Intelligens adatfogadás és -küldés vállalaton belül és kívül

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
© 2010 IBM Corporation IBM Enterprise Content Management Az intelligens karakterfelismerés üzleti lehetőségei A dokumentum feldolgozás 5 lépcsője Előadó:
Advertisements

Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Intézményi adatküldés – tapasztalatok október 18. Fejérvári Bence.
Szükségessége Kibővült funkcionalitása Bevezetésének ütemezése
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Intranet portál bemutató
A vevői igényekre formált informatikai innováció
Clarity üzleti reggeli Budapest, Le Meridien február 19.
BMBY.expert a mi szaktudásunk. Az Ön vezetése A vezető ingatlanközvetítők a BmBy.expert ©-et választják Önökben megvan a Vezető? Több kontrollal és átlátással.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Naprakész Microsoft technológiák banki környezetben Bessenyei László Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.
T RD -Trading Hungary Kft. Metrológia.
Az aktuális folyamatok megtekintése  Munkahelyek áttekintésének grafikus megjelenítése Adott munkahelyen folyó aktuális munkafolyamatokról, azok állapotáról.
Hol szökik a hatékonyság
Fekvőbeteg adatbázis szervezés GyógyinfokPirisa Levente.
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
A projektmenedzsment fogalma
A DBMS fő feladatai: - adatstruktúra (adatbázisséma) definiálása,
OSI Modell.
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
Az Office Business Application (OBA) alkalmazásmodell Az üzleti probléma: központosított, mégis rugalmas feladatkövetés A lehetséges megoldások nagyvállalati.
Előadó: Kárpáti Péter Üzleti folyamatvezérlés nagyvállalati környezetben (BizTalk Server 2004, Office InfoPath 2003 és Windows.
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Csökkentse a nemfizetés kockázatát az Opten segítségével!
Összekapcsolható funkciók Címek Időpontok Projektek Számlák Dokumentumok Cikkek Értékesítési lehetőségek Feladatok Telefonhívások.
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az ágazati AVIR fejlesztés és intézményi VIR-ek kapcsolata és a közös fejlesztések tapasztalatai november.
Microsoft BI technológiák az eszközmenedzsment szolgálatában
Hálózati és Internet ismeretek
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
ETR kapcsolat a Felsőoktatási Információs Rendszerrel (FIR) Molnár István Budapest, január
1 Tájékoztató rojektről április 23. Tájékoztató az EKOP1.A „Adatállományok központosított átvételét, átadását kezelő, valamint.
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Az Abilities projekt és turisztikai eredményei Hargitai Ferenc - MATISZ ABILITIES Workshop Budapest, november 21.
Elektronikus források (E-resources) adminisztrációja november 12. Szabó- Kulcsár Kornélia.
Igénybevevői nyilvántartás Intézményi interfész-3 Függvények és adatszerkezet.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Műszer vezérlő - kezelő program GPI-745A teszterhez.
Adatbázis kezelés.
Adatbázis-kezelés Probléma: az excel kezelhetetlen túl sok adat esetén
A StoreWizard webáruház bemutatása
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
2006.augusztus — Budapest BO stratégia tervezet Előadó:
Járt utat a járatlanért… A Moodle bevezetésének és alkalmazásának sajátosságai nagyvállalati környezetben Németh Károly Gödöllő, június 24.
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
Pénzügyben történt változások
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
CALDERONI FORRÁSKEZELŐ RENDSZER A Calderoni Program során fejlesztésre kerülő rendszer vázlatos bemutatása.
Csoportmunka megoldás a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumában
A web site minősítése Források: Bokor Péter szakdolgozata (2002) és a benne megadott hivatkozások: Dotkom Internet Consulting: Üzleti weboldalak elemzése,
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
Kelemen Katalin (MNB) Konkoly Péter (Montana)
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
Irány a felhő Előnyök, tapasztalatok Sárdy Tibor
Tűzfal (firewall).
Moduláris könyvtári rendszer elektronikus dokumentumgyűjtemények kezeléséhez: az eleMEK projekt Drótos László Perlaki Attila Országos Széchényi Könyvtár,
BIRDIE Business Information Reporter and Datalyser Előadó: Schneidler József.
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
TRD.  Jelszóval védett tartalom  Több felhasználó név és jelszó  Egyedi jogosultságok  Mérőeszközök  Riportok  Biztonsági mentés  Felhasználók.
FAIR RENDSZERKONCEPCIÓ ÉS A BEVEZETÉS LÉPÉSEI DECEMBER 17.
MIFIR adatszolgáltatás – Technikai információk
Fogalomtár bevezetése a Magyar Telekomnál
Informatikai rendszerek lassulása - a tervszerű archiválás hiánya?
Az Adatbázis gyakorlati alkalmazása
Adatbáziskezelés.
Integrált könyvtár rendszer (IKR)
Mezősi Róbert Comp-Sys Kft
Termelés tervezési és irányítási rendszer SQL alapon
Az Adatbázis gyakorlati alkalmazása
Az SZMBK Intézményi Modell
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

Intelligens adatfogadás és -küldés vállalaton belül és kívül Tkacsik Márta FMC Tanácsadó és Informatikai Kft.

Tartalom A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között   Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül   A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus  

Tartalom A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között   Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül   A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus  

Az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül

Információs központok és standard üzenetek Üzenetkatalógus Központosított törzsadat- menedzsment Adatkapu

Tartalom A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között   Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül   A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus  

Üzleti igények Adatok küldése, fogadása jól dokumentált menedzselhető formában Több szerepkör Üzleti felhasználó számára statisztikák Üzemeltetők számára hibakeresés, monitorozás, naplózás, értesítés Jogosultság alapú hozzáférés Egységes kezelői felület

Adatkapu- Megvalósítás BizTalk alapon Adatok érkeztetése Beérkező adatok mentése eredeti állapotban Beérkezés időpontja, csatornája, azonosítása Belső státusz kezelés Irányítás, késleltetés, időzítés Paraméterezett Adat alapú Adatok naplózott küldése Küldött adatok mentése Küldés dátuma, csatornája, sikeressége

Adatkapu- A továbbító réteg fő funkciói aggregált statisztikát készít a rendszer előre megadott paraméterek alapján a fogadott/küldött adatokra érkező válaszokat összepárosítja a rendszer az éles forgatókönyv szimulálása tesztadatokkal a üzenetek adatbázisba vagy egyéb médiára archiválása, visszatöltése felhasználó és adminisztrátor listázhatja az eseményeket – szűrés, rendezés, keresés meghatározott hiba bekövetkezésekor a rendszer automatikusan eljár az adminisztrátor által beállított események hatására automatikus e-mail vagy SMS értesítők küldése a felhasználói felületen fel/letölthetők adatok és indíthatók műveletek adminisztrátor módosíthatja a szükséges paramétereket felhasználók és adminisztrátorok csak a megengedett funkciókat használhatják (pl. sikeres/hibás üzenetek aránya heti bontásban) (pl. APEH adatfogadásra választ kell küldeni) (pl. adatfogadás tesztelése háttérrendszerekbe küldés nélkül) (pl. 2 hónapnál régebbi adatok CD-re írása) (pl. a múlt héten kapott adatok listája dátum szerint) (pl. újraküldést kér a rendszer, ha hibás a filenév) (pl. e-mail vagy SMS küldés ha a várt adat megérkezett) (pl. összekészített adatcsomag manuális elküldése) (pl. file neve, küldés ideje, hiba esetén újrapróbálkozások száma és rendszeressége) (pl. beállítani, hogy osztályonként legyenek felelősök) 2. Paraméterezés 3. Üzenetkezelés 6. Listázás 4. Figyelmeztetés 5. Hibakezelés 9. Válaszkezelés 10. Statisztika 1. Jogosultság kezelés 7. Archiválás 8. Tesztelés

Adatkapu- A feldolgozó réteg fő funkciói Elő vagy utófeldolgozás tartalom vagy struktúra alapján. Adatok tartalma alapján különböző folyamatokat végez a rendszer. 12. Átalakítás (pl. standardra formázni a kapott adathalmazt) (pl. ha az ügyféltípus céges és a cégméret < 500 fő, akkor a KKV feldolgozó rendszernek kell küldeni az adatokat) 11. Értelmezés Bonyolult üzleti logika paraméterezhető, fejleszthető Nem szükséges konverziókkal az alaprendszert terhelni Rugalmasan alakítható és bővíthető az intelligens feldolgozó Költséghatékonyabb ezt módosítani, mint az alaprendszert

Adatkapu - Architektúra Felhasznált szoftverek Microsoft BizTalk 2004 Microsoft SQL Server 2000 Microsoft IIS Architektúra

Tartalom A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között   Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül   A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus  

Üzleti helyzet A Vállalat több rendszerében hasonló statikus adatokat használ pl. saját telephelyek, jogcímkódok, árfolyamok, ... A különböző rendszerek egyedi beviteli felületeket nyújtanak pl. manuális beviteli felület, kézi import, ... Adatváltozás esetén a terítés csak félig automatizált pl. egy központi helyen megjelenik az adat, ami alapján a rendszergazda felelőssége, hogy a változtatást elvégezze Egyes rendszerekben az adatok többnyelvű fordításaira is szükség van pl. a nyomtatott kivonaton a tranzakció típusának megnevezése

Üzleti probléma Többszörös beviteli-ellenőrzési feladat Pl. a telephely és iroda megnevezéseket, árfolyamokat rögzíteni kell a beszerzési, és értékesítési rendszerben, a portálon és okmányokon Pl. ugyanazon fordítást, adattisztítást több osztály is elvégezteti Nem egységes adat érvényesítés Pl. adott napon hatályba lépő változást egyes rendszerekben lehet előre rögzíteni, másokban nem Adatgazda hiánya a különböző rendszerekben különböző személyek rögzítenek, így észlelt probléma esetén nehézkes a javító elérése Érvényét vesztett adatok utólagos előkeresése nehézkes

Követelmények Központosított adatbevitel és változáskövetés Egyazon felületen rögzíthető minden statikus adat Minden adatra egységesen definiálható érvényesség Központosított adattisztítás Közös felületen végezhető el az adatok javítása, fordítása A javításra, fordításra kiadott anyagok importálása egységes Jóváhagyói (ellenőri) lépés beiktatása Egységesített terítés Küldés érvénybe lépéskor / változáskor / rendszeresen Lekérdezések fogadása Exportálás különböző formátumokban Egységesített archiválás Visszakeresés adott időpontra, az adatok teljes körére

Megoldás – Központosított törzsadat-menedzsment A Központi törzsadat-menedzsment megvalósítja a központosított bevitel, terítés és archiválás feladatait: központi adatfogadás és -küldés megbízható működés hibák kezelése monitorozhatóság, naplózás egyszerű karbantartás, továbbfejlesztés többfajta adatformátum és kommunikációs protokoll kezelése üzenetek tartalom szerinti szűrése, átalakítása Az Központi törzsadat-menedzsment bővítménye megvalósítja az adattisztítás és archiválás feladatait: Adattárolás, felhasználói lekérdezés és módosítás

Példák Belső forrásból származó adatok Külső forrásból származó adatok Banki azonosító kódok SWIFT / Giro Deviza adatok (pénznemek) Kódok, megnevezések Jogcímkódok Jogcím / Gazdasági szektor Ország adatok Kódok, -megnevezések Nyelv adatok Megnevezések, azonosítók Szünnapok Forint / Deviza Katalógusok Termékek, szolgáltatások Belső forrásból származó adatok Terméktulajdonság és kondíciós lista Megnevezések azonosítókhoz Bankkártya Telephely, szállítási cím, fióklista Tranzakció Értékesítési, beszerzési szervezet „Szótár” Magyar elnevezések, fogalmak Fordítása Magyarázata Árfolyam Deviza / Értékpapír Kondíciók Megrendelési, szállítási, fizetési

Tartalom A jelen helyzet: az adatáramlás ezerféle módja vállalaton belül és kívül Adatkapu – az üzleti adatok áramoltatása a vállalat és partnerei között   Központosított törzsadat-menedzsment a vállalaton belül   A szabványosítás lehetősége és kényszere – Standard Üzenetkatalógus  

Üzleti helyzet Történelmileg kialakult rendszerkapcsolatok: Ad-hoc igények alapján kialakult kapcsolatok Egyenként a rövidtávú célok teljesítésére fókuszálva Különböző részletezettségű és pontosságú dokumentáció Jelentős információ-mennyiség a fejlesztők fejében Következmény: Átfogó képet az aktuális állapotról nehéz szerezni Megnövekedett egyeztetési igény, konzultációs igény Újabb fejlesztések ismételten ad-hoc módon történnek Lavina effektus: ha nem is így fejlesztene, nincs idő és erőforrás a megfelelő részletességű felmérésre, valamint a szükséges módosítás az újabb „kis” feladat miatt aránytalanul nagy Az üzemeltetés hiba esetén csak fejlesztői támogatással boldogul Jelentős oktatási igény az üzemeltetésen Az eltérő platformok és megoldások egyedi sajátosságai miatt

A (vég)cél Rugalmas EAI platform Erős alapok → gyors integrációs fejlesztések Magasabb IT szolgáltatás nyújtása Integrált rendszerek → szolgáltatásközpontúság Integráció szigorú kontrollja Rövidebb felmérési, integrációs idők → gyorsabb bevezetés Szabvány a szállítók számára → kisebb szállítófüggőség Üzemeltetés javítása Szabályozott üzemeltetés → egyének helyettesíthetősége nő

A megoldás Szabványosítás, standardok kialakítása, központi felügyelet Centralizált, üzenetalapú kommunikáció kialakítása Az üzenetkommunikáció szabványosítása Üzenetkezelés és fejlécek – „Üzenetszabvány” Üzenettartalom, üzenetkialakítás – „Standard Üzenetkatalógus” Katalógus karbantartása – „Karbantartási Eljárásrend” Munkamódszer Üzleti és IT érdekek együttes képviselete

Példa: a megvalósítás főbb lépései Standard Üzenetkatalógus formális definíció Karbantartási eljárásrend kezdő verzió Egyeztetés, ellenőrzés, bővítés v1 verzió Felügyelet Standard és rendszerfüggő üzenetkatalógus pozícionálása Fogalmi kör szétválasztása Folyamatok elemzése alapján az elemi funkciók meghatározása Az elemi funkciók adattartalmának vizsgálata üzenet alakban megjelenítése

Eredmény 1. A standard üzenetkatalógus az üzenetek „élő leltára” követi a változásokat tartalmazza az összes üzenetet dokumentációs módszer meghatározza a szükséges dokumentációs mélységet, szerkezetet hivatkozási pontot ad egyéb specifikációk, dokumentációk számára tervezési keretrendszer az üzenettervezésben koncepcionális alapkérdésekre választ ad a funkcionális- és technikai tervezés számára hatékony támogatást nyújt naprakész információival

Eredmény 2. A standard üzenetkatalógus Megvalósítás támogató eszköz fejlesztési segédeszköz, üzenet minták összeállításában, elkészült üzenetek szintaktikai ellenőrzésében SMC alkalmazás Eljárásrend karbantartási rend fejlesztési előírások része definiált dokumentációs mélység

Minta A standard üzenetkatalógus kialakítását támogató alkalmazás A standard üzenetkatalógus PDF formátumú kivonata A standard üzenetkatalógus kialakítását támogató alkalmazás

Köszönöm a figyelmet! tkacsik.marta@fmc.hu