Új törekvések a logisztikai közreműködésben Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest, 2011.02-06.
Logisztika Szakirány-II. 7.téma A logisztikai értékelés tényezői és eredményessége Bp. 2011.02-06. Prof. Dr. Knoll Imre
Logisztikai kontrolling(LK)- logisztikai tevékenység értékelése . Főbb feladatok: Minden logisztikai alrendszer működéséről információkat / adatokat gyűjt Előzőket különböző formában (tényszámok, fajlagos mutatók) adatbankban csoportosítja és értékeli Mindezt visszajelzi – közvetlenül vagy a „vállalati kontrollingon” keresztül – a vállalatvezetés felé Előzőhöz javaslatokat is kapcsol, a pozitív irányú „továbblépés”, fejlesztés érdekében
Logisztikai kontrolling- logisztikai tevékenység értékelése 2. 2. A „Logisztikai Kontrolling – LK” jellegében: a./ teljesítményeket mér b./ visszajelző rendszer c./ kooperatívan értékel d./ a vállalati döntés-előkészítés része
Termelő vállalat főbb KONTROLLING SÚLYPONTJAI 1- Alapanyagraktár 2- Gyártósorok 3- Csomagolás,komissiózás 4- Kiszállítás 5- Vevő, fogyasztó 5. 3. 4. 2. 1.
3- LK mérőszámok értékelése Logisztikai kontrolling 1- Logisztikai folyamat-súlypontok kijelölése 2- Kontrolling mérőszámok kialakítása 3- LK mérőszámok értékelése 4- A szükséges javaslatok megtétele 5- Vezetői döntések a „jövőről” 6- Supply Chain Reengineering (SCR) (majd:1- Új logisztikai súlypontok….) stb., stb. 2. Logisztikai kontrolling körfolyamata az SC-ellátási láncban 3. 1. 4. 6.. 5.
Logisztikai kontrolling- logisztikai tevékenység értékelése 3. 3. Az LK operatív lépései A./ ellenőrzési / mérési pontok kijelölése (pl. egy központi raktárnál, lásd ábra!) Készletkövetés Központi Raktár Boltokba érkező áru átvétele egyeztetése Beérkező Kimenő áru tételes és mennyiségi ellenőrzése mérési helyek A külső- és belső ellátási láncok érintkezési/kapcsolódási pontjai
Logisztikai kontrolling- logisztikai tevékenység értékelése 4. B./ mutató-, mérőszám rendszert alakít ki C./ a terv/tény adatokat „állítja viszonyba”, (abszolút értékek, fajlagos mutatók) D./ az adott tevékenység közvetlen résztvevőinek értékel E./ a menedzsmenttel együtt javasol, dönt
Logisztikai kontrolling főbb értékelési szempontjai ( példaként a kereskedelmi ágazatban) A megfelelő termék A megfelelő mennyiségben A megfelelő időben Optimális költségen Az ellátás rugalmassága A szállítás megbízhatósága Szállítási idő/ átfutási idő Megelége- dettség Célkitűzések és jellemzők
LK mérőszámok főbb kategóriái A munkavégzés területi/térbeli viszonyai (iparban: műhely, kereskedelemben: raktár, stb.) élőmunka felhasználás minőség ellenőrzés mennyiségi értékek hardver (eszköz) kihasználás megbízhatóság, megelégedettség (egyén, csoport, cég…) időtartam (egy adott feladat elvégzése)
Főbb fajlagos mérőszámok 1. 1. Teljesítések a.) megrendelés teljesítése: leszállított/szerződött mennyiség, %-ban b.) idő-tényezők (átfutási idő, időpont (terv/tény %) c.) költség-ráfordítások (terv/tény %-ban) d.) hulladék, selejt visszáru (HSV): HSV mennyiség / termelt/szállított mennyiség, %-ban HSV értéke / az összes termelt/ szállított érték, %-ban stb…..stb.
Főbb fajlagos mérőszámok 2. 2. Kihasználás a.) készletforgás: tárolt áru cserélődésének száma( adott helyen, egy adott időpont alatt) b.) eszközkihasználás: pld. elszállított mennyiség / szállító eszköz kapacitása, %-ban c.) eszköz-teljesítmény: teljesített / tervezett tonnakm/nap d.) áruelosztási „sebesség”: ellátott/tervezett boltok száma/nap e.) komissiózási teljesítmény: egy műszak alatt komissiózott raklap db / egy műszak alatt komissiózásra tervezett raklap db, %-ban f.) terület/térkihasználás (pl. raktár): tényleges „használt” terület / rendelkezésre álló összes terület, %-ban
Főbb egyéb mérőszámok Élőmunka ráfordítás ( árukibocsátás, számlák darabszáma, tehergépkocsik fogadása és megrakása): a.) tényleges tonna/fő vagy darab/fő,stb . b.) viszonyítva a tervezett értékekhez (ezért mértéke lehet abszolút szám, vagy százalék) Szállítás, rakodás minősége: pld. kifogástalan minőségben teljesített mennyiség,vagy darab / összes mozgatott mennyiség vagy darab,%-ban Vevői panaszok, megelégedettség panaszolt áruk darabszáma / eladott áruk darabszáma panaszolt áruk értéke / eladott áruk értéke
„BPR”- vállalatfejlesztésnél Ezt az anyagot minden „BPR”- vállalatfejlesztésnél feltétlenül vegyék elő !! Prof.Dr.Knoll Imre c. egyetemi tanár Bp.2011.02.-06.