T.Gy. Beszedfelism es szint. 2012.02.14. 1 Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás 2012. 02. 14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Digitális képanalízis Félévi megbeszélnivalók. A tárgy •címe: Digitális képanalízis •szakirányos tárgy •neptun-kód: BMEEOFTASJ5 (BSc) •előadó és gyakorlatvezető:
Tájékoztató a kötelezően választható szakirányokról és specializációkról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
A „HANGOK TANÁTÓL” A BESZÉDTECHNOLÓGIÁIG
Humánkineziológia szak
A hallgató neve A szak megnevezése Konzulens tanár: XY 2010.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Műveletek logaritmussal
A beszéd.
Beszéd és hallásdiagnosztika tantárgy bemutatása BMEVITMM2030
Energiatermelés és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energiatermelés és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Energetika I-II. energetikai BSc.
Hagyományos szemléltető eszközök
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Számítógépes nyelvészeti alkalmazások Farkas Richárd szept 7.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Számítógépes képelemzés 2007/08 I. félév Előadó:Dr. Gácsi Zoltán Gyakorlatvezető:Póliska Csaba Koncz-Horváth Dániel.
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Beszédjelek lineáris predikciója Takács György 4. előadás
Beszédfelismerés és beszédszintézis Spektrális módszerek a beszédfeldolgozásban Takács György 3. előadás Beszedfelism és szint
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézet
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
szakmérnök hallgatók számára
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
A háború és a modern fegyveres erő
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 A bannernek is van szeme. Erre ma már megvannak az eszközök! 6.
Készítette: Gocsál Ákos, Gocsál Klára, Fehér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Internet az oktatásban – taneszközök.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
2006. május 15P2P hálózatok 1 Fóliák a vizsgára: 1. előadás  Bevezető: 11-16, 21,  Usenet: előadás:  Bevezető: 3-8  Napster: 
Energia és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energia és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiafelhasználásra.
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Statisztikai eszközök a multimédiás kurzuselemek hatékonyságának elemzésére T. Nagy Judit
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A termelés költségei.
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Tanévnyitó szeptember 5. Felnőttoktatási tagozat Budapest IX
MTA SZTAKI Department of Distributed Systems Mutasd a hangod! intelligens gépi jeltolmács beszéd- és halláskárosultaknak Mátételki Péter.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A termelés költségei.
T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
A Nyelv- és Beszédtechnológiai Platform egy éve Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Nyelvi áttörés A nyelv- és beszédtechnológia mint húzóágazat.
„EGYÜTTMŰKÖDÉS AZ ÉSZAK- MAGYARORSZÁGI PEDAGÓGUSKÉPZÉS MINŐSÉGI MEGÚJÍTÁSÁÉRT” TÁMOP B.2-13/ K/5 ALMODUL: PEDAGÓGUSKÉPZÉS TELJES VERTIKUMÁT.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Beszédfelismerés és beszédszintézis
Beszédfelismerés és beszédszintézis
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
Segédlet a Kommunikáció-akusztika tanulásához VIHIAV 035
Előadás másolata:

T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédfelismerés és beszédszintézis Takács György 1. előadás

T.Gy. Beszedfelism es szint A beszédtárgy szerepe a PPKE informatikus képzésben A jelelméletről, kódelméletről, jelfeldolgozásról általában, képfeldolgozásról speciálisan, kommunikációs rendszerekről általában már sok ismeret összegyűlt. Egy jellegzetesen szintetizáló tárgy. Sokrétű alapon, sokfelé kitekintéssel dolgozik. A beszéd régebbi, hatékonyabb, emberibb kommunikációs forma, mint az írás! Az emberi beszédfolyamat másként összetett, mint a számítógépek folyamatai. A beszédtechnológiák másként összetettek, mint az írott- nyelv technológia.

T.Gy. Beszedfelism es szint Mivel foglalkozik ez a tantárgy? A beszéddel, mint akusztikai jelenséggel A beszéddel, mint nyelvi jelenséggel Az emberi beszédkeltés folyamatával Az emberi beszédérzékelés folyamatával Mesterséges beszédfunkciókkal –Beszéd gépi felismerése –Mesterséges beszéd –Beszélő személy felismerése Beszédkódolással, beszédtömörítéssel Multimodális beszédfolyamattal

T.Gy. Beszedfelism es szint Mivel nem foglalkozik ez a tantárgy (pedig szép és érdekes lenne -- s ha van komoly érdeklődő kutathat) A beszédfeldolgozás történeti kérdéseivel A szép beszéddel (eufonetika) Beszédtisztítással (speech enhancement) Beszédmanipulációval (voice transformation) Beszédkiejtés-javítás gépi segédeszközeivel Sérültek beszédkommunikációját segítő eszközökkel Hangfájlok szerkezetével, kezelésével, szerkesztésével…. Párbeszéd -rendszerekkel – amelynek elemei a természetes beszéd megértése, a dialógus irányítása, a válaszok és kérdések generálása és kimondása. Beszéd gépi fordításával (spoken language translation) Hallhatatlan beszéddel (silent speech) Kulcsszavak keresésével a folyamatos beszédben (word spotting)

T.Gy. Beszedfelism es szint Tantárgyprogram I.

T.Gy. Beszedfelism es szint Tantárgyprogram II.

T.Gy. Beszedfelism es szint Tankönyv, jegyzet, segédanyagok…. Előadások (szokás szerint) a honlapon Új tankönyv van, de nagyon vastag… A régi elavult és nem kapható! Nagyon jó CD oktatóanyag van! Nyelvtudományi Intézet Fonetikai kutatólaboratóriuma készítette. Jogvédett! Csak korábbi böngészőkkel fut!!!!

T.Gy. Beszedfelism es szint Tárgykövetelmények Az előadásokat célszerű látogatni A laboratóriumi gyakorlatok kötelezők Minden mérési feladatot teljesíteni kell Minden méréskor kicsi ZH (hogy ne jöjjenek felkészületlenül – felkészülés a vonatkozó előadás alapján) Szóbeli vizsga magyar nyelven, az aláírás feltétele : eredményes ZH, teljesített mérések. Lehet egyéni vállalást tenni (pl. mérés előkészítés stb.) Érdeklődőknek korlátlan TDK lehetőségek Önálló labor és szakdolgozat feladatok választhatók a témában

T.Gy. Beszedfelism es szint Néhány beszédminta elmélkedésre Nehezen érthető beszéd Jól érthető beszéd, pedig énekelt…..

T.Gy. Beszedfelism es szint Miért különleges információhordozó a beszéd? Sötétben is mindent kifejez… Álmunkban is megértjük….. Kb. 20dB szinttel halkabban elég a nevünket hallani az ébredéshez, mint egyéb szöveget…… Az ember információ befogadó sebessége kb. 50 bit/másodperc!!!!!!!!!! Ebből kb. 2/3 rész a hallás!!!!!!!!!!!! Óriási redundanciája van … a kabaré artikulálatlan hadarását is megértjük, de csak az anyanyelv és a háttérismeretek birtokosai!!!!!!!!!!! A nyelv (beszéd) segítségével szinte minden kifejezhető.

T.Gy. Beszedfelism es szint Feladatmegoldás különböző kommunikációs módoknál

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint Massachusetts Institute of Technology

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint Institut de la Communication Parlée UMR CNRS INPG - Université Stendhal INP Grenoble

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint ELTE BTK A Fonetikai Tanszék állandó (kötelező) és választható kurzusainak leírása Fonetika (szeminárium) Óraszám: 2 Kreditszám: 2 A fonetika vizsgálati területeinek, a beszéd szegmentális (beszédhangok rendszere és sajátosságai) és szupraszegmentális szerkezetének (intonáció, hangsúly, tempó, szünet, hangszínezet, hangerősség), az elemzési lehetőségek megismerése; a fiziológiai, akusztikai és percepciós beszédvizsgálatok összefüggéseinek bemutatása, a fonetikai elemzés sajátosságainak elsajátíttatása.

T.Gy. Beszedfelism es szint Pszicholingvisztika (előadás) Óraszám: 1 Kreditszám: 2 A pszicholingvisztika kialakulása, előzményei, kutatási területei, sajátos módszertana, elmélet és gyakorlat (pedagógia, pszichológia, mesterséges intelligencia) viszonya. A nyelv és a beszéd vezérlése: az agy, felépítése, agyműködési elméletek.

T.Gy. Beszedfelism es szint Kísérleti és alkalmazott fonetika - előadás, heti 2 óra. Bevezető és összegző előadás, amely megismerteti a hallgatót a tárgykörrel, a hazai és nemzetközi eredményekkel, kísérleti megközelítésekkel, valamint a megoldásra váró problémákkal. A tantárgy előkészíti a kísérleti fonetika artikulációs, akusztikai és percepciós vizsgálatának, valamint a beszédtechnológiai alapismereteknek (mesterséges beszédelőállítás, beszédfelismerés, a beszélő személy azonosítása, jelfeldolgozás stb.) az oktatását.

T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédképzés és akusztikum I. - szegmentális fonetika - szeminárium, heti 2 óra A beszédhangok, hangkapcsolatok és hangsorok létrehozásának fiziológiai sajátosságait és annak akusztikai következményeit tárgyalja. A tantárgy a beszédhangok képzésével, a hangátmenetekkel, a koartikuláció jelenségével, illetőleg mindezek elemzési lehetőségeivel, kísérleti vizsgálatával foglalkozik. Beszédképzés és akusztikum II. - szupraszegmentális fonetika - szeminárium, heti 2 óra A kurzus a beszéd szupraszegmentumait (beszéddallam, hangsúly, tempó, ritmus, szünet, hangszínezet) tárgyalja a képzés és az akusztikai sajátosságok szempontjából, elemzési gyakorlatokkal.

T.Gy. Beszedfelism es szint Beszédtechnológia - szeminárium, heti 2 óra A beszédkutatás eredményeinek egyfajta gyakorlati alkalmazásaival foglalkozik. Kitér a beszédszintézis és a mesterséges beszédfelismerés fonetikai vonatkozásaira, a működő rendszerek ismertetésére, a jelfeldolgozás aktuális kérdéseire, valamint a beszélő személy felismerésének (azonosításának) fonetikai sajátosságaira.

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint A tanegység neve: Hangtan (fonetika) A tanegység kódszáma: GL 110 A felelős oktató neve: Szende Tamás, Szépe Judit 1. A hangtani leírás szintje: Fonetika és fonológia, egység és elhatárolás, Beszédhang és fonéma, A fonetika tárgykörei: beszédképzés, beszédakusztika, beszédpercepció, A fonetika hagyományos módszerei: artikulációs és akusztikai vizsgálati eljárások – 2. A beszédképző szervek és a zöngeképzés mechanizmusa: A beszédképző szervek funkciói, A beszédcsatorna felépítése, Alaphang és magánhangzó-minőség – 3. Az akadályképzés – 4. A beszédképző szervek lehetséges működésmódjainak típusai: A forrás dimenziója, A képzőmozzanatok keletkezési helyének, ill. a képzőszervek konfigurációinak a dimenziója, A működésmód, a működésintenzitás dimenziója, A folyamatdimenzió – 5. A magánhangzók képzési dimenziói – 6. A mássalhangzók képzési dimenziói – 7. Artikulációs alapú mássalhangzó-osztályozás az akadály típusa, az akadályképzés helye szerint – 8. Fonetikai átírási rendszerek: Az IPA- átírás, A Setälä-féle átírás, Az egyezményes magyar átírás. Tankönyv, jegyzet: Kassai Ilona: Fonetika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Szépe Judit: Hangtan. PPKE BTK, Piliscsaba 2000.

T.Gy. Beszedfelism es szint Meggazdagodott-e már valaki beszédfelismerés vagy beszédszintézis termékeken?

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint

T.Gy. Beszedfelism es szint