Számítógépes Grafika 1-2. gyakorlat Programtervező informatikus (esti) 2011/2012 őszi félév
Információk ETR kód: IP-eSZG1G Időpont: csütörtök, 16:00-17:30 Helyszín: D. 2.709 (PC9 labor) Jegyszerzés: két beadandó + órai/házik Gyakorlati diák: http://cg.elte.hu/~valasek/esti
Mire lesz szükség Processing: http://processing.org/download/
Ajánlott irodalom Processing reference: http://processing.org/reference/ Casey Reas, Ben Fry: Processing: A Programming Handbook for Visual Designers and Artists
Processing Java-ra épülő nyelv, grafikus, interaktív, vizualizációs alkalmazások fejlesztésére Nem szükséges előzetes Java tudás Tud futtatható fájlba exportálni Linux, Mac és Windows alá is Saját IDE-vel jön: Processing Development Environment
Példaprogram 1
Példaprogram 1
Utasítások print(s): A státuszsorba ír Konkatenáció jele: + Támogatott típusok: boolean, byte, char, color, int, float, String, Object float a = 4.3; int b = 2; print(“a = “ + a + “ és b = “ + b);
Utasítások println(s): Új sort kezd A print típusain túl tömböket is meg tud jeleníteni float[] a = {4.3, 2.4, 3, 5}; println(a);
Utasítások Kommentek a szokásos módon: // egysoros komment print(“Hello!”); /* hosszú komment */
Alap típusok long color double char float int boolean byte
Példaprogram 2 // Helló Vonal példaprogram line(15, 25, 70, 90);
Példaprogram 2
Utasítások size(width, height): (több később) A megjelenítő ablak méretének beállítása line(fromX, fromY, toX, toY): KKR-ben, tehát (0,0) a bal-felső sarok (0,0) X Y
Utasítások stroke(r, g, b [, t] ): background(r, g, b [, t] ): A kirajzolás vonalának színe Minden paraméter 0-255 között A t az átlátszóság stroke(s [, t]): r=g=b=s, pl. stroke(255) = fehér background(r, g, b [, t] ): Háttérszín beállítása Egyúttal törli is a képernyő tartalmát
Színmegadás A fenti stroke és background példák is lényegében egy szín paramétert várnak Ez Processingben ez a color, ami lehet: 1 skalár = szürkeárnyalat (0-255) 2 skalár = szürkeárnyalat (0-255) és átlátszatlanság (0-255) 3 skalár = R, G, B vörös, zöld és kék komponensek (mind 0-255) 4 skalár = R, G, B és A, átlátszatlanság (mind 0-255)
Példaprogram 3 size(400, 400); background(192, 64, 0); stroke(255); line(150, 25, 270, 350);
Példaprogram 3’ size(400, 400); color bg = color(192, 64, 0); color st = color(255); background(bg); stroke(st); line(150, 25, 270, 350);
Processing A programokat sketch-eknek hívják Háromféle módon programozható: Alap Folytonos Java
Példaprogram 4 void setup() { size(400, 400); stroke(255); background(32, 64, 16); } void draw() line(0, 0, mouseX, mouseY);
Processing Az előző kód már folytonos típusú volt A setup() függvény a program inicializálásakor A draw() minden egyes képkocka kirajzolásakor meghívódik
Utasítások mouseX, mouseY: rect(x, y, width, height): Az egér pillanatnyi X és Y koordinátái (KKR) rect(x, y, width, height): Egy téglalapot rajzol ki Bal-felső sarka: (x,y) szélessége/magassága: width/heigth random(min, max) fill(r, g, b [, t] ): Kitöltési szín zárt alakzatok rajzolásakor
Feladat 1 Az egérmutató pozíciójába egy 10x10-es négyzet kirajzolása véletlenszerű kitöltési- és keretszínnel
Feladat 2 Az egérmutató pozíciójába egy 10x10-es négyzet kirajzolása véletlenszerű kitöltési- és keretszínnel Ne látszódjanak a korábbi képkockákban kirajzolt dolgok
Egér mouseDragged(): mouseMoved(): mouseClicked(): Meghívásra kerül, ha mozgatják az egeret és közben valamelyik gomb nyomva van mouseMoved(): Az egér mozgatásakor hívódik meg mouseClicked(): Meghívódik ha valamelyik egérgombot megnyomták majd felengedték
Egér mousePressed(): mouseReleased(): Egérgomb lenyomásakor hívódik A mousePressed bool típusú változó azt tárolja le van-e nyomva egy egérgomb mouseReleased(): Egérgomb felengedésekor hívódik
Egér változók mouseButton: mousePressed: pmouseX, pmouseY: melyik egérgomb van lenyomva LEFT, RIGHT, CENTER mousePressed: Változó, true, ha le van nyomva egy egérgomb pmouseX, pmouseY: Az X és Y irányú elmozdulás mértéke a legutóbbi pozícióhoz képest Más a draw() és más az egér callback függvényekben!
Billentyűzet keyType(): keyReleased(): Az OS billentyűismétlési szabályának megfelelően hívódik meg A módosítók (ctrl, alt, shift stb.) nincsenek figyelembe véve keyReleased(): Billentyű felengedésekor A felengedett billentyű: Nem ASCII karakterek: keyCode ASCII karakterek: key
Billentyűzet keyPressed(): Megjegyzés: Lenyomott billentyű: Nem ASCII karakterek: keyCode ASCII: key Megjegyzés: ASCII specifikációban benne vannak ezek is: BACKSPACE, TAB, ENTER, RETURN, ESC, DELETE PC, Linux, …: ENTER Mac: RETURN Iránybillentyűk keyCode-ban (UP, DOWN, LEFT, RIGHT)
Utasítások A szokásos módon: switch-case for ciklus if-else
Billentyűzet void keyPressed() { switch (keyCode) case UP: // felfelé break; } if (key == ‘c’) // c
Példaprogram 5 void setup() { size(400, 400); stroke(255); } void draw() background(32, 64, 16); strokeWeight(10); point(mouseX, mouseY);
Utasítások strokeWeight(w): int millis() A vonalvastagság pixelben, nemnegatív érték kell legyen int millis() Az alkalmazás indítása óta eltelt idő ms-ben year(), month(), day(), hour(), minute(), second(): Aktuális dátum Mind int, megfelelő intervallumokból sin(x), cos(x): Az x radiánban adott
Utasítások PImage: .gif, .jpg, .tga és .png képek megjelenítését szolgáló osztály A .width és .height mezők az adott kép szélességét és magasságát tárolják A .pixels tömbje pedig a színeket A képet a Sketch/Add file-lal hozzá kell adni a sketch-hez
Utasítások A pixels[] tömb használata a következő: Először img.loadPixels() függvényhívás kell, ami feltölti a pixels[] tömböt Utána használhatjuk a img.pixels[]-t a kép pixeleinek lekérdezésére és módosítására (1D-s a tömb!) Végül ha módosításokat végeztünk, akkor img.updatePixels()-t kell hívnunk
Utasítások loadImage(eleres): visszaad egy PImage-t, ami az első paraméterben megadott elérési útvonalon található (lehet URL is!) image(img, x, y, width, height): kirajzol Az img nevű PImage típusú képet kifeszíti az (x, y, width, height) által meghatározott téglalapra (ha kell nagyít/kicsinyít)
Házi feladat – 1 pontért Kiindulás: http://cg.elte.hu/~valasek/esti/02/Img.zip Bal egérgombos vonszolás: kép elhelyezésének meghatározása (mintha kijelölés téglalap lenne) Jobb egérgombos vonszolás: a kép kimozdítása a helyéből (NE ugorjon a jobb-klikk helyére, az elmozdulás legyen relatív!)
Házi feladat - +0.5 pontért Egér görgetésének hatására növekedjen/csökkenjen a kép (=nagyítás/kicsinyítés)