Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Szervezeti kultúra 84. lecke
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra? A szervezeti tagok által elfogadott alapvető értékek, meggyőződések, hiedelmek, felvetések, amelyek segítségével meghatározzák önmagukat, környezetüket és elkülönülnek más szervezetektől. Az emberek együttélésének és a közös munkának az eredménye.
Erős stabil viselkedési stabil kultúra formák struktúra hatékony eszköz erős korlát hatása: lassú és tartós a hibák hatása: azonnali és tartós magyar adózási kultúra
SZERVEZETI KULTÚRA Megismerhető-e egy szervezet kultúrája? nehezen tudatosul ha kilépünk a szervezetből vezetői feladatok és hibák
A szervezeti kultúra elemei függetlenség hagyományok = múlt ünnepségek, rendezvények, ceremóniák épített környezet személyiségek
történetek, sztorik, anekdoták, legendák nyelvezet, szakzsargon szimbólumok szakképzetség kultúra de! van szakmakultúra részkultúrák (szubkultúrák) vezetés vagy hatalomkultúra feladat vagy funkcionális kultúra szerepkultúra viselkedés kultúra Normák, elvárások: munkára viselkedésre öltözködésre
A szervezeti kultúra szintjei „Fecseg a felszín, hallgat a mély”
SZERVEZETI KULTÚRA A kultúra szintjei
SZERVEZETI KULTÚRA KULTÚRATIPOLÓGIÁK Handy-féle
SZERVEZETI KULTÚRA KONO: értékek döntés viselkedés - vezető és beosztott közötti viszony
Quinn-modell
A kultúraváltás típusai
SZERVEZETI KULTÚRA Vezetői feladatok avagy kultúra-menedzsment? n normák kialakítása – tudatosítás e elvárások megfogalmazása e etikai kódex e események, rendezvények, programok (bulik!) s szervezet története s személyiségek – történetek e eredmények kommunikálása s személyes példa
Köszönöm a figyelmet!