Bevezetés a VoIP technológiába Elmélet 1.
PSTN PSTN (Nyilvános kapcsolt telefonhálózat) a hagyományos telefonrendszer Vonalkapcsolt hálózat valós idejű hangátvitelre optimalizálva Magas rendelkezésre állás Garantált szolgáltatásminőség
PSTN
PBX PBX (Private Branch Exchange) telefon alközpont rendszer Az alközponttal forgalomkoncentrálás történik Összeköti az egy vállalaton belüli telefonokat, és egyben összeköttetést biztosít a nyilvános központi telefonrendszerhez is
VoIP fogalma VoIP = Voice over IP Hangátvitel digitális hálózaton keresztül, az IP (Internet Protocol) segítségével Technológiák csoportja Leegyszerűsítve egy szállítási protokoll
IP Telefónia Az IP-telefónia felelős a hívások vezérléséért és jelzéséért Megvalósítás: szabványos protokollcsaládok segítségével, ami végponttól végpontig terjedő hang, adat és videó kommunikációt biztosít Tehát a VoIP IP Telefónia!
VoIP előnyök Egy hálózat kettő helyett Költségcsökkentő Hatékonyságnövelő Integrált hang, adat, videó
VoIP „hátrányok” Rendelkezésre állás Szolgáltatásminőség Segélyhívások
VoIP feladatok Hívásvezérlés Jelzés Kódolás Kapcsolat felépítés, bontás Jelzés SS7, H.323, SIP, MGCP, H.248 Kódolás G.711, G.729
VoIP feladatok Szállítási feladatok Adatbázis szolgáltatások RTP, RTCP Számlázás, hívó azonosítás
VoIP megvalósítások Szakképzési Portál
Voice Gateway Olyan berendezés, mely a PSTN hálózatot összekapcsolja az IP hálózattal Beérkező PSTN vonalak VoIP-é alakítása Hagyományos PBX IP hálózathoz kapcsolása Szakképzési Portál
Gatekeeper A gatekeeper egy opcionális elem a H.323 rendszerben Feladatai: Hívásengedélyezés Címfeloldás Végpontok közötti közvetlen hívások engedélyezése Hívások továbbítása, irányítása Szakképzési Portál