Zene és Liturgia?!.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A zsidófolklór és zsidókultúra esete…a felsőoktatásban
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
A szeretet himnusz értelmezése
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
M UNKAVÉGZÉS A XXI. SZÁZADBAN. A 21. században lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat nem a munkahelyen, hanem otthon végezzük el. Ezt röviden távmunkának.
A gregorián ének.
LámpásLámpás Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport.
Egy ötlet megvalósítása
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Egyház Az egyház mi vagyunk?! Országos Intézményvezetői Konferencia Révfülöp, november Előadó: Wagner Szilárd rendszeres teológus, iskolalelkész.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
A reneszánsz zene és tánc
Néha szembe kell nézni a valósággal, és azután és azután elutasítani azt!
Kultúra – nemzet – emlékezet
A reneszánsz.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
Isten misztériumának előzetes kérdése
Szentlélek jöjj, a világ vár!. Egység Lelke Béke Lelke.
Pozitív gondolatok "Megígérem magamnak... Automatikus.
Nemzetjellemzés 1.mint tudományos társadalomkép :Rónay Jácint 2.Mint alkalmazott pszichológai: Hugo Münsterberg 3.Mint szociálpszichológiai feladat: Kurt.
Az emberi tanulás.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
A romantika.
M Ű V É S Z E T.
Albert Schweizer A nagy titok
Az avantgárd művészeti irányzatok
Éntudat – identitástudat - énkép
A nyelv, mint jelrendszer
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR
Szent Teréz a « kis utak és kis dolgok » szentje, aki az életben a jól és nagy szeretettel végzett kis dolgokban hitt. Ő egyben a virágtermesztők és virágárusok.
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
A zene Ókori Róma Bizánc.
Egyéni és közösségi panaszénekek az Ószövetségben és a mezopotámiai szövegekben.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Zenetörténeti korok.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Két világ határán Az egyház és vallásosság szerepének változása egy kisközösség példáján keresztül Attila Thorday.
Csitáry-Hock Tamás*************Szeretettel Aliz
Megszentelt Élet Éve Francesco a meglepetések embere: akit Jánosnak kereszteltek – de Ferencnek hívtak a nagyravágyó ifjú - aki soha nem.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
Kialakulása, nyugati és keleti
Készítették: Juhász Nelli Zsigmond Laura
Számítógépes bűnözés.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A KÖZÉPKORI EGYHÁZ A SZERZETESRENDEK.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Barokk.
Az Írások könyvcsoportja
A teljes ember bevonása a liturgikus cselekményekbe
A nyelv mint jelrendszer
A reformáció.
Zene, mint szolgáltatás
A középkor kultúrája.
REFORMÁCIÓ.
Diplomás Pályakövetési Rendszer
A középkor zenéje ( ). ~ A közékor a Római Birodalom bukásától (476) egészen a XV. század végéig, Amerika felfedezéséig, 1492-ig tart. ~ A vallás.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Barokk.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
V. A Szentháromság Isten
Előadás másolata:

Zene és Liturgia?!

zene vs. egyházzene Musica sacra Jellemzők „története” virágkora 1600-1800 Képviselők Kitekintő következtetés

A zene a hangok  és a csend érzelmeket kiváltó elrendezése, létezésének lényege az idő. A pontos meghatározás nem könnyű, de abban általában egyetértés mutatkozik, hogy a zene a hangok tudatosan elrendezett folyamata. A zene egy művészi kifejezési forma, a hangok és „nem-hangok” (csendek) időbeli váltakozásának többnyire tudatosan előállított sorrendje, mely nem utasít konkrét cselekvésre, viszont érzelmeket, indulatokat kelt és gondolatokat ébreszt.

Musica ecclesiastica/ egyházzene A világi zene ellentéteként használatos fogalom Három egymással érintkező területet jelöl a kifejezés: Musica religiosa= vallásos zene Egyházias zene = az egyházi kivánalmaknak megfelelő Liturgikus zene = legszorosabb értelemben vett egyházi zene, a liturgia szerkezetéből kifejlődött, azzal összhangban álló, elsősorban vokális zene, a liturgia lényges, integráns részének tekinthető, melynek Isten dicsőségét és a hívek épülését kell szolgálnia.

Jellemzői Szent Egyetemes Művészileg értékes

szent, egyetemes, művészileg értékes a lit. tartalmával és formájával összhangban álló, a világias hangvételt elkerülő objektív jellegű, Isten igéjének és a lit. "üzenetének" hordozására alkalmas, s nem egyén v. csoport vallási élményének kifejezésében kimerülő akár egyszerűbb, akár komplikáltabb művészi formákat használ. Ezt az eszményt legtökéletesebben a gregorián ének hordozza, melyet épp ezért a római egyh. más zenék létjogosultságát nem tagadva egészen sajátjának tekint, lit-jában első helyre tesz, s minden más szt zene számára mintának állít. Ugyanilyen helyet foglalnak el a K-i egyh-akban saját hagyományos liturgikus zenéik (bizánci, pravoszláv, örmény stb. lit. ének

Története Az egyh. zenéje eredetileg elénekelt liturgia. Isten Igéjét kellett megfelelően megszólaltatnia, úgy, hogy annak minden szava, nyelvtani szerkezete, tagolása akusztikusan megvalósuljon, mégpedig a lit. helyzeteknek megfelelően más-más zenei műfaj törv-ei szerint. Az ősker. lit. ének nem betét volt a szert-ban, hanem mintegy magából a lit-ból nőtt ki, attól el nem szakadt. 

Az elvek azonossága és a stílus hasonlósága ellenére a lat  Az elvek azonossága és a stílus hasonlósága ellenére a lat. egyh-on belül minden nagy egyh. központ saját maga alakította ki repertoárját, így beszélünk pl. órómai, beneventói, milánói (ambrozián), hispániai (mozarab), gallikán stb. lit. énekről.  Többszólamúság: 13/14 sz. + gazdagabb közösségek orgonát építettek

1. Monteverdi tündöklése: Ave Maris Stella… (A kereszténység zenéje 86. oldal) Heinrich Schütz: Die Himmel erzählen die Ehre Gottes Johann Sebastian Bach: Jesu meine Freude

A gregoriantol a gospelig: ószövetség A gregoriantol a gospelig: ószövetség.korai kereszténység, szerzetesrendi hagyományok, egyházi szertartások zenéje, gregorián vs. Polifónia, reformáció zenéje, taise….