A SZOFTVERTECHNOLÓGIA ALAPJAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Valós idejű tesztlefedettség- monitorozás JEE környezetben Dr. Ferenc Rudolf, Szegedi Tudományegyetem Bakota Tibor, FrontEndART Szoftver Kft.
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Humán rendszerek, közszféra
A szoftver minősége A szoftverfejlesztési folyamat azt igényli, hogy a fejlesztők és felhasználók ugyanazokat a minőségi jellemzőket használják a szoftver.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
AZ MSZ SZABVÁNYSOROZAT SZÜKSÉGESSÉGE
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Validálás & verifikálás
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Trendek a szoftveriparban: e-business és e-development Csontos Péter IQSOFT Rational e-development szakmai nap 2000 február 16.
A projektmenedzsment funkciói és területei
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Informatika a felsőoktatásban augusztus Debrecen A Magyarországon alkalmazott könyvtári szoftverek értékelése a többtényezős döntéshozatal.
Minőségmenedzsment 2. előadás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
HACCP az élelmiszer-higiéniában
Előnyök és alkalmazási területek
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
1 Szoftverfejlesztési folyamat a gyakorlatban Tamás Árpád – QualSoft Kft
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
Szoftvertechnológia Módszertanok.
Szoftvertechnológia Szoftvergyártás 2..
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
szakmérnök hallgatók számára
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Munkahelyi egészség és biztonság
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Funkciói, feladatai és területei
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Rendszertervezés Alapfogalmak; Az informatikai rendszer
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Miért is kell minősíteni a szoftverfejlesztő cégeket? Kinek jó ez? Az IVSZ Szoftverfejlesztési Tanúsítvány elindításának hátteréről Balatonfüred.
Készítette: Szirmai István
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
Információs rendszer fejlesztése 1. előadás
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Biztonságos szoftverfejlesztés kipipálva!? TickIT követelmények
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Szoftvermenedzsment A szoftver fogalma programmodulok rendszerdokumentáció konfigurációs adatok, és ezeket tároló fájlok felhasználói dokumentáció a szoftver.
KONFIGURÁCIÓKEZELÉS è A projektirányítás a költségekkel, erőforrásokkal és a felhasznált idővel foglalkozik. è A konfigurációkezelés pedig magukkal a termékekkel.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
PROJEKT MENEDZSER Elkészíti a projekt terveket
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A SZOFTVERTECHNOLÓGIA ALAPJAI 11. előadás: A szoftver minőségének kezelése A SZOFTVERTECHNOLÓGIA ALAPJAI A szoftver minőségének kezelése 11. előadás PPKE-ITK PPKE-ITK A Szoftvertechnológia alapjai-2011

11. előadás: A szoftver minőségének kezelése Tartalom 1. A minőségbiztosítás és a szabványok 1.1 Dokumentációs szabványok 1.2 A termék és a folyamatok minősége 2. Minőségtervezés 3. Minőségellenőrzés 3.1 Minőségi felülvizsgálatok 4. A szoftver mérése és metrikák 5. A folyamatok mérése és minősítése (CMM) PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011 PPKE-ITK A Szoftvertechnológia alapjai-2011

A szoftver minőségének kezelése A minőségbiztosítás célja, hogy garantálja a szoftvertermék megkívánt minőségét. A minőségbiztosításhoz tartozik: a minőség szabványainak és a betartásukhoz szükséges folyamatoknak meghatározása, annak dokumentálása, hogy a termék a szabványoknak megfelelően készült. A megfelelő minőség eléréséhez „minőségi kultúrát” kell kialakítani, amelyért mindenki felelősséggel tartozik. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A szoftver minősége A minőség általában azt jelenti, hogy a termék megfelel specifikációjának. Mindenki mást ért minőség alatt: A felhasználó: „A szoftver azt végezze amit elvárok tőle, és úgy működjön ahogy én kívánom.” (Ebbe beleérti a gazdaságosságot, megbízhatóságot, stb. és a ki nem mondott elvárásokat is.) A fejlesztő: „A szoftver feleljen meg a specifikációnak” (Beleérti a karbantarthatóságot, újrafelhasználhatóságot, stb.) Az ISO definíciója: „Annak mértéke, amennyire a szoftver tulajdonságai (a minőségi jellemzők) megfelelnek a követelményeknek.” De: mint tudjuk a szoftverkövetelmények gyakran nem teljesek és nem következetesek A szoftver specifikációját nehéz teljessé tenni, tehát a specifikációnak való megfelelés nem garantálja, hogy a felhasználó elégedett lesz a termékkel. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Minőségi kompromisszumok Mivel a követelményspecifikáció nem teljes, a minőség biztosítására más tényezőket is fel kell használni: Olyan eljárásokat kell bevezetni, hogy hiányos követelmények esetén is biztosítható legyen a minőség: Minőségkezelés Nagy rendszerek esetén méréssel, ellenőrzéssel, dokumentálással és külön szervezettel jár. Kisebb rendszerek fejlesztésekor egy általános minőségi kultúra megalapozását és az előzőnél kevesebb dokumentációt igényel. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A minőségkezelés tevékenységei Minőségbiztosítás: Szabványok és szervezeti eljárások alkalmazása. Minőségtervezés: Egy konkrét projekthez alkalmas eljárások és szabványok kiválasztása és adaptálása. Minőségellenőrzés: Annak biztosítása és ellenőrzése, hogy a fejlesztő csapat alkalmazza a minőségi szabványokat és eljárásokat. A minőségkezelés lehetőleg legyen független a projektvezetéstől. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A minőségkezelés és a szoftverfolyamat A szoftverfejlesztés folyamata M1 M2 M3 M4 A minőségkezelés folyamata Szabványok és eljárások Minőség- terv Minőségi jelentések PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Az ISO 9000 szabvány A minőségkezelés nemzetközi szabvány-rendszere (ISO – International Standard Organisation) Sokféle szervezetre alkalmazható, a termeléstől a szolgáltatásokig. Az ISO 9001 alkalmazható a tervezéssel, fejlesz-téssel, karbantartással foglalkozó szervezetekre. A megújított ISO 9000:2000 szabvány már foglalkozik a felhasználói elégedettség mérésével is. Az ISO 9001 egy általános minőségkezelési folyamat, amelyet adaptálni kell a konkrét szervezetre. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Az ISO 9001 alkalmazási területei A vezetés felelősségi körei Minőségi rendszer Különleges termékek ellenőrzése A tervezés ellenőrzése Kezelés, tárolás, csomagolás, szállítás Beszerzés, értékesítés Beszerzett és előállított termékek Termék azonosítás és nyomon követés Folyamatellenőrzés Ellenőrzés és tesztelés A szerződések felülvizsgálata Korrekciós műveletek A dokumentálás ellenőrzése Minőségi jelentések Belső minőségi felülvizsgálatok Képzés Szervizelés, karbantartás Statisztikai módszerek PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Az ISO 9000 tanúsítvány A vonatkozó minőségi szabványokat és eljárásokat a szervezet minőségi kézikönyvében kell lefektetni. Egy független, külső bizottság tanúsítja, hogy a szervezet minőségi kézikönyve és gyakorlata megfelel az ISO 9000 szabványnak. A tanúsítást évente felülvizsgálják és megújítják, vagy megvonják a szervezettől. A megrendelők (pl. közbeszerzésben) mind gyakrabban írják elő feltételként az ISO 9000 tanúsítványt. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Az ISO 9000 és a minőségkezelés ISO 9000 minőségi modellek A szervezethez igazítva Dokumentumok Szervezeti minőségkezelési folyamat Szervezeti minőségi kézikönyv A fejlesztéshez alkalmazva Megvalósítás 1. Projekt minőség- terve 2. Projekt minőség- terve 3. Projekt minőség- terve Projekt minőség- kezelés Támogatás PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

4.1 Az ISO 9000 szabványok Az ISO 9000:2000 minőségi rendszerekre vonatkozó szabványok korábbi ISO 9001, 9002 és 9003 szabványokat váltották fel 2000-ben. Részei: ISO 9000:2000 (alapfogalmak és szótár) ISO 9001:2000 (követelmények) ISO 9004:2000 (a teljesítmény-fejlesztés ajánlásai) - központban a felhasználó, - folyamat-szemlélet, folytonos folyamat-fejlesztés, - a vezetés rendszerszemléletű megközelítése, a résztvevők bevonása, - a döntéshozatal módszerei, - a beszállítók kezelése. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Az ISO 9000 szabványok ISO 9000 minőségfejlesztési szabványok a szoftverfejlesztő és karbantartó szervezetek számára: ISO 9001:2000 Minőségkezelő rendszerek – Követelmények ISO 9000-3 (1997) szabvány helyett az új szabványban öt pontban sorolja fel a szoftver minőségkezelő rendszerek számára ajánlott tevékenységeket. Csatlakozó (hivatkozott) szabványok szoftver fejlesztő szervezetek számára: ISO/IEC 15504 „Folyamatjavítás” – SPICE (Software Process Improvement and Capability) ISO/IEC 12207 „Információs technológia – a szoftver életciklus folyamatai” ISO/IEC 15288 „Rendszertechnológia – a rendszer életciklus folyamatai” ISO/IEC 15939:2001 „Információs technológia – Szoftvertechnológia – Szoftver mérés” PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

1. A minőségbiztosítás és a szabványok A szabványok adják a keretet a hatékony minőségkezeléshez. Lehetnek: nemzetközi-, nemzeti-, szervezeti- és projektszabványok. A termékszabványok olyan tulajdonságokat írnak elő, amelyek a termék minden elemére nézve kötelezőek: Dokumentációs szabványok (pl. dokumentumok szerkezete) Kódolási szabványok (programozási stílus, programnyelv használat) A folyamatszabványok a szoftverfejlesztés alatt követendő folyamatokat határozzák meg (pl. a specifikáció, tervezés, stb. folyamata, módszerei, dokumentumai). PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A szabványok fontossága A szabványok a legjobb gyakorlat és a korábbi projektek hibáinak összegyűjtött adatai alapján készülnek. Nemzeti és nemzetközi szervezetek (IEEE, ANSI, BSI, NATO, stb.) dolgozzák ki különböző projektekre. Kiterjednek a szoftvertervezés terminológiáira, programozási nyelvekre, jelölésrendszerre, programozási módszerekre, ellenőrzésre, validálásra. Folytonosságot biztosítanak egy változó szervezetben, az új résztvevők a helyi szabványok megismerésével hamarabb be tudnak kapcsolódni a munkába. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A termék- és folyamatszabványok Termékszabványok Folyamatszabványok Űrlapok a tervek átvizsgálásához A tervek átvizsgálásának irányítása Dokumentációs szabványok (szerkezet, névkonvenciók) Dokumentumok ellenőrzése A termékek vizsgálata, jelölése Verzió-kibocsátás folyamata Programozói stílusok előírásai Programátvizsgálások folyamata A projektterv formátuma Projektterv jóváhagyási folyamata Változtatási kérelmek űrlapjai Változáskezelés folyamata A szoftvertervezők gyakran túl bürokratikusnak tartják a szabványokat (túl sok adminisztráció). Mindig találnak okot, hogy a szabvány miért nem felel meg a konkrét projektnek. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A szabványok betartásának nehézségei A szoftvertervezők gyakran túl bürokratikusnak tartják a szabványokat (túl sok adminisztrációval jár pl. az űrlapok kitöltögetése). Mindig találnak okot, hogy a szabvány miért nem felel meg a konkrét projektnek. Megoldás: A szoftvertervezőket be kell vonni a szabványok kidolgozásába. A szabványokat „karban kell tartani”, követni kell a technológiai változásokat. A szabványok alkalmazását szoftver eszközökkel kell támogatni, így sok manuális munka megtakarítható. Csak olyan szabványt szabad kötelezővé tenni, amely megfelel az adott szervezet és rendszer körülményeinek. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

1.1 Dokumentációs szabványok A dokumentációk a szoftver megfogható meg-nyilvánulásai, általuk válik követhetővé a szoftverfolyamat, ezért a dokumentációs szabványok különösen fontosak. Típusai: A dokumentálás folyamatának szabványai: Hogyan kell a dokumentumokat elkészíteni, validálni, karbantartani. Dokumentumszabványok: A dokumentumok tartalma, szerkezete, megjelenése. A dokumentumcsere szabványai: A dokumentumok tárolása, különböző dokumentációs rendszerek közti cseréje. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A dokumentálás folyamata 1. Létrehozás Első változat Az változat áttekintése Változtatások javítások megjegyzések Dokumentum újraírása 2. Finomítás Jóváhagyott dokumentum Ellenőrző olvasás Végleges válto- zat elkészítése Végleges válto- zat ellenőrzése 3. Előállítás Jóváhagyott dokumentum A szöveg szerkesztése A szerkesztés áttekintése Az eredeti példányok elkészítése Másolatok készítése PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Dokumentumszabványok Szabványok a dokumentumok azonosítására: A dokumentumok egyedi azonosításának módja. Szabványok a dokumentumok szerkezetére: A dokumentumok struktúrája, oldal-, fejezet, stb. számozása, stb. Szabványok a dokumentumok kinézetére: Stílusok, fontok, kiemelések, logók, színek. Szabványok a dokumentumok aktualizálására: A változások jelölése, kezelése. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A dokumentumcsere szabványai A dokumentumokat különböző rendszerekkel készítik. Az elektronikus dokumentumok cseréjét azért kell szabványosítani, hogy a dokumentum eredeti formájában előállítható legyen egy másik rendszerrel. Ide tartozik az egységes stíluslapok és egységes makrókészletek alkalmazása. Az XML széles körben alkalmazható szabvány lesz a dokumentumok cseréjére is. Az archiválási szabványoknál figyelembe kell venni a szövegszerkesztők élettartamát. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

1.2 A termék és a folyamatok minősége A termék minősége alapvetően függ az előállítása során alkalmazott folyamatok minőségétől (pl. iparszerű gyártásnál). Ez a szoftverfejlesztésnél is így van, de sok minőségi jellemző nehezen mérhető, számszerűsíthető. Ugyanakkor a szoftvert egyedileg tervezik, a szoftverfejlesztés nem mechanikus folyamat. A szoftverfejlesztés folyamata és a termék minősége között erős összefüggés van, de ez nagyon összetett és alig megfogható. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A folyamat alapú minőség Az ipari gyártásban egyértelmű az összefüggés a termék minősége és az előállítási folyamat minősége között. A szoftver esetén ez bonyolultabb, mert A szoftverfejlesztésben az egyéni képzettség és gyakorlat különösen fontos. Külső tényezők, mint az alkalmazás újszerűsége, vagy a piacra vitel siettetése, befolyásolják a minőséget. Figyelembe kel venni, hogy alkalmazható-e az adott projektre egy szabványos folyamat. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Folyamat alapú minőség A termék minőségének megállapítása Folyamat definiálása Termék fejlesztés Nem Minőség rendben? Folyamat tökéletesítése Igen Folyamat szabványosítása PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

2. Minőségtervezés A minőségi tervet a folyamat korai szakaszában kell elkészíteni. A minőségi terv meghatározza a termék minőségi jellemzőit, kijelöli a mérés módját és az alkalmazandó folyamatokat. Meg kell határozni, hogy milyen szervezeti szabványokat kell alkalmazni. Ha szükséges, új szabványokat dolgoznak ki. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A minőségi terv szerkezete A minőségi terv tartalma: A termék bemutatása Terméktervek A folyamatok leírása Minőségi célok Kockázatok és kockázatkezelés A minőségi tervnek rövidnek, tömörnek kell lennie (különben nem olvassák el!). PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A szoftverminőség attribútumai A minőségterv készítésekor az alábbi jellemzőket kell figyelembe venni (az adott szoftvertől függő súlyozással): Biztonságosság Biztonság Megbízhatóság Rugalmasság Robusztusság Érthetőség Tesztelhetőség Adaptálhatóság Modularitás Komplexitás Hordozhatóság Használhatóság Újrafelhasználhatóság Hatékonyság Megtanulhatóság PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

3. Minőségellenőrzés A szoftverfejlesztési folyamat ellenőrzése, hogy betartották-e az előírt folyamatokat és szabványokat. A minőségellenőrzés megközelítései: Minőségi felülvizsgálatok: A minőségellenőrök átnézik a szoftvert és a dokumentációt, hogy megfelelnek-e a szabványoknak. Automatizált szoftverértékelés: Egy program dolgozza fel a szoftvert és a dokumentációt. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

3.1 Minőségi felülvizsgálatok Elterjedt módszer a folyamatok és a termékek minőségének ellenőrzésére. Egy minőségellenőrzési csoport átnézi a folyamatot, a dokumentációkat és a szoftvert, hogy felfedje a lehetséges hibákat. A felülvizsgálat típusai: A terv vagy a program vizsgálata, mint a V&V esetén (a termék minőségét vizsgálja) Az előrehaladás vizsgálata (a folyamat és a termék minőségét vizsgálja) A minőség vizsgálata (a folyamat és a termék minőségét vizsgálja) PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A minőségi felülvizsgálat Szakértők egy csoportja figyelmesen átvizsgálja a szoftver komponenseit, a teljes szoftvert és a dokumentációkat. Átnézik a specifikációkat, terveket, kódot, tesztterveket. Az eredményes felülvizsgálat a szoftver vagy a dokumentáció elfogadását jelenti. Az észrevételek kijavítása után újabb felülvizsgálatra kerülhet sor. A vezetés a felülvizsgálatok eredményei alapján követheti a projekt előrehaladását. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A felülvizsgálat eredményei A felülvizsgálat megállapításait osztályozni kell: Nincs tennivaló, a szoftver és a dokumentáció rendben van. Javításra visszaadva, a tervezőnek vagy a programozónak ki kell javítania a felfedett hibákat. Teljes újragondolás (újratervezés) szükséges. A felfedett hiányosságok a tervek más részeit is érintik. A követelmény- és specifikációs hibákról a megrendelőt is értesíteni kell. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

4. A szoftver mérése és metrikák A szoftver mérés számszerűsíthető értékeket állít elő a szoftvertermék vagy –folyamat jellemzőiből. Célja a technikák és folyamatok objektív összehasonlítása, a minőség mérése. Néhány nagyvállalat (HP, AT&T) már bevezetett ilyen méréseket a minőségkezelésben. A szoftver mérésére szabványok még nem léteznek. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A szoftver metrikák Szoftver metrika minden olyan mérés, amely szoftverhez, szoftverfolyamathoz vagy a dokumentációhoz kötődik. Ilyenek lehetnek: A kódsorok száma, az olvashatóság jellemzője (Fog index), vagy egy komponens kifejlesztéséhez szükséges embernapok száma. Célja kvantitatív értékek rendelése a szoftverhez, vagy a folyamatokhoz. Az összegyűjtött mérési eredmények a projektek becsléséhez, vagy a folyamatok irányításához, javításához használhatók. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A szoftver belső és külső jellemzői Az eljárások paramétereinek száma Karbantarthatóság Ciklomatikus komplexitás Megbízhatóság A program mérete (LOC) Hordozhatóság A hibaüzenetek száma Használhatóság A felhasználói kézikönyv hossza PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A mérési folyamat A szoftver mérés a minőségkezelési folyamat része lehet. Az egyes projektek során összegyűjtött adatok a szervezet értékei közé tartoznak, azokat központilag kell kezelni és értékelni. Amikor egy szervezetnél egy mérési adatbázis összegyűlt, lehetővé válik a projektek összehasonlítása. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Az automatikus adatgyűjtés típusai: Az adatok gyűjtése Sok termék és folyamat van, amely alkalmas programokkal automatikusan mérhető. Az adatokat azonnal, azok keletkezésekor kell begyűjteni, nem utólagosan, mert torzulhatnak. Az automatikus adatgyűjtés típusai: Statikus termék analízis Dinamikus termék analízis Adatgyűjtés a folyamatról (pl. a projekt elszámoló adatbázisból) PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

Meglepetés a mérések alapján A hibák számának csökkentése növeli a help desk hívások számát: A programot már megbízhatóbbnak ítélik a korábbiaknál, ezért szélesebb piacon kezdik értékesíteni. A segítséget kérő felhasználók százaléka csökken, de az összes hívások száma megnőhet. A megbízhatóbbnak gondolt szoftvert másként használják, mint az olyat, amelyben hibákat sejtenek a felhasználók. Ez megnövelheti a hívások számát. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

5. A folyamatok mérése és minősítése A nagy megrendelők elvárják a szoftverfejlesztő szervezettől, hogy bizonyítsa alkalmasságát a nagy projektek minőségi végrehajtására. A Carnegie Mellon University és a US Defense Department által alapított Software Engineering Institute (SEI) kidolgozott egy modellt a szoftver technológiai felkészültség mérésére és minősítésére: A CMM - Capability Maturity Model a szervezet folyamatainak alkalmasságát méri, osztályozza és értékeli. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A SEI folyamat fejlettségi modellje 5. szint Optimalizált 4. szint Menedzselt 3. szint Meghatározott 2. szint Ismételhető A Szoftverképesség Fejlettségi Modell 1. szint Kezdeti Minden szint a szervezeti képességek egy stádiumát reprezentálja. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A CMM modell szintjei Kezdeti: Ismételhető: Meghatározott: Menedzselt: Nincsenek hatékony vezetési eljárások, vagy hiányzik a szervezet azok következetes alkalmazására. Ismételhető: Azonos típusú projektekben ismételve a vezetési, minőségbiztosítási és változáskezelési eljárásokat sikeres lehet (a siker egyéni teljesítményektől függ). Meghatározott: A folyamatokat már definiálták, de a vezetési folyamatok még nem tudják azokat következetesen, maradéktalanul biztosítani. Menedzselt: Már vannak definiált és bevezetett folyamatok, de azok folyamatos fejlesztése még nem biztosított. Optimalizált: A folyamatok állandó fejlesztése definiált és biztosított. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

CMM kulcsfolyamatok 5. szint Optimalizált 4. szint Menedzselt Hibamegelőzés Technológiai változások kezelése Folyamatváltoztatás kezelése 4. szint Menedzselt Mennyiségi folyamat kezelése Szoftverminőség kezelése 3. szint Meghatározott Szervezeti folyamatok Szervezeti folyamatok meghatározása Képzési program Integrált szoftver kezelése Szoftvertermék tervezése Csoportok közti kommunikáció szabályozása Társ-áttekintések (peer reviews) 2. szint Ismételhető Követelménykezelés Szoftver projekt tervezése Szoftverprojekt követés és felügyelet Alvállalkozói szerződések kezelése Szoftver minőségkezelés Szoftver konfigurációkezelés 1. szint Kezdeti Nincs kulcsfolyamat PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

CMM felmérés A világon 2150 szoftvercéget mértek fel 1997 és 2003 között (11823 projektet) ebből : 2001 2002 2003 1-es szinten: 27.1 % 19.3 % 13.3% 2-es szinten: 39.1 % 43.2 % 43.5% 3-as szinten: 23.4 % 23.4% 25.6% 4-es szinten: 5.4 % 7.3% 8.5% 5-ös szinten: 4.8 % 6.8% 9.2% PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

A CMM és az Extrém Programozás Az XP – mint az agilis módszerek általában – alig foglalkozik a vezetés kérdéseivel (leginkább korlátokat állít) Az XP a kis/közepes projektek számára fejlődött ki, elsősorban a gyorsan változó követelményekből fakadó problémák leküzdésére. A CMM és az XP nem teljesen ellentmondó, mert Amíg a CMM arra koncentrál, hogy mit teljesítsen a szervezet, Addig az XP a hogyanra koncentrál. De: A CMM az állandóságot (megismételhetőség) hangsúlyozza, Az XP a rugalmasságot helyezi előtérbe (még a hiányos dokumentáció árán is) PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

CMM érettség szervezet szerint PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011

11. előadás: A szoftver minőségének kezelése Összefoglalás A szoftver minőségkezelés azt bizonyítja, hogy a szoftver megfelel a megkövetelt szabványoknak. A minőségbiztosítás eljárásait a szervezet minőségi kézikönyvében kell rögzíteni. A szoftver szabványok a „legjobb gyakorlatok” alapján készültek. A szoftverminőség ellenőrzésére leggyakrabban a felülvizsgálatot alkalmazzák. A szoftver mérés információkat gyűjt a szoftverfolyamatról és a szoftvertermékről. A SEI CMM modellje osztályokba sorolja a szervezeti képességeket a megvalósított kulcsfolyamatok szerint. PPKE-ITK Szoftvertechnológia-2011 PPKE-ITK A Szoftvertechnológia alapjai-2011