A villányi borvidék fejlődési szakaszai a rendszerváltás után Dr.Kovács Dezső MTA RKK DTI PÉCS
Az előadás fő pontjai A borról líraian Élménygazdaságról és élménytársadalomról A magyar borvidékekről A villányi borvidék (elsősorban Villány) fejlődésének néhány jellemzője, fejlődési szakaszai
A fő üzenet A minőségi vörös-és fehérbor előállítás, a hagyományokkal, gasztronómiával, helyi kultúrával és turizmussal összekapcsolva település és térségfejlesztő erővé válik. Új, vidéki élménygazdaság van születőben.
A bor néhány jellemzője A bor kisérleti v. élményjószág A bor bizalmi termék A bor imázsteremtő termék A bor élelmiszer, élvezeti cikk, gyógyszer, A bor ‘személyiség’, minden bornak története is van Alkonyi László: „Hasonlatos a szerelemhez, amely romlásba dönthet, kiéghet és kiégethet, vagy akár egy életen át termékennyé teheti az embert.”
A kulturált borfogyasztás újjáéledése a 90-es évektől „növekvő jövedelmek; a bor egészségre gyakorolt kedvező hatása (francia paradoxon) miatt a bor iránti érdeklődés fokozódása; a nagy bortermelő országokban a borfogyasztás csökkenésének mérséklése; a minőségi borok iránti igény élénkülése; a nők körében tapasztalható növekvő alkoholfogyasztás; valamint a házon kívüli étkezések terjedése ( a bor az ünnepi alkalmak italából mindennapi fogyasztási cikké válik).” Radóczné Kocsis Teréz – Györe Dániel
Borvidékek Magyarországon
Borvidékként határozza meg a bortörvény azokat a termőhelyeket, amely „…több település közigazgatási területére kiterjedően hasonló éghajlati, domborzati, talajtani adottságokkal, jellemző fajta-összetételű és -művelésű ültetvényekkel, sajátos szőlő –és bortermelési hagyományokkal rendelkezik, és amelyről sajátos jellegű borok származnak.
A 22 borvidék 1. Csongrádi, 2. Hajós-bajai, 3. Kunsági, 4. Ászár-Neszmélyi, 5. Badacsonyi 6. Balatonfüred-Csopaki, 7. Balatonfelvidéki, 8. Etyeki, 9. Móri, 10. Pannonhalmi, 11. Somlói, 12. Soproni, 13. Balatonboglári, 14. Mecsekaljai, 15. Szekszárdi, 16. Villányi, 17. Bükkaljai, 18. Egri, 19. Mátraaljai, 20. Tokajhegyaljai, 21. Balatonmelléke, 22. Tolnai.
Borrégiók Magyarországon
A Villány-Siklósi Borút meghatározása (Becker Leonóra definíciója). „A borút olyan összetett turisztikai termék, mely sajátos egyedi kínálatokkal rendelkezik, szervezett egységben működik, piacra jutását közösségi marketing segíti, szolgáltatásai minősítettek és garantáltan megfelelnek a nemzetközi turisztikai elvárásoknak is.”
A Villány-Siklósi Borút meghatározása (Becker Leonóra definíciója). A borút vidékfejlesztési szempontból, egy borvidéken belül, helyi jellegzetességű programmá szervezett, - a jellemző termelési, kulturális, építészeti értékekre és hagyományokra épülő, a vállalkozók, önkormányzatok, civil szervezet (borút egyesület) és a lakosság által - helyi összefogással kialakított, a résztvevők számára alternatív és kiegészítő jövedelmet hozó szolgáltatások összessége….
A Villány –Siklósi Borút
Elméletek G. Shulze: Experience society J. Pine and J. Gilmore: Experience economy Butler: Tourist area lifecycle theory Csíkszentmihályi:Flow
Élménygazdaság B Joseph Pine és James H. Gilmore: The Experience Economy. Élménygazdaság elkülönül a szolgáltatás gazdaságtól Új gazdasági kínálat és a gazdasági növekedés új lehetősége Élménygazdaságban a vendég, vásárló van reflektorfényben, ő a főszereplő, az ő aktív tevékenységével, bevonásával folyik a gyártás, szolgáltatás úgy, hogy az számára emlékezetes élményt teremtsen.
Értéknövekedés és élménygazdaság Source: B Josep Pine és James Gilmore: The Experience Economy Figure 1-1. p. 2. A kávé kínálati ára - 4 átalakulás $ 6,00 $ 5,00 $ 4,00 $ 3,00 $ 2,00 $ 1,00 Alapanyag termelés Árucikk előállítás Szolgáltatás Élménybiztosítás
Polgár Pincészet – nem bort, élményt ad el Borászat – Minőségi bor, díjak Panzió Gasztronómia, vendéglátás Borkurzus Vevői hálózat - Bortrezor
Polgár Pincészet – nem bort hanem élményt ad el Konferenciák Kultúra – Bor – Gasztronómia Családi ünnepek, események Hagyományos farm, őshonos állatok, lovaglás Tudományos kísérletek - Antioxidáns
Villányi borvidék – fejlődési szakaszok I. szakasz 70-es 80-as évek nagyüzemi időszak A termelők duális pozíciója/kistermelők árnyékban 80-as évek, termelők már palackoznak, értékesítenek, hagyományos kézműves módszerek II. szakasz - take-off, nekirugaszkodás 89-96 Erős hit a minőségi borban 5 úttörő – földvásárlás, új ültetvények, magas tőszám
Villányi borvidék – fejlődési szakaszok Első sikerek – arany, ezüst érmek nemzeti és nemzetközi versenyeken, csúcsbor, Tiffán Ede aranyérme a Sunday Times borversenyén 1991 „Az év borásza: Tiffán 1991 , Gere A 1994, Polgár 1996, Bock 1997, 1994 ICC Phare program – Villány- Siklósi Borút Minőség, turizmus fejlesztés, együttműködés, Kamatmentes kölcsön kb. 40 termelőnek
Villányi borvidék – fejlődési szakaszok III. szakasz 97 - 2002 Megszilárdulás és diverzifikáció, új hullám Új termelők indulása 2. Phare program –Új Borutak fejlesztése Dél-Dunántúlon Új panziók, 4 új panzió nyit 97-ben (összesen 5) Technológiai fejlesztés a feldolgozásban Borút minősítési rendszer működtetése A vörösbor divatja, borfesztiválok, borkóstolók, publikációk borról, pincékről Villány város lesz 2000-ben
Villányi borvidék – fejlődési szakaszok IV. szakasz 2002 után – pénzügyi befektetők megjelenése – Csányi, Wunderlicht, Sauska Ltd, Az ‘úttörők’ területe 40-55 ha-ra nő (elaprózott táblák) panziók, modernizált feldolgozás, wellness, kultúra, - termeltetés további 30-50 ha-on Eredetvédelmi szabályozás – minőség Fesztiválok, Villányi Borfesztivál, Ha péntek akkor Villány, Palkonya Európai Kulturális Falu Még jelentős számú kistermelő (0,5-3 ha között)
Kapacitások 2300 borkóstoló hely 1200 éttermi férőhely 650 ágy kapacitás, 2 szálloda, 10 panzió, 42 magánszállás 200 ágy) 10-szer több vállalkozás A borok 15-30%-a helyben fogy el (gazdától függően)
Villány Villány és környéke Villány és a Szársomlyó
Bor és irodalom
Vylyan Borászat borkóstoló asztal
A Pincészet Látogatóközpontja
Lovagterem
Erjesztő tér
Kishordós érlelés
DOHÁNYZÓr szoba
…
A Sauska pincészet
A Sauska pincészet
Palkonya , az európai kulturális falu mozgalom tagja
Palkonya pincefaluja
A SIKER ELEMEI Természeti feltételek, talaj, klíma Hagyományos borkészítés ismerete generációkon keresztül Nagyüzemi vezetői tapasztalat a csúcsborászoknál A minőségben nincs megalkuvás Sváb kultúra, együttműködés, hálózatok Külső támogatás – megyei politikusok, borászok, borkereskedők
A SIKER ELEMEI Folyamatos tanulás, utazás, tapasztalatcsere a világ bortermelő régióiban Hagyományok, kultúra, gasztronómia és turizmus összekapcsolása Együttműködés, a tudás megosztása Vállalkozó szellem Jövőre irányuló gondolkodás A jó példa követése
Hugh Johnson international wine writer „…In the past 20 years, though, a new generation of determined indigenous wine-growers have opened their minds to ideas from round the world. Villany today is as much New World as Old: a fusion of new methods and old experience that offers the best red wines of Central Europe. It is time to look in detail at a region with an exciting future.” Dedication to Villány Wine Atlas
És a jövő? Borháború? A Mondavi kontra Aniane magyar változatban? Folytatódó koncentráció? Újabb pénzügyi befektetők? Összefognak a kicsik? Mit hoz a generációváltás? Autópálya megérkezik 2010