Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére Winkler Ágoston Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék
Bevezetés Egyéni közlekedés térnyerése Közforgalmú közlekedés szerepe csökken Finanszírozási problémák Torlódások, környezetszennyezés Kitörési lehetőség: közforgalmú közlekedés előnyben részesítése Visszatartó intézkedések Húzó intézkedések INNOVATÍV FEJLESZTÉSEK
Előadás felépítése Győr közösségi közlekedésének jelenlegi helyzete, az ide vezető út Autóbusz-közlekedési koncepció Innovatív kísérletek Belvárosi autóbusz-körjárat (citybusz) Éjszakai közlekedés Hosszabb távú megoldások Kötöttpályás közlekedés Vízi közlekedés Komplex koncepció
Győr közösségi közlekedése 130 ezer lakos 115 autóbusz 5,5 millió hasznos kilométer / év Modal split: 35% körül Előnyben részesítés teljes hiánya Vonalhálózat, forgalomirányítás, utastájékoztatás, díjszabási rendszer napjainkra elavult
Utasszám csökkenése
Díjmentesen utazók > 25% !
Autóbusz-közlekedési koncepció Kisalföld Volán Zrt. által 2007-ben kidolgozott koncepció Központi forgalomirányítás Dinamikus utastájékoztatás Jegykiadási és díjszabási rendszer korszerűsítése Előnyben részesítés: „zöld út”-kérés Vonalhálózat átfogó átalakítása Megvalósítás: Nyugat-Dunántúli Operatív Program segítségével
Innovatív kísérletek Európai Mobilitási Hét keretén belül 2007: belvárosi körjárat (citybusz) 2008: éjszakai autóbusz
Belvárosi körjárat (citybusz)
Éjszakai autóbuszjárat
Kötöttpályás közlekedés tervei (Elő)városi vasút Tarifaközösség Új megállóhelyek (Újváros, Ipari Park, Adyváros, Marcalváros,TESCO, Ménfőcsanak-lakópark) Nagyobb járatsűrűség (Győr állomás a szűk keresztmetszet!) Közúti villamosvasút Lakótelepek (Adyváros, Marcalváros, leendő Városrét), egyetem és a városközpont között
Vízi közlekedés Napjainkban: alacsony vízszint, jelentős ingadozás hajózhatóság esetleges 3-5 év múlva torkolati műtárgy épül a Győr-Gönyű kikötő projekt részeként városi vízszintek (Mosoni-Duna, Rába, Iparcsatorna) emelhetők Menetrendszerinti városi hajózás, „vízibuszok” bekapcsolhatók a hálózatba (hivatásforgalmi és turisztikai céllal is!)
Vízibusz-vonal
Vízibusz-látványterv: Radó sziget
Vízibusz-látványterv: Mosoni-Duna
Vízibusz-látványterv: Egyetem
Komplex koncepció A város hosszú távú közösségi közlekedési koncepciója előkészítés alatt áll Cél: legalább a város központi részén a közösségi közlekedés vonzóbbá tétele, az egyéni forgalom mérséklése Eszközök: P+R parkolók Közforgalmú közlekedési ágazatok tevékenységének összehangolása Előrelátó, komplex tervezés nagyon fontos!
Lehetséges koncepció
Köszönöm a figyelmet!