Dr. Mikulás Ildikó Miskolc, 2005. november 3. Az EU szőlészeti és borászati szabályozása – Magyarországon (1)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

Kamarai prezentáció sablon
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Helyi termék értékesítés adózási tanácsadása – műhelymunka őstermelők, kistermelők, kézművesek, agroturisztikai szolgáltatók, és civil szervezetek részére.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
A sertéshúságazat szabályozása Termelés: 17,5 mill. Tonna évente Export: 1,5 mill. Tonna évente.
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
e-jövedék konferencia
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az Európai Unió intézményrendszere
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Állam munkavédelmi feladatai
Védőgázas hegesztések
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK október
Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK december 2.
Dr. Mikulás Ildikó november 3. A borpiaci helyzet és a borpiaci rendtartás várható reformja.
Származás, minőség- és eredetvédelem. Földrajzi árujelzők kialakulása.
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Radóczné Kocsis Teréz tudományos munkatárs
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Munkahelyi egészség és biztonság
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
A megerősített kérelmekre adott tanácsi választervezetek hazai véleményezésének rendje és gyakorlata november 17. dr. Sós Gabriella.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Vasútszabályozási Osztály
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
7. Házi feladat megoldása
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Export-import szabályozás
Szőlészet, borászat szabályozása
A cukor szabályozása A termelés 98 %-a répacukor1.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
OSS szoftverek használta a VINGIS rendszer kialakításában
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
1169/2011/EU jelölési rendelet
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Szőlészeti és borászati szabályozás. Szabályozás feladatai ► Áruk szabad mozgását és a versenysemlegességet biztosítani (borászati eljárások, jelölés,
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
MAGYAR VÁMÜGYI SZÖVETSÉG Szilágyiné Holecz Mónika
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Előadás másolata:

Dr. Mikulás Ildikó Miskolc, november 3. Az EU szőlészeti és borászati szabályozása – Magyarországon (1)

2 egyes területeket nem szabályoz az EU (pl. egészségügyi, oktatási rendszer) vagy csak laza kereteket (egyeztetést, együttműködést) javasol ill. ír elő (pl. igazságszolgáltatás, külpolitika) vagy csak irányelveket határoz meg (pl. adózás)

3 a mezőgazdaság nem ilyen… … és ezen belül a szőlészet-borászat sem

4 Az eredeti elképzelés  a tagállamok elhatározták, hogy a mezőgazdasági kérdéseket együtt oldják meg  a feladatok ill. gondok közösek, a megoldást is együtt keresik … és közös költségvetésből finanszírozzák  tagállamok nem torzítják az így kialakuló egységes szabályozást egyéni akciókkal – pl. nemzeti támogatással

5 Egységes szabályozás... ? az egységesítés nem mindig lehetséges, egyszerű ill. célszerű:  pl. különbségek vannak a déli és északi termőhelyek adottságai között – nem lehet egységes a borászati technológia  sok a hagyományos, különleges eljárás és megnevezés  néha szükséges lehet és nem piactorzító a nemzeti támogatás (pl. fagykár enyhítése)

6 Kettős szabályrendszer  EU hol szorosabb (pl. borászati eljárások, címkézés), hol lazább kereteket (pl. minőségi borok) ad meg  nemzeti támogatás egyedi engedélyezés alapján adható (ha nincs piactorzítás)  tagállamok nemzeti hatáskörükben kitöltik az EU által megadott kereteket

7 Kettős szabályrendszer – Magyarországon is  EU borpiaci alaprendelet  végrehajtási rendeletek  bortörvény  FVM rendeletek  MVH közlemények  stb. több száz oldal

8

9 „EU” („Brüsszel”)  Európai Bizottság ≈ mint egy EU-s szintű kormány(zat)  Főigazgatóságok: Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési, Költségvetési, Kutatási, Külügyi, stb.

10 Mezőgazgasági és Vidékfejlesztési Főigazgatóság javaslat (tervezet) minden tagállamban közvetlenül hatályos (Magyarországon is) tagállamok képviselői (Mo.-ról is – FVM) jogszabály megjelenik mind a 20 hivatalos nyelven

11 Európai Parlament Tanács Európai Bizottság

12 Miniszterek Tanácsa  minden tagállam agrárminisztere  félévente változó elnökség  súlyozott szavazatok  döntések előkészítése: –tanácsi munkacsoportok –Mg.-i Különbizottság

13 Európai Bizottság  szűkebb értelemben: jelenleg 25 fős „kollégium” (  kormány)  tágabb értelemben: kb fő személyzet az egyes Főigazgatóságokon (  minisztériumok)

14 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Főigazgatóság  Bor, alkohol, dohány, komló és vetőmag osztály  bor irányítóbizottság  szeszesital végrehajtási bizottság  ízesített italok végrehajtási bizottság

15 Európai Parlament  mezőgazdaság terén csak véleményezési jog  ellenőrző szerep (kérdések)  „Szőlészet – Hagyomány – Minőség” csoport – kapcsolat a lobbistákkal

16 Gazdasági és Szociális Bizottság  tagjai a munkaadókat és munkavállalókat képviselik  jogszabálytervezetek véleményezése

17 Régiók Bizottsága  helyi és regionális érdekek képviselete  szubszidiaritás elvének érvényesítése  mezőgazdaság esetében a konzultáció nem kötelező

18 EPTanácsBizottság Régiók Bizottsága tagállami minisztériumok tanácsi munkacsoport Mezőgazdasági Különbizottság

19 Tanácsi munkacsoport  tanácsi rendeletek tervezeteinek megvitatása (Bizottságtól érkezett javaslat alapján)  minden egyes tagállam kormányzatának szőlészeti-borászati szakértői  tagállami szinten egyeztetett álláspont  viszonylag kevés ülés az utóbbi években (1999 óta)

20 Mezőgazdasági Különbizottság  szerepe: mint COREPER  agrárminiszterek döntésének előkészítése  tagjai magas beosztású tisztviselők  politikai és intézményi kérdések tisztázása  átmenet a szakmai és a politikai döntéshozatal között (nem témaspecifikus: kompromisszumok eltérő mezőgazdasági ágazatok között)

21 EPTanácsBizottság Régiók Bizottsága irányítóbizottság tagállami minisztériumok tanácsi munkacsoport Mezőgazdasági Különbizottság

22 Irányítóbizottság (management committee)  bizottsági rendelet-tervezetekről döntés  minden egyes tagállam kormányzatának borászati szakértői  tagállami szinten egyeztetett álláspont  ülések kb. kéthetente Brüsszelben

23 irányítóbizottság tagállami minisztériumok nemzetközi lobbyszervezetek: COPA/COGECA, Comité vins, … EPTanácsBizottság Régiók Bizottsága tanácsi munkacsoport Mezőgazdasági Különbizottság tanácsadó bizottság

24 Tanácsadó bizottság  cél a különböző ágazati érdekek, vélemények megismerése  sok termékpálya esetében  a Bizottság hívja össze  konzultáció  vélemény a Bizottságot nem kötelezi

25 nemzetközi lobbyszervezetek: COPA/COGECA, Comité vins, … irányítóbizottság tagállami minisztériumok tagállami érdekképviseleti szervek EPTanácsBizottság Régiók Bizottsága Mezőgazdasági Különbizottság tanácsi munkacsoport tanácsadó bizottság

26  COPA: egyéni, COGECA szövetkezeti termelők európai szintű érdekképviseleti szerve  az EU intézményeinek elsődleges konzultatív partnerei agrártémákban  közös irodáik és munkacsoportjaik vannak (pl. bor munkacsoport)

27 Comité vins (Comité Européen des Entreprises Vins, CEV)  tagok: export 90%-a  székhely: Brüsszel  együttműködés a COPA/COGECA-val  tagok tájékoztatása (közösségi jogszabályok elemzése, stb.)

28 Hogyan jut el a magyar érdek Brüsszelbe?  tervezetek megvitatásánál, döntések meghozatalánál a magyar kormány(zat) képviselője is szavaz  EU-s szintű érdekképviseleti szervezetek révén közvetlen lobbizás a döntéselőkészítőknél  érdekképviselet részvétele a Brüsszelben képviselendő magyar kormányzati álláspont kialakításában

Dr. Mikulás Ildikó Miskolc, november 3. Az EU szőlészeti és borászati szabályozása – Magyarországon (2)

30 Nem tartozik a borpiaci rendtartáshoz:  kataszteri nyilvántartás, statisztikai felmérések  ízesített italok  szeszesitalok  szőlő szaporítóanyag, fajtavizsgálat  borkereskedelmi és -eredetvédelmi megállapodások  horizontális előírások (export-import, ökológiai termesztés, vámtarifa, jövedéki szabályozás, stb.)

31 Érinti még a szőlészeket-borászokat:  egyszerűsített kifizetési rendszer  Nemzeti Fejlesztési Terv: –agrár- és vidékfejlesztési operatív program (pl. agrár-környezetvédelem) –gazdasági versenyképesség operatív program (pl. vállalkozások hatékonysága, együttműködése) –regionális fejlesztés operatív program (pl. turisztika)  marketing-támogatások  stb.

32 Az EU borpiaci rendtartásának felépítése  EU borpiaci alaprendelet (1493/1999/EK rendelet)  9 végrehajtási rendelet

33 9 végrehajtási rendelet  termelési potenciál (1227/2000)  piaci mechanizmusok (1623/2000)  borászati eljárások (1622/2000)  címkézés (753/2002)  minőségi borok (1607/2000)  külkereskedelem (883/2001)  kísérő okmány, pincekönyv (884/2001)  ellenőrzés (2729/2000)  jelentések (1282/2001)

34 termelési pot.piaci mech.termelői ésszakmai szerv.borászati elj.címkézésminőségi borokkülker.kís. dok., pincek.ellenőrzésjelentések alaprendelet (1493/1999) cikk cikk cikk cikk cikk cikk cikk 70. cikk72. cikk73. cikk végrehajtási rendeletek 1227/ / / / / / / / /2001

35 Termelési potenciál (1227/2000)  tilos az új telepítés  telepítési jogok  kivágás támogatása  szerkezet-átalakítási támogatás  szőlőfajta-használat  pontos nyilvántartás (ültetvénykataszter)  telepítési jog tartalék(ok)  kivágás hol, mennyiért  szerkezet-átalakítási támogatás milyen programokra  nemzeti fajtajegyzék

36 újratelepítési jog 8 év telepítési jog tartalék telepítés ugyanakkora felületen vásárolható, fiatal termelőknek adható kivágási támogatás újratelepítési jog elvesztése szőlőtermő terület végleges csökkenése azonos gazdaságban más gazdaságnak átadható (feltételek!)

37 Kivágási támogatás  támogatás mértéke (max. €/ha EU-szinten)  támogatandó területek meghatározása: –termelési szempontok –ökológiai szempontok –szociális szempontok –stb.  elhanyagolt szőlőültetvényekre nem adható

38 termelés hozzáigazítása a piaci igényekhez jobb fajtajobb termőhely jobb termesztés- technológia Szerkezet-átalakítási támogatás

39 Piaci mechanizmusok (1623/2000)  magántárolási támogatás  lepárlás  szőlőlékészítés támogatása  mustjavítás támogatása  kifizető ügynökség (MVH)  eljárási szabályok  melléktermékek lepárlásának megszervezése

40 Lepárlás  szeszesital-piac ellátását szolgáló lepárlás  krízislepárlás  Cognac-i borfelesleg kötelező lepárlása  a borkészítés melléktermékeinek kötelező lepárlása

41 A szeszesital-piac ellátását szolgáló lepárlás  cél: –a borfeleslegek csökkentése –a szeszesital-piac ellátása  max. kb. 12 millió hl bor /év  október 1-től december 15-ig igényelhető

42 termelő lepárló üzem MVH asztali bor min. felvásárlási ár EU költségvetés (EMOGA) szabad piac borpárlat elsődleges támogatás a lepárlás költségeihez kiegészítő támogatás a párlat tárolásához

43 Krízislepárlás  rendkívüli piaci zavarok esetére mennyiségi vagy minőségi gondok esetén  igénybevétele önkéntes a termelők számára  köthető egy-egy borkategóriához vagy termőterülethez  ha a tagállam kéri, minőségi borra is igénybe vehető  max. kb. 6-7 mio hl/év

44 termelő lepárló üzem MVH bor (asztali v. minőségi) min. felvásárlási ár EU költségvetés (EMOGA) szabad piac min. 92 tf%-os alk. min. felvásárlási ár

45 Melléktermékek kötelező lepárlása  cél: gyenge minőségű borok készítésének megakadályozása  a termelt bor alkoholtartalmának 10%-a leadandó melléktermék formájában  kivétel: DE, AT, CZ, Lux. – itt: forgalomból való ellenőrzött kivonás  80 (Mo.: 500) hl-nél több bort termelők esetén

46 termelő lepárló üzem MVH törköly, seprő min. felvásárlási ár EU költségvetés (EMOGA) lepárlási támogatás szabad piac törköly- pálinka, stb. min. 92 tf%-os alk.

47 Alkohol értékesítése  az intervenciós hivatal által átvett alkohol értékesítéséről EU költségvetésből gondoskodnak  értékesítés: nyilvános árverés vagy pályázat útján  kerülik a hagyományos alkohol-értékesítési lehetőségek zavarását  intervenciós alkohol nem kerülhet az élelmiszer-célú alkoholpiacra

48 Az intervenciós alkohol értékesítése új ipari célok (pl. üvegház-fűtés, takarmány- szárítás, stb.) felhasználás harmadik országokban üzemanyagként felhasználás bio-etanolként az EU-n belül üzemanyag alkohol

49 Mustsűrítménnyel való mustjavítás  támogatásban részesíthető termékek: –sűrített szőlőmust –finomított szőlőmust-sűrítmény  támogatás címzettje: e termékek felhasználója

50 A mustsűrítménnyel való mustjavítás támogatása a bor alkohol- tartalma répacukor (DE, AT, Lux., FR, új tagállamok) sűrítmény (IT, EL, ES, PT) >2,5 x

51 Mustjavítás támogatásának hátulütője a bor alkohol- tartalma répacukor (DE, AT, Lux., FR, új tagállamok) sűrítmény (IT, EL, ES, PT) >4,5 x

52 Borászati eljárások (1622/2000)  termékek definíciói  zárt lista a borászati eljárásokról (ami nincs benne, az tilos)  alapvető eljárások igen részletesen  jelentési kötelezettség  SO 2 -, illósav-tartalom  analitikai eljárások  Magyarország: C I b szőlőtermő övezet, mégis 13 MM°, de: 10 év múlva 13,5 MM°  mustjavítás mértéke 3 helyett 2,75 MM°  tagállam lehet szigorúbb min. borok, tájborok, pezsgők és likőrborok esetén

53  1493/1999/EK rendelet III. melléklet  alkohol- és savtartalom szabályozása az ábrát készítette: SZBKIK

54 Címkézés (753/2002)  igen sok, részletes előírás  részletes nemzeti szabályozás is szükséges, pl.: –védendő hagyományos kifejezésekre vonatkozó szabályok (pl. aszú, bikavér, stb.) –versenyek, díjak

55 Jelölés és kiszerelés  földrajzi jelölések és hagyományos kifejezések védelme  import termékek jelölése jelölések kötelező jelölések választható jelölések – feltételekkel feltételek nélkül, szabadon használható jelölések

56 max. 50% Az értékesítésben részt vevők neve, címe és foglalkozása palackozta: X.Y. Tokaj Csongrád vagy: kódok asztali bor forgalmazza: X.Y. Eger

57 A címkén feltüntethető fajtanevek  bármi, ami benne van a fajtajegyzékben (fajtanév ill. szinonima)  de: ami földrajzi jelzéssel azonos, az tilos –kivétel: pl. Chardonnay, Cserszegi fűszeres, Nagyburgundi, Spätburgunder, Izsáki, stb. (753/2002/EK rendelet II. melléklet) –Kékoportó, Kék Medoc – tilos!  Rizlingszilváni  Müller-Thurgau

58 Minőségi borok (1607/2000)  közösségi szinten keretszabályozás  kötelező: –analitikai vizsgálat –érzékszervi vizsgálat (az érintettek bevonásával)  minőségi borok visszaminősítése  mit értünk meghatározott termőhely alatt  borvidéki struktúra nemzeti hatáskör  egyes borvidékek, stb. szabályzata is nemzeti hatáskörben  minősítés rendje

59 Minőségi bor kategóriák  m.t. minőségi bor (nincs nem m.t. minőségi bor)  m.t. minőségi likőrbor  m.t. minőségi pezsgő (létezik nem m.t. minőségi pezsgő is)  m.t. minőségi gyöngyöző bor

60 terület körülhatárolása fajtahasználat termesztés- technológia borászati eljárások min. MM° max. hl/ha országosan egységes szabályozás egyedi szabályozás minőségi borok védett eredetű borok

61 Külkereskedelem (883/2001)  V I 1-es dokumentum  egységes vámok az EU külső határán  export-támogatás („export-visszatérítés”): csak asztali borra, max. kb. 2,4 mio hl/év  export és import- engedély – biztosítékhoz kötve  EU-n belüli szállításhoz nem kell V I 1-es dokumentum (csak kísérő okmány)  EU külső vámja jóval alacsonyabb a korábbi magyar vámnál

62 Kísérő okmány, pincekönyv (884/2001)  EU előírja használatukat és minimális tartalmukat  minden borászati termék esetén kötelező (kivételekkel)  pontos forma és tartalom szabályozása a tagállam jogköre

63 Ellenőrzés (2729/2000)  lényeg: előírások be legyenek tartva  Európai Bizottság ellenőrző csoportja gondoskodik az egységes alkalmazásról  egyes tagállamok ellenőrző hatóságai együttműködnek  intézményrendszer, ellenőrzési módszerek, szankciók meghatározása nemzeti hatáskörben

64 Jelentések (1282/2001)  szüreti jelentés  termelési jelentés  készletjelentés  árjegyzés (asztali boroknál)  támogatás előfeltétele  intézményrendszer nemzeti hatáskörben  jelentések összesítése országos szinten  adatok Brüsszelbe  döntések alapja!