Reindusztrializáció Közép-Európában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Advertisements

Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzintézetek társadalmi felelősségvállalása és a Green Banking koncepció KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzügyi szolgáltató hálózatok a Dráván innen és túl Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. vándorgyűlése Kaposvár,
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Ismétlés, rendszerezés
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
HAS Research Centre for Economic and Regional Studies Dráva régió egységes fejlesztési keretterve DUPLO IPA HU-HR 1101/2.1.4/0014 Suvák Andrea projektvezető,
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
HAS Centre for Regional Studies A gazdaság szerepe a nagyvárosi térségek fejlesztésében: Globális kihívások és alkalmazkodási lehetőségek Lux Gábor Ph.D.,
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Európai térszerkezet változásai 2. rész
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
MTA Regionális Kutatások Központja APARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja AZ MTA REGIONÁLIS KUTATÁSOK KÖZPONTJÁNAK JÖVŐKÉPE 2010−2015 HORVÁTH GYULA _______________________________________ MTA.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
HAS Centre for Regional Studies AZ MTA REGIONÁLIS KUTATÁSOK KÖZPONTJÁNAK JÖVŐKÉPE 2010−2015 HORVÁTH GYULA ______________________________________________.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓK EURÓPÁJA Az MTA Regionális Kutatások Központjának sorozata Sorozatszerkesztő HORVÁTH GYULA.
MTA Regionális Kutatások Központja A Nyugat-Balkán kutatásának eredményei Hajdú Zoltán MTA RKK, Pécs
MTA Regionális Kutatások Központja A vidék polgárosodása Erdei Ferenc műveiben Kovács Teréz DSc. tudományos tanácsadó, egyetemi tanár MTA Regionális Kutatások.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A régió gazdaságában rejlő potenciál – a MKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben dr. Temesvári Balázs ügyvezető igazgató, KDRFÜ Nonprofit Kft. Székesfehérvár,
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Innovatív gazdaságfejlesztési központ Hargita megyében – Hargita Business Center – Vállalkozói inkubátorház.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Európa városhálózata. A., A városok számokban I. A városodottság mértéke – Európa: 71,9% 1. magasabb értékek – Észak- és Északnyugat-Európa (Belgium –
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
történelmi integrációi
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Lux Gábor tudományos segédmunkatárs MTA Regionális Kutatások Központja
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális központok fejlesztése: valami talán elindul? (Hrubi László, MTA RKK)
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális gazdaságtan 7.
MTA Regionális Kutatások Központja A PARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
1 P iaci háttér - Új készségek és munkahelyek  Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) szektor az egyik legígéretesebb és gazdaságilag.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara stratégiai jelentőségű programja a közötti időszakra Miskolc, november 29. Bihall.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
A magyarországi K+F politika
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Az urbanizáció (urbs, urbis)
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

Reindusztrializáció Közép-Európában Lux Gábor tudományos segédmunkatárs lux@rkk.hu MTA Regionális Kutatások Központja Dunántúli Tudományos Intézet

Az ipari foglalkoztatás alakulása Közép-Európában, 1990-2004 Forrás: nemzeti statisztikai évkönyvek alapján a Szerző szerkesztése

Egy főre eső GDP Közép-Európa 25 legfejlettebb régiójában (2004, EU-27 %-ban) Forrás: nemzeti statisztikai évkönyvek alapján a Szerző szerkesztése

Ipari átalakulás a rendszerváltás után A dezindusztrializáció (tercierizáció) egyszerre: Természetes gazdasági korrekció A centrumokban modernizációs folyamat A perifériákon iparvesztés, a gazdasági gyengeség jele Aktív szerkezetváltás helyett döntően piacvezérelt, passzív átalakulás Meghatározó erők: transznacionális vállalatok telephelyválasztási stratégiái, örökölt struktúrák továbbélése Duális iparszerkezet: szektorális térbeli

Ipar három régiótípusban Központi régiók: korábban jelentős ipari központok; ma modern szolgáltatásgazdaság. Ipari irányító, szolgáltató, K+F funkciók, felsőoktatás , innovatív ipari tevékenységek Átmeneti régiók: az ipari beruházások fő színterei, ipari-szolgáltató tevékenységek elegye, új és régi iparágak. Erős intézményi háló, munkaerőkínálat, támogató funkciók (oktatás, üzleti szolgáltatások)  továbbfejlesztés, beágyazottság fokozása, klaszterképződés Tradicionális és új perifériák: gyenge vagy összeomlott ipar, jelentős tudásvesztés, szociális problémák; alacsony szintű stabilizáció  reindusztrializáció, szociális regeneráció

Térszerkezet, régi és új ipari magterület Forrás: nemzeti statisztikai évkönyvek alapján a Szerző szerkesztése

Továbbélő struktúrák: az autóipar térbeli elhelyezkedése Forrás: Worrall – Donnelly – Morris 2003 adatai alapján a Szerző szerkesztése

A reindusztrializáció egy sikeres példája: Felső-Szilézia XIX. századi ipari növekedés (szén, acél) Erős urbanizáció (Katowice policentrikus konurbáció: 2,8 M lakos) 1990 után mély szerkezeti válság

A reindusztrializáció egy sikeres példája: Felső-Szilézia II. Az átalakulás elemei: I. Intézményfejlődés: új elit, helyi-regionális gazdaságfejlesztő intézmények, érdekképviselet II. Szerkezetváltás: régi iparágak megújulása (adaptív szerkezetváltás) és új húzóágazatok letelepítése (reindusztrializáció); versenyképes munkaerőkínálat III. Metropolitanizmus: nagyvárosi funkciók fejlesztése (üzleti szolgáltatások, felsőoktatás és szakképzés), egységes városirányítási rendszer (USMU), közlekedés, városregeneráció

Közép-Európa: reindusztrializáció vagy dezindusztrializáció? Sikeres ipari fejlődési pálya: fenntartható és továbbfejleszthető? Mennyire érzékeny az ipar a globális válságra? Továbbélő struktúrák: erősödő beágyazottság, magasabb hozzáadott érték kedvező tényezőkínálat intézményi háttér alkalmazkodási képesség („újra kitalálni magunkat”) A válságot nem lehet elkerülni, de túl lehet élni és megerősödve is ki lehet belőle keveredni Közép-Európában az ipar hosszú távon is a regionális versenyképesség kulcstényezője marad

Köszönöm a figyelmet!