Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Piac szegmentáció II lecke
Földrajzi Éghajlat Kontinens Ország Régió Településtípus A fogyasztói piac szegmentációjának főbb változói I.
A fogyasztói piac szegmentációjának főbb változói II. Demográfiai Kor Nem Családméret Családiélet-ciklus –fiatal egyedülállók; –fiatal gyermektelen; –házaspárok; –fiatal házaspárok 6 évnél kisebb gyerekkel; –idősebb gyermekes házaspárok; –idősebb házaspárok gyerek nélkül; –idősebb egyedülállók.
Társadalmi-Gazdasági Éves jövedelem Foglalkozás Képzettség Vallás Nemzetiség A fogyasztói piac szegmentációjának főbb változói III.
A fogyasztói piac szegmentációjának főbb változói IV. Pszichografikus: Személyiség Életmód
A fogyasztói piac szegmentációjának főbb változói IV. Leíró változók Vásárlási alkalmakrendszeres, alkalmi Vásárlási előnyökminőség, szolgáltatás, gazdaságosság, gyorsaság Felhasználói státusznem használja, már nem használja, használó, először használja, rendszeres használó A használat mértékenéhány alkalommal használók, átlagos mennyiségben használók, nagyfogyasztók Márkahűségnincs, átlagos, erős, kizárólagos Vásárlási készségnem is halott róla, hallott róla, részleteket is mértéketud róla, érdeklődik iránta, vágyik rá, meg akarja venni Termékkel szembeni rajongó, pozitív, közömbös, negatív, ellenséges attitűd
A szegmentumok kialakítása és elemzése Két változó közötti kapcsolat: –Kereszttáblázat –Korreláció Egy kulcsváltozó: –Regresszió Többváltozós módszerek –Faktorelemzés –Klaszterelemzés
STP – a szegmentáció haszna Szegmentáció Targeting / Célcsoportképzés Pozícionálás
Célcsoportképzés Az a folyamat, amikor a vállalat kiválasztja a számára megfelelő szegmentumot, s azt a marketing tevékenységének középpontjába állítja. 3 stratégiai út: Koncentrált marketing Differenciált marketing Differenciálatlan marketing
Pozícionálás Egy adott piacon, egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározását és ennek a vevőkben való tudatosítását jelenti.
A piaci szegmentumok kiválasztása Koncentrált marketing Szelektív szakosodás Termékszakosodás Piacszakosodás A teljes piac lefedése
Köszönöm a figyelmet!