Anyagmozgatás 2014 II Előadás Emelőgépek Pintér Péter Mihály Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Anyagmozgatás 2014 II Előadás Emelőgépek Pintér Péter Mihály Email : pinter.peterm@bgk.uni-obuda.hu Szoba : A28
Emelőgépek feladata, csoportosítása Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőgépek feladata, csoportosítása Az anyagmozgató gépek és berendezések felsorolását, jegyzékét, gyakran használt műszaki kifejezéssel, nomenklatúráját, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által készített és rendszeresen frissített Ipari termékek jegyzéke (ITJ) tartalmazza. A jegyzet a KSH által készített nomenklatúra alapján tárgyalja ezeket a berendezéseket.
Emelőszerkezet és eszköz: Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőszerkezet és eszköz: Kötélcsiga és kötélcsigasor Csörlő és vitla Láncos emelő Kis emelési magasságú emelő Emelődob Emelő asztal Emelő láb Egyéb emelőszerkezet és eszköz Emelőszerkezet és eszköz alkatrészei
Futómacska és daru Futómacska Futódaru Bakdaru, rakodóhíd Portáldaru Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Futómacska és daru Futómacska Futódaru Bakdaru, rakodóhíd Portáldaru Forgódaru Építőipari daru - Födémdaru - Kúszódaru - Toronydaru Járműves daru - Vasúti járműves daru - Autódaru - Egyéb közúti járműves daru - Hajódaru - Kohászati manipulátor Kábeldaru Egyéb daru Daru alkatrészei
Felvonó Közüzemi felvonó - Személyfelvonó Aknaszállító gép Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Felvonó Közüzemi felvonó - Személyfelvonó - Betegfelvonó - Személy és teherfelvonó - Teherfelvonó (általános használatra) - Mellvédes teherfelvonó - Alsó függesztésű teherfelvonó - Kézi teherfelvonó Aknaszállító gép Ipari felvonó - Kasos felvonó - Vedres felvonó Építkezési felvonó Sikló Egyéb felvonó Felvonó alkatrészei
Emelőgépek csoportosítási szempontjai. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőgépek csoportosítási szempontjai. Az emelőgépeket csoportosíthatjuk : mozgási viszonyaik, hajtásuk alkalmazott tehermegfogó eszközök szerint
egyszerű emelő-berendezések : Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet egyszerű emelő-berendezések : emelőművek csak függőleges emeléseket végeznek csak egy függőleges egyenes mentén képesek műveleteket végezni csavarorsós emelők, csigakerekes láncos emelők fogasrudas emelők fogasléces emelők a hidraulikus, pneumatikus emelők emelőasztalok
A futómacska szerkezetek része - emelőmű, Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet futómacskák azok berendezéseket melyek az emelésen túl képesek egy további egyenes vagy görbe vízszintes pálya mentén haladó mozgást végezni . A futómacska szerkezetek része - emelőmű, - kézi, vagy gépi mozgatású haladómű esetleg forgatómű Sík vagy görbe felület kiszolgálására alkalmas, de különféle alakú terekhez már nem .
kiszolgálható tér alakja körcikk, vagy kör alapú henger Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Daruk azok a berendezések, melyek az emelésen túl képesek két további egymástól eltérő irányú vízszintes pálya mentén haladó mozgást végezni. futódaruk, bakdaruk, haladó mozgások pályája két egymásra merőleges egyenes, az emeléssel kiszolgálható tér téglalap alapú hasáb forgó daruk haladómozgások pályája közül az egyik egyenes, a másik például körív, vagy kör, az emeléssel kiszolgálható tér alakja körcikk, vagy kör alapú henger
Emelőgépek csoportosítása meghajtásuk szerint Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőgépek csoportosítása meghajtásuk szerint Nem túl nagy terhek esetén a hajtás lehet kézi : - csavarorsós emelők, - kézi hajtású csavarkerekes, - csigakerekes láncos emelők, Ezekkel több tonna tömegű terhek is emelhetők Gépi hajtású emelőgépek esetén: - belsőégésű motoros, - villamosmotoros - hidraulikus és - pneumatikus hajtásokat
- automata programvezérelt - rádió, - infra Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A hajtásokon túl az emelőgépeknél is terjedőben vannak a legkorszerűbb vezérlési módszerek: - automata programvezérelt - rádió, - infra
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőgépek csoportosítása az alkalmazott teher megfogó eszközök szerint Horogüzemű daru. tehermegfogó eszköze daruhorog. Markolós daru. tehermegfogó eszköze markoló. Mágneses daru. tehermegfogó eszköze emelőmágnes. Mágneses-markolós daru. tehermegfogó eszköze emelőmágnes és markoló. Emelőgerendás daru. Mindazon futódaru, vagy bakdaru melynek tehermegfogó eszköze emelőgerenda. Emelőkaros daru. Mindazon futódaru, vagy bakdaru melynek tehermegfogó eszköze emelőkar. Mágneses adagszállító daru. . futódaru melynek tehermegfogó eszköze emelőmágnes és amely adagteknő mozgatására alkalmas. Berakó daru. forgó oszlopú futódaru, melynek tehermegfogó eszköze adagteknő megfogására és ürítésére alkalmas.
Törőművi daru. munkaeszköze hulladék vas törésére alkalmas ejtőgolyó. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Törőművi daru. munkaeszköze hulladék vas törésére alkalmas ejtőgolyó. Edződaru. tehermegfogó eszköze alkalmas munkadarabok edzőfürdőbe rakásához. ( A horog gyorsított leeresztésére is alkalmas. Öntődaru. Futódaru, tehermegfogó eszköze alkalmas öntőüst emelésére és billentésére. Fogókaros daru. futódaru ,tehermegfogó eszköze alkalmas bugák megfogására és kemencébe rakására vízszintes fogókarral és forgó oszloppal. Kokillalehúzó daru. futódaru, tehermegfogó eszköze alkalmas öntecsek kokillából való kitolására, vagy kihúzására. Mélykemence daru. mélykemencék kiszolgálására. Kovács daru. futódaru, tehermegfogó eszköze alkalmas a kovácsolandó bugák emelésére, mozgatására, forgatására. Konténer daru. tehermegfogó eszköze alkalmas szabványos konténerek megfogására, átrakására.
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Emelőgépek elemei Vannak olyan gépelemek, amelyek emelőgépek gépelemeinek is nevezhetők, túlnyomóan emelőgépekben kerülnek alkalmazásra Ilyen elemek a kötelek, láncok, vagy az emelőgépekben fontos szerepet betöltő szerkezetek, a teherfüggesztő és - megfogó szerkezetek
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kötelek Szerkezete, anyaga, szilárdsági méretezése, kiválasztása, alkalmazási területei Kenderkötelek szakítószilárdsága kicsi kötöző kötélként, tehernek horogra való felerősítésére alkalmazzák az időjárási viszonyokra érzékenyek ,impregnálják hajlékonysága, a teherbírásához viszonyított kedvező fajlagos tömege romlanak nedvesség hatására bekövetkező oxidációs folyamat (rothadás) hátrányos kenderköteleket többnyire három pászmából fonják , pászmák között középen egy vékonyabb kötél van behelyezve Számításoknál a biztonsági tényező b=8 Teher megkötése
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kenderkötelekből ritkán és csak alárendelt helyre és céllal készítenek függesztéket. Amennyiben mégis kialakítanak a végetlenített formán kívül más felhasználási alakot, akkor az ábrán feltüntetett kötélcsülök kialakítása a szokásos. Ez a kialakítási forma gyakori az acélsodronykötélből készített függesztékeknél is.
Kenderkötél alkalmazási területei Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kenderkötél alkalmazási területei
Kenderkötél alkalmazási területei Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kenderkötél alkalmazási területei
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet
A vonóelemekkel szemben támasztott követelményeket : Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Acélsodronykötelek A vonóelemekkel szemben támasztott követelményeket : a hajlíthatóság minden irányban, a nagy szilárdság kis átmérő mellett, kis súly, kis mértékű kopás, viszonylag kis gyártási és karbantartási költségek Az acélsodronyköteleket nagy szilárdságú vékony (=0,4-2,0 mm ) acélhuzalok, elemi szálak sodrásával állítják elő A kötélsodrógép kinematikai vázlata 1 - járomban elhelyezett orsók; 2 - sodrórózsa; 3 - sodrópont; 4 - középponti szál
Egyszer sodrott kötelek Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Egyszer sodrott kötelek általában kevesebb elemi szálból készülnek (z=1937 db), kötél hajlítgatásra kevésbé van igénybe véve nedvesség vagy gázok káros hatásának van kitéve Pl: kötélpálya vagy kábeldaru tartókötele, árbocdaru kikötő kötele Az egyszer sodrott köteleknél a külső huzalokat Z keresztmetszettel is készítik külső felületén teljesen zárt, sima hengerfelületet képeznek álló kötélként alkalmazzák Egyszer sodrott vagy spirál kötél keresztmetszete. Zárt kötél keresztmetszete
Kétszer sodrott kötelek, vagy pászmás kötelek : Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kétszer sodrott kötelek, vagy pászmás kötelek : Több (68) pászmát egy központi mag, rendszerint kenderbél köré sodorva készül a kétszer sodrott, vagy pászmás kötél szabványosított kétszer sodrott kötelek : hosszsodrásúak keresztsodrásúak A sodrás iránya lehet jobb-, ill. bal irányú A hosszsodrású kötelekre jellemzői: hossztengelyük körül elcsavarodhatnak, kisodródásra hajlamosak. hajlékonyabbak, hornyokban és a kötél belsejében jobb a huzalok felfekvése, kisebb a kopás és nagyobb az élettartam. többnyire felvonóknál használják, A keresztsodrású kötelek jellemzői: sodrat száma kevesebb, Ezért merevebbek, a hajlíthatóságuk rosszabb a hosszsodrású köteleknél, darukötelek mivel kisodródásra nem annyira hajlamosak kétszer sodrott kötél keresztmetszete
Az ábra (6+12+18)7=252 elemi szálból egy középső kenderbetéttel Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet a.) jobb keresztsodrású, b.) bal keresztsodrású, c.) jobb hosszsodrású, d.) bal hosszsodrású Az ábra (6+12+18)7=252 elemi szálból egy középső kenderbetéttel készült pászmaspirálos acélkötél-szerkezetet mutat
Különleges szerkezetű kötelek. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Különleges szerkezetű kötelek. az elemi szálak palástjuk egy-egy vonala mentén teljes hosszukban fekszenek fel egymáson mind az egymás mellett, mind az egymás felett levő elemi szálakat egyenlő sodrat hosszban sodorják vonalérintkezésű köteleknek : külső rétegében az alatta levővel azonos számú, de nagyobb átmérőjű elemi szál van 6(1x2,8+ 9x1,3+9x2,2)+kenderbetét Egy Seale-kötél keresztmetszete kötél pászmáinak külső rétegében az alatta levővel azonos számú, de váltakozva nagyobb és kisebb átmérőjű elemi szál van Warrington-Seale kötél
Háromszor sodrott kötelek. (Kábel kötelek) Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Háromszor sodrott kötelek. (Kábel kötelek) különlegesen hajlékony mozgó kötelek elemi szálak átmérője kicsi kisebb átmérőjű terelőelemeken vezethető keresztül Költséges rövidebb élettartama
Acélsodronykötelek igénybevételei és méretezése Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Acélsodronykötelek igénybevételei és méretezése a húzó- és a hajlító igénybevételből adódó eredő feszültséget határozzák meg A váltakozó irányú húzás, a kötelek összenyomódása, a csavarodás, a hajlításból származó alakváltozás és az elemi szálak egymáson való súrlódásából, valamint a terelőelem és kötél közti súrlódásból eredő kopás hatását biztonsági tényezővel veszik figyelembe Húzófeszültség 1 [N/m2] a húzófeszültség Tmax [N] a maximális kötélerő i [m] az i-dik elemi szál átmérője n [db] az elemi szálak száma d [m] a kötélkeresztmetszet burkolókörének átmérője [-] kitöltési tényező (értéke a szokásos acélsodrony keresztmetszetek ismeretében 0,460,5)
A hajlításból adódó feszültség Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A hajlításból adódó feszültség Mh [Nm] a hajlító nyomaték K [m3] a kötél keresztmetszeti tényezője eredő feszültség acélsodronyköteleket az alábbi összefüggés alapján méretezzük dmin [m] a minimális darukötél átmérő k [mN-1/2] segédtényező (értéke táblázatból vehető) Tmax [N] a maximális kötélerő acélsodronykötél kiválasztása az alábbi összefüggés alapján történhet
kötélvezetés kialakítás Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Az acélsodronykötelek élettartamát befolyásoló konstrukciós megoldások sodronyköteleknek üzem közben nagy az igénybevétele El kell kerülni a váltakozó irányú kötélhajlítást A kötél hajlítási iránya lehetőség szerint mindig azonos legyen helyes, helytelen kötélvezetés kialakítás
A kötélhorony profil kialakítása. Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A kötélhorony profil kialakítása. legkedvezőbb a kötél burkolókör profiljához simuló r=0,5dn legömbölyítésű horony gyakorlatban ennél a méretnél valamivel nagyobbat alkalmaznak A terelő korongok horonyprofiljának fa, alumínium ,poliamid, metamid bélelése 78-szoros élettartam növekedést kerülni kell a kötél kitérését okozó konstrukciós kötélhorony lekerekítésének különféle esetei láthatók
Kötélkitérés esetén a kiugrás megakadályozása érdekében Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kötélkitérés esetén a kiugrás megakadályozása érdekében a kötélkorongokat védőburkolattal látják el középső kenderbetétet olajjal itatják át és a kötelet kívül zsírozva szállítják szabadban működő daruk köteleit savmentes ásványi zsírral gondosan kenni kell. 4-7x nagyobb élettartam Kötélterelő elem kötélhorony profil kialakítása
Kötél végének csatlakozóelemhez való rögzítései Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Kötél végének csatlakozóelemhez való rögzítései Kötélszív Készítési módját szabvány írja elő. Csak pászmás köteleknél használható Kötélcsülök
A kötelet acélék körül vezetik, s a húzott kötél hatására a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet A kötelet acélék körül vezetik, s a húzott kötél hatására a kötél a lapos ékházba, karmantyúba szorul Kötélék sodronykötelek hurokképzésénél Kúpos kötélkarmantyú Szorítókengyel
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet Acélsodronykötélből a függeszték készítésének legegyszerűbb módja a 2. ábrán feltüntetett,szorítókengyeles kivitel. A szorítókengyelt (MSZ EN 13411-5 "Acélsodronykötél-végek. Biztonság. 5. rész: U alakú szorítókengyel sodronykötélhez" című szabvány tartalmazza. A kialakítását, a fül kiviteli lehetőségét a 3. ábra mutatja.
Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Mechatronikai és Autótechnikai Intézet