajtani adottságokkal, jellemző fajta-összetételű és -művelésű ültetvényekkel, sajátos szőlő –és bortermelési hagyományokkal rendelkezik, és amelyről sajátos jellegű borok származnak.

A 22 borvidék 1. Csongrádi, 2. Hajós-bajai, 3. Kunsági, 4. Ászár-Neszmélyi, 5. Badacsonyi 6. Balatonfüred-Csopaki, 7. Balatonfelvidéki, 8. Etyeki, 9. Móri, 10. Pannonhalmi, 11. Somlói, 12. Soproni, 13. Balatonboglári, 14. Mecsekaljai, 15. Szekszárdi, 16. Villányi, 17. Bükkaljai, 18. Egri, 19. Mátraaljai, 20. Tokajhegyaljai, 21. Balatonmelléke, 22. Tolnai.

Borrégiók Magyarországon

A Villány-Siklósi Borút meghatározása (Becker Leonóra definíciója). „A borút olyan összetett turisztikai termék, mely sajátos egyedi kínálatokkal rendelkezik, szervezett egységben működik, piacra jutását közösségi marketing segíti, szolgáltatásai minősítettek és garantáltan megfelelnek a nemzetközi turisztikai elvárásoknak is.”

A Villány-Siklósi Borút meghatározása (Becker Leonóra definíciója). A borút vidékfejlesztési szempontból, egy borvidéken belül, helyi jellegzetességű programmá szervezett, - a jellemző termelési, kulturális, építészeti értékekre és hagyományokra épülő, a vállalkozók, önkormányzatok, civil szervezet (borút egyesület) és a lakosság által - helyi összefogással kialakított, a résztvevők számára alternatív és kiegészítő jövedelmet hozó szolgáltatások összessége….

A Villány –Siklósi Borút

Elméletek G. Shulze: Experience society J. Pine and J. Gilmore: Experience economy Butler: Tourist area lifecycle theory Csíkszentmihályi:Flow

Élménygazdaság B Joseph Pine és James H. Gilmore: The Experience Economy. Élménygazdaság elkülönül a szolgáltatás gazdaságtól Új gazdasági kínálat és a gazdasági növekedés új lehetősége Élménygazdaságban a vendég, vásárló van reflektorfényben, ő a főszereplő, az ő aktív tevékenységével, bevonásával folyik a gyártás, szolgáltatás úgy, hogy az számára emlékezetes élményt teremtsen.

Értéknövekedés és élménygazdaság Source: B Josep Pine és James Gilmore: The Experience Economy Figure 1-1. p. 2. A kávé kínálati ára - 4 átalakulás $ 6,00 $ 5,00 $ 4,00 $ 3,00 $ 2,00 $ 1,00 Alapanyag termelés Árucikk előállítás Szolgáltatás Élménybiztosítás

Polgár Pincészet – nem bort, élményt ad el Borászat – Minőségi bor, díjak Panzió Gasztronómia, vendéglátás Borkurzus Vevői hálózat - Bortrezor

Polgár Pincészet – nem bort hanem élményt ad el Konferenciák Kultúra – Bor – Gasztronómia Családi ünnepek, események Hagyományos farm, őshonos állatok, lovaglás Tudományos kísérletek - Antioxidáns

Villányi borvidék – fejlődési szakaszok I. szakasz 70-es 80-as évek nagyüzemi időszak A termelők duális pozíciója/kistermelők árnyékban 80-as évek, termelők már palackoznak, értékesítenek, hagyományos kézműves módszerek II. szakasz - take-off, nekirugaszkodás 89-96 Erős hit a minőségi borban 5 úttörő – földvásárlás, új ültetvények, magas tőszám

Villányi borvidék – fejlődési szakaszok Első sikerek – arany, ezüst érmek nemzeti és nemzetközi versenyeken, csúcsbor, Tiffán Ede aranyérme a Sunday Times borversenyén 1991 „Az év borásza: Tiffán 1991 , Gere A 1994, Polgár 1996, Bock 1997, 1994 ICC Phare program – Villány- Siklósi Borút Minőség, turizmus fejlesztés, együttműködés, Kamatmentes kölcsön kb. 40 termelőnek

Villányi borvidék – fejlődési szakaszok III. szakasz 97 - 2002 Megszilárdulás és diverzifikáció, új hullám Új termelők indulása 2. Phare program –Új Borutak fejlesztése Dél-Dunántúlon Új panziók, 4 új panzió nyit 97-ben (összesen 5) Technológiai fejlesztés a feldolgozásban Borút minősítési rendszer működtetése A vörösbor divatja, borfesztiválok, borkóstolók, publikációk borról, pincékről Villány város lesz 2000-ben

Villányi borvidék – fejlődési szakaszok IV. szakasz 2002 után – pénzügyi befektetők megjelenése – Csányi, Wunderlicht, Sauska Ltd, Az ‘úttörők’ területe 40-55 ha-ra nő (elaprózott táblák) panziók, modernizált feldolgozás, wellness, kultúra, - termeltetés további 30-50 ha-on Eredetvédelmi szabályozás – minőség Fesztiválok, Villányi Borfesztivál, Ha péntek akkor Villány, Palkonya Európai Kulturális Falu Még jelentős számú kistermelő (0,5-3 ha között)

Kapacitások 2300 borkóstoló hely 1200 éttermi férőhely 650 ágy kapacitás, 2 szálloda, 10 panzió, 42 magánszállás 200 ágy) 10-szer több vállalkozás A borok 15-30%-a helyben fogy el (gazdától függően)

Villány Villány és környéke Villány és a Szársomlyó

Bor és irodalom

Vylyan Borászat borkóstoló asztal

A Pincészet Látogatóközpontja

Lovagterem

Erjesztő tér

Kishordós érlelés

DOHÁNYZÓr szoba

A Sauska pincészet

A Sauska pincészet

Palkonya , az európai kulturális falu mozgalom tagja

Palkonya pincefaluja

A SIKER ELEMEI Természeti feltételek, talaj, klíma Hagyományos borkészítés ismerete generációkon keresztül Nagyüzemi vezetői tapasztalat a csúcsborászoknál A minőségben nincs megalkuvás Sváb kultúra, együttműködés, hálózatok Külső támogatás – megyei politikusok, borászok, borkereskedők

A SIKER ELEMEI Folyamatos tanulás, utazás, tapasztalatcsere a világ bortermelő régióiban Hagyományok, kultúra, gasztronómia és turizmus összekapcsolása Együttműködés, a tudás megosztása Vállalkozó szellem Jövőre irányuló gondolkodás A jó példa követése

Hugh Johnson international wine writer „…In the past 20 years, though, a new generation of determined indigenous wine-growers have opened their minds to ideas from round the world. Villany today is as much New World as Old: a fusion of new methods and old experience that offers the best red wines of Central Europe. It is time to look in detail at a region with an exciting future.” Dedication to Villány Wine Atlas

És a jövő? Borháború? A Mondavi kontra Aniane magyar változatban? Folytatódó koncentráció? Újabb pénzügyi befektetők? Összefognak a kicsik? Mit hoz a generációváltás? Autópálya megérkezik 2010