Dr. Mikulás Ildikó Miskolc, november 3. Az EU szőlészeti és borászati szabályozása – Magyarországon (1)
2 egyes területeket nem szabályoz az EU (pl. egészségügyi, oktatási rendszer) vagy csak laza kereteket (egyeztetést, együttműködést) javasol ill. ír elő (pl. igazságszolgáltatás, külpolitika) vagy csak irányelveket határoz meg (pl. adózás)
3 a mezőgazdaság nem ilyen… … és ezen belül a szőlészet-borászat sem
4 Az eredeti elképzelés a tagállamok elhatározták, hogy a mezőgazdasági kérdéseket együtt oldják meg a feladatok ill. gondok közösek, a megoldást is együtt keresik … és közös költségvetésből finanszírozzák tagállamok nem torzítják az így kialakuló egységes szabályozást egyéni akciókkal – pl. nemzeti támogatással
5 Egységes szabályozás... ? az egységesítés nem mindig lehetséges, egyszerű ill. célszerű: pl. különbségek vannak a déli és északi termőhelyek adottságai között – nem lehet egységes a borászati technológia sok a hagyományos, különleges eljárás és megnevezés néha szükséges lehet és nem piactorzító a nemzeti támogatás (pl. fagykár enyhítése)
6 Kettős szabályrendszer EU hol szorosabb (pl. borászati eljárások, címkézés), hol lazább kereteket (pl. minőségi borok) ad meg nemzeti támogatás egyedi engedélyezés alapján adható (ha nincs piactorzítás) tagállamok nemzeti hatáskörükben kitöltik az EU által megadott kereteket
7 Kettős szabályrendszer – Magyarországon is EU borpiaci alaprendelet végrehajtási rendeletek bortörvény FVM rendeletek MVH közlemények stb. több száz oldal
8
9 „EU” („Brüsszel”) Európai Bizottság ≈ mint egy EU-s szintű kormány(zat) Főigazgatóságok: Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési, Költségvetési, Kutatási, Külügyi, stb.
10 Mezőgazgasági és Vidékfejlesztési Főigazgatóság javaslat (tervezet) minden tagállamban közvetlenül hatályos (Magyarországon is) tagállamok képviselői (Mo.-ról is – FVM) jogszabály megjelenik mind a 20 hivatalos nyelven
11 Európai Parlament Tanács Európai Bizottság
12 Miniszterek Tanácsa minden tagállam agrárminisztere félévente változó elnökség súlyozott szavazatok döntések előkészítése: –tanácsi munkacsoportok –Mg.-i Különbizottság
13 Európai Bizottság szűkebb értelemben: jelenleg 25 fős „kollégium” ( kormány) tágabb értelemben: kb fő személyzet az egyes Főigazgatóságokon ( minisztériumok)
14 Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Főigazgatóság Bor, alkohol, dohány, komló és vetőmag osztály bor irányítóbizottság szeszesital végrehajtási bizottság ízesített italok végrehajtási bizottság
15 Európai Parlament mezőgazdaság terén csak véleményezési jog ellenőrző szerep (kérdések) „Szőlészet – Hagyomány – Minőség” csoport – kapcsolat a lobbistákkal
16 Gazdasági és Szociális Bizottság tagjai a munkaadókat és munkavállalókat képviselik jogszabálytervezetek véleményezése
17 Régiók Bizottsága helyi és regionális érdekek képviselete szubszidiaritás elvének érvényesítése mezőgazdaság esetében a konzultáció nem kötelező
18 EPTanácsBizottság Régiók Bizottsága tagállami minisztériumok tanácsi munkacsoport Mezőgazdasági Különbizottság
19 Tanácsi munkacsoport tanácsi rendeletek tervezeteinek megvitatása (Bizottságtól érkezett javaslat alapján) minden egyes tagállam kormányzatának szőlészeti-borászati szakértői tagállami szinten egyeztetett álláspont viszonylag kevés ülés az utóbbi években (1999 óta)
20 Mezőgazdasági Különbizottság szerepe: mint COREPER agrárminiszterek döntésének előkészítése tagjai magas beosztású tisztviselők politikai és intézményi kérdések tisztázása átmenet a szakmai és a politikai döntéshozatal között (nem témaspecifikus: kompromisszumok eltérő mezőgazdasági ágazatok között)
21 EPTanácsBizottság Régiók Bizottsága irányítóbizottság tagállami minisztériumok tanácsi munkacsoport Mezőgazdasági Különbizottság
22 Irányítóbizottság (management committee) bizottsági rendelet-tervezetekről döntés minden egyes tagállam kormányzatának borászati szakértői tagállami szinten egyeztetett álláspont ülések kb. kéthetente Brüsszelben
23 irányítóbizottság tagállami minisztériumok nemzetközi lobbyszervezetek: COPA/COGECA, Comité vins, … EPTanácsBizottság Régiók Bizottsága tanácsi munkacsoport Mezőgazdasági Különbizottság tanácsadó bizottság
24 Tanácsadó bizottság cél a különböző ágazati érdekek, vélemények megismerése sok termékpálya esetében a Bizottság hívja össze konzultáció vélemény a Bizottságot nem kötelezi
25 nemzetközi lobbyszervezetek: COPA/COGECA, Comité vins, … irányítóbizottság tagállami minisztériumok tagállami érdekképviseleti szervek EPTanácsBizottság Régiók Bizottsága Mezőgazdasági Különbizottság tanácsi munkacsoport tanácsadó bizottság
26 COPA: egyéni, COGECA szövetkezeti termelők európai szintű érdekképviseleti szerve az EU intézményeinek elsődleges konzultatív partnerei agrártémákban közös irodáik és munkacsoportjaik vannak (pl. bor munkacsoport)
27 Comité vins (Comité Européen des Entreprises Vins, CEV) tagok: export 90%-a székhely: Brüsszel együttműködés a COPA/COGECA-val tagok tájékoztatása (közösségi jogszabályok elemzése, stb.)
28 Hogyan jut el a magyar érdek Brüsszelbe? tervezetek megvitatásánál, döntések meghozatalánál a magyar kormány(zat) képviselője is szavaz EU-s szintű érdekképviseleti szervezetek révén közvetlen lobbizás a döntéselőkészítőknél érdekképviselet részvétele a Brüsszelben képviselendő magyar kormányzati álláspont kialakításában
Dr. Mikulás Ildikó Miskolc, november 3. Az EU szőlészeti és borászati szabályozása – Magyarországon (2)
30 Nem tartozik a borpiaci rendtartáshoz: kataszteri nyilvántartás, statisztikai felmérések ízesített italok szeszesitalok szőlő szaporítóanyag, fajtavizsgálat borkereskedelmi és -eredetvédelmi megállapodások horizontális előírások (export-import, ökológiai termesztés, vámtarifa, jövedéki szabályozás, stb.)
31 Érinti még a szőlészeket-borászokat: egyszerűsített kifizetési rendszer Nemzeti Fejlesztési Terv: –agrár- és vidékfejlesztési operatív program (pl. agrár-környezetvédelem) –gazdasági versenyképesség operatív program (pl. vállalkozások hatékonysága, együttműködése) –regionális fejlesztés operatív program (pl. turisztika) marketing-támogatások stb.
32 Az EU borpiaci rendtartásának felépítése EU borpiaci alaprendelet (1493/1999/EK rendelet) 9 végrehajtási rendelet
33 9 végrehajtási rendelet termelési potenciál (1227/2000) piaci mechanizmusok (1623/2000) borászati eljárások (1622/2000) címkézés (753/2002) minőségi borok (1607/2000) külkereskedelem (883/2001) kísérő okmány, pincekönyv (884/2001) ellenőrzés (2729/2000) jelentések (1282/2001)
34 termelési pot.piaci mech.termelői ésszakmai szerv.borászati elj.címkézésminőségi borokkülker.kís. dok., pincek.ellenőrzésjelentések alaprendelet (1493/1999) cikk cikk cikk cikk cikk cikk cikk 70. cikk72. cikk73. cikk végrehajtási rendeletek 1227/ / / / / / / / /2001
35 Termelési potenciál (1227/2000) tilos az új telepítés telepítési jogok kivágás támogatása szerkezet-átalakítási támogatás szőlőfajta-használat pontos nyilvántartás (ültetvénykataszter) telepítési jog tartalék(ok) kivágás hol, mennyiért szerkezet-átalakítási támogatás milyen programokra nemzeti fajtajegyzék
36 újratelepítési jog 8 év telepítési jog tartalék telepítés ugyanakkora felületen vásárolható, fiatal termelőknek adható kivágási támogatás újratelepítési jog elvesztése szőlőtermő terület végleges csökkenése azonos gazdaságban más gazdaságnak átadható (feltételek!)
37 Kivágási támogatás támogatás mértéke (max. €/ha EU-szinten) támogatandó területek meghatározása: –termelési szempontok –ökológiai szempontok –szociális szempontok –stb. elhanyagolt szőlőültetvényekre nem adható
38 termelés hozzáigazítása a piaci igényekhez jobb fajtajobb termőhely jobb termesztés- technológia Szerkezet-átalakítási támogatás
39 Piaci mechanizmusok (1623/2000) magántárolási támogatás lepárlás szőlőlékészítés támogatása mustjavítás támogatása kifizető ügynökség (MVH) eljárási szabályok melléktermékek lepárlásának megszervezése
40 Lepárlás szeszesital-piac ellátását szolgáló lepárlás krízislepárlás Cognac-i borfelesleg kötelező lepárlása a borkészítés melléktermékeinek kötelező lepárlása
41 A szeszesital-piac ellátását szolgáló lepárlás cél: –a borfeleslegek csökkentése –a szeszesital-piac ellátása max. kb. 12 millió hl bor /év október 1-től december 15-ig igényelhető
42 termelő lepárló üzem MVH asztali bor min. felvásárlási ár EU költségvetés (EMOGA) szabad piac borpárlat elsődleges támogatás a lepárlás költségeihez kiegészítő támogatás a párlat tárolásához
43 Krízislepárlás rendkívüli piaci zavarok esetére mennyiségi vagy minőségi gondok esetén igénybevétele önkéntes a termelők számára köthető egy-egy borkategóriához vagy termőterülethez ha a tagállam kéri, minőségi borra is igénybe vehető max. kb. 6-7 mio hl/év
44 termelő lepárló üzem MVH bor (asztali v. minőségi) min. felvásárlási ár EU költségvetés (EMOGA) szabad piac min. 92 tf%-os alk. min. felvásárlási ár
45 Melléktermékek kötelező lepárlása cél: gyenge minőségű borok készítésének megakadályozása a termelt bor alkoholtartalmának 10%-a leadandó melléktermék formájában kivétel: DE, AT, CZ, Lux. – itt: forgalomból való ellenőrzött kivonás 80 (Mo.: 500) hl-nél több bort termelők esetén
46 termelő lepárló üzem MVH törköly, seprő min. felvásárlási ár EU költségvetés (EMOGA) lepárlási támogatás szabad piac törköly- pálinka, stb. min. 92 tf%-os alk.
47 Alkohol értékesítése az intervenciós hivatal által átvett alkohol értékesítéséről EU költségvetésből gondoskodnak értékesítés: nyilvános árverés vagy pályázat útján kerülik a hagyományos alkohol-értékesítési lehetőségek zavarását intervenciós alkohol nem kerülhet az élelmiszer-célú alkoholpiacra
48 Az intervenciós alkohol értékesítése új ipari célok (pl. üvegház-fűtés, takarmány- szárítás, stb.) felhasználás harmadik országokban üzemanyagként felhasználás bio-etanolként az EU-n belül üzemanyag alkohol
49 Mustsűrítménnyel való mustjavítás támogatásban részesíthető termékek: –sűrített szőlőmust –finomított szőlőmust-sűrítmény támogatás címzettje: e termékek felhasználója
50 A mustsűrítménnyel való mustjavítás támogatása a bor alkohol- tartalma répacukor (DE, AT, Lux., FR, új tagállamok) sűrítmény (IT, EL, ES, PT) >2,5 x
51 Mustjavítás támogatásának hátulütője a bor alkohol- tartalma répacukor (DE, AT, Lux., FR, új tagállamok) sűrítmény (IT, EL, ES, PT) >4,5 x
52 Borászati eljárások (1622/2000) termékek definíciói zárt lista a borászati eljárásokról (ami nincs benne, az tilos) alapvető eljárások igen részletesen jelentési kötelezettség SO 2 -, illósav-tartalom analitikai eljárások Magyarország: C I b szőlőtermő övezet, mégis 13 MM°, de: 10 év múlva 13,5 MM° mustjavítás mértéke 3 helyett 2,75 MM° tagállam lehet szigorúbb min. borok, tájborok, pezsgők és likőrborok esetén
53 1493/1999/EK rendelet III. melléklet alkohol- és savtartalom szabályozása az ábrát készítette: SZBKIK
54 Címkézés (753/2002) igen sok, részletes előírás részletes nemzeti szabályozás is szükséges, pl.: –védendő hagyományos kifejezésekre vonatkozó szabályok (pl. aszú, bikavér, stb.) –versenyek, díjak
55 Jelölés és kiszerelés földrajzi jelölések és hagyományos kifejezések védelme import termékek jelölése jelölések kötelező jelölések választható jelölések – feltételekkel feltételek nélkül, szabadon használható jelölések
56 max. 50% Az értékesítésben részt vevők neve, címe és foglalkozása palackozta: X.Y. Tokaj Csongrád vagy: kódok asztali bor forgalmazza: X.Y. Eger
57 A címkén feltüntethető fajtanevek bármi, ami benne van a fajtajegyzékben (fajtanév ill. szinonima) de: ami földrajzi jelzéssel azonos, az tilos –kivétel: pl. Chardonnay, Cserszegi fűszeres, Nagyburgundi, Spätburgunder, Izsáki, stb. (753/2002/EK rendelet II. melléklet) –Kékoportó, Kék Medoc – tilos! Rizlingszilváni Müller-Thurgau
58 Minőségi borok (1607/2000) közösségi szinten keretszabályozás kötelező: –analitikai vizsgálat –érzékszervi vizsgálat (az érintettek bevonásával) minőségi borok visszaminősítése mit értünk meghatározott termőhely alatt borvidéki struktúra nemzeti hatáskör egyes borvidékek, stb. szabályzata is nemzeti hatáskörben minősítés rendje
59 Minőségi bor kategóriák m.t. minőségi bor (nincs nem m.t. minőségi bor) m.t. minőségi likőrbor m.t. minőségi pezsgő (létezik nem m.t. minőségi pezsgő is) m.t. minőségi gyöngyöző bor
60 terület körülhatárolása fajtahasználat termesztés- technológia borászati eljárások min. MM° max. hl/ha országosan egységes szabályozás egyedi szabályozás minőségi borok védett eredetű borok
61 Külkereskedelem (883/2001) V I 1-es dokumentum egységes vámok az EU külső határán export-támogatás („export-visszatérítés”): csak asztali borra, max. kb. 2,4 mio hl/év export és import- engedély – biztosítékhoz kötve EU-n belüli szállításhoz nem kell V I 1-es dokumentum (csak kísérő okmány) EU külső vámja jóval alacsonyabb a korábbi magyar vámnál
62 Kísérő okmány, pincekönyv (884/2001) EU előírja használatukat és minimális tartalmukat minden borászati termék esetén kötelező (kivételekkel) pontos forma és tartalom szabályozása a tagállam jogköre
63 Ellenőrzés (2729/2000) lényeg: előírások be legyenek tartva Európai Bizottság ellenőrző csoportja gondoskodik az egységes alkalmazásról egyes tagállamok ellenőrző hatóságai együttműködnek intézményrendszer, ellenőrzési módszerek, szankciók meghatározása nemzeti hatáskörben
64 Jelentések (1282/2001) szüreti jelentés termelési jelentés készletjelentés árjegyzés (asztali boroknál) támogatás előfeltétele intézményrendszer nemzeti hatáskörben jelentések összesítése országos szinten adatok Brüsszelbe döntések alapja!