Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zajszennyezés.
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Időszakosan használt harctéri eszközök biztonság szintjének elemzése diszkrét – diszkrét Markov modellel.
Anstelle der grauen Fläche
BME KAUT, MMK Vasúti Szakosztály, és a PQ Zrt. által szervezett szakmai konferencia Hz-es ütemadók és sínáramköri vevők - alkalmazási kérdések.
SeaLog digitális nyom-elemző rendszer Digitális nyom elemzése az informatikai eseménytérben.
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
Az ötlettől a projekttervig
A projektmenedzsment fogalma
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Informatika a felsőoktatásban augusztus Debrecen A Magyarországon alkalmazott könyvtári szoftverek értékelése a többtényezős döntéshozatal.
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Nemzetközi informatikai projekt módszertan gyakorlati alkalmazása
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Szoftvertechnológia Ember-gép rendszerek. Mit értünk rendszer alatt? Kapcsolódó komponensek halmaza – egy közös cél érdekében működnek együtt A rendszer.
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
ADATBIZTONSÁG, ADATVÉDELEM IV. Takács Béla
Az ellátási láncok biztonsága
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Karbantartási tevékenység felmérése és fejlesztése
Tartalom  Infrastruktúra meghatározása  Infrastruktúrák osztályozása  Kritikus információs infrastruktúrák  Információs infrastruktúrák támadása és.
1 Tanpálya Munkavédelmi mutatók 3 4 A számok kedvezőek, de tanulni kell a múlt hibáiból !! A tevékenység megkezdése előtt mindig vegyük számba.
JEREMIE Programok módosulásai
Programtesztelés. Hibák keletkezésének okai nem egyértelmű vagy hiányos kommunikáció fejlesztés közben maga a szoftver bonyolultsága programozói (kódolási)
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Pesti Béla MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág
BME Közlekedésautomatikai Tanszék
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
Szoftver születik Eötvös Konferencia Köllő Hanna.
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Adatbiztonság, adatvédelem, kockázatelemzés
Felhasználók, felhasználócsoportok, jogosultságok.
Életciklus elemzés (LCA)
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
A belső fenyegetettség elleni védelem aktuális kérdései © , Megatrend 2000 Rt. All rights reserved. Kajati László igazgató, biztonsági üzletág.
Nyílt forráskódú megoldások lehetőségei a Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszerben (TeIR-ben) Juhász Géza Péter, VÁTI Magyar Regionális.
Szabó András: Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Biztonságirányítás a vasútvállalatoknál Szabó András PQRS Quality Referenc System Zrt. Közlekedéstudományi.
A hardware fejlesztő KKV-k valósága Magyarországon
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
MODELLKÍSÉRLETI PROGRAM AZ ALAPSZOLGÁLTATÁSOK FUNKCIONÁLIS ÖSSZEKAPCSOLÁSÁRA TÁMOP /1 Készítette: Horváth Éva.
Szűk keresztmetszet a banki digitalizációban
Az ötlettől a projekttervig
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
A NUBIKI Nukleáris Biztonsági Kutatóintézet Kft. részvétele a
Típusos kockázatértékelési algoritmusok a szervezetek működési sajátosságainak figyelembe vételével Tarján Gábor.
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
Elérés
Előadás másolata:

Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben Szabó Géza BME KAUT és EJJT szabo.geza@mail.bme.hu

Biztonság és megbízhatóság Mottó: Abszolút biztonság nem létezik... Nem cél a rendszer megbízhatóságának minden határon túl növelése. Az a kérdés, a társadalomnak mire van igénye (megfizethető biztonság). Az elvárt megbízhatóság az eltűrhető kockázatból határozható meg.

Műszaki okú kockázatok okai Véletlenszerű meghibásodások, Szisztematikus (emberi hibák), amelyek a műszaki rendszer elégtelenségéhez vezetnek. Mindkét típus funkcionális elégtelenségben jelentkezik, ellenük adott szintű védekezés szükséges. A védelemnek célszerűen összehangoltnak kell lennie A védekezési szint mérőszámai: THR és SIL (IEC-MSZ-EN 61508; MSZ-EN 50126 stb.)

THR és SIL meghatározása (1) THR, majd THR alapján SIL: GAMAB: Minden új rendszer legyen legalább annyira biztonságos, mint az, amit kivált. (Problémák: Alacsonyabb biztonság többletfunkciókkal? Teljesen új rendszer? A korábbi rendszer nem szándékolt biztonsági szintje?) ALARP: A megfizethető biztonság: A biztonságnövelő ráfordítások és hatások elemzése. (Probléma: Gyártófüggő.) MEM: A rendszer alkalmazásának kockázata ne emelje az alapkockázatot.

Példa GAMAB elv alkalmazására Fék okú Kormánymű okú Futómű okú Gumiabroncs Egyéb okú Emberi okú Műszaki okú 20% 30 halál/év Közlekedési okú halálesetek Magyarországon Adat2 90% 10% 150 haláleset/év Adat1 4 haláleset/nap 1500 haláleset/év Felosztás1

Példa GAMAB elv alkalmazására (folyt.) Fék okú Kormánymű okú Futómű okú Gumiabroncs Egyéb okú Hipotézis1 0,5 halál/baleset 60 baleset/év Hipotézis2 Minden 4. fékhiba vezet balesethez 240 hibaeset/év Felosztás1 20% 30 halál/év

Példa GAMAB elv alkalmazására (folyt.) SIL3 Hipotézis2 Minden 4. fékhiba vezet balesethez 240 hibaeset/év Hipotézis3 Egy átlagos jármű 2 órát fut naponta 0,33 hibaeset/üzemóra Adat3 2 millió jármű Magyarországon 1,65*10-7 hibaeset/üzemóra

THR és SIL meghatározása (2) csak SIL (HW hibatűrés is ez alapján): RiskGraph

THR és SIL előírások következményei THR: rendszer-architektúra; komponens megbízhatóságok; SIL: életciklus-tevékenységek szigorúsága: Információáramlás, dokumentálás, Résztvevők függetlensége, Résztvevők kompetenciája, Alkalmazott módszerek és eljárások, Verifikáció és validáció.

Függetlenség (1) MSZ-EN 61508:

Függetlenség (2) MSZ-EN 50126 / 50129: SIL3 – SIL4: SIL1 – SIL2:

Alkalmazandó módszerek előírása Tervezési és fejlesztési hibák elkerülésére, MSZ-EN 61508

A fejlesztési munka támogatása Integrált informatikai rendszerrel, amely: kezeli az egymásra épülő fázisokat (életciklus-tervezés); a fázisok közötti átmeneteket (fázis lezárás-új fázis megnyitása); a fázisokban keletkező információkat (változatlanság, illetve változás esetén a módosulás végiggörgetésének kikényszerítése); módszertani támogatást nyújt (szabványfeldolgozás alkalmazási példákkal); kezeli a jogosultságokat és kompetenciákat; automatikus jelentéseket generál a biztonsági folyamatról; BME-EJJT 5.1 projekt: Járműrendszerek biztonsági szintjének meghatározása, funkcióspecifikáció

A közlekedési szakma feladatai A kockázati alapú megközelítés elfogadása és elfogadtatása a közvéleménnyel, Alátámasztható kockázati kritériumok létrehozása és publikálása, Az üzemeltetési fázis megfelelő szervezése, A rendelkezésre álló erőforrások ésszerű felhasználásának tervezése: Közlekedési ágazatok közötti különbség: vasúti, légi közlekedés: professzionális résztvevők, a belépés korlátozott; közúti közlekedés: nem professzionális résztvevők, a belépés szinte teljesen szabad. Következmény: elsődlegesen emberi hibából származó balesetek arányának különbsége

szabo.geza@mail.bme.hu