Szalma Botond Plimsoll Kft. Tengerhajózás Szalma Botond Plimsoll Kft.
„Our word is our bond” Az „ősi” szakma Hajók Kikötők Rakományok - piac Emberek – speciális szakma és nyelv Üzletkötés - okmányolás
Hajótípusok general cargo rakodó berendezés ömlesztett – bulk konténer ro/ro speciális: nehézáru, offshore vontatók Tanker & gáz kombinált (OBO) hűtő autó fuvarozó személy hadi rakodó berendezés geared gearless self unloader felépítés szerint Single-decker Tween-decker osztályozás –intézetek kor&személyzet – age&crew lobogó (flag of convenience)
Hajótípusok 365.000 DWT 343/63,5/23 18300 KW
Hajótípusok
Kikötők Megközelítés Védettség Multimodalitás Ügynökök Stevadore Survey Rakpartok Vontatás Javítás Raktárak VÁM Bank -Biztosító
Hajóépítés és regiszterek Orderbook (3-6 éves intervallumban hajótípusok szerint) Single hull Double hull 1760-ban egy londoni kocsmában ( a Lloyd’s-ban a Lombard utcában) Ma - 11 intézet Seaworthiness – Cargoworthiness Bontás - LDT (Light Displacement Tonnage)
The threat posed by Bulk Carriers
‘Jolly Rubino’
Cape Africa Structural damage to Bulk Carriers
Vessel Aground
Grounding at 00h15 8th September, 2009
SMIT SALVAGE AND THE ENVIRONMENT
Tankerek Handy size 20-37.000 DWT A legkönnyebben variálható és bevethető hajótípus a rakományok és rendeltetési kikötők szerint. Panamax 55-80.000 DWT A Panama csatorna zsilipjeinek max. szélessége határolja be a méretet (32,2m) Aframax 80-120.000 DWT A leggazdaságosabb méretű hajók, jól használhatóak az Észak-európai vizeken is Suezmax 100-150.000 DWT A Szuezi csatorna max. hajózási vízmélysége határolja be a méretét (16,15m) VLCC 200-300.000 DWT ULCC < 300.000 DWT VLCC = Very Large Crude Carrier – igen nagy nyersolajszállító hajó ULCC = Ultra Large Crude Carrier – extra nagy nyersolajszállító hajó
Tanker Chartering Report VLCC average earnings: 2006 $60,289 2007 $55,744 2008 $92,511 2009 $33,324 (to date) 1 Oct $22,000
Szárazáru szállítók Small bulk carrier 10.000 DWT Handysize TÍPUS HORDKÉPESSÉG JELLEMZŐK Small bulk carrier 10.000 DWT A hajó legnagyobb hossza általában nem haladja meg a 115 métert. Handysize 10.000 - 35.000 DWT Merülése általában nem haladja meg a 10 métert. Handymax 35.000 - 55.000 DWT A hajó legnagyobb hossza általában nem haladja meg a 190 métert Panamax 60.000 - 80.000 DWT A Panama csatorna zsilipméreteinek megfelelő típus Capesize 80.000 – 200.000 DWT A szuezi és Panama csatorna használatára nagy méretük miatt nem alkalmas hajók. A Horn fokot és a Jóreménység fokot kerülő típusok. VLBC < 200.000 DWT A hajó legnagyobb hossza általában meghaladja 300 métert
Indicative Voyage Freight Rates Jan 09 July 09 USG/China Soy US$ 30.00 – 62.00 USWC/JPN US$ 12.00 – 35.00 Tubarao/Rotterdam US$ 5.00 – 28.00 Tubarao /China US$ 10.00 - 49.00 Richards Bay /Rdam US$ 7.00 - 21.00 P.Hedland – China ore US$ 5.00 - 21.00
TIMECHARTER RATES Highs and Lows 2009 USD/Day 170,000 DWT 21,500 45,000 150,000 DWT 18,000 36,000 70,000 DWT 11,000 24,000 53,000 DWT 10,000 18,000 Source: Tradewinds
KAMSARMAX – 82. 000 DWT hordképességűre növelt Panamax, mely max KAMSARMAX – 82.000 DWT hordképességűre növelt Panamax, mely max. 229 méter hosszúságúra épített típus, az egyenlítői guineai Kamsar kikötőjének maximális befogadó méretei miatt DUNKIRKMAX – 175.000 tonnás Capesize (a „large” vagyis nagy capsize hajó) 289 m maximális hosszal és 45 méteres max. szélességgel, ami még a francia Dunkirk kikötőjének zsilipébe befér. NEWCASTLEMAX – 185.000 tonnás „large Capesize” hajó, melynek a maximális szélessége 47 méter. SETOUCHMAX – 205.000 DWT hordképességű VLBC, melynek a maximális merülése 16, a maximális hossza 299,9 méter, mivel a japán Setouch tenger kikötőibe csak így tud behajózni.
Rakományok - Piac dry – szárazárú tanker – folyékony áru reefer – hűtött car & ro-ro– autó és gördülő állomány passenger – utas supply / offshore – ellátó speciális – uszó átrakók, terminálok, heavy lift, tug sale and purchase – adás-vétel
Hajóstársaság tulajdonos (finanszírozás) menedzsment operatív (kereskedelem & biztosítás) személyzet műszak üzemanyag alkatrész javítás ügynök és bróker
A bróker A bróker szerepe, hogy megbízója érdekeit képviselje a hajóbérleti szerződés megkötése során Folyamatos piaci információk adása a bérlőnek és a hajótulajdonosnak Szigorúan az adott felhatalmazás szerint járhat el Feltétlen lojalitás a megbízó fele Nem tarthat vissza információt, nem adhat fals információt, nem adhatja ki a megbízója titkait, nem játszhat az ellenérdekelt fél kezére információt annak érdekében, hogy a kötés létrejöjjön. Ajánlat vagy pozíció iránt való érdeklődés: elkötelezettséget jelent (committed)
Szerződő felek - szerződések hajótulajdonos (owner T/C, Disponent) bérlő (charterer, shipper, receiver) mindkettőt segíti: közvetítő - broker Owner’s Chrs’s Competitive Sale & purchase ügynök (képviselő) - agent Kikötő – port Liner Forwarding hajóbérleti szerződés -Charter Party (C/P) összetett jogkörnyezet hajótérkönyvelés- Booking Note (B/N)
Üzletkötés - hajóbérlés Kind of goods – árufajta Quantity – mennyiség Time of delivery – áru átadásának ideje Freight rate – fuvardíj Payment terms – fizetési feltételek Port dues – kikötőilletékek Berth fees – rakpartilletékek Canal dues – csatornailletékek Load port – berakó kikötő Discharge port – kirakó kikötő Time of loading – berakási idő és norma Time of discharge – kirakási idő és norma Demurrage/despatch/detention – időelszámolás Transport/cargo/hull and machinery/insurance – biztosítások Low/High water surcharges – kis/nagyvizi pótlék War risk – háborús kockázatok Minden ami kimaradt, de előfordulhat (pl. surcharge)
„Alapok” Stowage factor - W/M – 1 MTO/1CBM MTO / LT 2240 lbs=1016 mto / ST 2000 lbs=0,9072 mto Lump sum Ad valorem WS – World Scale - 100 WS = $ 9,25 in lieu of weighing (mérlegelés helyett - ércek) GT (gross tonnage) – NT (net tonnage) 2,83 m3 DWT (deadweight) – DWCC (deardweight cargo capacity / cubic cap.) Grain – Bale capacity Mérföld! 1852 m (6076,12 láb) 45 szél kör 1 ívperce Csomó (knot)
Paritások INCOTERMS - kereskedelmi paritások – „kevés – csak adás-vétel!” „E” – „F” – „C” – „D” klauzulák (+ FOB trimmed) 2 csoportban: - bármely mód (EXW, FCA, CPT,CIP,DAF,DDU,DDP) - csak tenger és folyam (FAS, FOB, CFR, CIF, DES, DEQ) Kiegészítő: FIOS l/s/d – (dump stowage) FIOT LIFO FILO LILO - Full liner Sous-palan
Kis segítség a vizsgához „E” klauzula: eladó telephelye - EXW „F” klauzulák: Vevő által megnevezett fuvarozó FCA – FAS - FOB „C” klauzulák: eladó köti a fuvarozási szerződést CFR – CIF – CPT - CIP „D” klauzulák: eladó viseli a költségeket és a kockázatot DAF – DES – DEQ – DDU - DDP
Hajóbérleti szerződések (charter party) út – voyage C/P (spot piac) Teljes rakomány részrakomány consecutive voyage (C/P & B/N) idő – time C/P „csupasz hajó” -Bareboat (demise) liner (conferenciák - conference) COA (Contract of affreightment)
A bérleti szerződések költség és rizikómegosztása
Rövidítések AAAA NAABSA MOLOO – MOLCO No cure no pay SSHEX – SSHINC WWWW (wibon, wipon, wifpon, wccon, whion) WWD
„Firm” ajánlat
„Firm” ajánlat
Kalkuláció
Okmányolás Time Sheet – SOF - NOR Cargo Plan Mate’s receipt B/L – shipped vagy rcvd for shipment – clean freight prepaid freight payable as per c/p Hague / Hague-Visby rules – Hamburg rules LOI – letter of indemnity Kiszolgáltatás! – bank garancia – P&I cover
Notice Of Readiness
Time Sheet
Statements Of Facts
Age Certificate
Arbitráció BIMCO Standard Dispute Resolution Clause Kikötni a helyet és az irányadó jogot LIEN – zálogjog Vontatás és mentés (Salvage – Towage) LMAA (London Maritime Arbitrators Association) Small claim clause FALCA (fast and low cost arbitration) Mediation
EU & szakmai szervezetek MARGAL project – GALILEO rendszer folyam – tenger – kikötők – kutatás - térképészet – kereskedelem BIMCO (Baltic and International Maritime Council) THE BALTIC EXCHANGE – barométer – BFI - BIFFEX IMO (International Maritime Organization) SOLAS Convention ( Safety of Life at Sea) MARPOL ISM (International Safety Management) code DOC (Document of Compliance) SMC( Safety Management Certificate) PSC (Port State Control) MOU (Memorandum of Understanding) Intercargo – Intertanko FONASBA