Dr. Bende-Szabó Gábor CSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Etikai Kódex.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Állami (minisztériumi) feladatok beszállítói területen
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A hazai mérnöki tudás piacképes termékké formálásának eszközei Kovács Lajos ügyvezető igazgató INFOPLAN Mérnökiroda Kft.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A nemzetközi üzleti élet etikája
1 „100 Kistigris” Sajtótájékoztató május 15. Magyarország legdinamikusabban fejlődő kis- és középvállalkozásai.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A vállalkozások környezete
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A vállalkozás aktuális kérdései II. félév
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
Vállalkozások. A vállalat: olyan szervezeti egység, amely a piac más szerepl ő it ő l elkülönülten gazdálkodik, ezekhez piaci kapcsolatok f ű zik, megteremti.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS FŐBB KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI
1 Pályázati lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kecskemét, június 21. Dr. Kónya József.
A marketingkörnyezet elemzése
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Szakdolgozat védés A társadalmi felelősség megjelenése a vállalati döntésekben és gyakorlatban Készítette: Harmati Andrea.
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
A magyar tőkeexport bemutatása
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
9. Partnerség, érdekérvényesítés, kormányzati-közösségi kapcsolatok.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
„A vállalati társadalmi felelősségvállalásban rejlő lehetőségek kis- és középvállalkozások számára” Konferencia november 10. Hotel Mercure Buda.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázati lehetőségei ( ) vállalkozások számára Keller Péter osztályvezető GKM Vállalkozásfinanszírozási Főosztály.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Európai Uniós ismeretek
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Előadás másolata:

A nemzetközi vállalatok és a nemzeti közigazgatás kapcsolatrendszere ALAPVETÉS Dr. Bende-Szabó Gábor CSc. Széchenyi István Egyetem Deák Ferenc Állam- és Jogtudomány Kara Győr, 2013

bszg.net Oktatás/Vállalatok bszguniv@upcmail.hu

Alapvetés Vállalkozások tipológiája Nemzetközi vállalatok Magyarországon Nemzetközi menedzsment-modellek Politikai, gazdasági, jogi és közigazgatási környezet Kapcsolati háló

Vállalkozások tipológiája

Vállalkozások tipológiája gazdasági jellemzők (foglalkoztatottak száma, forgalom + mérleg-főösszeg) alapján: MIKRO- KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK (KKV, SME) NAGYVÁLLALKOZÁSOK tulajdonosi szerkezete, a források eredete, a működés földrajzi elhelyezkedése és az értékesítés irányai alapján: NEMZETI VÁLLALATOK NEMZETKÖZI VÁLLALATOK

Mikrovállalkozások A KKV kategórián belül mikrovállalkozásnak minősül az a vállalkozás, amelynek összes foglalkoztatotti létszáma 10 főnél kevesebb, és éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 2 millió eurónak megfelelő forintösszeg. Nem minősül KKV-nak az a vállalkozás, amelyben az állam vagy az önkormányzat közvetlen vagy közvetett tulajdoni részesedése - tőke vagy szavazati joga alapján - külön-külön vagy együttesen meghaladja a 25%-ot.

Kisvállalkozások A KKV kategórián belül kisvállalkozásnak minősül az a vállalkozás, amelynek összes foglalkoztatotti létszáma 50 főnél kevesebb, és éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 10 millió eurónak megfelelő forintösszeg. Nem minősül KKV-nak az a vállalkozás, amelyben az állam vagy az önkormányzat közvetlen vagy közvetett tulajdoni részesedése - tőke vagy szavazati joga alapján - külön-külön vagy együttesen meghaladja a 25%-ot. Lásd a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény (Kkv.)

Középvállalkozások KKV-nak minősül az a vállalkozás, amelynek összes foglalkoztatotti létszáma 250 főnél kevesebb, és éves nettó árbevétele legfeljebb 50 millió eurónak megfelelő forintösszeg, vagy mérlegfőösszege legfeljebb 43 millió eurónak megfelelő forintösszeg. Nem minősül KKV-nak az a vállalkozás, amelyben az állam vagy az önkormányzat közvetlen vagy közvetett tulajdoni részesedése - tőke vagy szavazati joga alapján - külön-külön vagy együttesen meghaladja a 25%-ot.

Nagyvállalkozások Nincs külön jogszabályi definíció Nagyvállalkozásnak minősülnek azok a vállalkozások, amelyek nem sorolhatók a KKV körbe

A magyar üzleti szektor Forrás: http://www.transparency.hu/

Nemzeti vs. nemzetközi BESOROLÁSI TÉNYEZŐK Tulajdonosi szerkezet (cégregiszter, részvénykönyv) Források eredete (munkaerő, dologi javak, know-how, energia) Tevékenységi helyszínek Értékesítési helyszínek

Vállalat-típusok NEMZETI VÁLLALAT (domestic company) tulajdonosi szerkezete jellemzően nemzeti forrásai alapvetően az adott nemzeti piacról származnak termelő/szolgáltató tevékenységét az adott állam területén folytatja értékesítései alapvetően az adott nemzeti piachoz köthetők

(international company) Vállalat-típusok NEMZETKÖZI VÁLLALAT (international company) tulajdonosi szerkezete jellemzően nemzeti forrásaiban jelentős lehet a külső reláció termelő/szolgáltató tevékenységét az adott állam területén folytatja értékesítéseiben domináns a külhoni piacok szerepe

TRANSZNACIONÁLIS VÁLLALAT (transnational company) Vállalat-típusok TRANSZNACIONÁLIS VÁLLALAT (transnational company) tulajdonosi szerkezete nemzeti termelő/szolgáltató tevékenységét több állam területén folytatja forrásaiban és/vagy értékesítéseiben domináns a nemzetközi piacok szerepe

MULTINACIONÁLIS VÁLLALAT (multinational company) Vállalat-típusok MULTINACIONÁLIS VÁLLALAT (multinational company) tulajdonosi szerkezete nemzetközi termelő/szolgáltató tevékenységét több állam területén folytatja forrásaiban és/vagy értékesítéseiben domináns a nemzetközi piacok szerepe

Vállalat-típusok GLOBÁLIS VÁLLALAT (global company) tulajdonosi szerkezete nemzetközi termelő/szolgáltató tevékenységét globálisan folytatja forrásait és értékesítéseit a globalitás uralja

Nemzetközi vállalatok Magyarországon – regionális helyzetkép Forrás: KSH: A külföldi érdekeltségű vállalkozások tevékenysége a régiókban. Internetes kiadvány, http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/regiok/orsz/gyorkulfoldierdek.pdf

NUTS 2

REPUTATION RATING Értékelési szempontok: Management Vállalati polgárság Hitelesség Elismertség Érzelmi közelség Forrás: http://www.vg.hu/vallalatok/a-leghiresebb-magyarorszagi-vallalatok-lista-284174 Az első hazai Reputation Rating kutatás alapját az a felismerés adja, hogy a vállalatok mára a fogyasztók mindennapjainak részesei lettek, közéleti szereplőkké, véleményformálókká váltak. Így hírnevük komplex tulajdonságnak tekinthető, hiszen élmények és tapasztalatok összességéből áll. A reputáció vizsgálata nem ismeretlen kutatási terület, a tekintélyes Reputation Institute fundamentumként emeli ki az új vállalatvezetési kultúrában - felismerve ezzel, hogy a reputáció ugyanolyan stratégiai sikertényezővé, vállalatiérték-növelő faktorrá vált, mint a márkaérték vagy az érintetti szemléletmód.  A felmérés során öt olyan dimenzió mentén vették górcső alá a cégek megítélését, amelyek a reputáció minden aspektusát és problémáját lefedik: a vezetés, a vállalati polgárság, a hitelesség, az elismertség és az érzelmi közelség.

Reputation Rating – néhány tanulság A lista első három helyén multinacionális vállalatok (Audi Hungária Kft, GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Zrt, VODAFONE Magyarország Mobil Távközlési Zrt.) végeztek. A legjobb reputációjú magyar vállalat aRichter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt. lett az ötödik helyen. A legkedvezőbb megítélésű iparágnak hazánkban a távközlés bizonyult. A legkevésbé jó reputációval a közlekedési vállalatok bírnak.

Nemzetközi menedzsment-modellek

Nemzetközi menedzsment-orientációk Anyaországi (etnocentrikus) orientáció: ez a közelítés azt jelenti, hogy az anyaországbeli menedzsereknek nagyobb megbízhatóságot, szavahihetőséget tulajdonítanak, mint bármelyik külföldinek, dolgozzon az a központban vagy bármelyik leányvállalatnál. Természetesen ennyire élesen egyetlen cég sem fogalmaz. Az etnocentrikus vezető szerint a bonyolult termékek gyártását kizárólag az anyaországba kell telepíteni, míg az egyszerűbb összeszerelést rá lehet bízni a külföldi részlegekre.

Nemzetközi menedzsment-orientációk Helyi fogadóországi (policentrikus) orientáció: azon cégek sorolhatók ide, ahol a központ menedzserei belátják, hogy a fogadó országok üzleti kultúráját a helyiek értik a legjobban. Arra törekednek, hogy a leányvállalatok lokális jellegét minél jobban kidomborítsák. A jó pénzügyi kontrolling rendszerre hárul az a szerep, hogy a céget egyben tartsa. A policentrikus orientáció még nem a legmagasabb szintje a multinacionális közelítésnek. A helyi cég kulcspozícióit az adott országból származó szakemberek töltik be. A központba azonban nagyon ritkán kerül be menedzser a helyi leányvállalatoktól.

Nemzetközi menedzsment-orientációk Regionális (regiocentrikus) orientáció: a jelentős regionális kötődéssel bíró cégek sorolhatók ebbe a kategóriába. Hasonlóan a globális orientációhoz, a vállalat egészének irányításába szélesebb menedzserréteget vonnak be. A regionális tevékenység irányításába a helyi menedzsereknek nagyobb a beleszólásuk, viszont csak elvétve kerül be közülük valaki a cég központjába.

Nemzetközi menedzsment-orientációk Globális (geocentrikus) orientáció: ezen orientáció keretében a vállalat helyi és világviszonylatban egyaránt a legjobb szeretne lenni. Ez a módszer feltételezi, hogy nem a nemzetségi hovatartozás dönt a kulcspozíciók elosztásánál. A globális cégeknél a helyi menedzsereket is bekapcsolják a cég általános ösztönzési és teljesítményértékelési rendszerébe. Ez utóbbiként említett magatartási mód követését számos tényező akadályozza napjainkban. Így többek között megemlíthetjük: a nemzeti nacionalizmusok újraéledését, a globálisstruktúra működtetésének növekvő költségét, a sajátos kommunikációs nehézségeket és nem utolsósorban a szükséges menedzser emberanyag biztosításának a nehézségeit.

Nemzetközi menedzsment-modell

Politikai, gazdasági, jogi és közigazgatási környezet

Politikai, gazdasági, jogi és közigazgatási környezet A környezeti befolyásoló tényezők között fontosak lehetnek a kormányzati elvárások, a jogszabályok és végül, de nem utolsó sorban az, hogy milyen a politikai környezet. A nemzetközi cégek menedzselésének sikere nagyban függ attól, hogy a vállalatok milyen jól tudnak alkalmazkodni a jogi és a politikai környezet előírásaihoz, elvárásaihoz.

Politikai, gazdasági, jogi és közigazgatási környezet PROTEKCIONIZMUS vs. LIBERALIZMUS Sokan vélik úgy, hogy a kormányok egyik kiemelt feladata, hogy megfelelő módon védjék a hazai üzleti élet érdekeit, és korlátozzák országukban a külföldi cégek jelenlétét. Ezért gyakori az a jelenség a nemzetközi üzleti életben, hogy a helyi politikai erők nyomására a kormányok protekcionista intézkedéseket vezetnek be, amellyel védelmet kívánnak nyújtani saját országuk iparának. Ezzel együtt viszont jelentősen csökkentik védett iparuk versenyképességét.

Politikai, gazdasági, jogi és közigazgatási környezet Jelentős különbség figyelhető meg az észak-európai és az angolszász országok kormányzati és helyi bürokráciája, valamint a dél-európai vagy kelet-európai államokban kialakult gyakorlat között. Az előbb említett államok kormányai mára már azon munkálkodnak, hogy üzleti vállalkozás módjára gondolkodjanak, míg a második csoportba sorolt államok esetében a fő  gond még a korrupció elleni küzdelem. A multinacionális vállalatok jobban tudnak együttműködni a hatékony bürokráciával, amelynek keretében a hangsúlyt az eredményre helyezik, és nem hatja át szellemüket, mindennapi tevékenységüket az értelmetlen időhúzás.

Kormányzati politika

Növekvő FDI állomány 2011 első félévének végén 68,5 Mrd Euro Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

Regionális összehasonlítás Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

AZ FDI ÁLLOMÁNY SZEKTORÁLIS MEGOSZLÁSA Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

AZ FDI ÁLLOMÁNY FÖLDRAJZI MEGOSZLÁSA Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

POTENCIÁLIS ELŐNYÖK A TŐKÉT BEFOGADÓ ORSZÁGOK SZÁMÁRA gazdasági növekedés elősegítése gazdaságfinanszírozási lehetőségek bővülése kiegészítő pénzforrás, javuló fizetési mérleg, adóbevételek foglalkoztatási potenciál növekedése hozzájutás korszerű, fejlett technológiai ismeretekhez, termelékenység növekedése új iparágak meghonosítása vállalatirányítás külföldi tapasztalatainak megszerzése, külföldi munkakultúra átvétele hazai vállalatok külpiaci térnyerése Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

POTENCIÁLIS HÁTRÁNYOK A TŐKÉT BEFOGADÓ ORSZÁGOK SZÁMÁRA . helyi tartalom alacsony aránya, növekvő import duális gazdasági szerkezet függőségi viszonyok erős külföldi ellenőrzés kialakulása éles piaci verseny, kiszoruló hazai cégek gazdaságpolitikai befolyás fogyasztói szokások torzulása megtermelt jövedelem kivonása teljes kivonulás negatív hatásai Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

AZ ÁRU-KÜLKERESKEDELEM EGYENLEGE (MRD FT) . Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

Külföldi vállalatok aránya az áruexportban . Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

JELENTŐS MUNKAHELYTEREMTÉS . Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

TOP vállalatok . Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

ÚJRABEFEKTETÉSEK ALAKULÁSA . Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

MAGYARORSZÁG ELŐNYEI . Elhelyezkedés, logisztikai központ szerep Fejlett infrastruktúra Jól képzett munkaerő, versenyképes áron Rugalmas munkajogi szabályok Alacsony társasági adó Csökkenő adminisztrációs terhek Fejlett pénzügyi és jogi rendszer Erős tudományos háttér Kormányzati elkötelezettsége a stabil, növekedésorientált gazdaságpolitika mellett Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

TŐKEVONZÓ KÉPESSÉG V4 ORSZÁGOK RANGSORA . Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

BERUHÁZÁSOKAT TÁMOGATÓ POLITIKA Egyedi kormánydöntéssel megítélt közvetlen támogatás Fejlesztési adókedvezmény Munkahely-teremtési támogatás Képzési támogatás Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

Az együttműködés célterületei: megtermelt jövedelmek újrabefektetése STRATÉGIAI PARTNERSÉG A NAGYBEFEKTETŐKKEL Az együttműködés célterületei: megtermelt jövedelmek újrabefektetése K + F tevékenység Magyarországra telepítése és/vagy együttműködés kutatói műhelyekkel, egyetemekkel magyar beszállítói hányad növelése, import kiváltása magyar teljesítménnyel az elmaradott térségek felzárkóztatása kapacitás-, foglalkoztatottság bővítése szakképzésbe való bekapcsolódás, duális képzés Vitassa meg az esettanulmány vagy a szimulációs játék tanulságait. Ismertesse az ajánlott eljárásokat.

Stratégiai megállapodások A Kormány 1084/2013. (II. 25.) Korm. Határozata az AUDI Hungaria Motor Kft. magyarországi nagybefektetõvel való stratégiai megállapodás megkötésérõl A Kormány felhatalmazza a miniszterelnököt, hogy a Magyarország Kormánya és az AUDI Hungaria Motor Korlátolt Felelõsségû Társaság (9027 Gyõr, Kardán utca 1., cégjegyzékszám: 08-09-003188) között kötendõ stratégiai együttmûködési megállapodást a Kormány nevében aláírja. Felelõs: miniszterelnök Határidõ: azonnal Dr. Semjén Zsolt s. k., miniszterelnök-helyettes

Kapcsolati háló

A nemzetközi vállalat, mint Kapcsolati háló A nemzetközi vállalat, mint helyi-területi gazdaságélénkítő munkahelyteremtő, foglalkoztató támogató, szponzor társadalmi felelősséget vállaló fejlett szervezeti kultúrát terjesztő fejlett munkakultúrát terjesztő

A kormányzat/közigazgatás, mint Kapcsolati háló A kormányzat/közigazgatás, mint sikeres gazdaságpolitikát megvalósító település- és területfejlesztő vállalkozásbarát szabályozási környezetet teremtő vállalkozásösztönző, -támogató hatóság (adó, környezetvédelem, építés, stb.) jogi normákat kikényszerítő

A kapcsolati háló főbb komponensei Kormányzati gazdaságpolitika Adó- és befektetéspolitika Stratégiai megállapodások Állami közigazgatási szervek (központi, területi) Helyi önkormányzatok Gazdasági kamarák Ipari parkok

A kapcsolati háló főbb komponensei Társadalmi felelősségvállalás Környezetvédelem http://www.kszgysz.hu/ Lobbizás Korrupció OECD Anti-Bribery Convention OECD Guidelines for Multinational Enterprises GSZT ajánlás a társadalmi felelősségvállalásról

Vállalatok társadalmi felelősségvállalása FOGALMA: Az a koncepció, mely szerint a vállalatok önkéntesen integrálják a társadalmi és a környezeti kérdéseket üzleti működésükbe, valamint az érintettekkel való interakcióikba. (Európai Bizottság, 2002) A vállalatok érintettjei: munkavállalók, ügyfelek, fogyasztók, tulajdonosok, a kormányzat, helyi önkormányzatok, civil szervezetek, érdekképviseletek, a média, a helyi közösség, az üzleti partnerek, a beszállítók, a tudományos közösség, a nemzetközi szervezetek

Vállalatok társadalmi felelősségvállalása CSR – Corporate Social Responsibility

1. Érintettek bevonása rendszeresen, átlátható módon folytassanak párbeszédet érintettjeikkel, és az így szerzett tapasztalatokat építsék be a vállalati stratégiába alakítsanak ki olyan kereteket, amely a felelős lobbi elveinek megfelelően átláthatóvá és elszámoltathatóvá teszi lobbitevékenységüket. Lobbitevékenységükben csak olyan érdekeket jelenítsenek meg, amelyek elősegítik a tisztességes verseny megvalósítását

2. Vállalatirányítási rendszer legyenek olyan független igazgatósági és felügyelő bizottsági tagok, akik a tulajdonosoktól, a menedzsmenttől függetlenül képviselik az üzleti és társadalmi fenntarthatóság értékeit a stratégiai döntéshozatal során a vállalat méretein alapuló igényeknek és lehetőségeknek megfelelően alakítsák ki az üzleti etika intézményeit (etikai kódex, etikai bizottság stb.) és azok használatát az érintettek számára tegyék hozzáférhetővé

3. Vállalati stratégia marketing tevékenységük során vegyék figyelembe a szakmai képviselet által kiadott, ágazatilag egyeztetett etikai kódexben szereplő elveket stratégiájuk megalkotása során alkalmazzanak nemzetközileg érvényes és eredményes mintákat, szabványokat, ajánlásokat

4. Vállalati teljesítménymenedzsment alkalmazzanak nemzetközileg elfogadott vállalatirányítási menedzsmentrendszerekre vonatkozó szabványokat alkalmazzanak „társadalmi címkét”, magyar „Környezetbarát Termék” és „Európai Öko-címkét olyan elveket és kódexeket dolgozzanak ki, melyet a beszállítói körre is alkalmaznak, illetve tőlük is elvárnak

5. Vállalati nyilvánosság készítsenek (lehetőleg nemzetközileg is összehasonlítható) fenntarthatósági jelentést, és azt az érintettek számára tegyék hozzáférhetővé fenntarthatósági jelentéseiket, vállalatirá-nyítási folyamataikat, felelősségvállalási tevékenységüket hitelesíttessék független szervezetekkel